Gå til innhold

Er høye drivstoff priser det som skal til for å få flere til å gå over til Elbil?


Simen1

Meningsmålinger  

158 stemmer

  1. 1. Hvordan tror du folk reagerer på markant høyere drivstoffpriser?

    • Får mer lyst på elbil
      49
    • Strekker seg lengre for å bytte til elbil
      42
    • Synes det er bra at fossilbilistene får svi for forbruket sitt
      12
    • Gir elbileiere skadefryd
      43
    • Påvirker ikke lysten på elbil
      22
    • Føler seg økonomisk skviset
      74
    • Frustrasjon over den internasjonale oljeprisen
      33
    • Frustrasjon over skatter og avgifter på drivstoff
      90
    • Gir folk mer lyst til å kjøre fossilbil
      8
    • Gir mer sosial status til folk som viser at de har råd til det høyere prisnivået
      18
    • Føler det straffer svake grupper og de med dårlig råd
      88
    • Føler at det bare skulle mangle at det er dyrt å forurense
      11
    • Tror at fossilbilister vil kjøre mindre i hverdagen / velge andre transportformer oftere
      21
    • Tror at fossilbilister vil kjøre mindre i feriene / fly, toge eller annet i stedet for.
      19
    • Tror at fossilbilister vil oppgradere til mer drivstoffgjerrig fossilbil/hybrid
      15
    • Tror prisene vil svinge motsatt vei om en stund så det på sikt ikke betyr så mye
      12
  2. 2. Hvilken NETTO effekt tror du det gir elektrifiseringen av personbilmarkedet?

    • Fremskynder
      73
    • Ingen netto effekt
      69
    • Forsinker
      16


Anbefalte innlegg

6 minutes ago, Simen1 said:

Fordi de skyver strømregninga over på skattebetalerne? Jeg har ikke noe i mot fotballinteresserte eller fotball generelt, men akkurat som for rallycross-interesserte så forventer jeg jo at deltakere og publikumere betaler for hobbyen sin selv. Det kan ikke sidestilles økonomisk med sykehjem, skoler, barnehager, kommunal infrastruktur, sykehus eller politi.

Absolutt enig med deg, dette omhandler tross alt prioriteringer.
Men igjen, med statsministre som møter opp på Cupfinalen "midt på vinteren", og NFF-ansatte på Ullevål med dypt sugerør ned i statskassen, tror jeg ikke våre ønsker blir innfridd.
Tvert i mot.
Du så jo hvor viktig det var å få i gang "elitefotballen" (har vi i hele tatt noe slikt i Norge?) under den verste Koronaepidemien, mens breddeidretten bare værsågod fikk vente.

 

Min løsning ville vært å gå tilbake til fotballsesongstart ultimo april, og sesongavslutning medio oktober.
Da ville dette problemet stort sett ha forsvunnet av seg selv.

Endret av Mind The Gap
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tror heller prioritering er å skaffe drivstoff som forruenser mindre, f.eks rapsolje eller ligdene som er billig.

Så å øke prisene på drivstoff har mindre effekt, faktisk kan de gjøre vanskeligere å la bilen gå på tomgang da forrusenser mindre og sløser mindre drivstoff uødvendig mange som gjør det selv om prisene er høye.

løsnignen blir å finne batterier som ikke degraderes så lett og tåler bedre hurtiglading:

https://dinside.dagbladet.no/motor/hurtiglading-sliter-ut-batteriet/74467908

men disel\bensin biler blir ikke påvirket annen en rust på grunn av salt og kulde og vær.

Endret av LMH1
  • Liker 1
Lenke til kommentar
57 minutes ago, Mind The Gap said:

Absolutt enig med deg, dette omhandler tross alt prioriteringer.
Men igjen, med statsministre som møter opp på Cupfinalen "midt på vinteren", og NFF-ansatte på Ullevål med dypt sugerør ned i statskassen, tror jeg ikke våre ønsker blir innfridd.
Tvert i mot.
Du så jo hvor viktig det var å få i gang "elitefotballen" (har vi i hele tatt noe slikt i Norge?) under den verste Koronaepidemien, mens breddeidretten bare værsågod fikk vente.

 

Min løsning ville vært å gå tilbake til fotballsesongstart ultimo april, og sesongavslutning medio oktober.
Da ville dette problemet stort sett ha forsvunnet av seg selv.

Husker både rulleski; håndball og sykkel.

Lenke til kommentar
9 hours ago, sveibuen said:

Ønsker maks pris på strøm og bensin/diesel!

Tilsvarende pris strøm og bensin/diesel!

Så kan de som vil være "grønne" gå for elbil, å de som ikke bryr seg gå for det andre! Vil kunne velge uten å bli straffet ;)


Er KUN SOSIALISTER som vil straffe vanlige folk med skyhøye avgifter og skatter.

Trodde gjerne planøkonomi tilhørte ytterste venstre....

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Maks pris er ikke planøkonomi. Den positive siden med planøkonomi er at den ville vært planlagt for fellesskapets beste. Maks pris er til eiernes beste på bekostning av forbrukerne, altså ferdig konsolidert markedsmakt.

Vi trenger vel ikke gå inn på andre fordeler og ulemper, planøkonomi har falt som modell pga. virkeligheten var mer kompleks.

Lenke til kommentar
sveibuen skrev (11 timer siden):

Ønsker maks pris på strøm og bensin/diesel!
Tilsvarende pris strøm og bensin/diesel!
...

Ved høye priser blir alternative metoder lønnsomme (igjen), noe som på en måte gir en maksimumpris på lang sikt.

  • skifergass, som har kostnad rundt $50/fat
  • oljesand
  • gasskraftverk
  • utvinning av gull fra havet
  • ulike nedlagte gruver
  • ulike priser dag/natt gjør pumping av vann opp til kraftverk om natten lønnsom

Det er dog normalt en del oppstartkostnader med alternativer, som gir forsinkelser. Saudi Arabia/OPEC øker gjerne oljeproduksjon så prisene synker når andel skifergass etc. blir stor og dytter dem ut av markedet igjen.

 

 

Lenke til kommentar
47 minutes ago, tommyb said:

Maks pris er ikke planøkonomi. Den positive siden med planøkonomi er at den ville vært planlagt for fellesskapets beste. Maks pris er til eiernes beste på bekostning av forbrukerne, altså ferdig konsolidert markedsmakt.

Vi trenger vel ikke gå inn på andre fordeler og ulemper, planøkonomi har falt som modell pga. virkeligheten var mer kompleks.

Sitat: Planøkonomi er et samfunnsøkonomisk system der det offentlige utøver kontroll over varer, tjenester og produksjonsmidler i en stat.

Lenke til kommentar
39 minutes ago, unik42 said:

Sitat: Planøkonomi er et samfunnsøkonomisk system der det offentlige utøver kontroll over varer, tjenester og produksjonsmidler i en stat.

Ja. Etter en plan. Derav navnet. Nota bene: planen er aldri maks pris. Tvert imot kan ting som strøm leveres til under selvkost i en planøkonomi. Planen er å dekke behovene til et velfungerende system. 

Årsaken til at planøkonomien falt sammen med Sovjetunionen er fordi de ikke klarte å lage en plan som stemte med virkeligheten. Planene var for rigide og enkle, og ikke egnet til å tilpasse seg en dynamisk verden. Det funket kanskje på å bygge opp industri, men det var katastrofalt i forhold til å ha femårsplaner for matproduksjon. 

Det man lærer i bedriftsøkonomi er derimot mye nærmere maks pris. Rettere sagt maksimalt utbytte, det er ikke den høyest mulige prisen som gir maksimalt utbytte. Men når man selger en nødvendighetsvare som oppvarming, kan man sette prisen ganske høyt før utbyttet begynner å gå nedover igjen. Garantert mye høyere enn den er i dag. Det er konsolidert kapitalisme på toppen av et distribusjonsmonopol som vil gi den høyeste prisen. Den kanskje mest uheldige kombinasjonen av regulering og markedsfrislipp. 

Lenke til kommentar
51 minutes ago, kremt said:

Kan ikke se at dette er så langt fra dagens virkelighet i vårt samfunn.

Men når det ønskes statlig kontroll på strømprisen så er ikke det planøkonomi? Poenget var i hvert fall at det er selvmotsigende å henge ut sosialistene på grunn av avgifter, men samtidig bruke et av sosialismens kraftigste verktøy til å regulere en råvare.

Uansett er ikke det det tråden handler om.

Lenke til kommentar

Jeg vil si det ikke er planøkonomi å regulere en begrenset vare. Planøkonomi er på makronivå - du kontrollerer hele markedet, altså alt fra kornproduksjon til hårprodukter via medisiner og biler. Det er meg bekjent ingen implementerte økonomier hvor Staten ikke utfører et eller annet nivå av reguleringer på begrensede varer. Når det er sagt, så er det ikke nå rett fram å lage nye nasjonale reguleringer rett etter vi har forpliktet oss internasjonalt til å følge andre regler. 

Lenke til kommentar
9 minutes ago, unik42 said:

Men når det ønskes statlig kontroll på strømprisen så er ikke det planøkonomi?

De vil gjøre alt de kan for å heve prisen. Det gir dem mer makt over folket og pengene kan de bruke til å splitte folket og utøve makt. Splitt og hersk er en kraftig metode som aldri går av moten.

Lenke til kommentar
18 hours ago, Simen1 said:

Jeg som skattebetaler og strømbruker legger meg ikke borti deres bedrifter, så lenge de ikke legger seg borti mine skatter og avgifter eller forårsaker økte strømpriser for meg. Akkurat hvordan de løser det, eller ikke, er ikke mitt bord.

Slik sløsing av naturressurser går dessuten også langt utover bare idrett.

Bare se på hvordan Opera, Deichmanske bibliotek (det skal sies at disse trolig er "relativt" energieffektive, siden de er nyoppførte), teatre samt kunst og kultur generelt, tapper det offentlige for enorme verdier og ressurser.
Men trenger vi virkelig å bruke energi til oppvarming av disse, så lenge betalingsvilligheten blant publikum ikke er til stede?
Ett eller annet sted skal dette finansieres, og når det ikke gjenspeiles i billettprisen, så kommer jo høye fiskale avgifter på strøm, olje og gass etc hendig inn for å finansiere driften av slikt.

Det samme kan man i stor grad si om kollektivtrafikken, som er fritatt fra alle naturlover.
Etter min oppfatning er drift av kollektivtrafikk (utover å tilby dette til skoleelever og studenter) å sparke en død hest, frem til den dagen disse er selvkjørende.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Mind The Gap skrev (22 timer siden):

Jeg forstår tanken bak setningen din, men les den nøye én gang til.
Du er klar over hva du etterspør her?
Du har  allerede har fått ønsket ditt oppfylt.
Så til de grader 😉

Ænsker feks at strøm ikke er dyrere en 50øre kwt inkl avgifter og skatter, å at diesel og bensin legger seg i samme "område"

Lenke til kommentar
37 minutes ago, sveibuen said:

Ænsker feks at strøm ikke er dyrere en 50øre kwt inkl avgifter og skatter, å at diesel og bensin legger seg i samme "område"

Beklager at jeg var litt "gammar nazi", men første gangen jeg leste setningen din med det som trolig var en ikke tilsiktet særskrivingsfeil:

"Ønsker maks pris"

(mellomrom mellom maks og pris),
så kunne det forstås som at du ønsket så høy pris som overhodet mulig.
Hvilket vi sannelig har fått den siste tiden.

Ved andre gjennomlesing av kommentaren din forsto jeg at du mente makspris, eller kanskje enda klarere: pristak.
Det var derfor jeg skrev kommentaren min med avsluttende blunkefjes.

For øvrig er jeg helt enig i grunntanken din, hele energiregimet i Norge har blitt totalt skakkjørt. :-)

Endret av Mind The Gap
  • Liker 2
Lenke til kommentar
LMH1 skrev (På 1.12.2021 den 18.14):

... men disel\bensin biler blir ikke påvirket annen en rust på grunn av salt og kulde og vær.

fossilbiler har da en god del flere slitasjedeler:

  • eksonsanlegg som ruster fort pga kondens, spesielt på korte turer, eller nytt: stjålne katalysatorer
  • oljefilter
  • kjølevæske, vannpumpe, radiator, etc.
  • bensinslange, filter, pumpe, etc.
  • plugger
  • luftfilter
  • motorolje
  • 12V blyakkumulator
  • topplokk (pakning), andre deler som feiler
Endret av linux-fan
lagt inn space
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
2 hours ago, Mind The Gap said:

Beklager at jeg var litt "gammar nazi", men første gangen jeg leste setningen din med det som trolig var en ikke tilsiktet særskrivingsfeil:

"Ønsker maks pris"

(mellomrom mellom maks og pris),
så kunne det forstås som at du ønsket så høy pris som overhodet mulig.
Hvilket vi sannelig har fått den siste tiden.

Ved andre gjennomlesing av kommentaren din forsto jeg at du mente makspris, eller kanskje enda klarere: pristak.

Jeg tar gjerne på meg rollen som grammar nazi om nødvendig - men jeg misforsto også dette nøyaktig likedan. Nå kommenterte jeg på svaret, så jeg diskuterte - muligens helt for meg selv - at planøkonomi ikke gir maksimalt høy pris. Nå føler jeg meg litt dum, for det var jo ingen som hadde en sånn påstand - det bare så sånn ut. 

Det fine med å ta på meg en rolle som grammar nazi er at det oppmuntrer flinke folk til å gi meg selv grammatisk veiledning. 

Endret av tommyb
  • Liker 1
Lenke til kommentar
linux-fan skrev (4 timer siden):

fossilbiler har da en god del flere slitasjedeler:

  • eksonsanlegg som ruster fort pga kondens, spesielt på korte turer, eller nytt: stjålne katalysatorer
  • oljefilter
  • kjølevæske, vannpumpe, radiator, etc.
  • bensinslange, filter, pumpe, etc.
  • plugger
  • luftfilter
  • motorolje
  • 12V blyakkumulator
  • topplokk (pakning), andre deler som feiler

Men spesielt Tesla og Audi og BMW har dyrere deler 12 volt batteri er vel også på elbil. Samme med kjølevæske. Tror Nissan leaf er billigere men dårligere deler.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...