Gå til innhold

Er høye drivstoff priser det som skal til for å få flere til å gå over til Elbil?


Simen1

Meningsmålinger  

158 stemmer

  1. 1. Hvordan tror du folk reagerer på markant høyere drivstoffpriser?

    • Får mer lyst på elbil
      49
    • Strekker seg lengre for å bytte til elbil
      42
    • Synes det er bra at fossilbilistene får svi for forbruket sitt
      12
    • Gir elbileiere skadefryd
      43
    • Påvirker ikke lysten på elbil
      22
    • Føler seg økonomisk skviset
      74
    • Frustrasjon over den internasjonale oljeprisen
      33
    • Frustrasjon over skatter og avgifter på drivstoff
      90
    • Gir folk mer lyst til å kjøre fossilbil
      8
    • Gir mer sosial status til folk som viser at de har råd til det høyere prisnivået
      18
    • Føler det straffer svake grupper og de med dårlig råd
      88
    • Føler at det bare skulle mangle at det er dyrt å forurense
      11
    • Tror at fossilbilister vil kjøre mindre i hverdagen / velge andre transportformer oftere
      21
    • Tror at fossilbilister vil kjøre mindre i feriene / fly, toge eller annet i stedet for.
      19
    • Tror at fossilbilister vil oppgradere til mer drivstoffgjerrig fossilbil/hybrid
      15
    • Tror prisene vil svinge motsatt vei om en stund så det på sikt ikke betyr så mye
      12
  2. 2. Hvilken NETTO effekt tror du det gir elektrifiseringen av personbilmarkedet?

    • Fremskynder
      73
    • Ingen netto effekt
      69
    • Forsinker
      16


Anbefalte innlegg

On 11/29/2021 at 9:55 AM, tommyb said:

Løsningen til å få opp de siste 20 prosentene - gitt at vi er enige om at de siste 20 prosentene er firmabiler - er å finne på julebordet: differensiering av refusjon av merverdiavgiften.  

Firmaet ditt får ikke refusjon for kjøp av alkohol. Dersom de heller ikke får refusjon for kjøp av diesel, bensin og dertil tilhørende forbrenningsbiler, vil det økonomiske insentivet som gjør at det private nybilsalget er elektrisk bli overført til næringslivet og veie tyngre på valg av neste firmabil.

He he, hadde det vært så enkelt.

Med mindre man ikke benytter varebil klasse 2, får man ikke mva-fradrag for drivstoff eller kjøp av bil.

Ei heller får firmaet mva-fradrag for julebordene.
Og for den del, firmaet får ikke en gang mva-fradrag for mat fortært i bilen under arbeidsreiser.
I hele tatt, det er ganske mye i regnskapet som ikke kvalifiserer til mva-refusjon.
Så det er ikke der skoen trykker.

Vi har flere elbiler i bruk, alle disse er fritatt for mva, mens bilene med tradisjonelt drivstoff ikke er det.
Dessuten blir man skattemessig svært gunstig behandlet med elbil.

https://www.smartepenger.no/kalkulatorer/908-firmabilskattkalkulator

"På elbiler settes grunnlaget til 60 prosent av nybilprisen i 2020 og 2021. Koster elbilen 200.000 kroner, blir dermed grunnlaget 120.000 kroner. Hvis du i tillegg har en kjørelengde på over 40.000 km i yrket blir grunnlaget 45 prosent"

 

Så den enkle og saklige grunnen til fremdeles å benytte drivstoffbil fremfor elbil for disse 15-20%, omhandler i all hovedsak begrenset batterikapasitet, samt ladestoppene, som er direkte tapt arbeidstid.

Endret av Mind The Gap
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
On 11/29/2021 at 9:56 AM, tommyb said:

Og før vi vet ordet av det må vi skatte av fordelen av å ha tilgang til ladestrøm hjemme. Men det er en annen diskusjon. 

Skatte av fordelen av å lade hjemme, og betale regningen selv?
Og til overmåte uten mva-fradrag!

På tross av det, jeg ville ikke blitt overrasket om du får rett på ett eller annet tidspunkt, for kreativiteten hos byråkratene i finansdepartementet virker ikke å kjenne noen grenser.

Endret av Mind The Gap
Lenke til kommentar
Mind The Gap skrev (6 timer siden):

Du feiler i hvert fall med 10 år!

Måtte finne frem noen kvitteringerfor drivstoffkjøp gjort i ganske nær fortid.
Ikke benyttet til bil, men UPS hos en kunde, uten at det gjør noen forskjell i prisen.

UnoX Mars 2020.jpg

Og det er IKKE et unntak mener du? Dette gjenspeiler prisnivået på 95 oktan blyfri bensin på den Uno-X stasjonen?

Lenke til kommentar
8 hours ago, Mind The Gap said:

He he, hadde det vært så enkelt.

Med mindre man ikke benytter varebil klasse 2, får man ikke mva-fradrag for drivstoff eller kjøp av bil.

Ei heller får firmaet mva-fradrag for julebordene.

Ser du har rett, min kunnskap her er rusten. Skattefradrag men ikke MVA. Det er også der skillet ser ut til å gå for alkohol, hvis jeg leser dette rett...

Varebil klasse 2 er da svært vanlig som firmabil? Tenkte uansett på denne saken om leasing: https://www.elbil24.no/nyheter/mener-noe-ma-gjores---leasingmarkedet-odelegger/74305382

Så da har man allerede fordel av elbil som firmabil. Men utviklingen ser ikke ut til å bygge opp om elbil som firmabil: https://www.vg.no/forbruker/bil-baat-og-motor/i/6653xL/titusener-i-skattesmell-for-dem-som-har-firmaelbil

Lenke til kommentar
8 hours ago, Mind The Gap said:

Skatte av fordelen av å lade hjemme, og betale regningen selv?
Og til overmåte uten mva-fradrag!

På tross av det, jeg ville ikke blitt overrasket om du får rett på ett eller annet tidspunkt, for kreativiteten hos byråkratene i finansdepartementet virker ikke å kjenne noen grenser

Jadda, "frynsegoder" skal forbeholdes Stortingsrepresentantene. Unektelig er det jo en ulempe om man ikke får ladet bilen, så da er det jo en fordel om man får det. Fordelsbeskatning - som når bedriften pålegger meg å ha telefonvakt og ta med jobbtelefonen hjem. Suuuuperfordel. >_<

  • Liker 2
Lenke til kommentar
5 hours ago, Hanhijnn said:

Og det er IKKE et unntak mener du? Dette gjenspeiler prisnivået på 95 oktan blyfri bensin på den Uno-X stasjonen?

Nei, det vil jeg ikke si.


Nå benytter jeg primært elbil både privat og i yrke.
Men drivstoffbil til de lengre turene, da begrenset rekkevidde og tap av verdifull arbeidstid medgår ved hurtigladepumpene (som slettes ikke er så hurtige om vinteren).

Og bare for å understreke det, jeg er helt enig i at strømprisene varierer betydelig mer enn drivstoffprisene, hvor førstnevnte skaper en ekstrem uforutsigbarhet for bedriftene (dette omhandler jo mer enn bare lading av bil).

Slik som denne:
https://borsen.dagbladet.no/nyheter/frykter-40-000---for-ett-dogn/74771396

Ifølge et anslag fra lokalavisa kan Kristiansund Ballklubb få en skrekkregning etter søndagens fotballkamp: - Skal vi betale 40 000 for én dag, må vi ta noen vurderinger internt, sier driftslederen til Børsen.

 

Når det gjelder nevnte drivstoffpriser, hentet jeg ut noen bilag fra kollegaer, for å se hvilke literprisprise de har betalt.
Det ser sjelden ut til å være over 15,- pr liter.

 

 

Pumpepris 05.jpg

Pumpepris 04.jpg

Pumpepris 03.jpg

Pumpepris 02.jpg

Pumpepris 01.jpg

Lenke til kommentar
3 hours ago, tommyb said:

Ser du har rett, min kunnskap her er rusten. Skattefradrag men ikke MVA. Det er også der skillet ser ut til å gå for alkohol, hvis jeg leser dette rett...

Varebil klasse 2 er da svært vanlig som firmabil? Tenkte uansett på denne saken om leasing: https://www.elbil24.no/nyheter/mener-noe-ma-gjores---leasingmarkedet-odelegger/74305382

Så da har man allerede fordel av elbil som firmabil. Men utviklingen ser ikke ut til å bygge opp om elbil som firmabil: https://www.vg.no/forbruker/bil-baat-og-motor/i/6653xL/titusener-i-skattesmell-for-dem-som-har-firmaelbil

Ja, leasing er et annet tema, og er dessverre belemret med et villniss av skattregler, som gjør det enda mer uoversiktelig.
Da går bil plutselig over til å bli et driftsmiddel på linje med kontormaskiner og annet utstyr, hvor alt blir tillagt mva, for deretter å bli fradragsberettighet i forhold til mva.

Man kan da oppleve at produkter og tjenester som i utgangspunktet er fritatt for mva, må det plutselig betales mva for.

Eks
Bomavgift - fritatt for mva, men ikke når leasingselskapet viderefakturerer det. Da er de pålagt å legge på mva
Årsavgift - fritatt for mva, men ikke...(se over)
Forsikring - fritatt for mva, men ikke...(se over)
Elbil - fritatt for mva, men ikke når bilen leases ut
https://www.stortinget.no/no/Saker-og-publikasjoner/Publikasjoner/Innstillinger/Stortinget/2009-2010/inns-200910-004/21/27/
Ved utleie/leasing påløper det i dag merverdiavgift for el-biler og andre nullutslippskjøretøy.

 

Som sagt, dette er et kaos av et regelverk, og skulle vi ha diskutert det, hadde det fortjent en egen tråd.
Men for min/vår del har vi konkludert med at vi ikke leaser elbilene, men kjøper bilene direkte, for å slippe ytterligere et regelverk å sette seg inn i, og som er under stadig endring.

EDIT
Ser nå at det ikke blir tillagt mva for leasing av elbiler for tiden.
Det understreker forsåvidt bare poenget mitt at det er krevende å følge med et regelverk som stadig endrer seg.

https://e24.no/det-groenne-skiftet/i/6zPQVL/esa-gir-groent-lys-for-momsfritak-paa-el-biler-i-to-aar-til

Elbiler er i dag fritatt for merverdiavgift, et fritak som også gjelder for leasing av elbiler og omsetning av batterier til elbiler.

 

Endret av Mind The Gap
  • Liker 1
Lenke til kommentar
3 hours ago, tommyb said:

Varebil klasse 2 er da svært vanlig som firmabil?

Det er viktig å skille mellom firmabil og yrkesbil.
Skattereglene er veldig forskjellig for disse to.
Sistnevnte blir man i utgangspunktet ikke fordelsbeskattet av.

Varebil klasse 2 er nok ganske vanlig for yrkesbiler, mens personbiler er mer vanlig for firmabiler.

For varebil klasse 2 er dessverre alternativene få og dårlige, når det kommer til elbil (altfor små batterier).
Det gjør at mange håndverkere velger tradisjonelt drivstoff fremfor el.,  for disse yrkesbilene.

Lenke til kommentar
Mind The Gap skrev (39 minutter siden):

Nei, det vil jeg ikke si.


Nå benytter jeg primært elbil både privat og i yrke.
Men drivstoffbil til de lengre turene, da begrenset rekkevidde og tap av verdifull arbeidstid medgår ved hurtigladepumpene (som slettes ikke er så hurtige om vinteren).

Og bare for å understreke det, jeg er helt enig i at strømprisene varierer betydelig mer enn drivstoffprisene, hvor førstnevnte skaper en ekstrem uforutsigbarhet for bedriftene (dette omhandler jo mer enn bare lading av bil).

Slik som denne:
https://borsen.dagbladet.no/nyheter/frykter-40-000---for-ett-dogn/74771396

Ifølge et anslag fra lokalavisa kan Kristiansund Ballklubb få en skrekkregning etter søndagens fotballkamp: - Skal vi betale 40 000 for én dag, må vi ta noen vurderinger internt, sier driftslederen til Børsen.

 

Når det gjelder nevnte drivstoffpriser, hentet jeg ut noen bilag fra kollegaer, for å se hvilke literprisprise de har betalt.
Det ser sjelden ut til å være over 15,- pr liter.

 

 

Pumpepris 05.jpg

Pumpepris 04.jpg

Pumpepris 03.jpg

Pumpepris 02.jpg

Pumpepris 01.jpg

Priser fra 2019 og 2020 ja. Det gjenspeiler ikke virkeligheten i 2021 (eller 2022...).

Men imponerende lave priser. Jeg har ikke sett slike pumpepriser, så der var (er?) dere heldige tror jeg.

Lenke til kommentar
8 minutes ago, Hanhijnn said:

Priser fra 2019 og 2020 ja. Det gjenspeiler ikke virkeligheten i 2021 (eller 2022...).

Men imponerende lave priser. Jeg har ikke sett slike pumpepriser, så der var (er?) dere heldige tror jeg.

Er det én ting vi begge er sikre på, så er at drivstoffpriser generelt aldri faller.
Ei heller reduserte avgifter for slikt (er vel foreslått ytterligere økt i kommende statsbudsjett?).
Det er hovedårsaken til at vi forsøker å benytte elbil, så langt det lar seg gjøre.

Prisene du ser i vedleggene er for det meste hentet fra Akershus sydøst og Østfold, Drammensområdet, og Akershus nordvest og øst.
Oslo pleier som regel å være dyrere.

Dessuten har det nok vært fokus på å fylle på de dagene man har observert at pumpeprisene er lave.
Var i hvert fall typisk mandags formiddag, vet ikke hvordan det er nå.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, Mind The Gap said:

Ja, leasing er et annet tema, og er dessverre belemret med et villniss av skattregler, som gjør det enda mer uoversiktelig.
(...)
Ser nå at det ikke blir tillagt mva for leasing av elbiler for tiden.

Det understreker forsåvidt bare poenget mitt at det er krevende å følge med et regelverk som stadig endrer seg.

Det ser jeg. 
Bare fra i november ser det ut til å ha svinget mellom "Svekker elbilsatsingen der den trengs mest" og "- Et elbilbudsjett det svinger av", begge sitater fra Norsk elbilforening, før og etter endringene i budsjettet denne uka. Da er ett av fokusområdene for endringer/reviderte endringer for firmaelbiler.

Fra Svekker elbilsatsingen... til  ...den foreslåtte økningen på firmabilbeskatningen for elbil modereres i løpet av budsjettforhandlingene. Og sånne har man jo to ganger i året. Så skal jo skattereglene oppdateres, distribueres, forståes og etterfølges for hver av disse endringene også. 

Endret av tommyb
Lenke til kommentar
51 minutes ago, Mind The Gap said:

Det er viktig å skille mellom firmabil og yrkesbil.

(...)

For varebil klasse 2 er dessverre alternativene få og dårlige, når det kommer til elbil (altfor små batterier).
Det gjør at mange håndverkere velger tradisjonelt drivstoff fremfor el.,  for disse yrkesbilene.

Ja, jeg har ikke satt meg inn i forskjellen skattemessig. Har bare opplevd at det skjedde noe for noen år siden, da elektriske biler i klasse 2 plutselig ble like vanlig i trafikken som Leaf var tidligere.

Er nok noe i det du sier. I mangelen på (gode) elektriske stasjonsvogner, satte jeg meg ganske tidlig inn i privatbil-variantene i det segmentet. Det var "ganske mange" (5+) modeller å velge mellom, men de var egentlig ganske like og hadde omtrent samme rekkevidde. Det er jo påtakelig hvor langt etter rekkevidden ble hengende i det segmentet sammenlignet med andre segmenter. Så blant annet på Kangoo Maxi Z.E. Det virker som den varianten har forsvunnet nå, men 2020-modellen er på Finn med 27 mils rekkevidde, og jeg mener å huske tidligere årganger med ~20 og 15-17...

Lenke til kommentar
5 hours ago, tommyb said:

Det er også der skillet ser ut til å gå for alkohol, hvis jeg leser dette rett

Ja, her er det enda mer underfundige og politisk korrekte regler, som ligger til grunn.
Det er bare å hive innpå øl og vin, og utgiftsføre det i regnskapet (ikke mva-refusjon naturligvis, såpass politisk korrekte må vi være).

En avsluttende Irish derimot, kan naturligvis ikke utgiftsføres.

Og for all del ikke få sprit og annen drikke/mat på samme kvittering/faktura.
Da er ikke noe av det som er påført på kvitteringen fradragsberettighet.
Puhh.
Enkelt skal det være.

 

https://hjelp.fiken.no/support/solutions/articles/13000042472-mat-og-drikke-i-foretaket

Det gis aldri fradrag for brennevin. Med brennevin menes alkoholholdige drikker som har 20 års aldersgrense. Dersom det er brennevin på en kvittering gis det heller ikke noe fradrag for noen av de andre utgiftene på denne kvitteringen. 

Lenke til kommentar
16 minutes ago, tommyb said:

Har bare opplevd at det skjedde noe for noen år siden, da elektriske biler i klasse 2 plutselig ble like vanlig i trafikken som Leaf var tidligere.

 

For å komplisere dette ytterligere:
I store deler  Oslo kan konsulenter/håndverkere parkere elbiler på angitte plasser, hvis de kjører varebil klasse 2.

Men som du påpeker, mange konsulenter har valgt personbil på grunn av bedre rekkevidde (samt slippe å sitte som en prest, på grunn av skilleveggen. Det er ikke spesielt god ergonomi for lengre kjørestrekk).
Dette er jo også biler som er egnet for transport av ikke altfor volumiøse varer/utstyr.
Inntil de en vakker dag fikk se den nye skiltingen, som jeg nevnte i foregående avsnitt.

Det skal ikke være enkelt å ferdes i Oslo som yrkesaktiv, det er i hvert fall helt sikkert.

Endret av Mind The Gap
Lenke til kommentar
Mind The Gap skrev (3 timer siden):

https://borsen.dagbladet.no/nyheter/frykter-40-000---for-ett-dogn/74771396

Ifølge et anslag fra lokalavisa kan Kristiansund Ballklubb få en skrekkregning etter søndagens fotballkamp: - Skal vi betale 40 000 for én dag, må vi ta noen vurderinger internt, sier driftslederen til Børsen.

Helt vanvittig hvor mye strøm de klarer å bruke på én dag! Det må da gå an å kutte ned på sånt unødvendig tull? Er det så vanskelig å bare informere om at både spillere og publikum må møte kledt etter vær? Dette strømsluket bidrar bare til å trekke opp prisene for bedrifter og folk uansett hvor lite fotballinteresserte de måtte være.

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
36 minutes ago, Simen1 said:

Helt vanvittig hvor mye strøm de klarer å bruke på én dag! Det må da gå an å kutte ned på sånt unødvendig tull? Er det så vanskelig å bare informere om at både spillere og publikum må møte kledt etter vær? Dette strømsluket bidrar bare til å trekke opp prisene for bedrifter og folk uansett hvor lite fotballinteresserte de måtte være.

Ja, du har jo et godt poeng, all idrett er i grunn sløsing av naturressurser.
Men fortell det til en fotballinteresserte, så tipper jeg du blir servert noen hyggelige ord på veien ;-)

Dette omhandler at fotballforbundet har hatt et sterkt ønske om å gjøre om fotball til en utendørs helårsidrett.
De har selvfølgelig alt å tjene på at antall kamper øker.

Sesongen slutter vel i desember, og Holmenkollarrangementet går vel av stabelen samtidig som sesongåpning for fotball.
Da er det noe som skurrer i mine ører.

For ordens skyld, dette omhandler oppvarming av banedekke med varmekabler (vet ikke om det er vannbåren varme eller elektriske varmekabler, det er uansett stort areal vi snakker om).
Slik sett er vel heller ikke "din klubb" helt uskyldig oppe i det hele, med Alfheim som er dekket med kunstgress og varmekabler.
Samtidig er det vel kanskje heller ikke rimelig å forvente at vi skal tilbake til tidlig 70-tall, da "nord-norske" klubber som Bodø/Glimt og Tromsø ble nektet å spille i øverste divisjon, på grunn av sin geografiske beliggenhet.
Det vil si snø og/eller steinhardt "permafrost" banedekke.
Så ender vi med at fotballspillere med avrevne korsbånd opptar alle akuttplassene ved UNN, som skulle ha vært avsatt til eldre trengende Koronapasienter ;-P

 

"Some people believe football is a matter of life and death, I am very disappointed with that attitude. I can assure you it is much, much more important than that."
- Bill Shankly-

Endret av Mind The Gap
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Mind The Gap skrev (29 minutter siden):

Dette omhandler at fotballforbundet har hatt et sterkt ønske om å gjøre om fotball til en utendørs helårsidrett.
De har selvfølgelig alt å tjene på at antall kamper øker.

Fordi de skyver strømregninga over på skattebetalerne? Jeg har ikke noe i mot fotballinteresserte eller fotball generelt, men akkurat som for rallycross-interesserte så forventer jeg jo at deltakere og publikumere betaler for hobbyen sin selv. Det kan ikke sidestilles økonomisk med sykehjem, skoler, barnehager, kommunal infrastruktur, sykehus eller politi.

Sitat

For ordens skyld, dette omhandler oppvarming av banedekke med varmekabler (vet ikke om det er vannbåren varme eller elektriske varmekabler, det er uansett stort areal vi snakker om).
Slik sett er vel heller ikke "din klubb" helt uskyldig oppe i det hele, med Alfheim som er dekket med kunstgress og varmekabler.
Samtidig er det vel kanskje heller ikke rimelig å forvente at vi skal tilbake til tidlig 70-tall, da "nord-norske" klubber som Bodø/Glimt og Tromsø ble nektet å spille i øverste divisjon, på grunn av sin geografiske beliggenhet.
Det vil si snø og/eller steinhardt "permafrost" banedekke.
Så ender vi med at fotballspillere med avrevne korsbånd opptar alle akuttplassene ved UNN, som skulle ha vært avsatt til eldre Koronapasienter 😜

Sånne interne anliggender får klubber og supportere ordne opp i selv. Jeg som skattebetaler og strømbruker legger meg ikke borti deres bedrifter, så lenge de ikke legger seg borti mine skatter og avgifter eller forårsaker økte strømpriser for meg. Akkurat hvordan de løser det, eller ikke, er ikke mitt bord.

Endret av Simen1
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...