Gå til innhold

Er høye drivstoff priser det som skal til for å få flere til å gå over til Elbil?


Simen1

Meningsmålinger  

158 stemmer

  1. 1. Hvordan tror du folk reagerer på markant høyere drivstoffpriser?

    • Får mer lyst på elbil
      49
    • Strekker seg lengre for å bytte til elbil
      42
    • Synes det er bra at fossilbilistene får svi for forbruket sitt
      12
    • Gir elbileiere skadefryd
      43
    • Påvirker ikke lysten på elbil
      22
    • Føler seg økonomisk skviset
      74
    • Frustrasjon over den internasjonale oljeprisen
      33
    • Frustrasjon over skatter og avgifter på drivstoff
      90
    • Gir folk mer lyst til å kjøre fossilbil
      8
    • Gir mer sosial status til folk som viser at de har råd til det høyere prisnivået
      18
    • Føler det straffer svake grupper og de med dårlig råd
      88
    • Føler at det bare skulle mangle at det er dyrt å forurense
      11
    • Tror at fossilbilister vil kjøre mindre i hverdagen / velge andre transportformer oftere
      21
    • Tror at fossilbilister vil kjøre mindre i feriene / fly, toge eller annet i stedet for.
      19
    • Tror at fossilbilister vil oppgradere til mer drivstoffgjerrig fossilbil/hybrid
      15
    • Tror prisene vil svinge motsatt vei om en stund så det på sikt ikke betyr så mye
      12
  2. 2. Hvilken NETTO effekt tror du det gir elektrifiseringen av personbilmarkedet?

    • Fremskynder
      73
    • Ingen netto effekt
      69
    • Forsinker
      16


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
knutinh skrev (3 timer siden):

Har ikke MC relativt høyt forbruk og dertil utslipp?

-k

Relativt til hva?

Ved vanlig kjøring er forbruket 0.2 - 0.4 l/mila, avhengig av alder, kubikk og kjørestil ..

Kjører man gris (> 0.5 l/mila) blir det relativt høyt forbruk (bensin+olje) sammenlignet med over; ja ..

Endret av nightowl
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
nightowl skrev (3 timer siden):

Relativt til hva?

Ved vanlig kjøring er forbruket 0.2 - 0.4 l/mila, avhengig av alder, kubikk og kjørestil ..

Kjører man gris (> 0.5 l/mila) blir det relativt høyt forbruk (bensin+olje) sammenlignet med over; ja ..

0.2-0.4l/mil for å forflytte 1 person uten beskyttelse mot elementene.

Sammenlignet med stasjonsvogna mi som bruker ca 0.5l/mil og kan flytte opp til 5 personer og en hund i all slags vær og i alt slags føre.

Da vil jeg si at mc har oppsiktsvekkende høyt forbruk. Man kan selvsagt si at i rush i sommerhalvåret så er mc mer effektivt enn de fleste ice biler for å frakte en og en person mhp utslipp og arealbruk, men i det store bildet?

-k

Endret av knutinh
Lenke til kommentar
1 hour ago, knutinh said:

0.2-0.4l/mil for å forflytte 1 person uten beskyttelse mot elementene.

(...)

(...) men i det store bildet?

Da har du ikke tatt hensyn til at mangelen på beskyttelse bidrar sterkt til å redusere livstidsutslippene og livstidsforbruket til en noe høyere andel av sjåførene enn tilsvarende i bil.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
knutinh skrev (2 timer siden):

0.2-0.4l/mil for å forflytte 1 person uten beskyttelse mot elementene.

1 eller 2 personer.

knutinh skrev (2 timer siden):

 Man kan selvsagt si at i rush i sommerhalvåret så er mc mer effektivt enn de fleste ice biler [..]

Mer effektivt enn el også, siden man kan fildele ved trafikkork.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
sedsberg skrev (2 timer siden):

De kan ha mye lavere forbruk

Jeg tittet på en BMW 400cc «urban mobility». Den er oppgitt til 0.35l/mil. Jeg antar at en 10 år gammel sykkel med grom lyd egnet for tur er enda tørstere?

Den halvgamle stasjonsvogna mi fra samme produsent er oppgitt til rundt 0.5l diesel /mil (avhengig av sedan/st vogn og trekk på 2 eller 4).

Det er en oppsiktsvekkende liten forskjell når man tenker på nytteverdien man har med en bil, og hvor mye mer vekt og volum man kan (og må ) dra på, antall passasjerer og nyttelast, helårsfaktor og sikkerhet.

https://www.bmw-motorrad.no/en/models/urban_mobility/c400gt.html

Endret av knutinh
Lenke til kommentar
Hanhijnn skrev (1 time siden):

Svaret er JA og NEI. Kommer selvfølgelig helt ann på hvilken MC du mener. MC er ikke noen mer uniform gruppe enn biler.

En MC kan transportere (1-2)/5 så mange personer og en brøkdel av bagasjen til en vanlig personbil. Den bør stå i garasjen ~halve året i store deler av Norge, risikoen for skade og død er stor og man er utsatt for vær og vind. Med det som kontekst så tror jeg at svaret er utelukkende "JA". MC har uforholdsmessig høyt forbruk. Rett nok kan forbruket være lavere enn personbil, men det er likevel langt høyere enn hva man med en viss rimelighet ville ha gjettet uten kjennskap til faktisk forbruk.

Når en dieselbil med plass til 5 personer kan bruke ned mot 0.3 liter/mil så ville et "rimelig" forbruk for ICE MC være 0.3/[2.5 5]=[0.12...0..06] l/mil. Evt så kan man droddle med at en MC på 200kg burde bruke 10% av energien til en personbil på 2000kg (eller er relasjonen kvadratisk?)

Hva som er grunnen til det kan man bare spekulere i, men det er kanskje motorer som er optimalisert for effekt:vekt (heller enn forbruk), og luftmotstanden blir ganske stor når en person sitter oppreist.

-k

Endret av knutinh
Lenke til kommentar
tommyb skrev (På 23.10.2021 den 16.49):

Rikelig med alternativer, men litt usikker på hvor store grupper "folk" representerer. Sikkert noen som synes hver av disse tingene, mens neppe mange som folk kan enes om.

Poenget er egentlig å få stemmegivere til å tenke litt større enn kun seg selv og sin situasjon. Altså hvordan samfunnet generelt reagerer på de høye prisene. Sikkert vanskelig for noen å skulle tenke sånn, men det får bare stå sin prøve.

Lenke til kommentar

Motorsykler har ganske dårlig aerodynamiske egenskaper, men luftmotstanden er likevel mye lavere enn for biler siden de er så små.

Jeg tror heller grunnen til det relative høye forbruket er at motorsykler som regel er "morrokjøretøy" og blir kjørt veldig aktivt, som igjen gir høyere forbruk. Omtrent som at en sportsbil vil ha høyere forbruk enn f.eks. en Yaris.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...