Gå til innhold

Er høye drivstoff priser det som skal til for å få flere til å gå over til Elbil?


Simen1

Meningsmålinger  

158 stemmer

  1. 1. Hvordan tror du folk reagerer på markant høyere drivstoffpriser?

    • Får mer lyst på elbil
      49
    • Strekker seg lengre for å bytte til elbil
      42
    • Synes det er bra at fossilbilistene får svi for forbruket sitt
      12
    • Gir elbileiere skadefryd
      43
    • Påvirker ikke lysten på elbil
      22
    • Føler seg økonomisk skviset
      74
    • Frustrasjon over den internasjonale oljeprisen
      33
    • Frustrasjon over skatter og avgifter på drivstoff
      90
    • Gir folk mer lyst til å kjøre fossilbil
      8
    • Gir mer sosial status til folk som viser at de har råd til det høyere prisnivået
      18
    • Føler det straffer svake grupper og de med dårlig råd
      88
    • Føler at det bare skulle mangle at det er dyrt å forurense
      11
    • Tror at fossilbilister vil kjøre mindre i hverdagen / velge andre transportformer oftere
      21
    • Tror at fossilbilister vil kjøre mindre i feriene / fly, toge eller annet i stedet for.
      19
    • Tror at fossilbilister vil oppgradere til mer drivstoffgjerrig fossilbil/hybrid
      15
    • Tror prisene vil svinge motsatt vei om en stund så det på sikt ikke betyr så mye
      12
  2. 2. Hvilken NETTO effekt tror du det gir elektrifiseringen av personbilmarkedet?

    • Fremskynder
      73
    • Ingen netto effekt
      69
    • Forsinker
      16


Anbefalte innlegg

2 hours ago, Hanhijnn said:

Ja det er helt elementær aerodynamikk. Den perfekte formen er dråpeformet.

Det kunne den selvfølgelig, hvis ikke Tesla hadde hatt fokus på energieffektivitet.

Nå er ingen biler perfekt dråpeformet, så kompromiss blir gjort hver eneste gang. Enhver modell har valgt et sett med kompromisser, og vi som skal ha stasjonsvogn, må kanskje tåle dårligere rekkevidde. Motytelsen er at vi får et mer praktisk bagasjerom. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
2 hours ago, MariusJS said:

Sprengt blir ifht elbil lader, som drar 8-22kw, nå på vinteren hvor det fyres med ved går det fint, på sommeren så kan det allerede bli litt tight om noen tar en dusj, lager mat og kjører vaskemaskin + tørketrommel samtidig, men der er det jo en eller annen kar som har regna ut noen "sannsynelighetsfaktor" på det greiene

Hvorfor 8-22 kW? Ca ingen trenger så rask lading hjemme, så fremt man ikke kjører taxi.

Personlig har jeg 3,5 kW (15A) lading og det går helt fint å kjøre 35k km/år. Om jeg kjørte en mer normal avstand per år ville det fungere helt fint med 2,3 kW (10A).

  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
1 minute ago, Espen Hugaas Andersen said:

Hvorfor 8-22 kW? Ca ingen trenger så rask lading hjemme, så fremt man ikke kjører taxi.

Personlig har jeg 3,5 kW (15A) lading og det går helt fint å kjøre 35k km/år. Om jeg kjørte en mer normal avstand per år ville det fungere helt fint med 2,3 kW (10A).

Selv 10-12A spesielt på ettermiddag ville pr nå mest sannsynelig tatt hovedsikring, men der kunne man jo selvsagt mekka så den bare går fra feks kl 02 til 07 eller lignende.

Problemet blir uansett pris, billigste jeg finner nå er i-miev til 30-40 000kr, altså oppmot dobbelt av det jeg kan få en ok diesel doris jeg kan kjøre i 2 år med.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Just now, MariusJS said:

Selv 10-12A spesielt på ettermiddag ville pr nå mest sannsynelig tatt hovedsikring, men der kunne man jo selvsagt mekka så den bare går fra feks kl 02 til 07 eller lignende.

Problemet blir uansett pris, billigste jeg finner nå er i-miev til 30-40 000kr, altså oppmot dobbelt av det jeg kan få en ok diesel doris jeg kan kjøre i 2 år med.

Om man kjører 20k km/år så sparer man noe sånt som 40k kroner i bensin på de to årene. Altså man kan kjøpe en elbil til 60k og gå i null sammenlignet med en bensinbil til 20k. Og det er før man tar hensyn til insentiver som f.eks reduserte bompenger.

Dette er grunnen til at elbiler ikke faller veldig raskt i verdi, slik at brukte elbiler er "dyre". En brukbar elbil til 20k gir så lav total eiekostnad at de som kan regne vil kaste seg over de, noe som presser prisen opp igjen til å være mer i balanse med de fossile alternativene.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
1 minute ago, Espen Hugaas Andersen said:

Om man kjører 20k km/år så sparer man noe sånt som 40k kroner i bensin på de to årene. Altså man kan kjøpe en elbil til 60k og gå i null sammenlignet med en bensinbil til 20k. Og det er før man tar hensyn til insentiver som f.eks reduserte bompenger.

Dette er grunnen til at elbiler ikke faller veldig raskt i verdi, slik at brukte elbiler er "dyre". En brukbar elbil til 20k gir så lav total eiekostnad at de som kan regne vil kaste seg over de, noe som presser prisen opp igjen til å være mer i balanse med de fossile alternativene.

Nå var vel fortsatt teorien her en person som da ikke hadde råd til de summene, og da kan du regne så mye du bare ønsker, har man ikke råd så har man ikke råd...

  • Liker 2
Lenke til kommentar
1 minute ago, MariusJS said:

Nå var vel fortsatt teorien her en person som da ikke hadde råd til de summene, og da kan du regne så mye du bare ønsker, har man ikke råd så har man ikke råd...

Jeg er med på at det kan finnes folk som ikke har råd til en brukbar elbil, men som har råd til en brukbar fossilbil. Men det er nok ikke veldig mange som vil havne i denne gruppen. Kanskje 1% av befolkningen?

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
1 minute ago, Espen Hugaas Andersen said:

Jeg er med på at det kan finnes folk som ikke har råd til en brukbar elbil, men som har råd til en brukbar fossilbil. Men det er nok ikke veldig mange som vil havne i denne gruppen. Kanskje 1% av befolkningen?

Quote
FN anslår at rundt 10 prosent av befolkningen i Norge lever under den relative fattigdomsgrensen, som er definert etter om du tjener mindre enn 60 % av medianinntekten. Samtidig som forskjellene i samfunnet vårt øker, har vi et voksende utenforskap.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

De som lever under fattigdomsgrensen har stort sett ikke råd til bil. Verken elbil eller fossilbil.

Her snakker vi altså om den ganske smale andelen av befolkningen som akkurat klarer å skrape sammen noe sånt som 20k til en bil, og har nok penger til å takle løpende utgifter til transport på noen tusen kr per måned, men som ikke har mulighet til å skrape sammen omkring 50k, selv ved lån med høy rente.

Endret av Espen Hugaas Andersen
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er sikkert 1000 stykker etter deg @MariusJS som vil ha samme personlige beregning av hvilken bil det er mulig og lønner seg å kjøpe i akkurat deres tilfelle med deres behov osv. Tråden vil sikkert bli 1000 sider lang om vi skal ta alt her i tråden.

Foreslår derfor at du oppretter en egen tråd så tar vi det derfra.

Jeg er klar over at ikke alle får elbil til å gå i pluss, tross mer bastante uttalelser tidligere i tråden. Men gjør et forsøk i egen tråd så får vi se om du er en av de som kan spare på overgang til elbil.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
4 minutes ago, Simen1 said:

Det er sikkert 1000 stykker etter deg @MariusJS som vil ha samme personlige beregning av hvilken bil det er mulig og lønner seg å kjøpe i akkurat deres tilfelle med deres behov osv. Tråden vil sikkert bli 1000 sider lang om vi skal ta alt her i tråden.

Foreslår derfor at du oppretter en egen tråd så tar vi det derfra.

Jeg er klar over at ikke alle får elbil til å gå i pluss, tross mer bastante uttalelser tidligere i tråden. Men gjør et forsøk i egen tråd så får vi se om du er en av de som kan spare på overgang til elbil.

Har laget en egen tråd allerede for mitt budsjett, men det er ett helt annet enn de som ikke har råd til elbil :)

Det er dog ikke alle som har råd til å kjøpe seg en Taycan som ønsker eller syntes det er fornuftig å bruke så mye penger på nettopp det

Lenke til kommentar
tommyb skrev (1 time siden):

Nå er ingen biler perfekt dråpeformet, så kompromiss blir gjort hver eneste gang. Enhver modell har valgt et sett med kompromisser, og vi som skal ha stasjonsvogn, må kanskje tåle dårligere rekkevidde. Motytelsen er at vi får et mer praktisk bagasjerom. 

Selvfølgelig er en mest mulig firkanta stasjonsvogn mest praktisk. Men så var det ikke det som var tema.

Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen skrev (37 minutter siden):

Hvorfor 8-22 kW? Ca ingen trenger så rask lading hjemme, så fremt man ikke kjører taxi.

Personlig har jeg 3,5 kW (15A) lading og det går helt fint å kjøre 35k km/år. Om jeg kjørte en mer normal avstand per år ville det fungere helt fint med 2,3 kW (10A).

Det går absolutt ikke overalt. Når vår Model 3 sto ute og ladet i vinter her det er kaldt tok det evigheter å lade på 16A 1-fas. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
15 minutes ago, Randeboy said:

Det går absolutt ikke overalt. Når vår Model 3 sto ute og ladet i vinter her det er kaldt tok det evigheter å lade på 16A 1-fas. 

Det er ikke et problem at det tar "en evighet", så lenge man får mer energi inn på batteriet per døgn enn man bruker per døgn.

Det tar vel rundt 30 timer for meg å lade opp min Model X fra 0% til 100% hjemme, men når jeg normalt sett bruker bare omkring 30% av batteriet på en gitt dag så går det helt greit med 9 timer lading per natt.

Edit: Om du tenker på at et kaldt batteri ikke tar til seg like mye lading - så er dette ikke en veldig reell problemstilling. Å få ladet nok på en 16A kurs er stort sett kun en utfordring for de som kjører mye. Og om man kjører mye så blir batteriet sjeldent skikkelig kaldt. Enkelte bør kanskje være påpasselig med å starte lading med en gang man har kommet hjem og plugget inn bilen.

Endret av Espen Hugaas Andersen
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
MariusJS skrev (41 minutter siden):

Har laget en egen tråd allerede for mitt budsjett, men det er ett helt annet enn de som ikke har råd til elbil :)

Det er dog ikke alle som har råd til å kjøpe seg en Taycan som ønsker eller syntes det er fornuftig å bruke så mye penger på nettopp det

Jeg skal ta en kikk.

Angående Taycan - Har du flere åpne dører å slå inn?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, Randeboy said:

Det går absolutt ikke overalt. Når vår Model 3 sto ute og ladet i vinter her det er kaldt tok det evigheter å lade på 16A 1-fas. 

Er det -20 blå eller kaldere og litt vind så tar det evigheter å lade en Tesla med bare 1 fase ja. Batteriet kan ikke ta imot strøm om det er fryst og med så lite tilgjengelig energi går mye bare til passe på at batteriet holder varmegrader.

Trikset er å sette bilen på lading rett etter man har brukt den og batterier er varmt å godt.

  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Complexity skrev (57 minutter siden):

Er det -20 blå eller kaldere og litt vind så tar det evigheter å lade en Tesla med bare 1 fase ja. Batteriet kan ikke ta imot strøm om det er fryst og med så lite tilgjengelig energi går mye bare til passe på at batteriet holder varmegrader.

Trikset er å sette bilen på lading rett etter man har brukt den og batterier er varmt å godt.

Vi hadde nesten 40 et par dager og det ladet ikke batteriet særlig nei. 

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...