Gå til innhold

Er høye drivstoff priser det som skal til for å få flere til å gå over til Elbil?


Simen1

Meningsmålinger  

158 stemmer

  1. 1. Hvordan tror du folk reagerer på markant høyere drivstoffpriser?

    • Får mer lyst på elbil
      49
    • Strekker seg lengre for å bytte til elbil
      42
    • Synes det er bra at fossilbilistene får svi for forbruket sitt
      12
    • Gir elbileiere skadefryd
      43
    • Påvirker ikke lysten på elbil
      22
    • Føler seg økonomisk skviset
      74
    • Frustrasjon over den internasjonale oljeprisen
      33
    • Frustrasjon over skatter og avgifter på drivstoff
      90
    • Gir folk mer lyst til å kjøre fossilbil
      8
    • Gir mer sosial status til folk som viser at de har råd til det høyere prisnivået
      18
    • Føler det straffer svake grupper og de med dårlig råd
      88
    • Føler at det bare skulle mangle at det er dyrt å forurense
      11
    • Tror at fossilbilister vil kjøre mindre i hverdagen / velge andre transportformer oftere
      21
    • Tror at fossilbilister vil kjøre mindre i feriene / fly, toge eller annet i stedet for.
      19
    • Tror at fossilbilister vil oppgradere til mer drivstoffgjerrig fossilbil/hybrid
      15
    • Tror prisene vil svinge motsatt vei om en stund så det på sikt ikke betyr så mye
      12
  2. 2. Hvilken NETTO effekt tror du det gir elektrifiseringen av personbilmarkedet?

    • Fremskynder
      73
    • Ingen netto effekt
      69
    • Forsinker
      16


Anbefalte innlegg

tommyb skrev (På 9.10.2021 den 17.11):

Det er vanskeligere i dag å se størrelsen av en bil på fotografiene, siden de alle sammen har akkurat samme avrundede formen, om det er en bitteliten bybil eller de største elektriske SUVene. Du bør derfor uansett prøvesitte. 

F.eks. Hyundai Ioniq 5 ser MYE mindre ut på bilder enn i virkeligheten. Og det samme må nok sies om Tesla Model Y, for de som er vant til å se en Model 3.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Simen1 skrev (På 1.10.2021 den 17.58):

Nå har vi vel vært gjennom noen ganger her på forumet at fossilbiler er et dyrere valg enn elbil i alle prisklasser.. Skal du ha noe billigere enn (el)bil så blir det sykling, kollektivt eller gange.

Dummeste jeg har hørt. Snakk om å være totalt blåst for perspektiv. De aller fattigste har aldri i verden råd til investeringen det er å kjøpe noe nytt, eller brukt som er forholdsvis nytt. De kjøper skrap de kan fikse for egenhånd og kjører de til de ikke blir EU godkjent lenger. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Ja, før drivstoffkostnader og vedlikehold vil en bil med 4000 kr/mnd i billån være 4000 kr/mnd dyrere hver måned enn en nedbetalt bil. Utover betjeningen av lånet har man altså flere hundre tusen mer i gjeldsbelasting, som er vesentlig i forhold til å komme seg inn på boligmarkedet. Dette er ganske elementært.

Lenke til kommentar
Dubious skrev (5 minutter siden):

Får de bedre rekkevidde ved å ha skrå bak/luke?

Ja det er helt elementær aerodynamikk. Den perfekte formen er dråpeformet.

Dubious skrev (5 minutter siden):

Y kunne vært en fullgod stasjonsvogn med en rett luke

Det kunne den selvfølgelig, hvis ikke Tesla hadde hatt fokus på energieffektivitet.

Lenke til kommentar
On 10/1/2021 at 5:58 PM, Simen1 said:

Nå har vi vel vært gjennom noen ganger her på forumet at fossilbiler er et dyrere valg enn elbil i alle prisklasser.. Skal du ha noe billigere enn (el)bil så blir det sykling, kollektivt eller gange.

Kan du linke meg en elbil til 25000 kr jeg kan kjøre i 2 år hvor den har rekkevidde som holder Oslo - Trondheim? :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
12 minutes ago, MariusJS said:

Kan du linke meg en elbil til 25000 kr jeg kan kjøre i 2 år hvor den har rekkevidde som holder Oslo - Trondheim? :)

Om du skal ta den turen uten ladestopp må du en del opp i pris. Men den turen er jo ikke gratis med fossilbil akkurat. Så trekker du fra det du benytter på diesel/bensin/service/reperasjoner etc så kansje du matcher beløpet på ett billån.

Lenke til kommentar
7 minutes ago, Complexity said:

Om du skal ta den turen uten ladestopp må du en del opp i pris. Men den turen er jo ikke gratis med fossilbil akkurat. Så trekker du fra det du benytter på diesel/bensin/service/reperasjoner etc så kansje du matcher beløpet på ett billån.

Diesel så har jeg i snitt fylt til under 15kr litern, og bruker ca 0.6, service og rep så har jeg brukt 2500kr siste 2 årene :)

Sist jeg fikk bud på å montere hjemmelader så landet vel det på ca 40 000kr, da det må strekkes en ekstra fase ned i sikringsskap også kommer selve laderen osv på 9000kr. (altså ca 30k for sikringsskap og 9k for lader)

Jeg kan altså fylle ca 2666 liter diesel for den prisen, det tilsvarer vel grovt regnet 40 000km?

Endret av MariusJS
  • Liker 2
Lenke til kommentar
13 minutes ago, MariusJS said:

Diesel så har jeg i snitt fylt til under 15kr litern, og bruker ca 0.6, service og rep så har jeg brukt 2500kr siste 2 årene :)

Sist jeg fikk bud på å montere hjemmelader så landet vel det på ca 40 000kr, da det må strekkes en ekstra fase ned i sikringsskap også kommer selve laderen osv på 9000kr. (altså ca 30k for sikringsskap og 9k for lader)

Jeg kan altså fylle ca 2666 liter diesel for den prisen, det tilsvarer vel grovt regnet 40 000km?

Hørtes jo fryktelig dyrt ut? Elektrikerjobben kan jo kansje koste litt om du er så uheldig å ha det såppas ugunstig, men min hjemmelader kostet meg 5100kr, og leverer 22kW. Tesla selger jo og en lader nå som støtter 11kW til 4500kr inkludert 7 meter kabel. Funker på alle biler så må ikke ha Tesla for å bruke den.
Og laderen jeg monterte hos mine foreldre kosta meg 2000kr med kabel (B-vare hos elektroimportøren, dog bare 1 fase)

Men prisen av elektriker variere jo veldig. Noen har jo sikringskapet i feil ende av huset, og de har blitt strenge nå på krav om å få montert lader direkte i tilkoblingskap som mange fikk gjort før.

Endret av Complexity
Lenke til kommentar
Just now, Complexity said:

Hørtes jo fryktelig dyrt ut? Elektrikerjobben kan jo kansje koste litt om du er så uheldig å ha det såppas ugunstig, men min hjemmelader kostet meg 5100kr, og leverer 22kW. Tesla selger jo og en lader nå som støtter 11kW til 4500kr inkludert 7 meter kabel.
Og laderen jeg monterte hos mine foreldre kosta meg 2000kr med kabel (B-vare hos elektroimportøren, dog bare 1 fase)

Kapasiteten i skapet er allerede sprengt, og man må som sagt inn med en ekstra fase, som da innebærer søknad til netteier, koble av strøm, koble på strøm igjen, bytte av hovedsikringer osv, har fått pris på bare bytte av hovedsikringer (i nåværende skap) på 8000kr, da koster sikring med tid bare typ 3-4000kr av den summen, resten går til søknad osv

Lenke til kommentar
3 minutes ago, MariusJS said:

Kapasiteten i skapet er allerede sprengt, og man må som sagt inn med en ekstra fase, som da innebærer søknad til netteier, koble av strøm, koble på strøm igjen, bytte av hovedsikringer osv, har fått pris på bare bytte av hovedsikringer (i nåværende skap) på 8000kr, da koster sikring med tid bare typ 3-4000kr av den summen, resten går til søknad osv

Høres jo litt ut som en kosnad du må ta uansett om kapasiteten er sprengt. 

Forøvrig nesten 20kr litern for diesel i Tromsø nå og dette blir vel normalen etterhvert.  Turen Oslo-Trondheim blir fort dyr da.

Endret av Complexity
Lenke til kommentar
Just now, Complexity said:

Høres jo litt ut som en kosnad du må ta uansett om kapasiteten er sprengt. 

Forøvrig nesten 20kr litern for diesel i Tromsø nå og dette blir vel normalen etterhvert.  Turen Oslo/Trondheim blir fort dyr da.

Sprengt blir ifht elbil lader, som drar 8-22kw, nå på vinteren hvor det fyres med ved går det fint, på sommeren så kan det allerede bli litt tight om noen tar en dusj, lager mat og kjører vaskemaskin + tørketrommel samtidig, men der er det jo en eller annen kar som har regna ut noen "sannsynelighetsfaktor" på det greiene

Selv til 20kr så snakker vi jo 2000 liter, så over 30 000km?

Hva koster hurtiglading om dagen?

Lenke til kommentar
8 minutes ago, Simen1 said:

@MariusJS Kan du ikke starte en egen tråd der du forteller om krav og forutsetninger, hva du kjører nå, årlig kjørelengde og kjøremønster etc og ber om forslag til elbil? Så blir det lettere å finne en anbefaling for akkurat deg i stedet for å bombardere denne tråden med dine personlige saker.

Jo, det ble dratt litt ut av det jeg egentlig lurte på, og det var en elbil i 20 000kr klassen som man kan bruke i 2 år, da du kom med følgende statement

Quote

Nå har vi vel vært gjennom noen ganger her på forumet at fossilbiler er et dyrere valg enn elbil i alle prisklasser..

For min del er dieselbilen jeg har akkurat nå bare en "stepping stone" frem til jeg kjøper mer dyrere bil

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...