Gå til innhold

Er høye drivstoff priser det som skal til for å få flere til å gå over til Elbil?


Simen1

Meningsmålinger  

158 stemmer

  1. 1. Hvordan tror du folk reagerer på markant høyere drivstoffpriser?

    • Får mer lyst på elbil
      49
    • Strekker seg lengre for å bytte til elbil
      42
    • Synes det er bra at fossilbilistene får svi for forbruket sitt
      12
    • Gir elbileiere skadefryd
      43
    • Påvirker ikke lysten på elbil
      22
    • Føler seg økonomisk skviset
      74
    • Frustrasjon over den internasjonale oljeprisen
      33
    • Frustrasjon over skatter og avgifter på drivstoff
      90
    • Gir folk mer lyst til å kjøre fossilbil
      8
    • Gir mer sosial status til folk som viser at de har råd til det høyere prisnivået
      18
    • Føler det straffer svake grupper og de med dårlig råd
      88
    • Føler at det bare skulle mangle at det er dyrt å forurense
      11
    • Tror at fossilbilister vil kjøre mindre i hverdagen / velge andre transportformer oftere
      21
    • Tror at fossilbilister vil kjøre mindre i feriene / fly, toge eller annet i stedet for.
      19
    • Tror at fossilbilister vil oppgradere til mer drivstoffgjerrig fossilbil/hybrid
      15
    • Tror prisene vil svinge motsatt vei om en stund så det på sikt ikke betyr så mye
      12
  2. 2. Hvilken NETTO effekt tror du det gir elektrifiseringen av personbilmarkedet?

    • Fremskynder
      73
    • Ingen netto effekt
      69
    • Forsinker
      16


Anbefalte innlegg

Duriello skrev (Akkurat nå):

At denne tråden ikke er stengt grunnet flamebait aner jeg ikke.

Grunnen er fordi det opprinnelige innlegget aldri var ment som flamebait, den ble postet som en humoristisk gest i elbil tråden, som det så ble en stor diskusjon ut av som var OT i tråden, sådan splittet jeg den ut. Det er ikke flamebait, å var aldri ment å være det. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+6132
Simen1 skrev (9 minutter siden):

Ja jeg sliter med å forstå at folk vil bruke lånerammen til løpende drivstoffutgifter og bomutgifter i stedet for elbil - ja. For det er det som er alternativene her, og var det fra starten av denne tråden. Det ble påstått at "fattige" ikke kunne bytte ut fossilbilen sin med en elbil fordi det var for dyrt (underforstått i innkjøpspris). Selv om med 0,- i innskudd og 100% lånefinansiering av differansen vil gi lavere månedsutgifter enn å fortsette med fossilbilen. Påstanden deres er altså at fattige ikke har råd til å få mer penger å rutte med, hver måned, inkludert måneden de oppgraderer til elbil.

Ok, Simen1 - du forstår det rett og slett ikke. Det blir som om når man skal forklare enkle regnestykker til sosialister, det går rett å slett ikke inn. Vi har jo forklart deg dette hundre ganger nå!

Lenke til kommentar
nightowl skrev (1 time siden):

Lading, egen lader, manglende mulighet til å dra henger/campingvogn, lange distanser å kjøre og eller varierende vær samt temperaturer er slettes ikke ad hoc argumentasjon.

Les tråden fra første innlegg og legg merke til at disse forutsetningene er lagt til i ettertid for å idiotforklare det vi pratet om i starten av tråden.

nightowl skrev (1 time siden):

Bruker man bilen mye, kjører en god del, har litt stram økonomi og bor utenfor allfarvei er fossilbil eneste muligheten.

Det stemmer ikke. Utenfor byene har man gjerne billigere parkering, billigere mulighet for å montere lader, billigere tomtepriser og noen landsdeler har til og med billigere strøm. Nå har til og med gamle Finnmark fylke passert 50% elbilandel i salget. Det sier noe om hvor gunstig det kan være selv langt ute i distriktene. Hele dette elbiler egner seg ikke i distriktene-påstandene må være noe oppspinn fra Vedum eller noe sånt. Det fenger gjerne de som har et noe udefinert ubehag mot elbiler.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
nightowl skrev (1 time siden):

Sikkert ålreit med elbil når man har en kosejobb innendørs, <1 time unna og bor i by eller på et tettsted.

Sikkert like ålreit som med elbil andre plasser.

Ser ikke helt hva type jobb har å gjøre med hvilken bil man skal velge på fritida, kan du opplyse meg?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Simen1 skrev (18 minutter siden):

Fortell hvilken bil du har nå, om du er kredittverdig, hvilket kjørebehov du har og dine lademuligheter så tar jeg utfordringen.

La oss si jeg leier bolig og gateparkerer. Er ikke kredittverdig fordi jeg er arbeidsledig. Trenger bil da jeg bor i utkanten av sentrum og kjører av og til fra Hokksund til Bergen og til Svinesund for å handle billig mat. Skyller mye penger fra før men har kr. 50.000 å kjøpe bil for, og den skal brukes 15.000 km i året. Har hund og to barn annenhver uke.

Glemte helt å nevne at inntekten er under kr. 20.000,-

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar
Deechon skrev (1 time siden):

En ting er helt sikkert, jeg kommer aldri til å slutte å le av de som kjøper elbil til 600k og så "skryter" av at de sparer penger ved å ikke måtte fylle bensin...

PS. Tråden handler om fattige som ikke har råd til å bytte ut fossilbilen med el, fordi drivstoffet er så dyrt..

Deechon skrev (1 time siden):

Legger også ved denne.

"Strømprisene er på vei i taket, og den er forventet å være høy gjennom hele vinteren.

Og det korte svaret er at vi ikke er så langt unna situasjonen der strøm er like dyrt som bensin, og i enkelte situasjoner er det allerede mye dyrere.

Det lange svaret er at det kommer veldig an på hva slags bil du kjører, og hva du betaler ved pumpa."

Hentet fra https://www.nettavisen.no/okonomi/sa-dyr-ma-strommen-vare-for-elbil-blir-dyrere-enn-en-dieselbil/f/5-95-304863

Drivstoffprisene er også ventet å forbli høye utover vinteren. Vil bare minne om at tråden starter med et bilde av bensin til 20,19 kr/l.

I den linken der ekstrapolerer de dagens høye strømpris helt opp til det dobbelte av topptnoteringen for september (2 kr/kWh). Da kan vi jo doble toppnoteringen for bensin også, til 40 kr/l og sammenligne med tabellen over høye strømpriser.

En mellomstor elbil bruker kanskje 1,725 kWh/mil wltp, altså inkludert ladetap, oppført i tabellen som 1,5 kWh/mil uten ladetap (noe som ikke er wltp). Den kan vi godt sammenligne med det artikkelen kaller en mellomstor fossilbil som bruker 0,5 liter på mila, til 40 kr/l. Da blir det 20 kr/l for fossilbilen og 4*1,725 = 6,9 kr/mil for elbilen.

En stor elbil som model X, kan bruke opp mot 2,3 kWh/mil wltp, altså inkludert ladetap. Det gir med en strømpris på 4 kr/kWh en pris på 9,2 kr/mil. Den kan nok sammenlignes med fossilbilen som bruker 0,8 liter på mila, altså 32 kr/mil i drivstoff ved en pumpepris på 40 kroner.

Lett match for elbilene - igjen. Hvorfor artikkelen kun ekstrapolerer strømprisene til himmels og ikke bensinprisene må du nesten spørre artikkelforfatter om. Man kan også lure på hvorfor det er valgt stor-diger-gigantisk elbil og satt opp mot pitteliten, middels og normalt stor fossilbil.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
nightowl skrev (1 time siden):

Drivstoff har i stor grad en veldig uelastisk etterspørsel.

Der og da - ja helt klart. Men irritasjon over prisnivået over tid gjør noe med innstillingen til valg av kjøretøy ved neste korsvei. Siden jeg tror det er liten fleksibilitet mellom bil og kollektivt, fordi de dekker ulike behov, så må tror jeg de fleste fossilbileiere tenker på valget fossilt vs elbil, - når skal man ta spranget. De tenker ikke "lurer på om jeg skal selge bilen og gjøre meg 100% avhengig av buss og sykkel."

20 kr/l er en fin psykologisk barriere som kan få flere over på elbil og det er fint. Tunga på vektskåla osv.

Endret av Simen1
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (4 minutter siden):

PS. Tråden handler om fattige som ikke har råd til å bytte ut fossilbilen med el, fordi drivstoffet er så dyrt..

Drivstoffprisene er også ventet å forbli høye utover vinteren. Vil bare minne om at tråden starter med et bilde av bensin til 20,19 kr/l.

I den linken der ekstrapolerer de dagens høye strømpris helt opp til det dobbelte av topptnoteringen for september (2 kr/kWh). Da kan vi jo doble toppnoteringen for bensin også, til 40 kr/l og sammenligne med tabellen over høye strømpriser.

En mellomstor elbil bruker kanskje 1,725 kWh/mil wltp, altså inkludert ladetap, oppført i tabellen som 1,5 kWh/mil uten ladetap (noe som ikke er wltp). Den kan vi godt sammenligne med det artikkelen kaller en mellomstor fossilbil som bruker 0,5 liter på mila, til 40 kr/l. Da blir det 20 kr/l for fossilbilen og 4*1,725 = 6,9 kr/mil for elbilen.

En stor elbil som model X, kan bruke opp mot 2,3 kWh/mil wltp, altså inkludert ladetap. Det gir med en strømpris på 4 kr/kWh en pris på 9,2 kr/mil. Den kan nok sammenlignes med fossilbilen som bruker 0,8 liter på mila, altså 32 kr/mil i drivstoff ved en pumpepris på 40 kroner.

Lett match for elbilene - igjen. Hvorfor artikkelen kun ekstrapolerer strømprisene til himmels og ikke bensinprisene må du nesten spørre artikkelforfatter om. Man kan også lure på hvorfor det er valgt stor-diger-gigantisk elbil og satt opp mot pitteliten, middels og normalt stor fossilbil.

Du glemte å nevne at man må ha råd til å håndtere et billån på over en halv million som man må ofre en barnehageplass for å få råd til.. neimen vent nå litt, barnehageplassen trenger man jo så man kommer seg på jobb for å tjene til livets opphold

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (15 minutter siden):

Les tråden fra første innlegg og legg merke til at disse forutsetningene er lagt til i ettertid for å idiotforklare det vi pratet om i starten av tråden.

I starten av tråden ser jeg din skadefryd og blinde tro på at elbil er for alle. Og når folk får summet seg og kommer med motbør så stempler du dette som ad hoc argumentasjon.

Simen1 skrev (15 minutter siden):

Nå har til og med gamle Finnmark fylke passert 50% elbilandel i salget. Det sier noe om hvor gunstig det kan være selv langt ute i distriktene.

Og de kjører elbil langt ute på vidda også mener du? Eller er det økt bruk i- og rundt by som forklarer det tallet ditt?

Simen1 skrev (15 minutter siden):

Det stemmer ikke. Utenfor byene har man gjerne billigere parkering, billigere mulighet for å montere lader, billigere tomtepriser og noen landsdeler har til og med billigere strøm.

Litt billigere, men ikke så mye at elbil automatisk lønner seg. Inntekten til folk flest vil også være lavere, noe du glemte å ta med. Helt konkret, for å ta et eksempel: Hvor mye må jeg legge i lader + elbil om jeg ønsker noe som kan erstatte en 4x4 diesel 5-seters?

Simen1 skrev (10 minutter siden):

Ser ikke helt hva type jobb har å gjøre med hvilken bil man skal velge på fritida, kan du opplyse meg?

En jobb hvor man må bruke egen bil ..

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (7 timer siden):

 

For klimaets del er det bare en fordel at drivstoffprisene fortsetter å øke.

Undrer meg stadig over at INGEN snakker om at flytrafikk forurenser mer. 

Er drit lei av å høre klager på klima, da er det vel bedre at det blir atomkrig, så dør mesteparten av befolkningen på jorden og forurensningen går ned

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (27 minutter siden):

Der og da - ja helt klart. Men irritasjon over prisnivået over tid gjør noe med innstillingen til valg av kjøretøy ved neste korsvei.

De som kan bytte vil kanskje bytte. Men er også mange som må kutte utgifter andre plasser for å dekke det. Noen vil også måtte flytte fra bygd og nærmere by.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Nidar2 skrev (1 time siden):

La oss si jeg leier bolig og gateparkerer. Er ikke kredittverdig fordi jeg er arbeidsledig. Trenger bil da jeg bor i utkanten av sentrum og kjører av og til fra Hokksund til Bergen og til Svinesund for å handle billig mat. Skyller mye penger fra før men har kr. 50.000 å kjøpe bil for, og den skal brukes 15.000 km i året. Har hund og to barn annenhver uke.

Glemte helt å nevne at inntekten er under kr. 20.000,-

Gateparkering utenfor metropolen Hokksund city? Har du vært utenfor Hokksund sentrum noen gang? Så langt utenfor at du trenger bil inn til sentrum og du likevel har gateparkering hjemme?

Hvorfor skal en ikke kredittverdig arbeidsledig ha bil i det hele tatt? Da har man jo mer enn nok tid å ta av til å gå fra ytterste utkant av Hokksund, gjennom selveste downtown og ut til motsatt side av metropolen.

Har man mye lån fra før av og er i den situasjonen der, med 50 000 kr, så burde man nr 1. ikke skaffe seg en utgiftspost til som truer likviditeten. 2. Cache 50k ned på lånene man har, i rekkefølgen fra dyreste til billigste lån.

Hvor smart er det å kjøre fra Hokksund til Svinesund for å handle billig mat, med en fossilbil som koster 50 000 kr? Jeg har hardt for å tro at det regnestykket kan gå i pluss uten å smugle ulovlige mengder. Hadde vedkommende hatt elbil ville det i hvert fall vært en teoretisk mulighet for å gå litt i pluss på hver tur.

Hvordan kan en arbeidsledig som bor i gangavstand til hele Hokksund klare å pådra seg hele 15 000 km/år? Gamle biler til 50 000 kr er ofte ganske så drivstofftørste både på grunn av gammel teknologi og på grunn av slitasje. Hvis drivstoffet koster i snitt 16-17 kr/l og bilen drikker 0,8 på mila så bruker vedkommende en hel månedslønn i året på bare drivstoff. Da regner jeg ikke med reparasjoner, dekk, eu-kontroll, forsikring, veiavgift, verditap osv.

Hund koster i snitt 20 000 kr i året. Mat, medisiner, veterinær, hundebur, utstyr etc etc.

Jeg kan ikke skjønne annet enn at dette må være en person som burde hatt besøk av både barnevernet og luksusfellen.

Endret av Simen1
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Powertrainer skrev (35 minutter siden):

Du glemte å nevne at man må ha råd til å håndtere et billån på over en halv million som man må ofre en barnehageplass for å få råd til.. neimen vent nå litt, barnehageplassen trenger man jo så man kommer seg på jobb for å tjene til livets opphold

Tråden har dreid over på å handle om fattige som ikke har råd til å bytte ut den dyre fossilbilen sin med en elbil som koster dem mindre, slik at man får mer å rutte med til barnehage, fritidsaktiviteter, leker, klær og utstyr.

Endret av Simen1
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
nightowl skrev (20 minutter siden):

I starten av tråden ser jeg din skadefryd og blinde tro på at elbil er for alle. Og når folk får summet seg og kommer med motbør så stempler du dette som ad hoc argumentasjon.

Og de kjører elbil langt ute på vidda også mener du? Eller er det økt bruk i- og rundt by som forklarer det tallet ditt?

Litt billigere, men ikke så mye at elbil automatisk lønner seg. Inntekten til folk flest vil også være lavere, noe du glemte å ta med. Helt konkret, for å ta et eksempel: Hvor mye må jeg legge i lader + elbil om jeg ønsker noe som kan erstatte en 4x4 diesel 5-seters?

En jobb hvor man må bruke egen bil ..

Elbil har blitt for alle nå. Det burde jo ha gått inn hos de fleste nå. Heldigvis har det det. Det meldes om rekordhøyt salg av både nye og brukte elbiler. Fossilt har rett og slett blitt tungsolgt. Folk surrer og kommer med umulige kombinasjoner målrettet for å gå til angrep på elbiler. Da må det jo være lov å be folk stikke fingeren i jorda og se litt på hvordan hverdagen, bosettingsmønstre, bruksmønstre osv er IRL. Ja, det brytes på med ad hoc-forutsetninger for å idiotforklare at billige elbiler med helt greie egenskaper for en vanlig familie bygda eller arbeidsledige harryhandlere fra Hokksund.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Men Jesus, er folk ute etter å skape problemer som ikke eksisterer. Det er vel for pokker ingen som sier at folk uten unntak må kjøpe elektrisk bil til 600000 pluss. 

Det samme gjelder bensin og diesel, hva koster en stor familievan? Tilsvarende utstyrt? Det holder for pokker ikke med 600000.

Hvis du ikke har råd til å kjøpe ny bil, så kjøper du brukt bil. Om det ikke finnes stor nok brukt elbil til riktig pris, så kjøper du noe annet.

Når man skal diskutere El VS bensin/diesel så må man først og fremst gå ut i fra at man har råd til å ha dette dilemmaet i første omgang. 

Så vil naturligvis årene gå, og bruktbilmarkedet følge etter. Men fram til da må man sammenligne på gjeldende prinsipper. 

Og 50000 for hjemmelader. Drar du tallet ut av løse luften. Du får slike ferdig montert for alt mellom 10 og 20 000 på en vanlig enebolig.

Og, Nissan leaf fra 2012? Seriøst? Det er som å samme ligne dagens biler med bensinbil fra slutten av 1800-tallet.

Slutt å lag tullediskusjoner for å irritere folk på forum. Nei, de blir ikke irriterte fordi de er fanatikere, men fordi dere er det. Dere legger opp til disse tullediskusjonene.

Alle med elektrisk bil vet at det ikke passer til alle i dag. Først og fremst på grunn av manglende mulighet for lading på egen parkering. 

Alle med elektrisk bil vet at enkelte har veeeeeldig spesielle og unike behov som utelukker elbil, selv om dette begynner å bli veldig mindre relevant med bilene som kommer nå. 

Men mye av det som serveres her er så søkt og oppkonstruert at halve kunne vært nok. 

Sannheten er at de aller fleste, spesielt om de kan lade hjemme, har nærmest utelukkende fordeler med å velge elektrisk. Og gjett hva, nybilsalget reflekterer også dette. 

Om dere vil sitte å sniffe eksos resten av livet, be my guest. Du kan gjerne ha dine meninger om hva du personlig foretrekker. Men å skape søkt problematikk om og om og om igjen blir rett og slett barnslig. 

Og nei, høye drivstoffpriser er ikke lenger noen hoveddrivkraft, selv om man også sparer mye penger. 

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...