Gå til innhold

Er høye drivstoff priser det som skal til for å få flere til å gå over til Elbil?


Simen1

Meningsmålinger  

158 stemmer

  1. 1. Hvordan tror du folk reagerer på markant høyere drivstoffpriser?

    • Får mer lyst på elbil
      49
    • Strekker seg lengre for å bytte til elbil
      42
    • Synes det er bra at fossilbilistene får svi for forbruket sitt
      12
    • Gir elbileiere skadefryd
      43
    • Påvirker ikke lysten på elbil
      22
    • Føler seg økonomisk skviset
      74
    • Frustrasjon over den internasjonale oljeprisen
      33
    • Frustrasjon over skatter og avgifter på drivstoff
      90
    • Gir folk mer lyst til å kjøre fossilbil
      8
    • Gir mer sosial status til folk som viser at de har råd til det høyere prisnivået
      18
    • Føler det straffer svake grupper og de med dårlig råd
      88
    • Føler at det bare skulle mangle at det er dyrt å forurense
      11
    • Tror at fossilbilister vil kjøre mindre i hverdagen / velge andre transportformer oftere
      21
    • Tror at fossilbilister vil kjøre mindre i feriene / fly, toge eller annet i stedet for.
      19
    • Tror at fossilbilister vil oppgradere til mer drivstoffgjerrig fossilbil/hybrid
      15
    • Tror prisene vil svinge motsatt vei om en stund så det på sikt ikke betyr så mye
      12
  2. 2. Hvilken NETTO effekt tror du det gir elektrifiseringen av personbilmarkedet?

    • Fremskynder
      73
    • Ingen netto effekt
      69
    • Forsinker
      16


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Salvesen. skrev (6 minutter siden):

Tipper det 30 kroner så er det jo dødfødt å kjøre. Tenk å sitte med en amerikaner i dag, med god gammeldags bensinsluker motor!

Jeg har to bensinere, der den med lavest forbruk ligger på 1.3l/mil :p

Har også en elbil som tar unna mesteparten, så vi overlever.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Dubious skrev (34 minutter siden):

Mange som fryder seg nå, men det er meldt prisstigninger pågrunn av oljeprisen, så dette vil ramme de fattigste hardest.

Vil komme flere konkurser, og det vil bli dyrt med norsk fisk.

Synd vi ikke var flinkere til å gå over til elbil tidligere som samfunn. Det er jo tydelig at bensin og diesel ikke er noe å satse på når prisene kan variere så mye på et par år.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
PgUp skrev (6 minutter siden):

Synd vi ikke var flinkere til å gå over til elbil tidligere som samfunn. Det er jo tydelig at bensin og diesel ikke er noe å satse på når prisene kan variere så mye på et par år.

Det er større etterspørsel av elbiler enn de klarer å levere.
Noen biler har flere års venteliste.

Lenke til kommentar
Gangleri skrev (14 minutter siden):

Ein "skal" ikkje lada om natto, brannfare og alt da der.

Jeg tror du har misforstått. Slik lyder deg egentlig:

En skal ikke lade fra stikkontakt, særlig ikke med med skjøteledning og alt det der.

Så lenge du følger denne regelen så er det helt ok å lade om natta.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (5 minutter siden):

Jeg tror du har misforstått. Slik lyder deg egentlig:

En skal ikke lade fra stikkontakt, særlig ikke med med skjøteledning og alt det der.

Så lenge du følger denne regelen så er det helt ok å lade om natta.

Ein god andel, om ikkje brorparten av elbileigara ladar fra vanlig stikkontakt, og du skal holda oppsyn med ting med battari så ladar uansett.
https://dinside.dagbladet.no/motor/advarer-mot-lading-fra-vanlig-stikkontakt/70434296

Lenke til kommentar

Det er jo tross alt vanlig folks tur til å betale seg inn i konkursen, heia heia.

Skulle elbil lønt seg for meg så måtte jeg hatt en kjip nissan leaf eller noe og slikt makkverk orker jeg ikke, skal jeg gå for en 500-600k elbil+strøm+forsikring så blir den like dyr som bilen jeg har idag+diverse renteøkninger som kommer sånn en haug med ganger de neste åra så blir det ett dyrt kalas.
Så ja, nå er det vanlige folks tur til å lide, igjen, som vanlig, som det har vært de siste 90åra eller noe, men hvorfor ikke bygge samfunnet enda mer ned mens vi holder på.

Endret av meg0709
Lenke til kommentar
meg0709 skrev (1 minutt siden):

Det er jo tross alt vanlig folks tur til å betale seg inn i konkursen, heia heia.

Skulle elbil lønt seg for meg så måtte jeg hatt en kjip nissan leaf eller noe og slikt makkverk orker jeg ikke, skal jeg gå for en 500-600k elbil+strøm+forsikring så blir den like dyr som bilen jeg har idag+diverse renteøkninger som kommer sånn en haug med ganger de neste åra så blir det ett dyrt kalas.
Så ja, nå er det vanlige folks tur til å lide, igjen, som vanlig, som det har vært de siste 90åra eller noe, men hvorfor ikke bygge samfunnet enda mer ned mens vi holder på.

Du får skylde på generasjonen før oss, som bygde hele samfunnet rundt bilen. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Generasjon gammel har skyld i mye anna også, pluss at de som styrer denne skuta med slagside aldri har hatt kontakt med den virkelige verden og de har så høye lønninger at om prisen stiger betyr det ingenting. de får jo alt gratis pluss litt bedrageri med boliger osv også.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...