Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bremseskive bak blir varm under bremsing.


Windoge

Anbefalte innlegg

20 hours ago, NoBo said:

…på venstre side? En (over-)opphetet skive kan slå seg og sånn sett få kast og i så fall kan kastet ha vært symptomet og ikke årsaken.

En tanke - Hvis du har manuelt håndbrekk, kunne du ha testet om du fikk lik varmeutvikling på begge sider; håndbrekket strammer bremsene bak via wire og ikke hydraulikken (bremserørene, -pedalen).

Ja, vi snakker venstre side.

Må prøve. Testet bremsene på vei hjem fra verkstedet, og opplevde ikke at venstre side gikk varm nå.  Denne bremseskiven ble som sagt byttet i fjor. Det eneste jeg kommer på er at venstre skive kan ha kommet med en produksjonsfeil når den ble montert, og gikk varm fra starten av. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 2 uker senere...
On 10/6/2021 at 4:07 PM, NoBo said:

…på venstre side? En (over-)opphetet skive kan slå seg og sånn sett få kast og i så fall kan kastet ha vært symptomet og ikke årsaken.

En tanke - Hvis du har manuelt håndbrekk, kunne du ha testet om du fikk lik varmeutvikling på begge sider; håndbrekket strammer bremsene bak via wire og ikke hydraulikken (bremserørene, -pedalen).

Du hadde rett, problemet er der fortsatt, altså ikke årsaken. Da har jeg byttet bremseskiver og bremseklosser på begge sidene. Regner med bremsene også ble luftet når de byttet dette. Da gjenstår det vel å bytte ut ut begge bremsecaliperne bak. Er vanskelig å si om venstre bremser for mye, eller om høyre bremser for lite. Går ikke det, så er det meste byttet, så da har jeg ingen aning.

Endret av Windoge
Lenke til kommentar

Jeg mistenker bremseslange venstre bak. Se etter klemskader på slangen hvis du kommer til.

Tråkk skikkelig hardt på bremsepedalen noen ganger med motor i gang. Stopp motor igjen.

Deretter krabber du inn bak venstre bakhjul og åpner luftenippelen.

Hvis du har en blokkering i systemet vil det komme en squirt og henge vil slippe taket. Væska vil eller ikke flowe(dryppe) som den skal. Deretter stenger du nippelen og kommer med tilbakemelding.

Det kommer ikke til å komme noe luft inn i systemet. Ikke overtenk, ikke vær redd, just do it!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Windoge skrev (På 22.10.2021 den 19.42):

Da gjenstår det vel å bytte ut ut begge bremsecaliperne bak. 

Bytter du bremsecalipere så kan du like så godt be om å få byttet bremseslanger også, de koster gjerne et par hundre kr pr stk. Når man først skrur av calipere og uansett må lufte bremsene etterpå, så er det ikke mye arbeid å skifte slangene samtidig, med mindre du har et veldig sært bremsesystem eller ting har rustet i filler. 

Lenke til kommentar
16 hours ago, Mekker`n said:

Jeg mistenker bremseslange venstre bak. Se etter klemskader på slangen hvis du kommer til.

Tråkk skikkelig hardt på bremsepedalen noen ganger med motor i gang. Stopp motor igjen.

Deretter krabber du inn bak venstre bakhjul og åpner luftenippelen.

Hvis du har en blokkering i systemet vil det komme en squirt og henge vil slippe taket. Væska vil eller ikke flowe(dryppe) som den skal. Deretter stenger du nippelen og kommer med tilbakemelding.

Det kommer ikke til å komme noe luft inn i systemet. Ikke overtenk, ikke vær redd, just do it!

Hvorfor akkurat venstre slange? Den bremser godt på denne siden. Er høyre side som knapt skaper varmgang i bremseskiven.

Lenke til kommentar
25 minutes ago, Windoge said:

Hvorfor akkurat venstre slange? Den bremser godt på denne siden. Er høyre side som knapt skaper varmgang i bremseskiven.

Hvis slangen har kollapset innvendig så kan den fungere som en slags enveis-ventil. Du får trykk til bremsa når du trykker på pedalen men den klarer ikke slippe alt trykket når du slipper bremsa. Da kan du få en bremse som henger, eller som henger igjen en stund etter hver gang du har bremset.

Bremseslangene kan være ødelagt innvendig selv uten synlige utvendige skader. Spesielt når de blir skikkelig gamle.

Endret av sedsberg
  • Liker 1
Lenke til kommentar
6 minutes ago, sedsberg said:

Hvis slangen har kollapset innvendig så kan den fungere som en slags enveis-ventil. Du får trykk til bremsa når du trykker på pedalen men den klarer ikke slippe alt trykket når du slipper bremsa. Da kan du få en bremse som henger, eller som henger igjen en stund etter hver gang du har bremset.

Bremseslangene kan være ødelagt innvendig selv uten synlige utvendige skader. Spesielt når de blir skikkelig gamle.

Skjønner. Tror ikke de klarte å påvise at noe henger når de hadde den på bukk. Det virker som at venstre skive blir varm umiddelbart etter at man har bremset hardt, selv om høyre holder seg sånn passe kald. Men får prøve å bytte slangene og se.

Lenke til kommentar
Windoge skrev (40 minutter siden):

Hvorfor akkurat venstre slange? Den bremser godt på denne siden. Er høyre side som knapt skaper varmgang i bremseskiven.

Fordi jeg stoler på dine vurderinger om at skive venstre bak blir unormalt varm. Det har også nylig blitt byttet skive igjen p.g.a kast, noe som ofte skjer når bremsene går varme.

Som regel er det eller ikke kast i skiva, men en tykkelsesforskjell. Forbi man holder bremsen i lyskryss eller drar på parkbrems ved parkering som gjør at skiva blir klemt flatere fordi den er unormalt varm og svikter.

At bremser ligger på og går varme er helt hverdagsligs. Jeg har aldri løst en bremseheng venstre bak ved å gå løs på et av de andre hjulene som folk foreslår her inne.

Det nytter eller ikke å gå rundt bilen og diskutere et problem i orden. Man er desverre fysisk nødt til å gjøre noe, feilsøke, og bekrefte hva som er feilen. Det jeg forselår koster deg ikke en eneste krone og vil fortelle oss om det er en hydraulisk feil eller mekansik feil ute ved hjulet.

Men hvis du ønsker å kaste mer penger på dette og bytte callipere på mistanke først så må du gjerne gjøre det. Jeg tviler på at det er en calliper feil siden 2 verksteder nettopp har friskmeldt dem.

I gamle dager var det langt mer vanlig med defekte bremseslanger og 1-veis ventil syndrom. I dag er dette ganske sjeldent hvis dere spør meg og det er mange mekanikere som aldri har vært borti dette problemet før.

Jeg mistenker at verkstedet har satt en klemme på slangen ved bytt av calliper. Samtidig som de fjernet et heng så skapte de et nytt et. Det blir derfor snakk om reklamasjonssak og du slipper billigere unna, men du må bare bevise det først.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
34 minutes ago, Mekker`n said:

Fordi jeg stoler på dine vurderinger om at skive venstre bak blir unormalt varm. Det har også nylig blitt byttet skive igjen p.g.a kast, noe som ofte skjer når bremsene går varme.

Som regel er det eller ikke kast i skiva, men en tykkelsesforskjell. Forbi man holder bremsen i lyskryss eller drar på parkbrems ved parkering som gjør at skiva blir klemt flatere fordi den er unormalt varm og svikter.

At bremser ligger på og går varme er helt hverdagsligs. Jeg har aldri løst en bremseheng venstre bak ved å gå løs på et av de andre hjulene som folk foreslår her inne.

Det nytter eller ikke å gå rundt bilen og diskutere et problem i orden. Man er desverre fysisk nødt til å gjøre noe, feilsøke, og bekrefte hva som er feilen. Det jeg forselår koster deg ikke en eneste krone og vil fortelle oss om det er en hydraulisk feil eller mekansik feil ute ved hjulet.

Men hvis du ønsker å kaste mer penger på dette og bytte callipere på mistanke først så må du gjerne gjøre det. Jeg tviler på at det er en calliper feil siden 2 verksteder nettopp har friskmeldt dem.

I gamle dager var det langt mer vanlig med defekte bremseslanger og 1-veis ventil syndrom. I dag er dette ganske sjeldent hvis dere spør meg og det er mange mekanikere som aldri har vært borti dette problemet før.

Jeg mistenker at verkstedet har satt en klemme på slangen ved bytt av calliper. Samtidig som de fjernet et heng så skapte de et nytt et. Det blir derfor snakk om reklamasjonssak og du slipper billigere unna, men du må bare bevise det først.

Ok, takk for hjelpen. Men som tidligere nevnt er det en relativt lav kostnad å bytte bremseslanger, eventuelt å sørge for at det ikke er luft i systemet, så er verdt et forsøk. Verkstedene har ikke nødvendigvis "friskmeldt" dem, men de klarer å ikke å se at caliperne henger på noen av hjulene. Men det er kanskje ikke noe rart man blir forvirret når mange mener at problemet ligger på høyre side, da feilen ligger i at denne siden ikke bremser tilstrekkelig. 

Endret av Windoge
Lenke til kommentar
On 10/23/2021 at 5:08 AM, Mekker`n said:

Jeg mistenker bremseslange venstre bak. Se etter klemskader på slangen hvis du kommer til.

Tråkk skikkelig hardt på bremsepedalen noen ganger med motor i gang. Stopp motor igjen.

Deretter krabber du inn bak venstre bakhjul og åpner luftenippelen.

Hvis du har en blokkering i systemet vil det komme en squirt og henge vil slippe taket. Væska vil eller ikke flowe(dryppe) som den skal. Deretter stenger du nippelen og kommer med tilbakemelding.

Det kommer ikke til å komme noe luft inn i systemet. Ikke overtenk, ikke vær redd, just do it!

Fikk antydning til det du nevnte med bremseslangen. Jeg har også testet bremsene ved å bare bruke håndverket, og det gir lik fordeling av varme på begge sidene bak. Ved bruk av pedal blir den ene for varm, mens den andre forholder seg kald. Regner med dette tyder på at caliperne er i orden, og at jeg skal prøve å skifte bremseslangene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Windoge skrev (9 minutter siden):

Fikk antydning til det du nevnte med bremseslangen. Jeg har også testet bremsene ved å bare bruke håndverket, og det gir lik fordeling av varme på begge sidene bak. Ved bruk av pedal blir den ene for varm, mens den andre forholder seg kald. Regner med dette tyder på at caliperne er i orden, og at jeg skal prøve å skifte bremseslangene.

Veldig bra! Nå begynner det å ligne noe!

Lenke til kommentar

Ang.lufting av bremser så skal du også få et tips fordi dette er det mange som kødder til.

Hvis du fyller opp et glass med vann til det renner over så er glasset tomt for luft. Når det drypper ut av luftenippelen på calliper så er calliper tom for luft. Derfor sitter alltid luftenippel øverst på calliper, hjulsylindre osv.

Et ubetjent hydraulisk bremsesystem som er i orden er helt åpent og flower fritt. Så hvis du har en lekkasje, åpner luftenippel eller løsner en bremseslange så vil det dryppe til reservoaret renner tomt.

Når du da skal bytte denne bremseslangen så vil det dryppe non stop til reservoaret er tomt og man får dårlig tid, det blir en klinete irriterende jobb osv.

Men, hvis du legger et lite press på bremsepedalen(bruk en kvist, lang skrutrekker e.l og dytt bremsepedalen inn noen cm) så vil du lage en blokkering i hovedsylinder og stoppe flowen.

Når du da løsner bremseslangen så vil væska bli hengede i vakum, man slipper alt klinet og man trenger ikke bekymre seg for at reservoaret renner tomt. Nå har du all verdens tid og et mye behageligere arbeidsforhold.

Da vet du også at væska står fram til forkant av bremseslangen og du har kontroll på hvor i systemet væska står og hvor luftbobla er.

Når du har byttet bremseslange så fjerner du pedalpressa igjen og åpner luftenippel. Videre så må du følge med på dråpene og lese hva som skjer, vente på luftbobla(luft ser ut som snørrbobler). Og med en gang det begynner å dryppe normalt igjen så stenger du nippel.

Da er systemet ferdig luftet og du trenger bare etterfylle en liten dæsh i reservoaret.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...