Gå til innhold

Kraftkabelen til England åpner fredag: Prissjokket uteble [Ekstra]


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
MegaMann2 skrev (2 timer siden):

I skrivende stund er ikke kabelen tatt i bruk i praksis. Går kun 4 MW over den nå, fra UK til Norge.

Det er samme status som de siste dagene.

https://app.electricitymap.org/map

https://www.statnett.no/en/for-stakeholders-in-the-power-industry/data-from-the-power-system/#import-and-export

 

Muligens feil der, denne meldingen lå ute nå:

"There might be errors and missing data on this page. This does not affect Statnett's operations. We are working on a solution and we apologize for any inconvenience."

Lenke til kommentar

Er usikker på om dette er bra for folk flest, jeg savner statlig eierskap på Elkraft. Da jeg mener Vannkraft resursene er viktige akkurat som oljen. Dvs at verdiene skal komme folket til gode.

Om det står masse vindmøller i en kommune, så skal kommunen og folkene som bor der få betalt. Ikke bare en tjukkas med sigar på børsen.

Å dele kraft med Europa om det drypper tilbake til folket og gir BILLIGERE strømregning for folk flest er jeg derimot for.

 

Lenke til kommentar
Gouldfan skrev (53 minutter siden):

Er usikker på om dette er bra for folk flest, jeg savner statlig eierskap på Elkraft. Da jeg mener Vannkraft resursene er viktige akkurat som oljen. Dvs at verdiene skal komme folket til gode.

Om det står masse vindmøller i en kommune, så skal kommunen og folkene som bor der få betalt. Ikke bare en tjukkas med sigar på børsen.

Å dele kraft med Europa om det drypper tilbake til folket og gir BILLIGERE strømregning for folk flest er jeg derimot for.

 

Statnett er eid av staten som navnet tilsier, og staten det er oss 🙂
Det er de som selger mesteparten av kraften som går ut av Norge.
Unntaket er jo vindkraften da som allerede er solgt til Facebook, Google, München, Zürich og gudene vet hvem alle kjøperne er.
Men også vindkraften går gjennom Statnetts kabler så det drypper litt på oss der også. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Statnett ble lettet over at prisen i SørNoge gikk ned, javel. Det skyldes at det er billig strøm i Tyskland, Sverige og Danmark, så selger man like billig til Stobritania, eller? Englandkabelen drukner fullstendig i denne importen, akkurat nå. Det burde vært nevnt, ærlig talt. Problemet er manglende prioritering, og det er et spørsmål om utøvelse av samfunnsansvar fra norsk kraftforsyning. Ett fritt marked pålegger ingen verken kjøp eller salg. Vi trenger vel å gjenopprette fylingsgraden i magasinene også.

I skrivende stund er strømprisen i SørNorge 85 øre, men kun 49 øre i Sverige og Danmark. Hva kan kabler gjøre med strømprisen?

Endret av NERVI
Lenke til kommentar

Prisen i nesten hele sørnorge er fortsatt per skrivende stund 5 øre kw/h høyere enn i hele Sverige og Danmark. Det er liten tvil om at det er politiske ønsker om å ha skandinavias dyreste strøm, og en kampanje for å gjøre dette til normalen.

Edit: stryk det. minutter etter jeg postet kom prissjokket. Spotprisen er nå per skrivende stund 85,31euro/mwh i hele sørnorge, og 49,19 euro/mwh i resten av skandinavia.

Endret av likferd
Lenke til kommentar
Frank Olsen skrev (1 time siden):

Statnett er eid av staten som navnet tilsier, og staten det er oss 🙂
Det er de som selger mesteparten av kraften som går ut av Norge.
Unntaket er jo vindkraften da som allerede er solgt til Facebook, Google, München, Zürich og gudene vet hvem alle kjøperne er.
Men også vindkraften går gjennom Statnetts kabler så det drypper litt på oss der også. 

Er det moms, nettleie og el-avgift og etter hvert effekttillegg som drypper på oss husholdere?

Lenke til kommentar
NERVI skrev (1 time siden):

Er det moms, nettleie og el-avgift og etter hvert effekttillegg som drypper på oss husholdere?

Ja absolutt 😂

Nei, men det går nå i den store potten som inntekter for fellesskapet.

På den annen side så eksporterer vi gass for like mye i løpet av tre dager som vi eksporterer strøm for i løpet av ett helt år.
Så det er jo ikke tvil om hvor det er mest å hente 🙂

Ekstreme energipriser: Norge tjener mer på tre dager med gasseksport enn ett år med kraft til Europa | DN
 

 

Lenke til kommentar
trikola skrev (12 minutter siden):

Ja ja, det går opp og det går ned...

Imorgen kveld faller prisen til 14.7 øre/kWh; det er jo 2020-priser. Kanskje noen skal kappe kablene?

Det er jo helg da og da er det vanlig at forbruker går ned 🙂

Og så blåser det godt over i UK og sola skinner.
GB Fuel type power generation production (gridwatch.co.uk)
Men vent til desembermørket senker seg, vinden stilner og kulda setter inn 😃

Endret av Frank Olsen
Lenke til kommentar

I et land som nesten er gratis forsynt med vannkraft så burde el vært billigere.

Men det kan vi jo si om bensin også, nå er jo miljø en motivasjon, men bensin var ikke noe billigere i steinalderen heller...

Før noen hadde lært oss om global oppvarming i skolen...

Vi lærte om det på ungdomsskolen tror jeg, men det var veldig tidlig og før vi så noe konsekvenser..

Bærekraftig utvikling var stikkord og slogan da..

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar
likferd skrev (7 timer siden):

Prisen i nesten hele sørnorge er fortsatt per skrivende stund 5 øre kw/h høyere enn i hele Sverige og Danmark. Det er liten tvil om at det er politiske ønsker om å ha skandinavias dyreste strøm, og en kampanje for å gjøre dette til normalen.

Edit: stryk det. minutter etter jeg postet kom prissjokket. Spotprisen er nå per skrivende stund 85,31euro/mwh i hele sørnorge, og 49,19 euro/mwh i resten av skandinavia.

Mest sannsynlig så er det mye vindkraft som presser ned prisen i Danmark, og Norske vannkraftverk holder igjen på produksjonen for å spare på vannet, dermed blir prisen høyere i Norge og strømmen flyter til Norge i kablene. 

Lenke til kommentar

Seriøst TU og Statnett! Dere vet at vi har mye magasinbasert vannkraft i Norge - å spare vann er lett om en ønsker det - og at det i lang tid har vært kjent at denne kabelen til UK skulle settes i drift. Høyere pris på kraft på grunn av kabelen er priset inn i kraftmarkedene for lengst. Slik fungerer markeder. Å tror at prisen ville hoppe når kabelen ble koblet inn er helt søkt og vitner om null markedskunnskap.

Endret av TorHansen
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er først og fremst region 01, Sørøst Norge som drar opp prisen. Denne regionen produserer bare halvparten av elkraften den forbruker, og produserer heller ikke olje og gass. Det blir feil at denne regionen snylter på resten av Norge. Det trengs der enten et atomkraftverk eller en storslått utbygging av vindkraft med pumpemagasiner.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...