Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Rimelig god arbeidsbil med 3.5t hengervekt?


steinrawr

Anbefalte innlegg

Heisann. 

Jeg driver å sonderer litt på arbeidsbil med høyest mulig hengervekt, og gjerne også høy nyttelast på bilen i seg selv. Bilen kommer blant annet til å brukes i områder med dårlig framkommelighet og firehjulstrekk er et absolutt krav; skogsbilveier, grusveier og på jorder/i hager. Høy- og lavgir er et pluss, men ikke avgjørende. Det blir mye kjøring med tunglastet henger og en del lengre transportetapper.

Jeg har et budsjett på opp til 150.000 kroner, og har sett på følgende typer biler

  • KIA SORENTO 2.5 D 170 hk aut. 4x4 2010
  • Volkswagen Touareg 2.5 D 174 hk aut. 4x4  2010-2015

  • Mercedes-Benz ML270 D 163hk aut. 4x4  2005-2010

  • Mercedes-Benz GL 320 CDI aut. 4x4 2005-2010

  • Ssangyong Rexton 2.7D 165 hk Aut. 4x4 2005-2010

  • Bmw x5 30d 23 hk aut. 4x4 2010-2015

  • Mitsubishi Pajero 3.2 200 hk aut. 4x4 2010-2015

 

Har du noen tanker? Anbefalinger på andre kjøretøy med 3.5t hengervekt? Er åpen for pickup også, men disse er ofte vesentlig dyrere (og styggere) i tilsvarende stand som bilene over. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Heiti skrev (4 minutter siden):

Land rover discovery og Porsche cayenne er de jeg ville vurdert om jeg skulle hatt mye hengervekt. LR er nok best egnet i ditt tilfelle. 

Har vært innom begge, men er ikke helt overbevist om Cayenne mtp pålitelighet, og discovery er så innmari store og upraktiske.

Noen spesiell grunn til at du nevner akkurat disse? 

Lenke til kommentar

Kun Pajero som kan kalles skikkelig arbeidsbil av disse. Den har chassis, hjuloppheng gir og motor som faktisk takler å trekke fulle lass over tid. Den er bygget for å jobbe hardt, det er ikke noen av de andre du nevner.

Bortsett fra rust, som er et problem på disse, er det veldig lite feil på de. Har eid, skrudd og kjørt Pajero i noen år, er ikke noe blodfan men vet av erfaring at de er skikkelig solide, og slett ikke så gærn på komfort heller. Gir deg gjerne konkrete tips om du faktisk skal å se på en slik. Er et par ting å være litt obs på.

Eneste bilen som kan være bedre på ekstrem fremdrift og dels komfort er Discovery, som om du sammenligner så er Pajero og Discovery ganske like. Den ruster mindre men har mer feil, fremdeles en solid arbeidsbil det og.

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Duriello skrev (15 timer siden):

Sorento er en god bil uten tvil, men vet ikke om det er en jeg ville brukt som arbeidsbil type oppgaver jeg mistenker du skal bruke den til 👍 

Hehe, ja. Det er litt derfor jeg er usikker på Rexton også, men har flere venner som bruker den til det samme og er superfornøyde. I alle fall superfornøyde mtp. at du kan få en velholdt Rexton til 40-45.000 kroner, f.eks. denne.. 

Bilen kommer til å bli brukt til å komme til skogsfelt, hytter, og anleggsområder ol. hele året, både med og uten henger, i tillegg til å være bruksbil for meg og kjerringa både for handleturer og lengre ferier o.l. 

Dubious skrev (13 timer siden):

Toyota Hilux. 

ALT for dyrt i forhold til alternativene, og vil helst ha utstyr inne i bil, ikke på plan. Men ellers ganske fantastiske kjøretøy.

Heiti skrev (11 timer siden):

Jeg kjører cayenne turbo og en god kamerat kjører discovery 3 og 4. Knall biler begge. Discovery har sykt god plass. Begge har god nyttelast. Begge er også svært gode å kjøre. Cayenne er litt tørst, så neste blir en med 4.2 diesel. 

Ålreit, tenkte meg at det var noe i den retningen. Skal definitivt se nærmere på Discovery, men må ha litt i bakhodet at bilen vil bli brukt av fruen og til ferieturer også. Må innrømme at Cayenne gir et slags image også, som jeg er litt usikker på hvordan blir mottatt som arbeidsbil her på "landet" (Hønefoss/Ringerike) 😂🤑

Habla Møberg skrev (10 timer siden):

Kun Pajero som kan kalles skikkelig arbeidsbil av disse. Den har chassis, hjuloppheng gir og motor som faktisk takler å trekke fulle lass over tid. Den er bygget for å jobbe hardt, det er ikke noen av de andre du nevner.

Bortsett fra rust, som er et problem på disse, er det veldig lite feil på de. Har eid, skrudd og kjørt Pajero i noen år, er ikke noe blodfan men vet av erfaring at de er skikkelig solide, og slett ikke så gærn på komfort heller. Gir deg gjerne konkrete tips om du faktisk skal å se på en slik. Er et par ting å være litt obs på.

Eneste bilen som kan være bedre på ekstrem fremdrift og dels komfort er Discovery, som om du sammenligner så er Pajero og Discovery ganske like. Den ruster mindre men har mer feil, fremdeles en solid arbeidsbil det og.

Gode betraktninger, og skal definitivt se nærmere på Pajero OG Discovery med tanke på hvilke erfaringer som kommer opp her! 

Hva med en av Pajeros nærmeste konkurrenter, Land Cruiser og ?  de har også 3500 kg hengervekt på modellene med litt motor.

Randeboy skrev (15 timer siden):

Som arbeidsbil, Pajero uten tvil.

Takk, skal sjekke de nærmere.

 

Andre alternativer jeg har sett litt på, men som fort havner utenfor makspris og kriteriet "helst ikke pickup" er:

  • Nissan Pathfinder
  • Nissan Navara 
  • Ford F150 / F250 / Ranger
  • WV Amarok 3.2 V6 
  • Isuzu D-max 2.5D
  • Land Rover Range Rover 2.7 D
  • Chevrolet Avalanche 8.0 D
Lenke til kommentar
steinrawr skrev (20 minutter siden):

Skal definitivt se nærmere på Discovery, men må ha litt i bakhodet at bilen vil bli brukt av fruen og til ferieturer også.

Kameraten min kjørte med discoen ned til Krim halvøya og skrøt veldig over komforten. Trakk tung henger fra Vestlandet til sør-Sverige og videre til Finland uten problemer. Komforten er ypperlig med luffjæring. 

 

Vi skulle egentlig kjøpe disco 3 eller range rover, men endte tilfeldigvis opp med Cayenne da jeg kom over en svært rimelig. Synes disco også gir et kult image. 

 

En range rover sport kan også være innenfor budsjett for deg. Ganske lik discovery, men mer luksus, litt mindre og mer sportslig. Virkelig en drøm å kjøre. https://www.finn.no/233407419

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Heiti skrev (1 time siden):

Kameraten min kjørte med discoen ned til Krim halvøya og skrøt veldig over komforten. Trakk tung henger fra Vestlandet til sør-Sverige og videre til Finland uten problemer. Komforten er ypperlig med luffjæring. 

Vi skulle egentlig kjøpe disco 3 eller range rover, men endte tilfeldigvis opp med Cayenne da jeg kom over en svært rimelig. Synes disco også gir et kult image. 

En range rover sport kan også være innenfor budsjett for deg. Ganske lik discovery, men mer luksus, litt mindre og mer sportslig. Virkelig en drøm å kjøre. https://www.finn.no/233407419

Ja, for fruens del er det mer det at bilen er stor som er utfordrende. Hun tok lappen for fire uker siden. Men alt kommer seg med trening. Bilen vi har i dag er litt mer moderne og har ryggekamera osv. men det er jo enkelt å ettermontere uansett hva slags bil jeg ender opp med: Trenger gode arbeidslys, fjernlys, lagringsløsninger og skikkelig kamera til rygging og montering på henger og lignende.

Den Land Roveren lagra jeg faktisk i sted. Veldig aktuell type bil.

Lenke til kommentar

Litt alt etter hvor mye du kan skru selv, så tenk over at det koster en hel del mer å ta slike tyngre biler på verksted enn en personbil. Det er og mye mer "leamikk" som går i stykker. Når bilene er 10-15 år gamle så begynner ting å ryke nærmest uansett. Selvsagt veldig avhengig av vedlikehold. Kjørelengde er ikke alltid like kritisk som på en personbil, selvom det selvsagt spiller en rolle.
Både Pajero, LandCruiser/LC og Discovery er igrunn ganske kurante å skru på, og det er store summer å spare på å enten gjøre hele jobben selv, eller i det minste skaffe deler selv.
F.eks: 1 bremseskive til Pajero3 koster like mye som skiver, klosser, sko og alt av monteringsdetaljer uoriginalt men med tilsvarende kvalitet. Mye god info å finne i diverse forum/grupper rundtom.
Personlig ville jeg prøvd å få tak i noe så nytt som mulig, og om du må strekke budsjettet noen 10-tusener for å få en som er et par-tre år nyere så er det en viss sannsynlighet at det lønner seg.
Rust er og et problem på LC, men får ikke like fort like store konsekvenser som på Pajero. Men vær obs på rust på alt av japser. 10 år gammel Pajero/LC kjørt i Oslo-sørpen uten å ha fått understellsbehandling siste 5 år er stort sett ikke verdt å se på engang.
LC er ikke veldig ulik Pajero. Men pga navnet er den noe dyrere som brukt. Den har stiv bakaksel, som er bra ift lastekapasitet men det er ikke så komfortabelt å kjøre med. Pajero ligner mer på en personbil enn LC. Personlig synes jeg LC med den 160-hesters motoren den oftest leveres med blir temmelig slappe greier. Det funker, men ikke noe mer enn det. Pajero er et hakk friskere. Discovery har en V6 diesel, som i mitt hode er langt mer passende til slike store biler, både lydmessig men og i styrke. Den er forøvrig snill på forbruket, i motsetning til LC som er noe tørst.
Sånn lett oppsummert er disse 3 helt kurante og ikke minst sterke biler, som er bygget for å kjøre i litt røft terreng og takler å faktisk trekke de 3500KG uten at man blåser både girkasse og motor. Jeg vil si at har du planer om å faktisk kjøre endel med såpass tung henger så er lavgir et must. Det er ikke sunt i lengden å ta bakkestarter med noe slikt uten lavgir.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Angående fruen og skrekk for å kjøre stor bil. Jeg er 90% sikker på at slikt kommer hun til å legge bak seg temmelig kjapt. Det er utrolig komfortabelt og trygt å sitte såvidt høyt og oversiktlig som man gjør i slike biler. Store speil og nokså lett å få oversikt over hvor bilen starter og slutter. Ryggekamera er et must på slike biler. Det kan gjemme seg en "halv barnehage" bak en slik. Ikke bra.
Du må beregne å ha høy kvalitet på spesielt vinterdekkene på slike biler. Det er jo en litt "ustabil" konstruksjon med høyt tyngdepunkt og kortere/bredere enn en typisk stor personbil. Så selvsagt sørger du for at bilen har ESP og evt andre støttefunksjoner (ESP er et must på slike biler, tro meg), og skikkelige dekk. Å snurre med en SUV på 2,5 tonn er ikke bare-bare, men med gode dekk og alt på stell så er slike biler temmelig forutsigbare på glatten.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Kult!

Driver å titter nå, og vurderer noen prøvekjøringer ila de neste ukene, men jeg ser jo at jeg definitivt bør doble budsjettet mitt for å kunne kjøpe noe som ikke allerede er på 10-15 års alder, men en god del av annonsene virker å være ganske kurante og noen av både pajero og discovery / RangeR er sandblåst og tectylbehandlet. 

Range Rover er kanskje den "nyeste" og mest "personbil" til prisene jeg ser etter, men er det noen åpenbare grunner jeg evt. ikke burde se videre på disse? RR Sport virker veldig kurante.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Tjohei! 

Det ble bil til slutt. Valget falt på å kjøpe noenlunde nyere kjøretøy og heller øke budsjettet noe for å kanskje bruke mindre på vedlikehold. Kravet om diff-sperre og bakseter måtte vike, men jeg tror ikke det er det jeg kommer til å trenge mest i starten uansett.

Endte opp med en Isuzu D-max 2016-modell, 2,5D tunet til 200hk og med 3.5t hengervekt.

Ny tilhengerkontakt med 13-pol og noen litt grommere fjernlys + arbeidslys, så blir nok dette en suveren bil. Plass til bikkja bak førersetet og.

20211123_123812.jpg

20211123_123826.jpg

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Grattis med ny bil, steinrawr! 🙂

Veldig interessant tråd å lese, da jeg på mange måter er ute etter helt tilsvarende bil selv. Har imidlertid et litt romsligere budsjett. Kommer opprinnelig fra en Grand Cherokee (nå med 4,7 l V8), og har vært storfornøyd med de jeg har kjørt de siste 20 årene. Disse bilene begynner imidlertid å bli litt vel dyre med sprek motor (hvis man i det hele tatt finner det, de fleste som har vært solgt etter ~2004 er med diesel). Så i stedet for å kaste bort en million eller mer på en "morsom" bil, så får jeg innfinne meg med noe annet...

Tenker da på biler av den type som er listet her, og det logiske valget ser ut til å være Toyota Hilux eller Isuzu D-Max. Må også nevne at bilen bør passe nogenlunde på en vanlig parkeringsplass, så amerikanske SUVer og pickuper utgår, dessverre. Har busjett opp til en ny Hilux. Har vurdert Land Rover, men de er jo grisedyre, og en som er noen år gammel mistenker jeg kan bli veldig dyr i verkstedkostnader. Land Cruiser er hakket rimeligere, men synes komfortnivået på disse er på nivå med billigere Hilux. 

Så hvis jeg setter lista på ca 700k, hva anbefales?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...