Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Tips om kjøp av vaskemaskintype som vasker rent og skyller ut all såpe av tøy og vaskemaskin etterpå?


Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+6132

Sånn litt på tampen har jeg et annet tips:

Stive håndklær får vi fordi vi ikke klarer å skylle ut såpa skikkelig, så den akkumuleres opp i tøyet. Bruker vi skyllemiddel og har litt hardt vann i springen, så danner det seg en voks av dette i fibrene. Den må løses opp med sterk lut, skylles og så vaskes med sterk eddiksyre. Voksen er som gammel tørr ost, klorer seg fast og knekker tøyfibrene etter hvert. 

Jeg har aldri brukt skyllemiddel, og har gitt opp kampen. Derfor skyller jeg håndklærne dobbelt, tørker dem på snor ( med avfuktermaskin om vinteren) og tromler de stive håndklærne i tørketrommelen etterpå UTEN VARME, bare med kald luft og et par tennisballer. 10-20 min kald tromling, og de er myke nok. 

Stive håndklær er best for huden dahh.. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Min er faring er at pulver kan "klumpe" seg litt. Ser det ofte på eldre maskiner hos andre, der det er et tykt langt seigt lag med såpe ned langs kammeret der man putter såpe på.

Jeg bruker utelukkende flytende såpe og heller rett i trommelen. 

Et par ganger i året hiver jeg to tabletter til oppvaskmaskin (!) og kjører en tom maskin på 90 grader. Hele trommelen vil skumme - og jeg føler selv jeg får en tilnærmet ny maskin. Da fjernes all kalk og dritt som måtte finnes. 

https://www.komplett.no/product/1164034/hvitevarer/vaskemaskiner/lg-f4wv409s3w-vaskemaskin

Jeg har denne. Fantastisk stillegående og god maskin. Tilpasser vasketiden etter mengde klær. Har aldri hatt bedre maskin enn dette. 
Miele er overvurdert og har kunstig høy pris. Dyrt er ikke alltid best. 😃

Lenke til kommentar
Milhouse85 skrev (19 minutter siden):

Et par ganger i året hiver jeg to tabletter til oppvaskmaskin (!) og kjører en tom maskin på 90 grader. Hele trommelen vil skumme - og jeg føler selv jeg får en tilnærmet ny maskin. Da fjernes all kalk og dritt som måtte finnes.

Jeg bruker dette.
https://oda.com/no/products/653-omo-maskinrens/

Det inneholder sikkert det samme som oppvaskmaskinrens. Jeg vil også anbefale å bruke slike produkter jevnlig.
Nå vil trolig ikke dette hjelpe TS, da maskinen hennes er såpass ny, men hvis noen andre skulle lese dette så vil slike renseprodukter hjelpe på å holde ytelsen til maskinen oppe. Jeg vil tro det har en effekt på levetiden til maskinen også.

Lenke til kommentar
Uderzo skrev (1 minutt siden):

Jeg bruker dette.
https://oda.com/no/products/653-omo-maskinrens/

Det inneholder sikkert det samme som oppvaskmaskinrens. Jeg vil også anbefale å bruke slike produkter jevnlig.
Nå vil trolig ikke dette hjelpe TS, da maskinen hennes er såpass ny, men hvis noen andre skulle lese dette så vil slike renseprodukter hjelpe på å holde ytelsen til maskinen oppe. Jeg vil tro det har en effekt på levetiden til maskinen også.

Ja, jeg har også brukt denne. Skummer og fungerer helt likt som oppvaskmaskintabeletter. Du skriver rens, men jeg mente helt vanlige oppvaskmaskintabeletter. Jeg kjøper 40 tabletter til 20 kroner på Rema1000. Altså; 50 øre pr stk? Litt prisforskjell opp til 30 kr,- pr stk som du får via Omo Maskinrens-posen. Tror det inneholder stort sett det samme.

Endret av Milhouse85
Lenke til kommentar
Uderzo skrev (Akkurat nå):

Ja, jeg så det etterpå. Det gjør nok susen det også :)

Gikk litt fort på tastaturet. Men du tok poenget. 😄
Det enkle er ofte det beste, som det heter. :) Veldig mye av rensemidler, vask og såpeprodukter - er stort sett like på "innsiden", med små nyanser i lukt, design og lignende. Alt for å få oss forbrukere til å tro at man skal ha et produkt for hvert enkle behov. 

Lenke til kommentar

Jeg har en noen år gammel Bosch 6-serie vaskemaskin jeg bruker flytende Neutral vaskemiddel i. Den har et allergi + program med ekstra skyllinger og et alternativ for ekstra skylling om man vil legge til etter vanlig vask, og jeg med min allergihud har aldri hatt problemer med såperester eller dårlig skylling. Såpeskuffen ser gullende ren ut, eneste er at den delen for forvask? jeg aldri bruker å ha såpe i har et lite skjær av belegg. Mulig det har hjulpet at jeg alltid har brukt flytende vaskemiddel, ikke pulver som kan klumpe seg...

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Jeg har også en Siemens som skyller veldig dårlig. Det blir ikke skikkelig rent heller da den bruker for kort tid på vasking og for lang tid på skylling, men skylling får den uansett ikke til. Vaskeresultatet er det dårligste jeg noen sinne har opplevd på vaskemaskiner. Den er derimot solid bygget og svært stillegående med null vibrering. Selv vannpumpen bråker ikke ( i motsetning til mange andre "stillegående" modeller).

Tror vil se mot AEG/Electrolux neste gang fordi jeg liker "time manager" til å korte/forlenge vasketiden.
Alternativt se mot LG eller Ariston (om de fortsatt finnes på markedet).

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
vidor skrev (4 minutter siden):

Lurer litt på hvilke kvalitetskriterier de tester maskinene etter når de går for å være bra nok for konsumenter.

Minst 50% av vaskemiddelet er skyllet bort... check!

Ship it!

Min er helt håpløst altså. Den har massevis av programmer men ingen av dem kan brukes fordi selv lett tilsmusset tøy ikke blir rent eller luktfritt, selv med svært lite tøy i trommelen. Jeg var sikker på at denne var bra når den var ny fordi jeg la merke til at den bruker svært mye vann, men den gang ei. Kvalitetskriterier, hva er det?

Jeg synes OMO/Blenda er det beste vaskepulveret, men har som følge av skylleproblemer gått over til flytende, noe som hjelper litt. Jeg kjører også vaskeprogrammet to ganger etter hverandre. Første gang med såpe, neste gang uten såpe.

Lenke til kommentar

Jeg har en ca 5-6 år gammel Siemens iq300. Vasker mye på programmet Syntetisk 40 grader med ekstra skyll (og ellers 60 grader bomull). Bruker vaskepulver (Unik). Bruker mindre enn anbefalt mengde, og oppmålt med målebeger. Jeg har ikke opplevd noe problem med at skylling er for dårlig. Kanskje jeg ikke legger merke til det. Så i en test en gang at en Siemens model ble kritisert for litt dårlig skylling.

Endret av Svein M
Lenke til kommentar
17 minutes ago, Nidar2 said:

Min er helt håpløst altså.

Høres litt ut som den kanskje sliter med å få opp vanntemperaturen nok. Kanskje verdt å sjekke, selv om den burde ha egen termostatregulering så er kanskje denne feil. Du kan jo prøve å justere opp temperaturen og se om det hjelper.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
vidor skrev (8 minutter siden):

Høres litt ut som den kanskje sliter med å få opp vanntemperaturen nok. Kanskje verdt å sjekke, selv om den burde ha egen termostatregulering så er kanskje denne feil. Du kan jo prøve å justere opp temperaturen og se om det hjelper.

Jeg kjenner på glasset at temperaturen er ok, men takk for tips!

Mange vaskeprogram er på under en time, og det sier seg selv at det ikke blir rent. Det er også umulig å høyne temperaturen til mer enn 40 grader på mange av disse programmene. Finvask kan jeg glemme og det er kun bomull eller Easy Care med ECO+ påslått som gjelder. (ECO+ forlenger vasketiden for skittent tøy). Jeg vasker aldri på mindre enn 50 grader og det meste går på 60. Håndklær på 90

Lenke til kommentar
Milhouse85 skrev (På 30.9.2021 den 21.53):

Jeg har en billig vaskemaskin fra LG. Ble fullstendig lamslått av imponering over hvor god og stillegående maskinen er. Du hører kun klærne rulle rundt inne i selve maskinen. Null støy bortsett fra en liten melodi som spilles ved endt program.

Ekstra skylling bør fjerne overflødig såpe om du er bekymret for det. De fleste maskiner har en funksjon som lar deg velge et ekstra skylleprogram. 

Er du redd for kjemikalier; kan du jo velge et helt naturlig produkt:

F.eks. https://www.okoland.no/produkt/vaskemiddel-toy-lavendel-flytende-refill-10-l-sonett/?gclid=Cj0KCQjwwNWKBhDAARIsAJ8HkheisQGMhBTK7Onz-qcy8APY1GfKLrSSepHKep89SnCfH8Hg0l_CZb0aApQlEALw_wcB

500 kr,- for 10 liter. Altså 50 kroner pr liter..... Koster tilsvarende som OMO med andre ord. 

Jeg er også svært fornøyd med min LG. Har kombinert vask og tørk, betalte kun 4000 kr for den på tilbud. Vanvittig mye maskin for pengene. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Børsteløs motor er mer stillegående. Noe dyrere også.

Jeg er skeptisk til nye vaskemaskiners vannforbruk. De virker altfor gjerrige. Samme sak med moderne dasser også, minimalt vannforbruk gir ikke alltid godt resultat.

 

On 10/1/2021 at 5:37 PM, Nidar2 said:

Min er helt håpløst altså. Den har massevis av programmer men ingen av dem kan brukes fordi selv lett tilsmusset tøy ikke blir rent eller luktfritt, selv med svært lite tøy i trommelen. Jeg var sikker på at denne var bra når den var ny fordi jeg la merke til at den bruker svært mye vann, men den gang ei. Kvalitetskriterier, hva er det?
 

Kanskje selve maskinen trenger en rens? Det kan gro ting inni den som setter lukt på klærne.

 

Lenke til kommentar

Jeg måler alltid opp riktig mengde vaskepulver, og har aldri opplevd problemer med for mye i en relativt ny frontmatet maskin. Tror nok en god del tar vaskepulvermengden litt på intuisjon, men greit å måle det sånn at en justerer seg inn på antakelsene man gjør.

Husk alltid at maskinen skal være åpen/stå på gløtt for lufting etter at man har kjørt en vask, ellers kan det sette seg lukt om miljøet ikke får bli tørt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...