Gå til innhold

Nio ES8 lanseres i Norge: Her er pris og leveringsdato på SUV-en


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Dyr bil med batteri.

Bil uten batteri, men med batterileie er selvfølgelig mye billigere i innkjøpe, men batterileie koster jo endel pr. måned.

Renault prøvde seg jo med det i Renault Fluence i hvertfall. Mulig det var i noen varebiler i tillegg (?)... Det ble ingen suksess den gang, men mulig markedet er modent for det nå.

Tesla prøvde vel også det samme prinsippet i USA, men valgte å avslutte det p.g.a. manglende suksess der også.

Kan ikke si at jeg liker utseendet på denne bilen heller. Stor stygg "grill" som gir inntrykk av at det er en ICE-bil. Resten av bilen har et sedat og gammelmodig uttrykk. Bedre innvendig heldigvis. Men smaken er som baken, sikkert mange som liker designet kjempegodt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Hanhijnn skrev (5 minutter siden):

Renault prøvde seg jo med det i Renault Fluence i hvertfall. Mulig det var i noen varebiler i tillegg (?)... Det ble ingen suksess den gang, men mulig markedet er modent for det nå.

Er ikke mange batteribyttestasjoner som skal til før det kan være spennende å følge med på batteriutviklingen selv etter at elbilen er kjøpt. De trenger kun noen stasjoner ved de største byene, så hadde i hvert fall jeg velvillig tatt meg en tur hver gang det var oppgraderinger å finne for å bytte batteri med samme batteriutleie. Siden de har planer om 20 stykker, så tipper jeg det er godt nok for hele landet. 

Om 2 år kommer det kanskje nye batterier som takler enda kjappere lading. Mer kWh/kg og er faststoffbatterier. Hvem vet. Og det er jo også fordelen her. Batteri-teknologi kan fortsette å være spennende i etterkant av bilkjøpet, og jeg tipper Nio kan gjøre mye spennende med leasing-avtalene over tid. Leaset man 100kWh men finner ut av at det er i overkant mye? Dra og hent et 75kWh batteri istedenfor, og senk kostnadene for leasingen på dem osv.  

Hanhijnn skrev (9 minutter siden):

Tesla prøvde vel også det samme prinsippet i USA, men valgte å avslutte det p.g.a. manglende suksess der også.

Tesla avsluttet det fordi det ikke var mer subsidier å hente ved å fortsette. Folk må slutte å late som om det var et realt forsøk. 

Batteribytte til erstatning for hurtiglading vil nok aldri slå an, men det er mer enn kun det batteribytte kan utnyttes for. F.eks oppgraderinger. Nio's batteribytte stasjoner trenger ikke høy utnyttelsesgrad hvis de utnyttes som grid-batterier f.eks, og på den måten kutter avhengigheten i å måtte konkurrere mot hurtiglading. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
oophus skrev (31 minutter siden):

Tesla avsluttet det fordi det ikke var mer subsidier å hente ved å fortsette. Folk må slutte å late som om det var et realt forsøk.

Prøv å ta av deg Teslahaterbrillene og fortell oss hvor mye penger Tesla burde blødd før også du kunne godtatt at eksperimentet ikke var vellykket.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Kahuna skrev (7 minutter siden):

Prøv å ta av deg Teslahaterbrillene og fortell oss hvor mye penger Tesla burde blødd før også du kunne godtatt at eksperimentet ikke var vellykket.

Sitatet inneholdt mer enn kun den kommentaren, og den ble tatt opp for å vise at batteribytte ikke nødvendigvis trenger å utkonkurrere hurtiglading. Hvorfor hoppe over poenget, og kun fokusere på Tesla kommentaren som hadde sitt utgangspunkt for å "bevise" at batteribytte ikke fungerer? Hvor mye mener du Tesla tapte på dette? Mener du seriøst det kostet mer enn subsidiene de fikk? 

Jeg er 100% uenig i at batteribytte ved optimal implementering ikke vil fungere, og Tesla's "forsøk" som svinnet hen så kjapt det ikke dukket opp flere nivåer av subsidiering mot teknologien er ikke et godt bevis for at det ikke vil fungere. 

Det var haugevis av Tesla eiere som ønsket å teste ut den teknologien men som aldri fikk muligheten til det. Det ble lagt ned før det ble "åpnet", og du kan jo spørre deg selv hva du selv ville gjort med muligheten til å få oppgraderinger av batteripakken gjennom batteribytte. Ville du aldri utnyttet den muligheten? Hvis kanskje, så har Nio gode muligheter for å utnytte denne teknologien til mer enn å kun skulle fylle på energi på kort tid. 

Dagens batteriteknologi er og vil være et mellomsteg. Batteribytte sørger for en bedre verdikjede i det å få gammelt inn, og nytt ut. Nytt skalerer altså kjappere med batteribytte, og det er nøyaktig det vi trenger. 

Endret av oophus
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hvor populær vil den bli på bruktmarkedet med en inflasjonsjustert 2000.- kr per måned for all fremtid batterileieavtale. Og hvor lang er denne fremtiden. Vil de komme om 7-10 år og si at den er utdatert (ikke lenger noe de kan tjene penger på), anbefale en ny bil og skrote den gamle.

Mange tidlige elbiler er i dag nærmest verdiløse fordi batteriene er kjørt og rekkevidden er mindre enn 40km istedetfor 100km og det er for dyrt å kjøpe nytt i forhold til bilverdien. Hvordan blir det da å selge en bil helt uten batteri.

Og TU: Hvor er maks tilhengervekt. Den er ganske viktig i Norge og enda mer for SUV.

Lenke til kommentar
Martin O. Nygård skrev (33 minutter siden):

Mange tidlige elbiler er i dag nærmest verdiløse fordi batteriene er kjørt og rekkevidden er mindre enn 40km istedetfor 100km og det er for dyrt å kjøpe nytt i forhold til bilverdien. Hvordan blir det da å selge en bil helt uten batteri.

Det vil jo være en fordel. Man slipper være bekymret for batterihelsen sin. Blir batteriet dårlig, så bytter man bare. Om 5 år når man skal selge bilen, så kan man "risikere" at WLTP rekkevidde har gått opp og ikke ned som idag på resten av elbilflåten. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
oophus skrev (9 timer siden):

Jeg er 100% uenig i at batteribytte ved optimal implementering ikke vil fungere,

100% gitt. Ikke dårlig med tanke på at det så langt ikke har fungert. Better places gikk konk mens Tesla var åpenbart ikke fornøyd med resultatet. 

oophus skrev (9 timer siden):

og Tesla's "forsøk" som svinnet hen så kjapt det ikke dukket opp flere nivåer av subsidiering mot teknologien er ikke et godt bevis for at det ikke vil fungere. 

Igjen, her glemmer du å ta av Teslahaterbrillene. At de i det hele tatt forsøkte viser at Tesla i det minste hadde *litt* tro på dette, nok til at bilene ble designet med dette i tankene(det var ikke bare batteribyttestasjonen). Batteribytte er en type ide som høres smart ut men hvor man ikke kan forutse resultatet på forhånd, det må rett og slett prøves(de fleste ideer er sånn). Mulig Nio har funnet noe lurt som Tesla eller Better Places ikke tenkte på. Selv er jeg skeptisk, jeg har kjørt elbil i 7 år og har egentlig aldri savnet batteribytte. Mulig det har mer for seg for flåtedrift, kanskje for den mytiske drosjesjåføren som skal kjøre Oslo-Trondheim med en pasient og snu umiddelbart uten pause.. Jeg mener ikke at det ikke finnes situasjoner hvor batteribytte kunne vært nyttig, det jeg mener er at markedet for den type tjenester er så snevert at det i praksis kan ende med å være ikke-eksisterende.

oophus skrev (9 timer siden):

Dagens batteriteknologi er og vil være et mellomsteg. Batteribytte sørger for en bedre verdikjede i det å få gammelt inn, og nytt ut. Nytt skalerer altså kjappere med batteribytte, og det er nøyaktig det vi trenger.

Dagens batterier har egentlig ikke endret seg så mye. Det har vært en revolusjon i pris og produksjonsvolum men selve batteriene handler mest om smart pakking og optimalisering. Du vil med andre ord ikke få særlig glede av batteribytte før neste generasjon batterikjemi er her og det er et høyst usikkert veddemål.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Martin O. Nygård skrev (6 timer siden):

Hvor populær vil den bli på bruktmarkedet med en inflasjonsjustert 2000.- kr per måned for all fremtid batterileieavtale.

Om jeg forstår rett binder man seg ikke til leie av én batteristørrelse for evig tid. Så hvis man selv, eller en senere eier vil bytte batteristørrelse og dermed månedspris så kan man nok det.

Det sagt så synes jeg leieprisene er høye når man for prisen av ~6 års leie kan "kjøpe" et helt nytt batteri. Om vi antar at de som kjøper batteri med bilen kan selge det og gå over på leieavtale, slik at tidligere batteri-leietakere kan bli batteri-eiere. Det er regnet uten verditap på batteriet, så med verditap så blir det selvsagt billigere i kjøpepris med årene, og dermed raskere tjent inn.

Jeg regner med det blir et eget bruktmarked for byttbare batterier. Særlig når 150 kWh-batteriet kommer, så vil nok noen eiere oppgradere og selge sitt gamle. Hvor stort tilbudet blir vs etterspørsel kan vi bare gjette på. Prisnivået på brukte batterier vil vel legge seg et sted i mellom 0 og nypris.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Angående batteribytte-konseptets suksess så kan selv ikke jeg spå med 100% sikkerhet så jeg ligger bare lavt en stund og venter til jeg kan si "hva sa jeg?" :green:

Jeg tror det vil mislykkes til tross for at Nio har bedre forutsetninger enn Renault. En viktig forskjell er at Nio har ulike batteristørrelser og valg mellom eie og leie. Det vil i seg selv skape et bruktmarked for batterier. I Renault sitt forsøk var det bare en batteristørrelse og ingen biler ble solgt med eierskap av batteriene. Derfor ble det aldri noe grobunn for et batteri-bruktmarked.

Edit: Jeg er litt usikker på om det rent praktisk lar seg gjøre å gå fra leie til eie eller omvendt. Man kan jo ikke kjøre av gårde fra batteribyttestasjonen uten batteri..

Edit: Står det noe om energi er inkludert i leieprisene? I så fall vil månedspris på strøm være en gylden strømavtale i disse usikre tider, samt at det selvsagt lar seg utnytte av de som kjører sinnsykt mye. F.eks taxi-bransjen.

Endret av Simen1
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Kahuna skrev (11 timer siden):
oophus skrev (20 timer siden):

Jeg er 100% uenig i at batteribytte ved optimal implementering ikke vil fungere,

100% gitt. Ikke dårlig med tanke på at det så langt ikke har fungert. Better places gikk konk mens Tesla var åpenbart ikke fornøyd med resultatet. 

Better Places og Tesla omtalte batteribytte innenfor behovet for hurtiglading. Altså at batteribytte utelukkende skulle konkurrere mot hurtiglading. 

Ikke akkurat optimalisert når man har batteri-kapasitet koblet til nettet. Det skal lite til før man får rabatter for strøm mot nettleverandør ved å kunne levere strøm inn og ut. Greit viktig for å øke utnyttelsesgraden av batteriet per kWh batteri man har produsert for formålet.

 

Kahuna skrev (11 timer siden):
oophus skrev (20 timer siden):

og Tesla's "forsøk" som svinnet hen så kjapt det ikke dukket opp flere nivåer av subsidiering mot teknologien er ikke et godt bevis for at det ikke vil fungere. 

Igjen, her glemmer du å ta av Teslahaterbrillene. At de i det hele tatt forsøkte viser at Tesla i det minste hadde *litt* tro på dette, nok til at bilene ble designet med dette i tankene(det var ikke bare batteribyttestasjonen). Batteribytte er en type ide som høres smart ut men hvor man ikke kan forutse resultatet på forhånd, det må rett og slett prøves(de fleste ideer er sånn). Mulig Nio har funnet noe lurt som Tesla eller Better Places ikke tenkte på. Selv er jeg skeptisk, jeg har kjørt elbil i 7 år og har egentlig aldri savnet batteribytte. Mulig det har mer for seg for flåtedrift, kanskje for den mytiske drosjesjåføren som skal kjøre Oslo-Trondheim med en pasient og snu umiddelbart uten pause.. Jeg mener ikke at det ikke finnes situasjoner hvor batteribytte kunne vært nyttig, det jeg mener er at markedet for den type tjenester er så snevert at det i praksis kan ende med å være ikke-eksisterende.

Ta heller av deg dine briller som utelukkende handler om å diskutere Tesla fra ei paragraf som handler om NIO's batteribytte. Tesla's forsøk på batteribytte er ikke noen som helst "fasit" og kan ikke utnyttes for å "bevise" at batteribytte ikke fungerer. 

Som sagt så mener jeg at batteribytte ikke må kikkes på som kun et alternativ til hurtiglading. Disse bilene støtter begge deler. Altså er det ingenting i veien for å hurtiglade disse selv om de i tillegg støtter batteribytte. 

Hovedproblemet til Tesla's foreslåtte batteribytte løsning, og grunnen til at de sa det ikke fungerte er jo at folk foretrekker hurtiglading. Det som manglet hos dem er å utnytte batterikapasitet i batteribyttestasjoner til frekvensbalansering. Da åpnes det straks muligheter for ny type fortjeneste og utnyttelsesgrad inn mot batteribytte blir ikke like avgjørende lengre. Da vil nok en majoritet av fortjeneste per kWh kapasitet i batteribytte bli hentet fra kjøp/salg av energi istedenfor. 

Kahuna skrev (12 timer siden):
oophus skrev (21 timer siden):

Dagens batteriteknologi er og vil være et mellomsteg. Batteribytte sørger for en bedre verdikjede i det å få gammelt inn, og nytt ut. Nytt skalerer altså kjappere med batteribytte, og det er nøyaktig det vi trenger.

Dagens batterier har egentlig ikke endret seg så mye. Det har vært en revolusjon i pris og produksjonsvolum men selve batteriene handler mest om smart pakking og optimalisering. Du vil med andre ord ikke få særlig glede av batteribytte før neste generasjon batterikjemi er her og det er et høyst usikkert veddemål.

Dagens batterier nærmer seg nok toppen av hva en kan forvente av dem ja. 

Ulempen med å f.eks få til SSB er at det vil ta lang tid å skalere dem opp. Dette rett og slett fordi skaleringen følger bilsalget 1:1. 
Batteribytte gir et skifte her, og SSB blir plutselig tilgjengelig alle som tidligere har kjøpt en NIO bil gjennom batteribytte ordningen. 
I tillegg til dette så vil NIO få større kontroll gjennom egen verdikjede når det gjelder batteriene. Det blir ekstremt mye enklere distribusjonsmodell å tenke på når man har faste lokasjoner for å ta inn eldre batteripakker som man helst ønsker å fjerne fra bilparken. Ser man så på materiellkostnader for celle produksjon, så kan en kanskje forstå hvorfor dette vil være viktig og en god langsiktig strategi å ha. Ved et tidspunkt, så vil det faktisk være billigere å resirkulere celler fremfor å bygge nye. 

Samt, jo eldre et batteri blir, jo større sannsynlighet er det for lithium-plating i dem. Gjennom batteribytte, så gir det f.eks mening å pensjonere batteripakker med 80% kapasitet igjen fremfor f.eks 70% som har betydelig større sannsynlighet for uhell i bilflåten, der disse 80% pakkene heller utnyttes for energihandel, med lokal risikovurdering og kontroll. 
 

Lenke til kommentar
Simen1 skrev (12 timer siden):

Det sagt så synes jeg leieprisene er høye når man for prisen av ~6 års leie kan "kjøpe" et helt nytt batteri. Om vi antar at de som kjøper batteri med bilen kan selge det og gå over på leieavtale, slik at tidligere batteri-leietakere kan bli batteri-eiere. Det er regnet uten verditap på batteriet, så med verditap så blir det selvsagt billigere i kjøpepris med årene, og dermed raskere tjent inn.

Hadde jeg vært NIO så ville jeg gjort om dette til et helt vanlig lån per kWh i eierskap. 

I starten så koster det 2,000 kr for leasing av batteriet, men over 6 år f.eks gjennom ditt regnskap, så eier man 100 kWh kapasitet i batterier, og man betaler ikke noe lengre for å ha 100 kWh kapasitet i NIO nettverket minus degradering. Over tid mister man kapasitet i nettet, men dette kan fint utnyttes som en form for sparing - beroende på hvor profitabelt det vil være med kjøp&salg av strøm selvfølgelig. 

Noe slikt ville nok fått folk til å kjøre med minst mulig batteri i bilen sin, siden man da sitter igjen med mest mulig kapasitet i NIO's nettverk som kan bidra til kjøp&salg av strøm. 

 

Lenke til kommentar
Hanhijnn skrev (På 30.9.2021 den 12.17):

Bil uten batteri, men med batterileie er selvfølgelig mye billigere i innkjøpe, men batterileie koster jo endel pr. måned.

Jeg skjønner ikke logikken bak batteribytte når man allerede sliter med å bygge nok batterier til å dekke etterspørselen etter elbiler. Med batteribytte blir det da langt færre elbiler på veiene, siden det må oppbevares opptil flere batterier for hver solgte bil som skal benytte seg av tjenesten.

Det er ikke så rart flere har prøvd slikt alt, og funnet ut at det ikke fungerer i praksis.

Lenke til kommentar

Det er også et stort press på å bygge ut ladenettverkene for å takle økningen i antall elbiler. Skal det bli en parallell debatt om å få flere batteribyttestasjoner også da? Hvor mange trenger vi for at Norge skal ha høy nok tetthet til f.eks 100 000 Nio på norske veier i 2030?

Endret av Simen1
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (2 timer siden):

Det er også et stort press på å bygge ut ladenettverkene for å takle økningen i antall elbiler. Skal det bli en parallell debatt om å få flere batteribyttestasjoner også da? Hvor mange trenger vi for at Norge skal ha høy nok tetthet til f.eks 100 000 Nio på norske veier i 2030?

Hvor ofte hadde du byttet batteri per år? 

Drar du på langtur 2-3 ganger, så bruker du stasjonen 4-6 ganger for å feks hoppe fra 75-100kWh batteriet og tilbake igjen. Resten tar du på ladenettverket, og 75kWh er nok i massevis for resten av din normale ferdsel, vil jeg anta. 

 

Lenke til kommentar

Ja, 2-3 ganger pr år ville nok stemt bra. Nærmere bestemt påsken og fellesferien, samme tider som alle andre vil leie seg oppjustert rekkevidde. Så enten må det sirkulere et 75 og et 100-battri pr bil, i det systemet, eller så blir det underskudd på 100-batterier i påskene og fellesferiene.

Sånn sett ville jeg heller hatt mulighet for å velge 1 eller 2 stk av helt like batterimoduler. F.eks 50 kWh til hverdags og en ekstra 50 kWh på langtur. Da hadde man sluppet påske-underskudd på den største varianten og logistikken hadde blitt enklere med bare én batterimodul å forholde seg til.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (34 minutter siden):

Så enten må det sirkulere et 75 og et 100-battri pr bil, i det systemet, eller så blir det underskudd på 100-batterier i påskene og fellesferiene.

Hvis formålet blir å gi en servise gjennom frekvensbalansering så er det naturlig å forvente at det ligger mer kapasitet I det nettverket ja. Og hvis man skal bytte et batteri mot ferie så er fordelen her at man fint kan gjøre det både 1,2 og 3+ uker i forveien. Det er ikke nødvendig å anta lik brukertendens der som mot hurtigladenettverket. 

Simen1 skrev (37 minutter siden):

Sånn sett ville jeg heller hatt mulighet for å velge 1 eller 2 stk av helt like batterimoduler. F.eks 50 kWh til hverdags og en ekstra 50 kWh på langtur. Da hadde man sluppet påske-underskudd på den største varianten og logistikken hadde blitt enklere med bare én batterimodul å forholde seg til.

Er nok slik det er. Bare i moduler ala 12,5 eller 25kWh. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...