Gå til innhold

Forsinkelsesrente, Utskrevet forskuddsskatt


Anbefalte innlegg

Hei, 

Jeg har fått krav fra skatteetaten om å betale hele 120 kr i Forsinkelsesrente for Utskrevet forskuddsskatt. Vet ikke helt hvordan dette skjedde, da jeg trodde jeg har betalt forskuddsskatten til rett tid. Uansett, nå vet jeg ikke helt hvordan jeg skal bokføre dette riktig i regnskapet. 

Har noen tips om hvordan dette skal bokføres riktig, eller skal dette bare føres som ytterligere forskuddsskatt? Eller kanskje 8140: Rentekostnad, ikke fradragsberettiget?

Takk for råd eller tips!

 

 

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er ikke 100 prosent sikker, men leste litt på denne lenken: https://kontohjelp.no/kontering/forsinkelsesrenter-pa-arbeidsgiveravgift-forskuddsskatt-og-finansskatt

Edit 2: Merk dette punktet:

Quote

Skatt

Forsinkelsesrenter på for sen betaling av skatt i forbindelse med avregning av skatt ved ordinær fastsetting og endringssak er ikke fradragsberettigede rentekostnader og bokføres på konto 8140, se sktl. § 6-40 (5).

 

Edit 1: Bruker du visma se https://community.visma.com/t5/Faglig-diskusjon/Bokforing/td-p/7623

 

Edit 2: Så ja, kan se ut som du har rett ang. 8140. Ville kanskje bare tatt en chat med skatteetaten for å være på den sikre siden.

Endret av The Very End
  • Liker 2
Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Litt gammel tråd. Men jeg vil bare påpeke at forsinkelsesrenter ikke skal føres på post 8140.

I det programmet jeg bruker så fører jeg denne typen renter på 8155. 

Merk at forsinkelsesrenter kun skal komme til fradrag i alminnelig inntekt og ikke i personinntekt fra virksomhet. 

I praksis skal det føres fradrag direkte i selvangivelsen. Forsinkelsesrenter påvirker ikke næringsresultatet. (Dette gjelder for epf)

 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
HW1 skrev (På 2.12.2021 den 0.47):

Litt gammel tråd. Men jeg vil bare påpeke at forsinkelsesrenter ikke skal føres på post 8140.

I det programmet jeg bruker så fører jeg denne typen renter på 8155. 

Merk at forsinkelsesrenter kun skal komme til fradrag i alminnelig inntekt og ikke i personinntekt fra virksomhet. 

I praksis skal det føres fradrag direkte i selvangivelsen. Forsinkelsesrenter påvirker ikke næringsresultatet. (Dette gjelder for epf)

Forsinkelsesrenter på forskuddsskatt er ikke fradragsberettiget, i motsetning til andre forsinkelsesrenter. 😉

At forsinkelsesrenter (de fradragsberettigede, på annet enn skatt...) ikke skal påvirke personinntekten er slik jeg ser det ikke rett; renter på næringsgjeld (herunder også forsinkelsesrenter på leverandørgjeld, etter mitt syn) føres direkte i skattemeldingen, men også på post 1.2 i RF-1224, og kommer slik også til fradrag i personinntekten. 

Lenke til kommentar
Inge Rognmo skrev (På 17.12.2021 den 13.05):

Forsinkelsesrenter på forskuddsskatt er ikke fradragsberettiget, i motsetning til andre forsinkelsesrenter. 😉

At forsinkelsesrenter (de fradragsberettigede, på annet enn skatt...) ikke skal påvirke personinntekten er slik jeg ser det ikke rett; renter på næringsgjeld (herunder også forsinkelsesrenter på leverandørgjeld, etter mitt syn) føres direkte i skattemeldingen, men også på post 1.2 i RF-1224, og kommer slik også til fradrag i personinntekten. 

Hvorfor er ikke forsinkelsesrenter på forskuddsskatt fradragsberettiget? 

Jf. Skatteloven 6-40 (1). Så er det ett generelt fradrag for renter. 

Unntaket i 6-40(5) gjelder renter ved skattefastsettningen. Men dette er noe helt annet en forsinkelsesrenter på forskuddsskatt som må komme inn under hovedregelen. 

Angående post 1.2 i personinntekts skjema så er denne merket med noe sånt som "renter på gjeld til finansinstitusjon

Lenke til kommentar

Derfor: https://lovdata.no/lov/1999-03-26-14/§6-40

" (5) Det gis ikke fradrag for
   

 

renter som omfattes av skattebetalingsloven § 11-2, og tilsvarende rente beregnet etter andre lands lovgivning, ved for lite innbetalt skatt. Fradrag gis likevel for renter ved for lite innbetalt skatt på formue i og inntekt av virksomhet etter petroleumsskatteloven § 5" "

 

 

Jo mer jeg leser, herunder skattebetalingsloven §11-2, jo mer usikker blir jeg imidlertid; tror faktisk man må skille mellom forsinkelsesrenter på forskjellige slags skattekrav...

Når det gjelder personinntektsskjemaet, så har du nok rett; det er ikke et krav at gjeldskonto har saldo (dvs renter på nedbetalt foretaksgjeld skal også føres opp, herunder drifts/kassakreditter med positiv saldo) men det stemmer nok at det må være til en finansinstitusjon. (Klarna? Svea? Mange leverandører som bruker slike factoring-tjenester...

Endret av Inge Rognmo
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...