Gå til innhold

Spørsmål om oppgradering av RAM


Formula90

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Med mindre måten RAM fungerer på har forandret seg kraftig siden DDR3 så vil ikke en PC kunne benytte seg av RAM raskere (høyere MHz) enn den tregeste brikken. Det vil heller ikke skje noe galt om man mikser 2666 og 3200 MHz RAM, selv om man bør benytte brikker som er så lik som mulig for å unngå stabilitetsproblemer. Så ett sett til med samme RAM som man allerede har er det beste.

Det aller beste er å kjøpe et nytt RAM-kit med 4x 8 GB brikker og så fjerne RAM-en man har for å sikre at brikkene er identiske, men dette er såklart den minst økonomiske løsningen.

 

Lenke til kommentar

Hva er grunnen til at du vil ha 4 brikker og hva er grunnen til at du skal ha 32Gb? 

Er kun noen få Cpu'er som støtter Quad channel memory og det er vel Threadripper og Epyc prosessorene til Amd.

Er vel strrengt tatt bedre å ha 2x16Gb om du skal ha 32Gb totalt, om det er for gaming så er det vel overkill, om det er at du kjører andre tunge oppgaver/programmer så kan jeg skjønne det.

Lenke til kommentar

Er ikke anbefalt å blande minne selv om det er av samme merke og modell, dog har gjort det selv og det var uproblematisk.

Ref fra gskill sin support side:

"We do not recommend mixing memory kits, regardless of brand or model.

By mixing memory kits together, there may be compatibility issues such as unable to boot or unable to operate at rated specifications.

Each of our memory kit are thoroughly tested to ensure compatibility within each memory kit. And because we have not tested our memory kit with your existing memory kit, we cannot guarantee compatibility when multiple kits are used.

Please also note that the G.SKILL QVL applies to single kit compatibility only, so mixing two or more of the same memory kit is not recommended."

Lenke til kommentar
Dragonlove skrev (5 minutter siden):

Hva er grunnen til at du vil ha 4 brikker og hva er grunnen til at du skal ha 32Gb? 

Er kun noen få Cpu'er som støtter Quad channel memory og det er vel Threadripper og Epyc prosessorene til Amd.

Er vel strrengt tatt bedre å ha 2x16Gb om du skal ha 32Gb totalt, om det er for gaming så er det vel overkill, om det er at du kjører andre tunge oppgaver/programmer så kan jeg skjønne det.

bruker all ram hvis jeg spiller og tar skjermopptak samtidig. har som regel andre program oppe samtidlig da. Så vil ha litt mere å gå på. 

Men du hadde rett i at den ikke støtter quad channel så må kjøp 2x16 da hvis jeg skal ha mer minne :)

Lenke til kommentar
PaladinNO skrev (28 minutter siden):

"Må" ikke kjøpe 2x 16 GB - 4x 8 GB fungerer helt utmerket selv om PC-en ikke klarer å benytte seg av quad channel.

Man går teknisk sett glipp av litt ytelse, men det er ikke merkbart i det daglige. Selv sitter jeg med 64 GB (4x 16GB) på et Z490 chipset og det fungerer utmerket.

Er nå bedre å kjøpe 2x16Gb vil jeg si enn 4x8Gb, da kan man i tilegg oppgadere mer senere om man skulle ønske det, selv om man bør kjøpe moduler av samme batch.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Dragonlove skrev (9 timer siden):

Er nå bedre å kjøpe 2x16Gb vil jeg si enn 4x8Gb, da kan man i tilegg oppgadere mer senere om man skulle ønske det, selv om man bør kjøpe moduler av samme batch.

Det går såklart an. Som videoen til JayzTwoCents jeg linket til over viser så er RAM ekstremt fleksibelt, og jeg personlig skulle gjerne sett et 2x 16 GB 3200 MHz kit testet med et eksisterende 2x 8 GB 2666 MHz oppsett bare for å få noen ekstra erfaringer med hvordan det faktisk virker.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...