Gå til innhold

Ford Mach-E besto ikke svensk «elgtest»


Anbefalte innlegg

AL123 skrev (Akkurat nå):

Nå ligger vi vel lista litt over det, det er ikke en Zetor . Nå sier jeg ikke at siste generasjon Mustang er en dårlig bil, men noe imponerende etter europeisk målestokk er den ikke.

Vel, jeg snakker om spennet mellom "dritt" og et aller annet som du mener er veldig imponerende. Kanskje greit å være litt mindre bastant på alt mulig. 

Jeg vet ikke hva du mener med europeisk målestokk forresten.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
uname -i skrev (3 minutter siden):

Vel, jeg snakker om spennet mellom "dritt" og et aller annet som du mener er veldig imponerende. Kanskje greit å være litt mindre bastant på alt mulig. 

Jeg vet ikke hva du mener med europeisk målestokk forresten.

Nå kan du jo gå igjennom tråden en gang til og se hvor jeg har omtalt Mustang 6. som en drittbil? Hint: det har jeg ikke. Hvis du ikke vet hva jeg ligger i europeisk målestokk, så kan du jo ta en prøvetur med en førstegenersjon Ford Focus med 1,6 bensin. Pure Magic. Eller hvis vi snakker coupe, enda bedre, den fiestabaserte Puma fra slutten av 90 tallet. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
AL123 skrev (1 minutt siden):

Nå kan du jo gå igjennom tråden en gang til og se hvor jeg har omtalt Mustang 6. som en drittbil? Hint: det har jeg ikke. Hvis du ikke vet hva jeg ligger i europeisk målestokk, så kan du jo ta en prøvetur med en førstegenersjon Ford Focus med 1,6 bensin. Pure Magic. Eller hvis vi snakker coupe, enda bedre, den fiestabaserte Puma fra slutten av 90 tallet. 

Du skrev at det var dritt etter 1974 gjorde du ikke? Du er vel forøvrig den eneste som gnager på hva som skjedde for 50 år siden her.

"Når de ble kjiipe drittbiler varierer med hvem du spør. Noen mener de alltid har vært det, andre som meg, synes det gikk kraftig nedover fra 1967 mens selv de fleste amcar og Fordentusiaster mener at Mustang ble en drittbil i 1974."

Jeg har kjørt Ford Focus som du mener er bedre så da slipper jeg heldigvis å spare opp til den GT350R'en. Godt å høre at man ikke går glipp av noe

  • Liker 1
Lenke til kommentar
uname -i skrev (6 minutter siden):

Du skrev at det var dritt etter 1974 gjorde du ikke? Du er vel forøvrig den eneste som gnager på hva som skjedde for 50 år siden her.

 

 

 På spørsmål om når Mustang ble en drittbil, svarte jeg at selv de største amcar og Fordentusiastene mener Mustang ble en drittbil i 1974. Tror ikke du finner en eneste person som mener noe annet. Mao jeg skrev ikke at jeg mente det, og jeg skrev ikke at den har vært en drittbil siden. Allerede i 1979 ble den betydelig bedre, selv om også det var en drittbil  🙂

Endret av AL123
  • Liker 2
Lenke til kommentar
AL123 skrev (2 minutter siden):

 På spørsmål om når Mustang ble en drittbil, svarte jeg at selv de største amcar og Fordentusiastene mener Mustang ble en drittbil i 1974. Tror ikke du finner en eneste person som mener noe annet. Mao jeg skrev ikke at jeg mente det, og jeg skrev ikke at den har vært en drittbil siden. Allerede i 1979 ble den betydelig bedre, selv om også det var en drittbil  🙂

Takk for den nyanserte(dritt, ikke-dritt) leksjonen om hva som skjedde rett etter krigen. Jeg har fremdeles problemer med å skjønne relevansen til biler produsert på denne siden av århundreskiftet.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
uname -i skrev (3 minutter siden):

 Jeg har fremdeles problemer med å skjønne relevansen til biler produsert på denne siden av århundreskiftet.

Da bør du lese tråden du diskuterer i. Det var et svar på kommentaren "Dessuten kan ikke jeg begripe når 70-talls Mustanger begynte å bli sett på som kjipe drittbiler". Det mest korrekte og minst kontroversielle svaretver altså "ved innføringen av Mustang II i 1974".

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Mustang Mach-e får en del pepper for tiden. Har sett Sandy Munroe's videoer på vdr. bilen på youtube og han har ikke gode skussmål å komme med. Til slutt kom faktisk sjefs ingeniøren for bilen på besøk hvor de fikk svar på mange av de vanskelige spørsmålene. Det koker ned til at de lå bak i utviklingen av bilen og måtte få bilen på markedet innen en viss dato, dette viste seg i å resultere i en del snarveier som måtte tas på tegnebrettet. Ford har i større grad satt sammen en elbil (fått delene til å fungere sammen) fremfor å lage en elbil fra grunnen med proprietære elementer.

Det rareste Sandy Munroe fant var kjølesystemet, ett virrvarr av deler satt sammen resulterende i en mangedobling av pumper og slanger for å knytte dem sammen.

Sjefsingeniøren bedyrer at neste versjon av Mach-e vil de ha forbedret så og si hele bilen.

Her er en lenke til youtube filmen om noen ønsker se den:

https://www.youtube.com/watch?v=jWOPMtejm_Y&t=1566s

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gavekort skrev (17 timer siden):

Ryktet har alltid vært det fordi på 70-/80-tallet så var de fremtunge med solid bakaksling. Dagens Mustanger har et moderne hjuloppheng og svinger mer eller mindre like bra som alle tilsvarende biler.

Ryktet om at amerikanske biler er ræva i svinger er ikke bare et rykte. Det er kulturelt betinget og fakta. 

I USA er fokuset til sportsbilene motorsterke biler som er raske og gode på lange rette veier. I Europa er fokuset mindre på størst mulig motor og større på svingete smale veier som vi har i Europa.

For øvrig har jeg selv fått gleden av å kjøre en siste generasjon Mustang GT. Det smeller greit når man gir bånn pinne. Det gjør det. Men opplevd kvalitet er som på Dacia Duster og den er horribelt dårlig i svinger. Heldigvis har jeg også hatt gleden av å kjøre biler som Porsche 911 GT3 RS, McLaren 720S m.m. Derfor har jeg også erfaring til å selv kjenne forskjellen på en amerikansk og en europeisk sportsbil.

Lenke til kommentar
Gavekort skrev (12 timer siden):

Myten om at amerikanske biler er kjipe greier som ikke kan kjøre i en sving er noe som henger igjen fra 80-tallet da ungdommen måtte forsvare hvorfor demmes Opel Manta A var bedre enn amerikanerne når Manta ikke hadde stor motor.



Artig at dette i det hele tatt er en greie. Amcar vs morris mini. Stor motor vs liten motor. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Synes ikke Mach-E ser så verst ut !
Sammenlignet med Model X eller Model Y, så er det jo et smykke av en bil.

Jeg har dog litt sansen for Mustang  ... Boss, Shelby, Super Snake, Eleanor, GT350 osv. og synes absolutt ikke det er kjedelige biler, og av den grunn er det litt synd at de har satt Mustang-logoen på denne skranglekassa av en radiobil.

Ville dog kjøpt noe annet enn en Mustang ti av ti ganger (inkludert Møkk-E), uansett prisklasse. Har kjørt alt fra de eldste til de nyeste, og det har aldri vært en kvalitetsbil, selv om enkelte spesialmodeller er særs artige.

ford-mustang-shelby-super-snake-renderin

Endret av 0laf
Lenke til kommentar
fiskeskjaer skrev (10 timer siden):

Leste vi den samme artikkelen?

"Mykt chassis og langsom styring gjør at det blir vanskelig å ta seg gjennom hindringen allerede ved 68 kilometer i timen, ifølge nettstedet. Da klarte bilen det med nød og neppe"

Joda, men vi forstod den åpenbart forskjellig. Den egentlige definisjonen av chassis er den avfjærede delen av bilen, og da vil, som du påpeker de limte rutene påvirke stivheten. I artikkelen mener de imidlertid bilens fjæringssystem,  da et moderne bilkarosseri aldri vil være så mykt at det vil kunne påvirke kjøreegenskapene på denne måten. Da vil heller ikke en løs frontrute ha noen innvirkning.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
molna skrev (På 29.9.2021 den 19.12):

Reliant Robin, eller etterfølgeren som du nevner, tviler jeg finnes i særlig antall utenfor UK og der finnes det ikke elg så for den må dermed denne testen være urelevant :D

Håper virkelig du ser flere situasjoner bortsett fra elg i veien, som gjør denne øvelsen interessant, og ikke minst viktig å klare godt... 

Synes Mach-E er en veldig interessant bil, og rekkeviddemessig gjør den en god jobb. Men den mangler dessverre støtte for taklast, og burde støttet dobbelt så mye på kroken. En slik bil og en snerten teardrop trailer, hadde definitivt gjort sitt for en god turbil. Riktignok har man teardrops som holder seg under 750 kg, men det er få.

Da er det ekstra synd de kommer med disse uventede skavankene. Glasstak OG frontrute som flyr av, tåler ikke lsnge, bratte nedoverbakker og mye regenerering, og så denne bommerten på elgtesten.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (3 minutter siden):

Glasstak OG frontrute som flyr av, tåler ikke lsnge, bratte nedoverbakker og mye regenerering, og så denne bommerten på elgtesten.

Ikke ett glasstak eller frontrute har flydd av og regenereringsbugen er fikset. Elgtesten krever vel en tuning av ESP'en for de som legger veldig vekt på den.

Det Ford gjør virker ansvarlig og tillitsvekkende.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
uname -i skrev (23 minutter siden):

Ikke ett glasstak eller frontrute har flydd av og regenereringsbugen er fikset. Elgtesten krever vel en tuning av ESP'en for de som legger veldig vekt på den.

Det Ford gjør virker ansvarlig og tillitsvekkende.

Sikkert like mange som det fløy av glasstak på Tesla. Men regner med du har statistikken der. Nei, dette er jo bare nok et eksempel på hvordan alt er gæernt når det gjelder Tesla, men når det gjelder de tradisjonelle bilprodusentene, så er det ikke et problem "fordi de tar ansvar". Vel, same shit, different wrapping...

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...