Gå til innhold

– Studenter vet ikke hva filer og mapper er for noe


Gjest Marius B. Jørgenrud

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Alle disse operativsystemene er jo i slekt med hverandre. Jeg er rimelig sikker på at alle de versjonene av CP-M, DOS og Linux/Unix har hatt noenlunde den samme mappe og filstruktur som Apple bruker i dag. 

Først kom Unix, så kom CP-M så kom DOS og senere en gang IoS og mange andre, alle sammen med den samme mappe og filstrukturen som er arbet fra Unix. 

Endret av arne22
Lenke til kommentar
23 minutes ago, nebrewfoz said:

Det er jo en stund siden, så det er kanskje derfor du husker feil.

Det var ca 1980, UiO. Har du none dokumentasjon på at CP/M ikke hadde mappe og filtruktur noenlunde likt med Unix?

Edit. 

Det kan faktisk se ut at tidlige utgaver av MS-Dos og CP/M ikke hadde subdirectories på grunn av at utviklingen av operativsystemer for de alle minste datamaskinene ikke hadde nådd så langt.

https://news.ycombinator.com/item?id=21819187

Unix og DEC10/DEC 20 fra perioden rundt 1980 som var beregnet for litt større datamaskiner hadde noenlunde den samme filstruktur som brukes av Apple nå i dag.

Den utgave av CP/M som vi brukte rundt 1980 var nok en forholdsvis senere utgave av CP/M.

Endret av arne22
Lenke til kommentar

Linux og CP/M (dermed DOS som baserer seg på CP/M) har basert seg på en mappestruktur.

Greit at noen har bestemt seg for at skytjenester er fremtiden. Slik blir man kvitt alle filer og at jeg dermed hele tiden arbeider med "clean slate" på C:. At profetene snakker om metadata hjelper ikke meg! Jeg er interessert i data.

Noe mer vellykket jeg har gjort (år ~2000) er å bruke MS Indexing Services på fileshare på rundt 300.000 dokumenter og lage et web-grensesnitt. Tok en uke å indeksere disse dokumentene. Web-grensesnittet tok max. 1 dag å lage inspirert av Google - jo enklerer jo bedre!

Hovedproblemet mitt med skytjenester er å lese/skrive filer på programmatisk nivå! Sier ikke at noe er umulig - men litt mer vanskelig ;)

Lenke til kommentar
arne22 skrev (1 time siden):

Det var ca 1980, UiO. Har du none dokumentasjon på at CP/M ikke hadde mappe og filtruktur noenlunde likt med Unix?

CP/M 2.2 hadde ikke subdirectories står det her: CP/M - Wikipedia

MS-DOS fikk "tree-structure filing system" i versjon 2.x står det her: MS-DOS - Wikipedia

(første MS-DOS var en rename av 86-DOS som var en etterligning/clone av CP/M. Og var vist utviklet av en mann på 6 uker. IBM ble ikke enig om kontrakt med firmaet som hadde CP/M, og gikk istedet til Microsoft)

Og her litt info om CP/M:

CP/M: The Story of the OS That Almost Succeeded Over Windows (techopedia.com)

What Was CP/M, and Why Did It Lose to MS-DOS? (howtogeek.com)

Endret av Svein M
Lenke til kommentar
41 minutes ago, snafu0601 said:

Greit at noen har bestemt seg for at skytjenester er fremtiden

Det er i alle fall langt på vei nåtiden.

Det man i første omgang ser når man kikker inn på Google Drive eller MS OneDrive det er jo den klassiske mapper og fistruktur som har eksistert fra tidenes morgen. (Minus tidlige utgaver CP/M og MS-DOS)

Hvorvidt skytjenester også tilhører framtiden, i samme grad eller i større grad enn nå, det vil jo tiden vise. Det finnes fordele og det finnes ulemper.

Når det gjelder problemstillingen rundt "filer som hører naturlig til i flere mapper" så har "tagstruktur" vært nevnt i diskusjonen over. Annen måte er jo "pekere" eller "hardlinks" eller "softlinks" sånn noenlunde slik som implementert i Linux.

Men at den klassiske mappe og filstrukturen ikke lengre er i bruk, det stemmer jo ikke i det hele tatt. 

Tvert i mot. Alle kjente operativsystemer inklusive også IoS er basert på det.

Det samme gjelder vel også de fleste skybaserte systemer, gjør det ikke det? 

Endret av arne22
  • Liker 1
Lenke til kommentar
3 hours ago, Svein M said:

Da tenker jeg at jeg vil bruke disse mappene for 2021:

Pictures\2021\Camera1

Pictures\2021\Mobile1

Også kan jeg enten legge til nye mapper eller tagge bildene om jeg vil legge inn noe mer.

Men hvorfor?

Du kan jo allerede filtrere på hvilket kamera som har tatt bildene og dato

  • Liker 1
Lenke til kommentar
bzzlink skrev (16 timer siden):

Men hvorfor?

Du kan jo allerede filtrere på hvilket kamera som har tatt bildene og dato

Mapper med årstall har den fordelen at en slipper å forholde seg til bilder tatt i andre år. Det blir mye færre bilder å forholde seg til, dette er lettere både for systemet og brukeren. Dessuten så viser bare Windows filnavn og dato. Ting som hvilket kamera eller andre tagger vises ikke som default, så en må ofte gå inn å velge at det skal vises, så det blir veldig tungvint (Windows 10). Så en kan kanskje si at siden softwarene ikke takler det bedre det så blir det lettere å ha forholdsvis få filer i mappen.

Endret av Svein M
Lenke til kommentar
arne22 skrev (2 timer siden):

Det samme gjelder vel også de fleste skybaserte systemer, gjør det ikke det? 


Jepp!
Det kan være enkelte firmaer har noen fiffige ideer med brukergrensesnitt som ser litt annerledes ut, men "skyen" er jo egentlig bare en server (eller flere) som står ett eller annet sted, som gjerne kjører på Linux med EXT filsystem, og med mapper og filer som alt annet, uavhengig av hva brukeren ser.

Endret av 0laf
Lenke til kommentar
19 minutes ago, 0laf said:

Jepp!
Det kan være enkelte firmaer har noen fiffige ideer med brukergrensesnitt som ser litt annerledes ut, men "skyen" er jo egentlig bare en server (eller flere) som står ett eller annet sted, som gjerne kjører på Linux med EXT filsystem, og med mapper og filer som alt annet, uavhengig av hva brukeren ser.

Da er vi enig. Det var nok sånn omtrent det jeg tenkte på. 🙂 

Ellers så er jeg vel ikke helt enig i at ikke "ungdommen" ikke forstår seg på mapper og filstrukturer, og at de ikke har noen brukbar teknisk forståelse. Det synes jeg at de jamt over har.

Skal man forklare ett eller annet "teknisk" til en ungdom så pleier det å gå bra. Forsøker man å forklare det samme til en "godt voksen" med god digital kompetanse til å vite hvor på-knappen er og hvordan man logger seg inn og hvordan man bruker de fleste funksjonene i Word, Excel og Outlook, så kan det nok sitte noe lengre inne.  

"Men vi ser jo ikke noe til mappe-strukturen i IoS, derfor så finnes det ikke noen mappestruktur hos Apple", det synes jeg også er en slik "digital sannhet for godt voksene". 

Endret av arne22
  • Liker 1
Lenke til kommentar
3 hours ago, 0laf said:


Jepp!
Det kan være enkelte firmaer har noen fiffige ideer med brukergrensesnitt som ser litt annerledes ut, men "skyen" er jo egentlig bare en server (eller flere) som står ett eller annet sted, som gjerne kjører på Linux med EXT filsystem, og med mapper og filer som alt annet, uavhengig av hva brukeren ser.

Sjekk ut Delve. Som er inkludert i skytjenesten Microsoft 365.

https://support.microsoft.com/nb-no/office/hvordan-vet-delve-hva-som-er-relevant-for-meg-048d502e-80a7-4f77-ac5c-f9d81733c385

Så tror jeg dere revurderer utsagnet om at skytjenester er bare mapper.

Den gammeldagse mappestrukturen er på vei bort. Filene man trenger til møtet popper opp som forslag sammen med møteinnkallelsen, basert på hvem man skal møte og agendaen.

Påminnelser på filer som noen ba deg oppdatere, men som du ennå ikke har oppdatert popper opp.

Jeg sier ikke at filer og mapper er borte over natta, men det er ikke noen bra måte å organisere informasjon når «datan» kan lese og forstå innholdet i alle filer, se hvem som har oppdatert de, hvem som har vært i møter om de, hvem som skal i møter om de, hva folk har diskutert i teamsgrupper om de osv.

Og så fortsett tankerekka til hvor lenge det er til skytjenesten utfører kontorjobben til deg og kollegaene dine bedre enn dere kan ;)

Endret av bzzlink
Lenke til kommentar
bzzlink skrev (49 minutter siden):

Sjekk ut Delve. Som er inkludert i skytjenesten Microsoft 365.

....Så tror jeg dere revurderer utsagnet om at skytjenester er bare mapper.


Det er jo bare en annen form for abstrahering, med et hyggelig UI som viser deg filene og mappene dine på en annen måte ?

Endret av 0laf
Lenke til kommentar
Svein M skrev (6 timer siden):

(første MS-DOS var en rename av 86-DOS som var en etterligning/clone av CP/M. Og var vist utviklet av en mann på 6 uker. IBM ble ikke enig om kontrakt med firmaet som hadde CP/M, og gikk istedet til Microsoft)


Det fantes dog DOS (Disk Operating System) en stund før dette.

IBM slapp for eksempel DOS/360 i 1964, som var så arbitrært at man man måtte fortelle systemet hvor på disken ting skulle lagres, som i sektor, sylinder, startspor, sluttspor osv. for å lagre noe.

IBM hadde også BOS/360 (Basic Operating System) og OS/360 (for stormaskin).

Apple DOS kom i 1978, og man valgte spesifikt å ikke bygge videre på CP/M, men starte på nytt.
Commodore, Atari, Tandy m.fl. hadde også egne DOS.

Lenke til kommentar
1 hour ago, 0laf said:


Det er jo bare en annen form for abstrahering, med et hyggelig UI som viser deg filene og mappene dine på en annen måte ?

Nei. Utdrag fra forklaringen jeg linket til:

«Dokumentene du ser på startsiden, er ikke organisert i henhold til en tidslinje, som for eksempel sist endret, eller i alfabetisk rekkefølge. Delve organiserer i stedet dokumentene etter hva som mest sannsynlig er relevant for deg akkurat nå.»

«Hjernen bak Delve Er Microsoft Graph. Microsoft Graph samler inn og analyserer kontinuerlig signaler som du og kollegene dine sender når du arbeider Microsoft 365. Når du og en kollega for eksempel endrer eller viser det samme dokumentet, er det et signal om at dere sannsynligvis jobber sammen. Andre signaler er hvem du kommuniserer med via e-post, hvem du har delt dokumenter med, hvem lederen din er og hvem som har samme leder som deg.»

Lenke til kommentar
bzzlink skrev (2 timer siden):

Nei.


Jo, man har jo ikke funnet på noe revolusjonerende eller endret filsystemet, i bunn ligger filer og mapper, Delve er kun et UI som viser deg disse på en litt annen måte.

Selve "programmet" Delve er jo også filer og mapper .... alt er filer og mapper ... som igjen er bytes og bits.

Lenke til kommentar
5 hours ago, 0laf said:


Jo, man har jo ikke funnet på noe revolusjonerende eller endret filsystemet, i bunn ligger filer og mapper, Delve er kun et UI som viser deg disse på en litt annen måte.

Selve "programmet" Delve er jo også filer og mapper .... alt er filer og mapper ... som igjen er bytes og bits.

Hvis du skal se det på den måten så er jo alt atomer, ikke noe revolusjonerende nytt det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...