Gå til innhold

– Studenter vet ikke hva filer og mapper er for noe


Gjest Marius B. Jørgenrud

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Er det slik å forstå at ein meinar mangel på mappestruktur er eit problem? Det er vel blant anna på grunn av betre søkeverktøy og "smarte" filvelgarar som gjer at mappestruktur ikkje lenger er like viktig for å finne igjen filene sine? 

Er ellers einig i at det nok stemmer at dagens unge ikkje forheld seg til mappestruktur. Ein av fordelane av å ha lært seg MS-DOS er at til tross for at det var tungvindt så gav det veldug god forståing av filstruktur. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar

...jeg mener...

Filsystemene i Windows er basert på å lette folk som kom fra papirer, foldere og mapper og arkiver sin overgang til data gjennom å gjøre systemet intuitivt for dem.

Jeg ser at det kan regnes som minst like intuitivt at apper ikke er filer, og at lagrede data ikke finnes i mapper -- men bare eksisterer i rom som definert av operativsystemet for bruk med disse appene -- når appene og operativsystemet samarbeider godt nok til at det ikke er nødvendig å henvise brukeren til noe filsystem.

...jeg finner bildene mine på android-telefonen selv uten å benytte meg av filsystemet, og det er gjerne et større problem å forholde seg til filsystemet enn å bare finne bilder og data gjennom appene, som også kan dele filene.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Dette er en greie, ja. Og den kan godt knyttes til slik iOS ble utformet siden der hadde man aldri ren tilgang til filsystemet som så, og endte opp med at ting enten sorteres ette hva slags filer det er (bilder, videoer, dokumentee etc) eller så måtte man ha egne apper som gir tilgang til disse filene men utelukkende i den appen og ingen andre.

Det kan også til en viss grad forklare hvorfor Dex på Samsung sine mobiler er mulig - mens den er nokså vanskelig (og uønskelig, fra Apple sin side) på iOS. For hva er vitsen med en "nesten-dektop" opplevelse om denne "dektopen" er bare en oppskalert 100% funskjonsmessig kastrert utgave av det vanlige OSet?

Helt greit at teknologi "dummes ned" så "alle" kan forstå/bruke den men på den andre siden ender man opp med uvitenhet som beskrevet i artikkelen.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
2 hours ago, Selvstendigsaas said:

Ikke noe forsvar av mapper og filer, men det er en ganske utbredt myte om at unge er mye mer teknoligisk orienterte enn eldre og det er feil. Eldre har en langt bedre kompetanse innen teknologi til arbeid mens yngre har nok en bedre forståelse underholdningen man kan få av teknologi. Kanskje bedre å fokusere på generell it kompetanse fremfor at alle skal bli utviklere?

Nja, det er mye forskning på området, og internasjonalt er terminologien "Digital Natives" innarbeidet og mye studert. Ifølge den forskningen er unge langt mer teknologisk kompetente enn eldre personer om man ser på et utvalg av populasjonen. Men hvem som er best eller dårligst gir sjeldnt en bra diskusjon. Samt at man kan argumentere for at digitale strukturer som representerer gammelt kontorarbeid har lite for seg for de unge å lære i dag (gammel IT kunnskap er kjekt å ha, men mye er veldig urelevant i dag). Jeg tror ikke vi trenger frykte for de generelle IT ferdighetene til de unge, for tross alt er det mye annet av arbeid som skal gjøres i samfunnet og som er mer fornuftig at de fordyper seg i, fremfor mapper og filer. Og ja, jeg har har utdanning og jobb innen IT, bare for nyansenes skyld 🙂

 

Sånn fra sidelinjen, er egentlig veldig interessant å ha en diskusjon rundt forbrukere / konsumenter av teknologi versus de som produserer og forstår. Men det blir litt på sidelinjen.

Endret av The Very End
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Jeg ble forvirret.

Hvordan planlegger generasjon Z å noen gang finne igjen noe uten struktur? Tagger de hvert eneste bilde de lagrer med f.eks. "sommerferie 2021" og andre passende tagger? Eller er dette en svakhet ved bruk og kast-samfunnet vi er en del av? Bildene vi tok i fjor og ikke delte på SoMe er det egentlig ikke så farlig om vi aldri finner igjen noen gang? En ting er sikkert og det er at søkefunksjonene i de ulike OSene på langt nær er så gode at de alltid finner det jeg skal ha - såfremt ikke dokumentet heter det samme eller man søker etter en spesifikk dato.

Det er tross alt ikke bare de som er så gamle at de brukte fysiske mapper på kontorene i gamle dager, som har struktur i hverdagen heller. Vi alle har struktur i hverdagen (unntatt generasjon Z da tydeligvis). Du har et eget sted bøkene dine står, et eget sted for krydderet, et eget sted for grønnsakene i kjøleskapet, osv.

Det er jo på akkurat samme måte mapper i en PC (og mobiler) fungerer.

Endret av (not the real) Dr. Bombay
  • Liker 6
Lenke til kommentar

Som Mats over her viser til, de bruker andre måter å kategorisere materialet på. Blir litt som rotete versus ren pult; så lenge det fungerer for dem er jo det det viktigste. Har to maskiner selv nå, og på den ene er det egen partisjon med et hierarki av mapper utifra om det er programmer, multimedia, spill osv. På den andre har jeg gitt fullstendig beng og lar alt installere seg i standardvalg mappen samt at jeg har de filene jeg har i Google drive (men dette er ikke så mange). På denne maskinen pleier jeg som regel bare bruke Windows menysøk for å starte hva enn jeg skal starte. Tidsmessig er det enormt mye kjappere, selv om folk vil synes det er rotete. Så med mindre vi skal si at det er EN riktig og EN feil måte å bruke datamaskiner på ser jeg virkelig ikke problemet.

Edit: og lurer på hvilke personer som bruker Mac som bruker tid på å lage mappe hierarkier? For folk flest er man interessert i å finne de tingene man er på jakt etter, hvordan det kategoriseres må jo være av interesse for mennesker med sterke ordensbehov / ocd. Nå som søkefunksjonene har blitt så bra er det jo mye lettere å bare finne den tingen du skal finne enn å bla gjennom lange hierarkier for å finne hva enn du vil finne. 

Endret av The Very End
Lenke til kommentar

Konseptet "mapper" er kun en enkel kategorisering, med masse begrensninger og ikke veldig logisk for en datamaskin, sånn egentlig

Vil tro det finnes langt bedre måter å organisere innhold. 

Hva gjelder bilder, kan jeg finne frem ved å søke på lokasjon (bildene er geo-tagget), søke etter person (ansiktsgjennkjenning), dato, motiv (fjell / natur / konsert / barn, etc.). Dette er mye enklere enn å ha masse forskjellige mapper, hvor ett og samme bilde skal ha tilhørighet i flere av de. Har sett at mange grupperer bilde-filer i mapper etter dato, men dette fungerer jo bare dersom man har stålkontroll på når ethvert bilde ble tatt. Med mange tusen bildefiler fungerer hvertfall ikke det for meg.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
8 hours ago, (not the real) Dr. Bombay said:

Jeg ble forvirret.

Hvordan planlegger generasjon Z å noen gang finne igjen noe uten struktur? Tagger de hvert eneste bilde de lagrer med f.eks. "sommerferie 2021" og andre passende tagger? Eller er dette en svakhet ved bruk og kast-samfunnet vi er en del av? Bildene vi tok i fjor og ikke delte på SoMe er det egentlig ikke så farlig om vi aldri finner igjen noen gang? En ting er sikkert og det er at søkefunksjonene i de ulike OSene på langt nær er så gode at de alltid finner det jeg skal ha - såfremt ikke dokumentet heter det samme eller man søker etter en spesifikk dato.

Det er tross alt ikke bare de som er så gamle at de brukte fysiske mapper på kontorene i gamle dager, som har struktur i hverdagen heller. Vi alle har struktur i hverdagen (unntatt generasjon Z da tydeligvis). Du har et eget sted bøkene dine står, et eget sted for krydderet, et eget sted for grønnsakene i kjøleskapet, osv.

Det er jo på akkurat samme måte mapper i en PC (og mobiler) fungerer.

Mappestruktur var noe man trengte før søk og indeksering ble bra nok i operativsystemene.

Mappertruktur fungerer særdeles dårlig, da den krever innsikt i hodet til den som laget mappestrukturen. Så den fungerer best for den spm laget den. Og ikke så bra for de heller 4år etter de laget den, for da husker de ikke hva de plasserte hvor.

Bilder er et veldig godt eksempel på noe som gir veldig lite mening å plassere i mapper. 

operativsystemet kategoriserer de mye bedre enn brukeren.

Jeg vet ikke hvordan sommeren 2021 fortonet seg i Bombay, men jeg finner bildene mine ved å taste inn en eller en kombinasjon av disse :

sommer

2021

cabriolet

strand

badebukse

[navn] 

Dersom du ikke vet at operativsystemet setter slike tagger på filene dine automatisk så burde du melde deg på kurs

Lenke til kommentar
8 hours ago, (not the real) Dr. Bombay said:

Jeg ble forvirret.

Hvordan planlegger generasjon Z å noen gang finne igjen noe uten struktur? Tagger de hvert eneste bilde de lagrer med f.eks. "sommerferie 2021" og andre passende tagger?

Er vel egentlig ikke så stor forskjell på tag og mappe. Mapper er hierarkisk, mens tagger er fleksible
 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
50 minutes ago, qualbeen said:

. Har sett at mange grupperer bilde-filer i mapper etter dato, men dette fungerer jo bare dersom man har stålkontroll på når ethvert bilde ble tatt. Med mange tusen bildefiler fungerer hvertfall ikke det for meg.

Alle digitale kameraer jeg har eid datostempler når bildet er tatt, så skjønner ikke helt hvorfor dette skulle være vanskelig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
5 minutes ago, bzzlink said:

Og tagger settes automatisk

Nja, på "vanlige" filer som bilder så fungerer dette greit. Det blir fort litt verre når det er snakk om store, tunge dokumenter. Da kreves det foreløpig at brukerne gjør en større jobb. Det er nok mye derfor disse professorene reagerer, og hvorfor det blir en litt brå overgang for en del som begynner å studere.

Det har begynt å dukke opp en del dokumenthåndteringssystemer basert på metadata, men inntrykket er vel at brukerne foreløpig ikke er veldig imponert. Det ender fort med at man bruker en ganske åpen tag (som korresponderer med en logisk mappe) og blar gjennom til man finner det man leter etter. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...