Gå til innhold

Amazon lanserer hjemmerobot: – Føles som en del av familien


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg lurer på om Datatilsynet sover i komatøs søvn noen ganger.

Facebook sin app på mobiler er bevist å avlytte alle folk rundt set hele tiden.

Denne her "uskyldige" roboten kommer til å avlytte og filme alt/alle hele tiden.

Det er bokstavelig talt kontinuerlig avlytting av alt og alle! Når skal dette stoppe?

Jeg skjønner at mange synes "å hufff... det går bok greit" og er naive nok til å kjøpe sånt men etter hvert det som kommer til å bli resultatet er at dette blir standard og allmen akseptert.

Og så går liksom Datatilsynet etter pinglete småsaker i mellomtiden mens dette er helt graverende kritisk problem.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
nessuno skrev (14 timer siden):

Jeg lurer på om Datatilsynet sover i komatøs søvn noen ganger.

Facebook sin app på mobiler er bevist å avlytte alle folk rundt set hele tiden.

Denne her "uskyldige" roboten kommer til å avlytte og filme alt/alle hele tiden.

Det er bokstavelig talt kontinuerlig avlytting av alt og alle! Når skal dette stoppe?

Jeg skjønner at mange synes "å hufff... det går bok greit" og er naive nok til å kjøpe sånt men etter hvert det som kommer til å bli resultatet er at dette blir standard og allmen akseptert.

Og så går liksom Datatilsynet etter pinglete småsaker i mellomtiden mens dette er helt graverende kritisk problem.

Datatilsynet har nok ikke myndighet til å nekte privatpersoner å bestille slikt til eget bruk. 

Lenke til kommentar
3L5Y3RE8 skrev (8 minutter siden):

Datatilsynet har nok ikke myndighet til å nekte privatpersoner å bestille slikt til eget bruk. 

For det første forstår folk ikke til hvillen grad de avlyttes, spores, kartlegges og analyseres. Nå synes mange frøken at dies lille eventyr fra kvelden før deles på snap og det ikke er greit... om folk visse hva slike selskaper som Amazon vet, og hvordan (og dette SKJER) ansatte misbruker sine stillinger for å få tak i ting som er interessant, så vil alt blekne til sammenligning.

Ytterligere, når selv en person som IKKE har handlet inn slik gadget, blitt medlem av den ene eller andre tjenesten blir også avlyttet/sporet til samme grad. Jeg har personlig erfaring med det og bare det lille jeg vet - er neppe tuppen av isfjellet men en uskyldig smule.

Ja, datatilsynet har ikke myndighet å forby slik elektronikk. Datatilsynet har derimot full myndighet - og plikt - til å påse at privatlivet forblir privat og at samtlige (selv utenlandske) aktører følger lovverket. Av en eller annen merkelig grunn går datatilsynet hele tiden etter småfisk mens haiene svømmer fritt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
nessuno skrev (22 minutter siden):

For det første forstår folk ikke til hvillen grad de avlyttes, spores, kartlegges og analyseres. Nå synes mange frøken at dies lille eventyr fra kvelden før deles på snap og det ikke er greit... om folk visse hva slike selskaper som Amazon vet, og hvordan (og dette SKJER) ansatte misbruker sine stillinger for å få tak i ting som er interessant, så vil alt blekne til sammenligning.

Ytterligere, når selv en person som IKKE har handlet inn slik gadget, blitt medlem av den ene eller andre tjenesten blir også avlyttet/sporet til samme grad. Jeg har personlig erfaring med det og bare det lille jeg vet - er neppe tuppen av isfjellet men en uskyldig smule.

Ja, datatilsynet har ikke myndighet å forby slik elektronikk. Datatilsynet har derimot full myndighet - og plikt - til å påse at privatlivet forblir privat og at samtlige (selv utenlandske) aktører følger lovverket. Av en eller annen merkelig grunn går datatilsynet hele tiden etter småfisk mens haiene svømmer fritt.

Jeg er ikke uenig i at personvernet er under angrep, og jeg er heller ikke uenig i at de store aktørene nok slipper nokså billig unna. Jeg har selv forkastet Alexa og Google sine assistenter, dvs. jeg har latt være å aktivere Alexa på mine Sonos-høyttalere, og jeg testet en Google Mini høyttaler som jeg senere valgte å koble ut (kastet den, rett og slett) nettopp av personvernhensyn.
Hovedproblemet ligger i at hver og en MÅ ta et større personlig ansvar for sitt eget privatliv. Vi kan ikke klage på at et offentlig tilsyn skal gjøre hele jobben for oss.

Lenke til kommentar
3L5Y3RE8 skrev (1 time siden):

Jeg er ikke uenig i at personvernet er under angrep, og jeg er heller ikke uenig i at de store aktørene nok slipper nokså billig unna. Jeg har selv forkastet Alexa og Google sine assistenter, dvs. jeg har latt være å aktivere Alexa på mine Sonos-høyttalere, og jeg testet en Google Mini høyttaler som jeg senere valgte å koble ut (kastet den, rett og slett) nettopp av personvernhensyn.
Hovedproblemet ligger i at hver og en MÅ ta et større personlig ansvar for sitt eget privatliv. Vi kan ikke klage på at et offentlig tilsyn skal gjøre hele jobben for oss.

At folk må selv ta ansvar - helt enig. Men her blir argumenteringen litt som å si at hvis mam bor i Chicago så er man ansvarlig hvis man blir skutt på gaten: man bor der man bor, og sikkerheten skal ivaretas av lovens lange arm i form av både lovverk og håndheving av lovverket. 

I tilfellet som artikkelen dreier seg om så er folk for det første ikke klar over den sinnsykt lange avtalen de sier "ja" til, og greit - dette kan man hvis man skal leke advokat si at "jo men man burde lest!" og ha rett. Men samtidig så skal nasjonal lovverk være gjeldende over enhver kontrakt.

Ytterligere, som jeg nevnte mtp eget eksempel - ble jeg et "offer" for målrettet reklame... gjennom tilknytning til en person... der reklamen havnet HOS MEG etter en kort samtale med vedkommende... via en app på hans enhet som avlyttet oss begge, og var i "bakgrunnsmodus". Hvordan i all verden skal man unngå det, bli en tinfoil hat person og leve alene uten kontakt? Eller tvinge vedkommende å kvitte seg med ting? Det er ikke gjennomførbart på noe som helst skala.

Hva skal man si til folk som er en tredjepart, en som har hverken utstyret/appen men blir også kveg for slike aktører som synes beste grenser er ingen grenser? Jo, jeg personlig synes kravet skal være null avlytting, ingen skjulte funksjoner, total valgfrihet for ALLE tjenester og komponenter av tjenester, og om disse klare reglene ikke overholdes - saftige bøter. Som sagt synes jeg Datatilsynet lukker det ene øyet og agerer ikke mot store aktører og lar for eksempel Amazon her finne ut hva alle snakket om, hvem som var til stede, hva relasjonen er, hvem hadde seg med hvem, når og hvor lenge... og ikke glem at det som kan anses som ellers meget privat informasjon (helse o.l.) kommer også på avveie.

Politikken er indag slik at så lenge det er Ola/Kari som gjør noe feil - deler noe de ikke burde - setter f.eks. opp kamera på eget eiendom som i det ene hjørnet fager opp en del av naboens eiendom - straffes de 100% fullt ut. Og helt korrekt - loven sier jo hva som er hva. Men så snart det er Zuckerberg, Page og Brin, eller Bezos - å nei, ikke vår sak, "les avtalen", ad nauseam.

Beklager for TL;DR men summa summarum er at teknologien i dag et hypersonisk fly som holder på å bli en FTL-stjerneskip, mens lovverket og håndheving av lovverket er en gammel sheriff på en esel. Dessverre.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
3L5Y3RE8 skrev (2 timer siden):

Hovedproblemet ligger i at hver og en MÅ ta et større personlig ansvar for sitt eget privatliv. Vi kan ikke klage på at et offentlig tilsyn skal gjøre hele jobben for oss.

Det er et sterkt asymmetrisk styrkeforhold mellom for eksempel facebook og den enkelte bruker. I realiteten har vi null å stille opp med. Derfor må staten blande seg på brukernes vegne. Selv ønsker jeg meg en forenklet, offentlig styrt, standardkontrakt i stedet for disse eviglange EULAene fylt med bevisst forvirrende tåkeprat.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...