Gå til innhold

Gå fra Android til IOS - Hva bør man være obs på?


CurSe

Anbefalte innlegg

Sitter for tiden med en Huawei Mate 10 pro og tenker at nå er det på tide å kjøpe ny telefon. Har lyst på en ny toppmodell, og av telefonene som frister mest for øyeblikket så er det IPhone 13 Pro(256gb) som troner øverst. Ut fra det jeg har lest hittil så scorer den bra på skjerm, batteritid og kamera, og når den har en størrelse på 6,1" så tikker den alle mine bokser. 

Før jeg kjøper telefon til nesten 14 000kr så er jeg noe skeptisk siden jeg aldri har hatt IPhone/IOS tidligere, så jeg hadde et håp om å få innspill fra dere på hva jeg kan forvente. 

- Jeg blir sannsynligvis ikke å kjøpe andre Apple-produkter som klokke, ørepropper, Macbook etc. Hvordan blir det da med en telefon som jeg tenker er ganske "låst" mot Apple sitt økosystem? Vil jeg oppleve noen ulemper med at det kun er telefonen som er Apple, mens resten er "vanlig"?

- Vil jeg merke noen forskjell på apper som ikke er tilgjengelige på IOS? Jeg er langt fra noen superbruker når det kommer til telefoner, og er sånn sett en normal kjedelig bruker. Jeg regner med at App-utvalget er nogenlunde likt på begge, men her aner jeg ikke hva jeg kan forvente. 

- Hvilke fordeler kan jeg se fram til? Skjønner det slik at telefonen vil få oppdateringer i mange år fremover, og det låter bra for en som bytter telefon hvert 3-4.år. 

Andre ting jeg bør være obs på? 

 

Mulig jeg spør dumt her, men har særdeles lite kjennskap til IPhone og IOS siden jeg har hatt Android i hele mitt liv. Del gjerne dine erfaringer hvis du har endret fra Android til IPhone, for her er jeg nysgjerrig på hva jeg potensielt har i vente. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+6132

Siden du ikke er noen superbruker vil du muligens trives med iPhone. De er enkle i menyer, uten for mange valg, og backup/synkronisering fungerer bedre enn Android.

Når du likevel ikke vil benytte Apples økosystem er det liten vits å kaste bort penger på iPhone. Selv ga jeg Apple føyken for mange år siden og har ikke sett meg tilbake selv om det i høyeste grad er premium produkter. De vanligste appene vil fungere bra eller bedre på iPhone. Du vil muligens savne små fiffige innstillinger mens hovedfunksjonene er på plass.

Lenke til kommentar
Sitat

- Jeg blir sannsynligvis ikke å kjøpe andre Apple-produkter som klokke, ørepropper, Macbook etc. Hvordan blir det da med en telefon som jeg tenker er ganske "låst" mot Apple sitt økosystem? Vil jeg oppleve noen ulemper med at det kun er telefonen som er Apple, mens resten er "vanlig"?

Jeg er i samme båt, har hverken apple watch, ørepropper eller mac, føler intet behov for å kjøpe noen av dele for at iPhonen skal komme i sitt ess, utstyr ellers som trådløse hodetelefoner fra ikke apple, treningsklokker osv. fungerer like bra på iPhone som på android. Så med andre ord integreres de fleste apple produkter mye tetter med telefonen enn andre "vanlige" produkter, men de "vanlige" produktene fungere likevel like bra som de ville gjort med en hvilken som helst android telefon. 

Sitat

- Vil jeg merke noen forskjell på apper som ikke er tilgjengelige på IOS? Jeg er langt fra noen superbruker når det kommer til telefoner, og er sånn sett en normal kjedelig bruker. Jeg regner med at App-utvalget er nogenlunde likt på begge, men her aner jeg ikke hva jeg kan forvente. 

Når jeg gikk fra å ha brukt Android i snart 10 år og over på iPhone er det ingen apper jeg vertfall har merket at jeg savner som jeg ikke får i iOS, men dette er jo fryktelig individuelt, sjekk gjerne om de appene du bruker mye er tilgjengelig i Appstore før du bytter. Men utvalget generelt opplevels jeg som like bra eller bedre enn Android, spesielt når det kommer til spill. 

Sitat

- Hvilke fordeler kan jeg se fram til? Skjønner det slik at telefonen vil få oppdateringer i mange år fremover, og det låter bra for en som bytter telefon hvert 3-4.år. 

Apple garanterer vel at en ny genrasjon telefon skal holdes oppdatert de neste 5-6 åra så du kan vertfall føle deg ganske trygg på at du skal slippe å miste oppdateringene etter et par år. Ellers kan du se frem til det absolutt beste point and shoot kameraet på markedet, en fantastisk byggekvalitet og en fantastisk god skjerm, spesielt på 13 Pro med 120hz oppdateringen. 

Endret av Evil-Duck
  • Liker 1
Lenke til kommentar

@Enig med Nidar2 her. Apple produkter er bra og det funker, men man betaler sannelig for det. Har du mye penger og ikke syns 14.000 er i meste laget så hadde jeg kjøpt en iPhone som du beskriver.

Det kan høres ut som om du er i omtrent samme brukergruppe som meg når det gjelder mobil. Jeg var innom Apple systemet selv, syns alt virket bra, men mye var også drøyt. Alt var dyrere. Fornye Netflix kostet mere der, alt av abonnementer skulle de ha en ekstra bit av kaka. iCloud gnålet stoppet heller aldri. De måtte ha 10 kr i mnd for å holde meg oppdatert/ synket. Herligland, her bruker man tusenvis av kroner på en toppmodell så må de ha en 10,- for at iCloud skal få nok plass. Stakkarslige 5GB var alt de kunne gi meg gratis.

Klarte heller ikke å slette bankkortet som var lagt inn når jeg ville ut av systemet, måtte vente til det var utløpt før jeg var fri.

Men, jeg fant til slutt ut at jeg ikke  liker å skufle penger inn i rompa på verdens griskeste bedrift.

Nå kjøper jeg kun "meget gode" mellom skjikt modeller til meg og familien. F.eks Motorola Moto G100, OnePlus 8, Xiaomi 11 osv.

For å si det sånn, Apple produkter er bra, men hvorfor være i paradis med håndjern på... Du er stuck, vanskelig å forlate.

Endret av Stratleray
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Stratleray skrev (15 minutter siden):

Fornye Netflix kostet mere der, alt av abonnementer skulle de ha en ekstra bit av kaka. 

Dette må du gjerne utdype, for det er vertfall ikke tilfelle hos meg, ingen av mine abonnementer går gjennom Apple sine tjenester.  

Sitat

 iCloud gnålet stoppet heller aldri. De måtte ha 10 kr i mnd for å holde meg oppdatert/ synket. Herligland, her bruker man tusenvis av kroner på en toppmodell så må de ha en 10,- for at iCloud skal få nok plass. Stakkarslige 5GB var alt de kunne gi meg gratis.

Jeg bruker google sin bilde backup tjeneste, aldri opplevd at iCloud maser etter jeg deaktiverte det til fordel for google sin tjeneste (som jeg og betaler ekstra for) 

Sitat

Klarte heller ikke å slette bankkortet som var lagt inn når jeg ville ut av systemet, måtte vente til det var utløpt før jeg var fri.

Dette må være lenge siden, eller så har du ikke prøvd så fryktelig hardt, inne på innstillingene på telefonen har du full tilgang til apple IDen din og har mulig til å legge til og fjerne kort akkurat slik du vil. 

Sitat

Men, jeg fant til slutt ut at jeg ikke  liker å skufle penger inn i rompa på verdens griskeste bedrift.

De er vel ikke så fryktelig mye mer griske enn noen andre av de store mobil levrandørene, Appel setter og ditt privatliv mye høyere enn eksempelvis google som selger dataene dine for profitt hver mulighet de får. 

Sitat

For å si det sånn, Apple produkter er bra, men hvorfor være i paradis med håndjern på... Du er stuck, vanskelig å forlate.

Apple er flinke til å bygge opp et økosystem som er eksklusivt for apple , men eksempelvis for meg med en iPhone er det ingenting som hindrer meg fra å gå til en Android telefon neste år, økosystemet for meg er intet annet enn hva som er på telefonen. 

Endret av Evil-Duck
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Stratleray skrev (7 minutter siden):

@Enig med Nidar2 her. Apple produkter er bra og det funker, men man betaler sannelig for det. Har du mye penger og ikke syns 14.000 er i meste laget så hadde jeg kjøpt en iPhone som du beskriver.

Det kan høres ut som om du er i omtrent samme brukergruppe som meg når det gjelder mobil. Jeg var innom Apple systemet selv, syns alt virket bra, men mye var også drøyt. Alt var dyrere. Fornye Netflix kostet mere der, alt av abonnementer skulle de ha en ekstra bit av kaka. iCloud gnålet stoppet heller aldri. De måtte ha 10 kr i mnd for å holde meg oppdatert/ synket. Herligland, her bruker man tusenvis av kroner på en toppmodell så må de ha en 10,- for at iCloud skal få nok plass. Stakkarslige 5GB var alt de kunne gi meg gratis.

Klarte heller ikke å slette bankkortet som var lagt inn når jeg ville ut av systemet, måtte vente til det var utløpt før jeg var fri.

Men, jeg fant til slutt ut at jeg ikke  liker å skufle penger inn i rompa på verdens griskeste bedrift.

Nå kjøper jeg kun "meget gode" mellom skjikt modeller til meg og familien. F.eks Motorola Moto G100, OnePlus 8, Xiaomi 11 osv.

For å si det sånn, Apple produkter er bra, men hvorfor være i paradis med håndjern på... Du er stuck, vanskelig å forlate.

De er priset omtrent som andre topp modeller, men det er riktig at apple ikke har noe i nedre sjikt som så mange andre. TS så uansett på 13pro som kan sammenlignes med samsung sine topp modeller og da er prisen omtrent lik. 

Feil. Netflix aboet du har på pcen kan brukes på mobilen. Ikke noe ekstra her. iCloud kan du la være å bruke om du vil. Du kan synce mot jottacloud/google photos/dropbox og mange flere løsninger. At de tar betalt for skytjenster er de ikke alene om. Det gjør det billigere dersom man ikke vil ha skytjenster siden en slipper å bundle prisen av en skytjeneste inn i telefonen fremfor å la de som vil ha den betale for tjensten. Ingenting i verden er gratis så kosten av en tjeneste må enten legges på alle eller på de som bruker den. 

Brukerfeil. Såklart er det enkelt å slette bankkort.

Igjen, de priser seg mye likt med samsung. Forskjellen er kanskje at de ikke tjener penger på dine bruker data på samme måte som sam/google ;)

Da er det nok bedre å gå for android ja for apple har ikke noe i nedre sjikt. 

Du er ikke i paradis med håndjern. Som Evil-Duck sier over så virker det meste på tvers av systemene.  

 

 

Lenke til kommentar
Evil-Duck skrev (1 minutt siden):

Apple er flinke til å bygge opp et økosystem som er eksklusivt for apple , men eksempelvis for meg med en iPhone er det ingenting som hindrer meg fra å gå til en Android telefon neste år, økosystemet for meg er intet annet enn hva som er på telefonen. 

Et godt poeng Evil-Duck. Jeg har minst en android  telefon i året uten problemer. Det er litt mas å flytte over siden jeg aldri får bildesync til å gå sømløst, men det er mest min egen feil som liker å bruke telefonene sitt sky system da det oftest virker best. Som iCloud som håndterer skylagring av bilder helt nydelig hvor man kan ha 15k+ bilder på telefonen uten å oppta særlig med plass og nesten sømløst se igjennom dem uten at en merker at det er skylagret. Og backup av telefonen generelt såklart. 

Det har blitt en opplest sannhet at google er så fritt og åpent, men det er jo på ingen måte det lenger. De legger strenge føringer i OSet de også. Det at noe er åpent/fritt må jo ikke forveksles med et hav av innstillingsmuligheter..

Lenke til kommentar
Stratleray skrev (Akkurat nå):

Prøv selv først.

Det er ganske enkelt som Evil-duck også nevnte. Kan gjøres fra nettleser eller rett fra telefonen under icloud og betalingsmåter. Står til og med tydelig med rød skrift "fjern betalingsmåte". Vet ikke hvor mye enklere det kan gjøres faktisk? 

Lenke til kommentar
Stratleray skrev (Akkurat nå):

Neida, umulig å fjerne selv uten å kontakte selveste Apple. Jeg er ikke helt grønn.

Det ligger plenty med gamle videoer på youtube som bekrefter at man absolutt kan gjøre det. Dette må nok ha vært en brukerfeil. Skulle tatt seg om ut om man ikke kunne fjerne kortene hos Apple :D Du hadde sikkert en subscription eller noe aktivert som gjorde at man åpenbart ikke kan fjerne kortet uten å fjere stoppe aboet først. Jeg har gjort dette selv å det er virkelig ingen problem å slette kortet. Noe annet ville vært helt idiotisk.. 

Lenke til kommentar
Stratleray skrev (22 minutter siden):

Vet jo at man går feil vei når man frivillig velger å skrive i en tråd som dette... Det er jo dødfødt.

Kjøp iPhone allesammen :D Get stuck and never leave. Because you can not.

Vi kunne jo latt det stå ubesvart, men det blir jo feil å la åpenbare brukerfeil stå igjen som sannheter og feil i en tråd som dette også. 

Som nevnt over så bytter jeg hvert år. Hadde note 9->iphone x->note 10->Iphone 11-> Note 20 ultra->->Xiaomi 10 pro->iphone 12pro->S21 ultra->iphone 13pro om jeg husker rekkefølgen rett og det er på ingen måte problem å skifte og man er ikke låst til noe som helst. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...