Gå til innhold

Altibox Q22 vs Altibox TV Modell A


Gjest Slettet+6132

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Litt avsporing. Jeg har tidligere benyttet meg av å ta med egen "dekoder" annet sted for å se det man har der. Selvsagt vitende at det er samme leverandør dit man skal. Dette er noen år siden.

Her om dagen skulle jeg hjelpe en med noen enkle innstillinger på Q22. Koblet til den hos meg og gjorde meg ferdig med innstillinger. 

Etterpå kom det mail fra Altibox om "inngått ny avtale med kunde". Det ble da vist til økning på 50 kr måneden på min regning for "dekoder" nummer to.

Med modell A vil det være mer naturlig for meg å ta den med til steder med Altibox som tilbyder...

Endret av plankeby
Lenke til kommentar

Man betaler for et hvist antall dekodere osv. i abbonementet. Hvis du benytter deg av fler vil du eks. på modell A få en advarsel på skjermen og i tilfeller med Q22 og eldre potensielt bli fakturert for alle som blir sett på ditt nettverk.

Jeg ville avklart med Altibox kundeservice før jeg begynte å koble til flere Model A hos andre med Altibox abb.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Theo343 skrev (1 time siden):

Man betaler for et hvist antall dekodere osv. i abbonementet. Hvis du benytter deg av fler vil du eks. på modell A få en advarsel på skjermen og i tilfeller med Q22 og eldre potensielt bli fakturert for alle som blir sett på ditt nettverk.

Jeg ville avklart med Altibox kundeservice før jeg begynte å koble til flere Model A hos andre med Altibox abb.

Skulle tro at boksen har noe form for identifikasjon som sendes over nettverket. Slik at datasystemer forstår at nå er enhet med id xxxxxx på nettverk med id xxxxx. At man da tillater dette i en viss periode. Konkurrentene tillater dette. Utfordringen er kanskje at enhetene ikke har noen form for id? 

Uansett burde Altibox varsle kunden først om at dersom enhet x som nå er registret tilkoblet, er tilkoblet lengre enn x tid vil du bli fakturert ekstra pr mnd permanent. I stedet for nå, at det kommer en mail om ny bindende avtale. 

F.eks. når vi leide et sted med Altibox der det kun var basis pakke, ønsker vi ta med vår dekoder om vi skal dit igjen. 

Litt som at personer med Apple tar med sin Apple TV boks... 

I det minste bra, at modell A gir advarsel på skjerm. De kaller det dekoder leie. Man betaler da brått noen tusen for denne i løpet av noen år. 

 

Endret av plankeby
Lenke til kommentar

Altibox vil til enhver tid kunne se hvilke dekodere du har tilkoblet ja. De vil også spørre om serienummeret og mac adresse på boksen når man snakker med kundeservice som tyder på at de har et form for system på det.

Men det er ikke verre enn at man snakker med kundeservice.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Q22 opplever jeg ustabil de siste uker. Må koble fra strøm minst en gang i uken for at den ikke skal ha for mange rariteter med seg. 

På barnekanaler varierer det ofte mellom dansk, norsk og svensk på lyd. Da må man velge svensk for å få norsk lyd, og norsk gir svensk lyd...

Dette er periodisk siste halvår. 

Bildet viser at svensk er valgt for å få norske stemmer. 

IMG_20220209_134530.jpg

Endret av plankeby
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jeg har sentral i bromodus. Q22 er koblet til Lan1. HBOmax virker ikke.

Prøvde å koble Q22 etter min eksterne internett ruter (Den er koblet til Lan3 på sentralen FMG). Da virket ingenting på TVskjermen.

Hvordan får jeg Q22 til å virke med HBOmax? Må jeg sette en Google ruter mellom den eksisterende ruter og Q22?

Eller er løsningen en Modell A boks koblet til min eksisterende eksterne internett ruter?

Jeg ønsker å beholde min eksterne internett brannmur/ruter USG110.

Endret av Gressvikingen
Lenke til kommentar

Altibox FAQ sier det slik:

Dersom bromodus er aktivert, vil HBO Max kun fungere hvis:
- du skrur av bromodus
- du kobler Q22- eller Modell A-dekoder til en Google Nest- eller Google Wifi-router som igjen er koblet til hjemmesentralen 

Har sett at det kan løses ved å aktivere IGMP snooping på egen router/switch. Antar at Google Nest har dette.

Lenke til kommentar

Hvorfor kun Google Nest eller Google WiFi? Det kan da umulig stemme rent nettverksmessig. En drøss av routere osv. har støtte for IGMP Snooping. Og ja google routerne har dette bla. fordi google chromecast krever det. Har kun opplevd at noen gamle Asus routere ikke støtter det, samt ymse gamle dårlige switcher.

Synd at Altibox ikke kan være noe mer konkret i informesjonen med eks. "utvidet informasjon nedenfor".

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
11 hours ago, Theo343 said:

Hvorfor kun Google Nest eller Google WiFi? Det kan da umulig stemme rent nettverksmessig. En drøss av routere osv. har støtte for IGMP Snooping. Og ja google routerne har dette bla. fordi google chromecast krever det. Har kun opplevd at noen gamle Asus routere ikke støtter det, samt ymse gamle dårlige switcher.

Synd at Altibox ikke kan være noe mer konkret i informesjonen med eks. "utvidet informasjon nedenfor".

https://www.tek.no/nyheter/nyhet/i/9vXg3p/altibox-blir-det-foerste-selskapet-i-europa-som-inngaar-samarbeid-med-go

 

trengs ikke kun være google. Men pga samarbeidet mellom Google og Altibox så går oppsettet automatisk med google wifi / nest wifi

fins ørten guider rundt på nett som forklarer hvordan en kan sette opp eget utstyr med vlan og igmp-proxy for å oppnå det samme.

Lenke til kommentar
50 minutes ago, trrunde said:

https://www.tek.no/nyheter/nyhet/i/9vXg3p/altibox-blir-det-foerste-selskapet-i-europa-som-inngaar-samarbeid-med-go

trengs ikke kun være google. Men pga samarbeidet mellom Google og Altibox så går oppsettet automatisk med google wifi / nest wifi

fins ørten guider rundt på nett som forklarer hvordan en kan sette opp eget utstyr med vlan og igmp-proxy for å oppnå det samme.

Jeg har ikke spurt etter guide om "hvordan aktivere igmp snooping". Kun at Altibox fremfor å si "kjøp google wifi" lister hva som trengs. Er det kun igmp snooping så er det listen.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...