Gå til innhold

IP-Geolokalisering på viddene for Homenet-brukere?


Anbefalte innlegg

Jeg holder til i Oslo, og stusser på at IP-geolokaliseringstjenestene rundt om kring later til å ha veldig forskjellig informasjon om hvor IP-adressen min er hjemmehørende.

Noen tjenester rapporterer faktisk "Oslo", mens andre rapporterer 3 forskjellige steder og fylker for én og samme adresse på samme tidspunkt:

Bergen (Vestland)
Hol (Hedmark)
Kjeller (Viken)
Tidligere har jeg bl.a. "tilhørt" en blokk i Tromsø og andre steder i landet. :)

Diverse tjenester som "lokaliserer" meg får helt hetta av variasjonen og flagger meg av og til som "impossible travel" hvis jeg fra fra kontoret i Oslo og så plutselig kobler opp fra "Bergen" 20 minutter senere.

Kan dette skyldes at min ISP Homenet gjenbruker IP-adresseblokker forskjellige steder i landet over tid, eller at de forskjellige lokaliseringstjenestene bruker forskjellige metoder for å forsøke å plassere meg?

Jeg har forsøkt å snakke med Homenet/Globalconnect om feil/utdatert informasjon i Whois et par ganger (Siden jeg antar det er én av kildene) men det virker som de rett og slett ikke bryr seg om det. Slik ser "min" nåværende IP-blokk ut i Whois:

inetnum:        193.75.48.0 - 193.75.55.255
netname:        VENTELO-DHCP-BERGEN
descr:          Ventelo DHCP Bergen
remarks:        INFRA-AW
country:        NO
admin-c:        VENT-RIPE
tech-c:         VENT-RIPE
status:         ASSIGNED PA
mnt-by:         AS2116-MNT
created:        2012-05-29T16:39:51Z
last-modified:  2012-05-29T16:39:51Z
source:         RIPE

 

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hm, aner ugler i mosen - kort tid etter dette innlegget over ble skrevet var det full stans i tjenester grunnet "fellesfeil" på DHCP hos Homenet - når tjenestene omsider var tilbake fikk jeg en adresse fra en helt annen range som (i følge whois) er registrert i Oslo.

Om det har noen sammenheng med foregående "rot" aner jeg ikke, men nå er jeg plassert i en helt annen IP-blokk:

inetnum:        195.139.152.0 - 195.139.155.255
netname:        AS2116-HOMENET-FIBER
country:        NO
admin-c:        BNH2-RIPE
tech-c:         BNH2-RIPE
status:         ASSIGNED PA
mnt-by:         AS2116-MNT
created:        2020-11-03T12:45:13Z
last-modified:  2020-11-03T12:45:13Z
source:         RIPE 

Jeg får tviholde på IP-adressen jeg har fått tildelt nå så jeg ikke havner i en "omreisende" IP-blokk igjen.

Lenke til kommentar

I utgangspunktet må jeg si at jeg ikke helt vet hvordan dette i praksis gjøres, men:

Forstår det slik at det kan registreres hos Ripe hvis en IP er knyttet til et spesielt område. Men med antallet IPv4-adresser som man har i dag, blir vel nok så dumt å dedikere ranger til et spesifikt område for operatører?

Men man har en rekke forskjellige ip geo-tjenester - noen er gratis, andre er kommersielle. En del tjenester mistenker jeg benytter slike tjenester mer for å "gjette" hvor IP-en er registrert. Hvilket datagrunnlag disse har for sine data er jeg usikker på, men via slike tjenester virker det som IP-er "kan vandre", og at grunnlaget for å gjette kommer ut i fra en rekke forskjellige kilder.

Bare for min sjekk av egen IP på tre geo-location-tjenester, havner jeg på flere forskjellige tjenester. Hos MaxMind, som ser ut til å være en av de ledende aktørene på dette, havner jeg på forskjellige steder avhengig av om input er min IPv4 eller IPv6. Kan være at det er tjenester som benytter MaxMind der det gis info tilbake til MaxMind basert på GPS-data fra enheten, eller at de også gjør en del traceroute-operasjoner for å kartlegge hvor ranger benyttes... alt i alt gjetting basert på flere typer datagrunnlag.

Konklusjonen kan vel i hvert fall være at disse dataene kommer i utgangspunktet nødvendigvis ikke fra internettoperatøren. Og kan vel være at selv om en operatør har en blokk de tidligere har registrert for eksempelvis Bergen, kan det være at de i dag er nødt til å ha mer dynamikk i dette pga. mengden IPv4-adresser de har tilgjengelig (og at Ripe-informasjonen som hadde en lokasjon ikke er oppdatert på flere år - ref. infoen du poster, der det var oppdatert i 2012).

Lenke til kommentar
NULL skrev (På 2.10.2021 den 15.22):

Konklusjonen kan vel i hvert fall være at disse dataene kommer i utgangspunktet nødvendigvis ikke fra internettoperatøren. Og kan vel være at selv om en operatør har en blokk de tidligere har registrert for eksempelvis Bergen, kan det være at de i dag er nødt til å ha mer dynamikk i dette pga. mengden IPv4-adresser de har tilgjengelig (og at Ripe-informasjonen som hadde en lokasjon ikke er oppdatert på flere år - ref. infoen du poster, der det var oppdatert i 2012).

Ja, jeg tror vel også RIPE er den eneste kilden operatørene kan styre aktivt her.

Og om Homenet f.eks. har delt opp blokkene så en del av IP-adresseblokka som i RIPE er "registrert i Bergen" faktisk brukes i Oslo og omegn så blir det jo ganske vanskelig for disse Geo-tjenestene å lene seg på RIPE som kilde. Det er jo vel sjelden et 1:1-forhold mellom tildelte adresseblokker, segmentering og ruting, så jeg kan se at det er en utfordring.

Om Homenet dog IKKE bruker (hele) denne IP-blokka andre steder enn Oslo og omegn, ville det vært fint om de oppdaterte RIPE litt oftere enn hvert 10. år - siden det tydeligvis hentes informasjon derfra til slike formål.  Det ville i det minste redusert problemet en smule. Noe av informasjonen Homenet har i RIPE peker på innfusjonerte (slettede) selskaper - som ikke lenger finnes i foretaksregisteret eller andre steder - å rydde litt kan vel neppe skade, selv om jeg godt forstår det ikke kommer øverst på lista over oppgaver. 

Se vedlagt info i bunnen av posten for de som er interessert.

Årsaken til at dette bryr meg i det hele tatt er som nevnt at slike Geo-IP-tjenester brukes til "sikkerhetsformål" - som typisk trigger falske alarmer og støy når man bytter "lokasjon" mellom 2 steder det er "fysisk umulig" å reise så raskt som sesjonene tas ned/etableres. Det er vel kanskje heller denne formen for deteksjon som ikke er helt forenelig med mobilitet så lenge man baserer seg på upålitelige og/eller utdaterte kilder til informasjon. 

Uansett har jeg akkurat nå altså vunnet i "RIPE-bingo" og fått en adresse fra en blokk som er "hjemmehørende" i Bærum, noe Geo-tjenestene tydeligvis ser på som en del av Oslo. Så jeg har det vel bra frem til neste gang det gjøres endringer i mitt eller Homenets infrastruktur.

#Eksempel på en range som benyttes aktivt i Oslo:

inetnum:        62.63.63.0 - 62.63.63.255
netname:        NET-Pronea
remarks:        INFRA-AW
descr:          Pronea AS
org:            ORG-PRON1-RIPE
country:        NO
admin-c:        BBAD1-RIPE
tech-c:         BBTE1-RIPE
status:         ASSIGNED PA
mnt-by:         MNT-BBFT
created:        2008-04-15T12:48:06Z
last-modified:  2011-07-22T13:26:35Z
source:         RIPE # Filtered

organisation:   ORG-PRON1-RIPE
org-name:       Pronea AS
org-type:       other
address:        Evjenveien 34, 9291 Tromso
mnt-ref:        mnt-bbft
mnt-by:         mnt-bbft
created:        2008-04-14T13:20:42Z
last-modified:  2017-10-30T16:11:29Z
source:         RIPE # Filtered

role:           BBFT ADMIN
address:        Pronea AS
address:        Evjenveien 34, N-9291 Tromso, Norway
mnt-by:         MNT-BBFT
admin-c:        mth
tech-c:         mth
nic-hdl:        BBAD1-RIPE
created:        2007-08-20T12:03:42Z
last-modified:  2012-07-24T13:07:50Z
source:         RIPE # Filtered

role:           BBFT TECH
address:        Pronea AS
address:        Evjenveien 34, N-9291 Tromso, Norway
mnt-by:         MNT-BBFT
admin-c:        mth
tech-c:         mth
nic-hdl:        BBTE1-RIPE
created:        2007-08-20T12:10:36Z
last-modified:  2012-07-24T13:09:06Z
source:         RIPE # Filtered

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...