Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Oppbevaring og utløpsdato diverse legemidler


Mannen1

Anbefalte innlegg

Inotyol, decubal, mildison, sinksalve, pyrisept, bronkyl, klorhexidin, paracet og sikkert mer. Har oppbevart disse i en skuff på et bad med varmekabler der varmen lå på over 25 grader i rommet fant jeg ut. Ca 26 grader. Er anbefalt å oppbevare disse legemidlene på høyst 25 grader for de fleste av dem tror jeg. Er disse da farlige/skadelige/ eller dårligere kvalitet å bruke etter slik oppbevaring?

Ser også at klorhexidinen gikk ut i juli 2021. Er den farlig å bruke etter utløp? Hva med de andre ? Som også går ut før eller senere

Tenker først og fremst på sønnen min på snart 3 år som jeg ikke vil skal få i seg noe skadelig. Men også på oss andre i hustanden selvsagt. 

Kan putte noen av dette ned i kjelleren hvor det er mer kjølig, men det er kanskje for sent nå? Og da får de kanskje mer sollys også, som heller ikke er bra? eller? Og tåler medisiner,legemidler alt over 0 grader? Hva med JOD-tabletter som vi kjøpte i tilfelle atomulykker, de har også en utløpsdato. Er jo helt rart å kjøpe dette hele tiden uten å bruke det. 

Endret av Mannen1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ikke kast medisiner som har gått ut på dato i søppelet, det skal leveres (gratis) til apotek. 

Uavhengig av om medisin er utgått eller ei, så må du som forelder sørge for at medisinene dere har i hus, ikke er innenfor rekkevidde for barnet ditt. Medisinskap med lås, oppe i høyden, kan være kjekt å ha. 

Paracet kan miste litt av virkningen sin etter utløpsdato eller feil oppbevaring, men det er jo ikke kritisk. Det betyr dog ikke at du skal ta flere tabletter (over anbefalt mengde) for å gjøre opp for muligens redusert virkning.

Virkninger kan også blir redusert for Klorexhidin, sinksalve, decubal osv osv, men det er ikke kritisk, men ser heller ikke noe poeng i å spare på det om det er gammelt. 

Det er noen få ting som overhodet ikke skal brukes etter utløpsdato, som for eksempel adrenalin. Men det har du antakeligvis ikke hjemme. 

Hva som er riktig oppbevaring for den enkelte medisinen står på Felleskatalogen.no, den er også tilgjengelig for deg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
GiaMahan skrev (42 minutter siden):

Ikke kast medisiner som har gått ut på dato i søppelet, det skal leveres (gratis) til apotek. 

Uavhengig av om medisin er utgått eller ei, så må du som forelder sørge for at medisinene dere har i hus, ikke er innenfor rekkevidde for barnet ditt. Medisinskap med lås, oppe i høyden, kan være kjekt å ha. 

Paracet kan miste litt av virkningen sin etter utløpsdato eller feil oppbevaring, men det er jo ikke kritisk. Det betyr dog ikke at du skal ta flere tabletter (over anbefalt mengde) for å gjøre opp for muligens redusert virkning.

Virkninger kan også blir redusert for Klorexhidin, sinksalve, decubal osv osv, men det er ikke kritisk, men ser heller ikke noe poeng i å spare på det om det er gammelt. 

Det er noen få ting som overhodet ikke skal brukes etter utløpsdato, som for eksempel adrenalin. Men det har du antakeligvis ikke hjemme. 

Hva som er riktig oppbevaring for den enkelte medisinen står på Felleskatalogen.no, den er også tilgjengelig for deg.

Takk for svar. Angående oppbevaring så har det stått kanskje litt varmere enn 25 grader, men antar at om det har stått i 26-27 grader så er det ikke helsefarlig å bruke det?

Har nå sørget for riktig temperatur. 

Endret av Mannen1
Lenke til kommentar
Mannen1 skrev (4 timer siden):

Inotyol, decubal, mildison, sinksalve, pyrisept, bronkyl, klorhexidin, paracet og sikkert mer. Har oppbevart disse i en skuff på et bad med varmekabler der varmen lå på over 25 grader i rommet fant jeg ut. Ca 26 grader. Er anbefalt å oppbevare disse legemidlene på høyst 25 grader for de fleste av dem tror jeg. Er disse da farlige/skadelige/ eller dårligere kvalitet å bruke etter slik oppbevaring?

Ser også at klorhexidinen gikk ut i juli 2021. Er den farlig å bruke etter utløp? Hva med de andre ? Som også går ut før eller senere

Tenker først og fremst på sønnen min på snart 3 år som jeg ikke vil skal få i seg noe skadelig. Men også på oss andre i hustanden selvsagt. 

Kan putte noen av dette ned i kjelleren hvor det er mer kjølig, men det er kanskje for sent nå? Og da får de kanskje mer sollys også, som heller ikke er bra? eller? Og tåler medisiner,legemidler alt over 0 grader? Hva med JOD-tabletter som vi kjøpte i tilfelle atomulykker, de har også en utløpsdato. Er jo helt rart å kjøpe dette hele tiden uten å bruke det. 

Når det gjelder klorhexidinen - har den i praksis ikke utløpsdato. Men det er plastflaske som har en utløpsdato. Det er gjerne bindestoffene, emballasje eller rett å slett manglende forskning som avgjør datostempelet på medisin. Det sies at medisin mister noe av sin effekt med årene. Men så lenge det ikke står 19xx på utløpsdatoen, så hadde jeg ikke brydd meg nevneverdig om dette. 

Selvfølgelig vil en farmasøyt ha gode argumentet for det motsatte. Men det er for meg like "fy-fy" som å bruke engangsembalasje om igjen. Du skal blant ikke bruke Imsdals-flasken med tut til å fylle på vann flere ganger etter at flasken er kjøpt. Mange vil nok si "hæ?" på det. Det samme gjelder iskremsboksen i plast. Den skal heller ikke fryses ned med middagsrester... Fordi blablabla. Flisespikkeri fordi bitte små plastpartikler kan havne i maten osv osv....  Litt i samme kategori gjelder legemidler som har gått ut på dato. Med unntak av biologiske legemidler selvfølgelig. 

Personlig hadde jeg vel byttet ut medisinskapet hvert 10 år. Og vært mer enn godt nok fornøyd med det. 

Lenke til kommentar
anon_83104 skrev (5 minutter siden):

Mer virkestoffer betyr at det kan være mer skadelig for barnet. Små kropper skal helst ikke ha all verden av dosering før noe skjer. 

Skjønner,men mange av de jeg listet opp er ikke skadelig for barn.

 

Lurer litt på temperatur, om de er farlig ved litt for høy temperatur enn anbefalt. Har endret til bedre temperatur nå.

Endret av Mannen1
Lenke til kommentar
Mannen1 skrev (5 minutter siden):

Hva tenker dere om det får litt sollys på seg gjennom vindu? Og hvor kaldt kan det oppbevares?

Sollys gjennom vindu har en effekt der plasten medikamenter oppbevares i kan avgi stoffer. Det er også enkelte medikamenter som kan oppleve kjemiske endringer; noen mister simpelthen virkning, men enkelte kan bli farlige. Oppbevar medisiner slik det står angitt på pakningen. 

En del gode råd er å finne her: https://www.helsenorge.no/medisiner/medisiner-holdbarhet-og-oppbevaring/

Lenke til kommentar
anon_83104 skrev (35 minutter siden):

Sollys gjennom vindu har en effekt der plasten medikamenter oppbevares i kan avgi stoffer. Det er også enkelte medikamenter som kan oppleve kjemiske endringer; noen mister simpelthen virkning, men enkelte kan bli farlige. Oppbevar medisiner slik det står angitt på pakningen. 

En del gode råd er å finne her: https://www.helsenorge.no/medisiner/medisiner-holdbarhet-og-oppbevaring/

Ok da setter jeg noen medisiner i et mørkt kaldt rom. Men hvor kaldt kan den stå?

 

Sollys skadelig betyr også skadelig med ca 26-27 grader? 

Endret av Mannen1
Lenke til kommentar
Mannen1 skrev (7 minutter siden):

Ok da setter jeg noen medisiner i et mørkt kaldt rom. Men hvor kaldt kan den stå?

Det står som regel presisert på pakningen eller i vedlegg.

Inotyl - skal ikke oppbevares i mer enn 25 grader
Paracet - har ingen oppbevaringsbegrensninger
Bronkyl - oppbevares beskyttet mot fukt og lys i originalemballasje
Mildison - ingen spesielle oppbevaringsbegrensinger, men skal ikke anvendes etter utløpsdato
 

Generell anbefalning er og ikke oppbevare medikamenter for kjølig med mindre det står oppgitt. Kjøleskap kan eksempelvis skape rim og ødelegge medikamenter noe. Er ikke nødvendigvis sant for alle, men det er en trygg generell hensyn å ta. 

Alt mellom 10 grader og 25 grader er en trygg antakelse å ta med listen du har. Det er uansett viktig å lese pakningsvedlegg i tilfellet det skal oppbevares særegent, som kjøleskap eller fryser. 

 

Lenke til kommentar
anon_83104 skrev (2 minutter siden):

Det står som regel presisert på pakningen eller i vedlegg.

Inotyl - skal ikke oppbevares i mer enn 25 grader
Paracet - har ingen oppbevaringsbegrensninger
Bronkyl - oppbevares beskyttet mot fukt og lys i originalemballasje
Mildison - ingen spesielle oppbevaringsbegrensinger, men skal ikke anvendes etter utløpsdato
 

Generell anbefalning er og ikke oppbevare medikamenter for kjølig med mindre det står oppgitt. Kjøleskap kan eksempelvis skape rim og ødelegge medikamenter noe. Er ikke nødvendigvis sant for alle, men det er en trygg generell hensyn å ta. 

Alt mellom 10 grader og 25 grader er en trygg antakelse å ta med listen du har. Det er uansett viktig å lese pakningsvedlegg i tilfellet det skal oppbevares særegent, som kjøleskap eller fryser. 

 

Men kan noen av de jeg har opplyst være farlige ved feil temperatur? Eller kun at de virker dårligere? 

 

Står ikke noe om dette noen steder. 

Lenke til kommentar
Mannen1 skrev (2 timer siden):

Skjønner ikke setningen. Les Nøye. Dess bedre de er oppbevart, dess farligere er det for 3-åringen

 

Tror han mente "dess bedre de oppbevart, dess mindre farligere er det for 3-åringen" :)  I hvertfall i lys av kontekst "fordi det er mer virkestoff igjen når det er bedre bevart" og legg medisinene utilgjengelig for barn" . Manglet nok bare et ord i setningen der!

Lenke til kommentar
anon_83104 skrev (14 minutter siden):

Hvis det ikke står noen steder, så er det som regel trygt. 

https://www.helsenorge.no/medisiner/medisiner-holdbarhet-og-oppbevaring/#risiko-når-ein-brukar-gammal-medisin

Risiko når ein brukar gammal medisin

Brukar du ein medisin som har gått ut på dato eller som er oppbevart feil? Då kan du risikere at

medisinen ikkje verkar som han skal

du i sjeldne tilfelle får fleire eller nye biverknader

 

Men står altså ikke i hvilke sjeldne tilfeller dette gjelder. 

Lenke til kommentar
14 hours ago, GiaMahan said:

Tror han mente "dess bedre de oppbevart, dess mindre farligere er det for 3-åringen" :)  I hvertfall i lys av kontekst "fordi det er mer virkestoff igjen når det er bedre bevart" og legg medisinene utilgjengelig for barn" . Manglet nok bare et ord i setningen der!

Njet.

Han mente "dess bedre de oppbevart, dess farligere er det for 3-åringen". 

Logikken bak dette er at jo bedre du oppbevarer medisin, jo bedre holder virkestoffene seg. Jo bedre virkestoffene holder seg, desto farligere ville det vært om en tre åring får tak i noen piller og putter den i munnen. Siden 3-åringen blir forgiftet av vesentlig færre virkestoffer enn hva et voksent menneske blir. F.eks. for paracet så er anbefalt dose ca. 15 mg/kg for kids. En 3-åring skal ikke få i seg så mange 500mg piller av paracet før det går dårlig.

Endret av shockorshot
  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Uff nå har jeg hatt klorhexidin, paracet flytende, aerius mixtur 0.5 og physiomer baby nesespray oppbevart i kjølig temperatur ned mot 5 grader i denne kulde perioden på Østlandet.

Klorhexidin skal ikke oppbevares lavere enn 15 grader. Må den kastes pga helsefare nå?

Aerius står det bare skal ikke fryses. Så den er safe. 

Paracet flytende står det bare max 25. Ingenting om kulde. Safe også?

Babysprayen bare 15 grader også minimum. Kastes? Farlig å bruke?

Og hvis lysbrytern står på for lenge er det like skadelig som sollys?

Dato utgått  på disse eller åpnet utgjør helsefare? 

 

Ser ellers at klorhexidin ikke skal brukes på ledd,sener,bukhinne, hjerne og hjernehinne. Hmm kan de ikke brukes i sår på huden nære disse stedene? 

 

 

Endret av Mannen1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...