Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Ustabilt wi-fi nett på 1 av 2 hjemmePC-er?


Anbefalte innlegg

Hei!

I dag tidlig fikk jeg problemer med å koble til internett på min jobb-PC. Hadde alt koblet til min private PC som jeg har på i bakgrunnen. 

Det jeg typisk får på jobb-PC er "Tilkoblet", men ikke internettilgang. Hva nå i all verden dette skal bety. Samtidig er jeg tilkoblet på hjemme PC-en og den virker være helt i orden.

Kan dette være et forbigående problem? Problemer på selve linjen og ikke noe med PC/ruter? Eller er det en konflikt eller innstilling som forårsaker dette?

Kan legge til at dette oppsettet har jeg kjørt knirkefritt i 5-6 uker nå, så er første gang jeg opplever det slik. 

Tenker å slå av privat-PC nå og se om det gjør at jeg får koblet til på jobb-PC. 

NB! Jeg har vært inne på jobb-PC også, men det faller ut etter kort tid.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+6132

Lufta er for alle 🙂 Det gjør at det kommer og går alt mulig av feilkilder. Utrolig at det går så bra. Jeg har sett i større boligblokker som ligger nær hverandre at det er tett som haggel på kanalene, og nesten ingen får noen signaler. Med overgang til 5 ghz gikk det bedre til den også var oppbrukt, og man kunne gå tilbake til 2,4 igjen, for da var det færre der igjen 🙂  Ofte måtte jeg strekke kabler, og bruke PowerLine.

Lenke til kommentar
AndersT2 skrev (25 minutter siden):

Prøv å glem nettverket, og koble til på nytt. Evetuelt slett nettverksdriveren og installer den pånytt (ligger i windows så ikke noe som trengs å lastes ned).

Høres ut som IP adresse problemer, og ett par komponenter som slått som samme IP adresse.

Kan jo teste å sette til fast også.

Prøvde dette, men det gikk ikke. Får koblet til og det står at det er nett-tilgang, men faller ut igjen nesten med en gang...

Om du med fast mener kabel tror jeg det akkurat ikke går med den kabelen jeg har tilgjengelig.

Lenke til kommentar
Dart skrev (20 minutter siden):

Lufta er for alle 🙂 Det gjør at det kommer og går alt mulig av feilkilder. Utrolig at det går så bra. Jeg har sett i større boligblokker som ligger nær hverandre at det er tett som haggel på kanalene, og nesten ingen får noen signaler. Med overgang til 5 ghz gikk det bedre til den også var oppbrukt, og man kunne gå tilbake til 2,4 igjen, for da var det færre der igjen 🙂  Ofte måtte jeg strekke kabler, og bruke PowerLine.

Ser den. Kabel er selvsagt et alternativ.

Men hvorfor får jeg koblet til helt fint med min private PC? Her er nettet helt stabilt som før. 

Derfor tenker jeg at det må være en eller annen innstilling eller noe i oppsett som har blitt galt på min jobb-pc...

Lenke til kommentar

Support har hatt tilgang til PC-en min i et par timer, men kommer ingen vei.

Jeg fant mer eller mindre nøyaktig samme problem i denne tråden, men løsningen går litt over mitt hode.

Basically, så forsvinner internettilkoblingen straks jeg kobler til VPN. Og kommer tilbake igjen straks jeg kobler fra VPN. 

https://community.spiceworks.com/topic/2306775-i-lose-my-internet-connection-when-connecting-to-vpn

 

Lenke til kommentar
6 hours ago, Gjest Baardsen said:

Har to pc`er på samme nettverk. Den ene har alltid topp dekning men den andre er på "feil" side av en betongvegg og alltid elendig nett. Noen som vet hvorfor?   

fordi betongveggen demper signalet? Kan være alt fra mye armeringsjern til betongblandingen som er brukt.

Lenke til kommentar
AndersT2 skrev (8 timer siden):

Hva var løsningen? Alltid greit å nevne hvis noen søker opp senere, eller noen spør om det senere, og de som har lest tråden her husker hva løsningen var.

Skal søke opp og legge inn etterpå. Purr meg om jeg glemmer det :) 

Men skal nevnes at dette var spesifikt knyttet til VPN og at tilkobling til VPN gjorde at jeg mistet forbindelsen til internett.

Lenke til kommentar
1 hour ago, tingo said:

fordi betongveggen demper signalet? Kan være alt fra mye armeringsjern til betongblandingen som er brukt.

Eller de nye flotte flisene jeg nylig kledde betongveggen med? Jeg har fiber og har ca. 60mbps download og ca 70 på upload (wifi) men på den andre siden av denne veggen bare 2 meter unna er det som regel bare 1 eller 2 mbps. Jeg har kjøpt en signalforsterker som går på strøm og en som ikke går på strøm (5.4GHz) men det hjelper ikke noe som helst i det hele tatt. I dag var jeg der ute og av en eller annen grunn så var signalet oppe på ca.8 mbps (oh happy days) Får inntrykk av at jo oftere jeg bruker den pc`en på feil side av betongveggen jo bedre blir dekningen. Veldig merkelige greier. 

Lenke til kommentar
Gjest Baardsen skrev (13 timer siden):

Eller de nye flotte flisene jeg nylig kledde betongveggen med? Jeg har fiber og har ca. 60mbps download og ca 70 på upload (wifi) men på den andre siden av denne veggen bare 2 meter unna er det som regel bare 1 eller 2 mbps. Jeg har kjøpt en signalforsterker som går på strøm og en som ikke går på strøm (5.4GHz) men det hjelper ikke noe som helst i det hele tatt. I dag var jeg der ute og av en eller annen grunn så var signalet oppe på ca.8 mbps (oh happy days) Får inntrykk av at jo oftere jeg bruker den pc`en på feil side av betongveggen jo bedre blir dekningen. Veldig merkelige greier. 

Betong vegger er i bunn og grunn en dårlig versjon av dette: https://en.wikipedia.org/wiki/Faraday_cage

Armeringen som gjør det. Jo tykkere veggene er, jo mer armering, og verre for signalene.

En kompis av meg fikk også ett lignende problem når han pusset opp, hvor signalene mellom etasjen ble skikkelig dårlig etter at han la nytt gulv. Han har også trehus, så ingen form for armering. Men de han kjøpe gulvet fra anbefalte ett underlag hvor deler av det var en tynn metal film som han la, som blokkerte så å si alt av wifi signaler. Aldri sett det vær brukt før, minnet veldig om de tynne metall pleddene som brukes til å varme opp folk. Eneste løsning der var å legge kabel og sette opp ekstra AP.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...