Gå til innhold

Se det første bildet fra The Last of Us-serien


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Har fortsatt trua på denne serien, det einaste som gjer meg litt skeptisk er at ein tek utgangspunkt i spelhistoria frå det fyrste spelet. Då er det nok litt lett for å enten ende opp med å berre ha filmatisert den allereie filmatiske sekvensane frå spelet, eller at ein blir for låst til korleis historia gjekk i spelet til å klare å tilpasse historia til serieformatet på ein god måte. I dataspelet så hadde ein også gode muligheiter til å blant anna fastsette alderen til karakterane heilt utan omsyn til praktiske ting som alderen på skodespelarane.

Eg hadde nok helst sett at serien tok utgangspunkt i The Last of Us universet då eg synes det er eit godt utgangspunkt for å fortelje også andre historier utan å gjenta den same historia som alt er fortalt gjennom spelet.

 

For dei som klagar på historieutviklinga i dei to spela så trur eg at ein har misforstått kva type spelserie TLoU er, dette er ikkje ei heltehistorie, det er ei historie om karakterar som gjer så godt dei kan i ein vanskeleg situasjon.
Det sagt så har eg liten forståing for den kritikken som TLoU2 fekk. Eller det vil seie at eg forstår kritikken basert på dei bruddstykka som blei lekt til media og som gav eit anna inntrykk av spelet, og eg forstår at ikkje alle ville at historia skulle gå i den retninga. Men dei påståtte "woke" elementa i spelet er både lite i fokus og forklart i spelet. Den største woke-kritikken kjem nok av at dei som ikkje har spelt spelet blandar karakterbakgrunnen til ein bikarakter med utsjåanden til ein hovedkarakter.

  • Liker 6
Lenke til kommentar

Se HER har man en gjennomtenkt og god kommentar, som argumenterer for hvorfor vedkommende tenker det han eller hun tenker.

Jeg er enig med deg, har troen på serien. Kanskje mest fordi Craig Mazin (Chernobyl) er med på laget, Naughty Dog er involvert, og basert på at de sier at det vil være både avvik og tillegg fra originalspillet. Jeg håper, som deg, at de ikke vil gå i copy/paste-fella, men at de likevel er tro til historien i spillet.

Jeg er også enig med deg hva TLoU2 gjelder. Var det like bra som det første? Nei, men det var fremdeles et veldig bra spill. Jeg tror at de fleste som fortsatt mener det er "woke" og har en "agenda" er folk som ikke har spilt spillet, men hoppet på toget med alle de andre haterne den gangen lekkasjen kom. Alle med snev av interesse for TLoU visste at Ellie var skeiv lenge før TLoU2, og utover det, så er det ikke mye "woke" i spillet...

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+56132
5 hours ago, The Avatar said:

Har fortsatt trua på denne serien, det einaste som gjer meg litt skeptisk er at ein tek utgangspunkt i spelhistoria frå det fyrste spelet. Då er det nok litt lett for å enten ende opp med å berre ha filmatisert den allereie filmatiske sekvensane frå spelet, eller at ein blir for låst til korleis historia gjekk i spelet til å klare å tilpasse historia til serieformatet på ein god måte. I dataspelet så hadde ein også gode muligheiter til å blant anna fastsette alderen til karakterane heilt utan omsyn til praktiske ting som alderen på skodespelarane.

Eg hadde nok helst sett at serien tok utgangspunkt i The Last of Us universet då eg synes det er eit godt utgangspunkt for å fortelje også andre historier utan å gjenta den same historia som alt er fortalt gjennom spelet.

 

For dei som klagar på historieutviklinga i dei to spela så trur eg at ein har misforstått kva type spelserie TLoU er, dette er ikkje ei heltehistorie, det er ei historie om karakterar som gjer så godt dei kan i ein vanskeleg situasjon.
Det sagt så har eg liten forståing for den kritikken som TLoU2 fekk. Eller det vil seie at eg forstår kritikken basert på dei bruddstykka som blei lekt til media og som gav eit anna inntrykk av spelet, og eg forstår at ikkje alle ville at historia skulle gå i den retninga. Men dei påståtte "woke" elementa i spelet er både lite i fokus og forklart i spelet. Den største woke-kritikken kjem nok av at dei som ikkje har spelt spelet blandar karakterbakgrunnen til ein bikarakter med utsjåanden til ein hovedkarakter.

På den annen side, kan det at spillet er historiedrevet og ganske filmatisk i utgangspunktet gjøre det lettere å adaptere noe som kan funke? I hvert fall for alle som ikke har spilt spillet ;)

For min del er jeg en tilhenger av å aldri prøve å gjøre en kopi av kildematerialet, være seg spill eller bøker, da direkte sammenligninger er uungåelig, og resultatet aldri lever opp. Basere seg på universet og temaet derimot pleier stort sett funke langt bedre.

Nå er jeg en av de som likte part 2 bedre enn part 1 også, og gleder meg til sesong 2 allerede om de skulle finne på å basere den på P2. Som du sier, TLoU er ikke en typisk helte-spill historie som alle gamere ser ut til å forvente i disse dager, noe som også er med på å gjøre det så bra som det er :) Noe alle awardsene burde vitne litt om.

 

Lenke til kommentar
AtterEnBruker skrev (2 timer siden):

Trenger ikke følge spillene slavisk, så lenge essensen av karakterene og forholdene deres er nogenlunde inntakt.

Bare det ikke blir for repetiv og forutsigbar "livet suger, og verden er kjip"-attitude som f.eks The Walking Dead har melket til døde forlengst. TLOU-spillene klarte å balansere det fint med litt mer lune øyeblikk...

De klarte å balansere det ganske greit i Telltale sine Walking Dead spill også. :)
Likte de spillene bedre enn selveste TV serien (så opp til sesong 5 eller noe sånt).

Endret av Sarcoex - Gnålern
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...