Gå til innhold

Tre av fire sliter med å rekruttere IT-folk. Dette er de nye grepene [Ekstra]


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Som mangeårig digitaliseringsguru, kjenner jeg meg på ingen måte igjen i denne beskrivelsen av arbeidsmarkedet.

Hver gang jeg har søkt som virksomhetsarkitekt, har stillingen _egentlig_ vært prosjektsaksbehandler, systemadministrator eller en generisk IT-rolle.

Hver gang jeg har søkt som forretningsanalytiker, har stillingen _egentlig_ vært Power BI-ekspert.

Hver gang jeg har søkt som forretningsutvikler, har stillingen _egentlig_ vært prosjektleder med mastergrad.

Det verste er at flere som leser dette tenker at man ikke ser noe galt. Så la meg være krystallklar - dette er å ansette en snekker som fisker.

I mars leste jeg i Nettavisen at man hadde utlyst direktør-stilling og en forretningsutvikler i _Teknisk_ Ukeblad, for så å klage over at man bare fikk totalt fem søknader og til slutt klage over kritisk mangel på kompetanse.

I følge NHO, endte 1 av 3 ansettelsesprosesser opp uten ansettelse i 2020. Det mente man også implisitt var mitt ansvar. Det hadde vært interssant å se noen tall på feilansettelser.

Kompetansemangel er en feilslutning. Korrelasjon betyr ikke kausalitet. At rekrutterere forteller meg de bruker 80% av tiden på kandidatsøk, er ikke en mangel ved meg. Det betyr at arbeidsgiver og rekrutterer ikke bruker tid på sikre rett person på rett plass. Det er bare dårlig bruk av tid og ressurser.

Problemet er ikke at jeg mangler relevant kompetanse eller ikke er flink nok til å skrive søknader. Problemet er manglende kompetanse blant ledere og rekrutterere.

Da er ikke løsningen at landets 16-åringer må ta andre valg eller at jeg må ta meg en master. Løsningen er at man som leder og rekrutterer erkjenner å måtte be om hjelp og råd, kvalitetssikre utlysninger, oppsøke de fora og steder som kandiatene oppholder seg, selge seg selv og ha en klar oppfatning om hva man _egentlig_ mener med "relevant erfaring kan kompensere for manglende formalkompetanse".

Slutt å flytte målskiven over på meg. Jeg kan ikke gjøre jobben min, før du gjør jobben din.

Endret av Karl-Christian Thomle
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Offentlig sektor består av mange virksomheter som representerer et stort spenn i organisasjonskultur. Noen av dem er ekstra flinke til å rekruttere og skape et arbeidsmiljø hvor kompetente medarbeidere trives og får utvikle seg. Noen bruker litt tid på å skape gode miljøer, og andre offentlige virksomheter har utfordringer som kan gjøre dem mindre attraktive for arbeidstakere med kompetanse hvor det er større etterspørsel enn tilbud. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...