Gå til innhold

På denne kan du bytte alt selv. Skrujern følger med


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Raymond Brun skrev (2 timer siden):

Hvorfor må enhver leverandør tillate modifisering ? Jeg orker ikke modde pc, bil, tv eller noe som helst og jeg tror mange er som meg. Jeg modder ikke stuebordet heller

Har ingenting med modifisering å gjere, men reparering. Ikkje nødvendigvis av deg sjølv om du ikkje ynskjer, men at butikken kan ta den inn og skifte ein defekt komponent i staden for at den blir skrota. Er den utanfor garanti- og reklamasjonstid så kan du ev. la ei sjappe reparere den for ein liten sum.

Endret av Zeph
  • Liker 1
Lenke til kommentar
4 hours ago, nessuno said:

Har sett den på LTT. Gitt, en maskin for de som ønsker å skru på den. Men samtidig mtp hvordan så mange... aller verst Apple... gjør maskinene stadig mer ikke-modifiserbare så er dette noe man faktisk trenger på markedet.

 

Ja se på mobilene feks. I gsm tiden var det kjapt å skifte batteri, nå er det stort sett loddet på.  Irriterende er det, og argumentene om at det skyldes falske batterier tror jeg sånn passelig på. Det handler nok aller mest om at karusellen må gå rundt. Vi må skrote alt vi eier slik at produsentene kan selge oss nytt. 

2 hours ago, Raymond Brun said:

Hvorfor må enhver leverandør tillate modifisering ? Jeg orker ikke modde pc, bil, tv eller noe som helst og jeg tror mange er som meg. Jeg modder ikke stuebordet heller

Modifisering? Vel modifisering er jo noe annet. Artikkelen tar for seg å reparere. Eller å kunne bytte ut komponenter når det kommer noe nytt og bedre. Det er bedre for lommebok og klode om vi kan dempe kjøpefesten noe. Hva gjør du når bilen skal på første hovedservice, typisk før el rundt 30 000 km? Bytter du bil? Eller bestiller du time på verksted evt. merkeverksted? 

3 hours ago, Sten Helge said:

Og det setter en presedens for hva de store etablerte leverandørene må begynne å gjøre.

Ja vi får virkelig håpe det. Forbruket og kasting av greier må ned. De eneste som vinner på dagens modell er produsentene som stadig selger oss nye greier fordi vi ikke får oppgradert eller fikset ting som får en feil eller slitasje. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Raymond Brun skrev (3 timer siden):

Hvorfor må enhver leverandør tillate modifisering ? Jeg orker ikke modde pc, bil, tv eller noe som helst og jeg tror mange er som meg. Jeg modder ikke stuebordet heller

Når man blir voksen og får sin egen familie er det ikke uvanlig å bytte duk på stuebordet nokså regelmessig.

Venter man besøk må man kanskje sette klaffer i bordet for å få plass til alle, og ta fram ekstra stoler.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Raymond Brun skrev (7 timer siden):

Hvorfor må enhver leverandør tillate modifisering ? Jeg orker ikke modde pc, bil, tv eller noe som helst og jeg tror mange er som meg. Jeg modder ikke stuebordet heller

De *må* ikke men man bør ha noen basic muligheter.

Ikke nok med at modifisering kan endre egenskapene etter behov - det gjør også mulig enklere komponentbytte.

Slik som mange hovedkort i laptoper er i dag så har man valgt å ha alt loddet på slik som på mobil/tablet. Flott mtp plassbesparelse.... men si noe ryker så må man plutselig lodde alt. Og utstyret som trenges er ikke vanlig loddebolt fra clas ohlson!

Slike "sperrer" for å hindre forbrukere i å foreta enkle reparasjoner/modifikasjoner er en uting. Ikke at ALLE produkter skal være slik men en del burde det - slik at folk har valg.

Lenke til kommentar

Siden den trenger en usb-c for strøm, virker det litt unødig å kunne velge, men kanskje for lettere å bytte, og at slitasjen skjer på pluggen og ikke hovedkortet. Men støtter alle usb-c tilganger strøm og displayport, hva er hastighet på portene og evt lagringsplugger samt hvilken lagringsteknologi har de. Ellers er det jo fysisk plass til to usb-c kontakter på en plugg (selv om de da i det minste er samme hub).

Byggekvalitet og lyd/mikrofon samt webkamera skjerm og batteri er også viktige elementer. Men interesant konsept

Lenke til kommentar

Det fine med slik mulighet for å bytte moduler, så vil det være mulig og unngå porter man ikke bruker, og heller få på flere av det man bruker, eller den sammensetningen man selv vil.

Så kan man eventuelt ha med seg andre, kanskje litt sære tilkoblinger som folk flest ikke trenger, men som f.eks er viktig for enkelte oppgaver. F.eks. kanskje en midi-modul som er blitt uvanlig, men som noen programmer trenger. Bare for å gi et eksempel.

Lenke til kommentar
19 hours ago, Frobe said:

Når man blir voksen og får sin egen familie er det ikke uvanlig å bytte duk på stuebordet nokså regelmessig.

Venter man besøk må man kanskje sette klaffer i bordet for å få plass til alle, og ta fram ekstra stoler.

Men det er ikkje modifikasjon. Det er ekstrautstyr. Så som ekstra skjerm, ekstra mus/tastatus/USBdisk. Som jo er nokså vanlig å ha på ein laptop (dette er tasta inn på eksternt tastatur på min laptop med to 24" skjermar tilkopla).

Lenke til kommentar
16 hours ago, nessuno said:

Slik som mange hovedkort i laptoper er i dag så har man valgt å ha alt loddet på slik som på mobil/tablet. Flott mtp plassbesparelse.... men si noe ryker så må man plutselig lodde alt. Og utstyret som trenges er ikke vanlig loddebolt fra clas ohlson!

Slike "sperrer" for å hindre forbrukere i å foreta enkle reparasjoner/modifikasjoner er en uting. Ikke at ALLE produkter skal være slik men en del burde det - slik at folk har valg.

Har du tenkt på kor stort det hovedkortet blir om det ikkje blir brukt overflatemonterte komponentar?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
digimator skrev (3 timer siden):

Har du tenkt på kor stort det hovedkortet blir om det ikkje blir brukt overflatemonterte komponentar?

Ja. Og? Man må bøte med noe.

De som har f.eks. MBAir/pro må i dag bøte med at hele satans hovedkortet må byttes med alt på hvis de går til autoriserte verksteder.

Alt har jo en pris!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
7 hours ago, nessuno said:

Ja. Og? Man må bøte med noe.

De som har f.eks. MBAir/pro må i dag bøte med at hele satans hovedkortet må byttes med alt på hvis de går til autoriserte verksteder.

Alt har jo en pris!

Så du meiner at det er greit at hovedkortet ikkje får plass i laptoppen for at det skal vera reparerbart? For det er jo alternativet. Enten får du hovedkort som kan reparerast med enkelt utstyr, eller så kan du få laptop.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (På 26.9.2021 den 12.35):

Bærbare som ikke kan repareres eller oppgraderes med f.eks nytt OS bør komme med advarsler a la røykpakker. Det samme gjelder veldig mye annen elektronikk. Eventuelt at reparerbarhet vurderes etter en standard sånn at maskinen kan få en stor og tydelig F på reparerbarhet. Den i artikkelen ville kanskje fått en A++.

Kunne ikke vært mer enig. 

Skrev inn til Multicom for en del år tilbake og spurte dem hvorfor de ikke gjør litt mer ut av de bærbare PCene deres ved å teste de for andre OSer enn Windows. Multicom er en av svært få i Norge som selger bærbare PC er uten OS. Nå står det at de anbefaler Windows, da jeg reagerte var tonen en helt annen. Derfor sendte jeg dem en mail, endte opp med å kjøpe selvbygg på komplett istedet for en bærbar. Har ikke handlet på Multicom siden 2016. Hvor skal jeg subsidere Microsoft når jeg ikke booter opp i Windows? 

Framework er genial. Håper det blir flere slike i framtiden. De beviser at det er mulig. Tenk om det hadde vært mulig å spare penger på å bygge bærbare selv. Kanskje man har en SSD eller Nvme liggende, kanskje man har fullt brukbar SO-DIMM DRR4 RAM liggende eller m.2 wifi kort osv. 

Bra at Linus investerte $220.000 i Framework. Håper mange andre med mye mer penger gjør det samme.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
digimator skrev (3 timer siden):

Så du meiner at det er greit at hovedkortet ikkje får plass i laptoppen for at det skal vera reparerbart? For det er jo alternativet. Enten får du hovedkort som kan reparerast med enkelt utstyr, eller så kan du få laptop.

Artikkelen omhandler en laptop, eller hva, alt tjukkere enn MB Pro er hva en kompakt stasjonær?

Forresten kjekt om du ikke legger ord som "greit at hovedkortet ikke får plass i laptopen" i munnen min. I akkurat denne laptopen er det plass, det er skjema/PCB layout til å fikse selv den loddede delen, lykke til med å fikse tilsvarende "vanlige" laptoper.

Endret av nessuno
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...