Gå til innhold

Laste ned en stor mengde videoer fra nettet/lagringsplass


Gjest Slettet+513

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+513

Som tittelen sier har jeg tenkt å laste ned en masse videoer/audioer og lagre dem. Jeg vet det ikke blir nok plass på PCen, så jeg må lagre dem på en annen måte. Jeg vil ikke lagre dem på nettet. Er en minnepinne bra nok? Kan jeg også plugge inn pinnen og lagre direkte dit? Jeg bruker Linux Mint, og nedlastingsprogrammet for Youtube lagrer i alle fall automatisk på nedlastninger, og jeg vet ikke hvordan jeg skal endre dette.
Hvor mye plass trenger jeg for ca. hundre videoer på ca. en time hver? Hvor stor plass om jeg bare laster dem ned som audio?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kommer an på hvor lenge du har lyst til å ha de. Minnepenner er ikke ment som langtidslagring. Da hadde jeg heller kjøpt en ekstern disk eller ekstern ssd.

Når det kommer til hvor mye plass du trenger så kommer det an på oppløsning, codec og bitrate. Ganske vanskelig å si sikkert om man ikke vet noe om det. Siden det er youtube så vil jeg vel gjette et par GB per time, men kan være mer og kan være mindre. Du sparer nok ganske mye plass om du bare lagrer lyden ja.

Lenke til kommentar

Siden det er så stor forskjell på innhold er det umulig å svare, men her er en ca oversikt. Som lyd kan du presse inn hele greia på noen hundre MB om det er snakk om tale. 

  1 video (3 mins) 1 hour (MB) 1 hour (GB)
4K (HFR) 135MB 2700MB 2.7GB
1080p 83.5MB 1650MB 1.65GB
720p 43.5MB 870MB 0.87GB
480p 13.2MB 264MB 0.26GB
       
Endret av Serpentbane
Lenke til kommentar

Du kan lagre på en intern eller ekstern harddisk eller SSD. Minne-pinne kan også brukes. Lagre på to plasser så du har en som backup. Lagre på en NAS eller en ekstra datamaskin kan også være et alternativ.

Om videoene har en størrelse på 1 GB per time. Så vil 100 timer bli 100 GB. Men som nevnt her så kan plassen en video tar være avhengig av kvaliteten den er lagret som.

For kun lyd, så vil mp3 (256bps) ta ca 0.1 GB per time stereo lyd.

Endret av Svein M
Lenke til kommentar

Hei. Ekstern Harddisk? No way. Det vil jeg fraråde på det sterkeste. Det er alt for usikkert og stor sjangse for at det blir borte/bli ødelagt. Å lagre ting på ekstern harddisk som man skal ta vare på er IKKE lurt. Ekstern harddisk/minnepenn bruker man i bestefall hvis man skal bare overføre noe småtteri fra en enhet til en annen, men man bruker ikke ekstern harddisk hvis man skal ha noe permanent over lang tid.

Det jeg vil anbefale er at du bruker enten en PC som Server og har filene dine der eventuelt om du har filene på en NAS.

Naturligvis kan ting gå galt da også, men det er mye tryggere enn og ha filene på minnepenn/harddisk.

For all del. Gjør som du vil, men det er min mening iallefall.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
wil skrev (På 26.9.2021 den 12.26):

Hei. Ekstern Harddisk? No way. Det vil jeg fraråde på det sterkeste. Det er alt for usikkert og stor sjangse for at det blir borte/bli ødelagt. Å lagre ting på ekstern harddisk som man skal ta vare på er IKKE lurt. Ekstern harddisk/minnepenn bruker man i bestefall hvis man skal bare overføre noe småtteri fra en enhet til en annen, men man bruker ikke ekstern harddisk hvis man skal ha noe permanent over lang tid.

Det jeg vil anbefale er at du bruker enten en PC som Server og har filene dine der eventuelt om du har filene på en NAS.

Naturligvis kan ting gå galt da også, men det er mye tryggere enn og ha filene på minnepenn/harddisk.

For all del. Gjør som du vil, men det er min mening iallefall.

Til informasjon så sitter det nok en harddisk inni PC'en også ... som er for liten til formålet. Det er klart at om man er ekstremt slomsete så er det nok vanskeligere å miste en harddisk som er skrudd fast inni en PC enn en ekstern. Utover det så er vel eneste forskjell på intern og ekstern harddisk lagringsbussen. Jeg vil jo også tro at dersom den interne disken er for liten i utgangspunktet, så kan fort en ekstern harddisk bli det også, slik at man må ha flere disker. Da får man vurdere om man vil ha en løsning a'la NAS hvor man kan sette inn fler disker etter behov, eller om man bare vil ha et antall eksterne harddisker å hente frem fra skuffen etter behov. Jeg kan se for meg at en søkefunksjon kan bli nyttig, og da vil sistnevnte løsning nok være mer knotete. Hvis man er redd for tap av data ville jeg også anbefalt en RAID-variant med redundans. Det kan man sikkert få til med eksterne USB-disker også, men for en slik løsning ville jeg nok lagt litt mer i det, lett å røske ut kabler osv. så da blir det jo litt bakvendt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...