Gå til innhold

Nær halvparten av motorsykler bråker ulovlig høyt


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Vel, erm... ja. 

Men vel å merke at oftest så er de aller mest bråkete syklene 125-kubikkere som er påsatt ekstra bråkete potte da. Dette kombinert med måten de kjøres på (les: unødvendig rusing av motoren hele tiden, for å lage støy for støyens skyld). Choppere med rette rør er også i samme "se på meg jeg bråker" kategorien.

Har selv unngått å ha titanpotte og montert en mye mindre bråkete syrefast potte, selv om vektgevinsten ble bare 5 kg i motsetnig til nesten 10... for å nettopp ikke plage folk med støy. Dette på en 200hk++ maskin da, der eneste måten å øke ytelse er enten opp med henstene eller ned med vekten.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Det er mest på vår og sommer jeg merker det. Litt utover høsten blir de veldig tamme når det er kaldere og vått. Det har utbredt seg som en epidemi med lett mc og atv-er med ulovlige eksospotter. Nylig ble flere sykler tatt her i byen og gitt bot. Foreldrene var bare: "Nei det kunne vi aldri visst!". Yeah right. Ungene får gjøre akkurat som de vil og foreldrene vet det godt.

  • Liker 6
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Som @nessuno korrekt påpeker er det 125cc og visse "choppere" (les:HD) som dessverre setter på uorginale potter og støyer noe infernalsk.
Det er også en del som leker RR på vei og kjører på 2dre, 3dje gir med "effektpotte" noe som heller ikke er særlig hensynsfullt.
Og så er det de som tror på myten "Loud pipes saves lives", og ikke skjønner at de kun oppnår å bli "hatet" av både de bor som langs vei og andre som ferdes langs veien og heller ikke er begistrert for bråk.
Ikke alle som setter pris på "heftig" motorlyd nemlig 😄

Jeg har selv syndet her,  men dersom "potta" (eller fullt anlegg) ikke gir en vesentlig effektøkning er det uaktuelt.
At original-anlegg dessverre ofte ser mindre pent ut kan være en formildende omstendighet for å sette på uoriginalt.

Motorrad tester ofte eksospotter og det er verdt å merke seg at som regel gir "bråkepotter" *mindre* effekt enn OEM.

Lenke til kommentar

Haha ja dette kan få blodet mitt til å koke titt og stadig! Spesielt gøy er det når du hører de fra andre siden av kloden når de skal tøffe seg i 20kmh, og kjøre samme strekning frem og tilbake til tinitusen voldtar huet og sinnet gir farlig høyt blodtrykk. Har genuint måtte telle til 10 inni meg flere ganger når samme sykkel passerer for 8'ende gang i nabolaget en og samme dag.

Endret av The Very End
  • Liker 4
Lenke til kommentar
36 minutes ago, The Very End said:

Haha ja dette kan få blodet mitt til å koke titt og stadig! Spesielt gøy er det når du hører de fra andre siden av kloden når de skal tøffe seg i 20kmh, og kjøre samme strekning frem og tilbake til tinitusen voldtar huet og sinnet gir farlig høyt blodtrykk. Har genuint måtte telle til 10 inni meg flere ganger når samme sykkel passerer for 8'ende gang i nabolaget en og samme dag.

Disse nye 4-takts syklene er virkelig noe skrap. Bare 10-12 hk i de, og bråker som en løpssykkel. Ytelsen er som en gressklipper. Det er bare flaut. Jeg savner 2-takts dagene. Disse har skarpere lyd men total lyd er mye, mye lavere når de kjører forbi på veien.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Vi vet at mange tenåringer ikke tenker før de gjør noe, men jeg er overrasket over hvor mange eldre som skiter i eget reir.

Enten er de ikke i stand til å oppdage at myten "loud pipes save lives" er blitt tilbakevist gang på gang, eller så ønsker de å bli upopulære. Bråk fra mopeder og motorsykler gjør at folk flest mister sympati for tohjulingene, og det gjør at de ikke vil protestere om myndighetene ønske å innføre nye regler som strammer inn bruken.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...