Gå til innhold

Vi sendte tre sporings­brikker Norge rundt. Så gode er de forskjellige


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Quote

Det som gir Airtag- og Smarttag-brikkene en stor fordel, er at operativsystemene i henholdsvis Apple Iphone og Samsung Galaxy-mobiler kan kommunisere med brikkene uten at brukerne av disse mobilene behøver å gjøre annet enn å ha Bluetooth aktivert. Det er ikke nødvendig å installere noen spesifikk app eller å skru på spesiell funksjonalitet for at brikker i nærheten skal registres. Dette skjer automatisk i bakgrunnen, uten at mobileieren som tilfeldigvis er i nærheten av brikken, merker noe til det.

Er det bare meg, eller virker ikke dette veldig på kanten? At du kan spore brikken gjennom hvilken som helst iphone eller galaxy uten at bruker kan skru det av, vil jo si det samme som at du kan bruke en slik brikke til å spore hvilken som helst slik mobiltelefon. Joa, du får selvfølgelig ikke hvite akkurat hvilken iphone det er snakk om eller hvem som eier den, men jeg kan se for meg mange situasjoner der å logge nøyaktige tidspunkt for treff på telefoner innenfor en gitt radius uten alt for høy trafikk kan brukes å spore folk likevel. Eller ikke minst fravær av slike treff.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det innebærer jo først og fremst at hvem som helst på en enkel måte kan hente ut disse dataene og deretter identifisere disse mobilene på noe vis. Lagrer brikkene noen av disse dataene i det hele tatt? Er det snakk om faste variabler som man kan tilknytte til spesifikke mobiler? Apple og Samsung har kanskje lagret den type data på sine servere, men sånn sett så er jo ikke det akkurat noe som utgjør en forskjell i forhold til det vi allerede deler med dem og andre selskaper. Apple har dessuten lagt inn noen sikkerhetsmekanismer i AirTags for å gjøre det vanskeligere å bruke de til å spore enkeltindivider.

Jeg vet ikke hva som lagres eller hvor, om det er noe som folk med en god dose peiling enkelt kan hente ut fra brikkene og bruke til noe som helst eller hvordan det fungerer på et teknisk nivå, men akkurat det er ikke noe jeg bekymrer meg over all den tid vi spores hele tiden gjennom mobilsignaler, apper, tjenester og alt annet som skulle være. De brikkene endrer ingenting.

Lenke til kommentar
Quote

I ettertid har Posten satt ned prisen for sending av småpakker til 70 kroner

Jeg har testet denne nye tjenesten (Norgespakke 0-5 kg) forrige uken. Prisen er veldig god, men sporingen er ikke like god som for vanlige større Norgespakker. Det ble mye færre oppdateringer. Jeg sendte en pakke fra Oslo (post i butikk, Rema 1000) til Tromsø. Jeg leverte på torsdag kveld rett før stenging. På fredag ettermiddag viste sporing-siden fortsatt bare at jeg hadde booket frakt men ikke at pakken var innlevert. Jeg gikk tilbake til butikken der de da forklarte at de disse 0-5 kg pakkene ikke kan scannes i butikken, men først blir registrert når de passerer postens sorteringsterminal. (De små pakkene merkes jo med bokstavkode som kunden skriver på pakken selv, mens store pakker har en strekkode som kunden skriver ut.)
Først på mandag ettermiddag ble sporingen oppdatert med at pakken nå er i Lørenskog (ca 8 km fra der jeg leverte pakken inn).

Til sammen fikk jeg bare disse oppdateringene på sporing-siden:
- 16. september, på kvelden: Pakken er bestilt og betalt, og vil bli levert 2-5 virkedager fra pakken er innlevert hos Posten.
(- 16. september, kl. 22:58, rett før Rema 1000 stenger kl. 23: Pakken blir innlevert, men altså ikke registrert på siden.)
- 20. september kl. 14:19: Sendingen er innlevert til terminal og videresendt. LØRENSKOG
- 22. september kl. 11.43: Sendingen var for stor til å leveres i din postkasse. Du vil få en melding når sendingen kan hentes på ditt hentested.
23. september kl. 13.28: Sendingen er ankommet (mottakers butikknavn fjernet). TROMSØ

Ja, det er helg så det skjer veldig lite 18-19 september, men jeg syns det likevel er dårlig å ikke få noe info mellom Lørenskog (som er den store postterminalen øst for Oslo) og "Sendingen var for stor til å leveres i din postkasse", noe som for øvrig burde være åpenbart grunnet målene som også er oppgitt på siden: 30 x 22 x 12 cm.

Jeg håper det bare er at de ikke har fått nye rutiner på plass hos de ansatte, eller at de eventuelt mangler utstyr for halvautomatisk registrering (krever kamera og ikke bare strekkodeleser). Jeg er også litt bekymret for sikkerheten. Hva med hvis en pakke forsvinner før den kommet frem til sorteringsterminalen? Det står jo "Ved tap eller skade gis det erstatning for inntil 2 500 kroner" i vilkårene, men nå får man jo som kunde ikke noe bevis på at den er innlevert. Neste gang skal jeg spørre pent i butikken hvis de ikke har mulighet å skrive inn koden manuelt.

Endret av Pylons
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
22 hours ago, meiniac said:

Det er ikke Bluetooth som benyttes for sporing av Airtag og Smarttag, det er UWB! Tile bruker Bluetooth. 

Smartag Plus bruker vel Bluetooth pluss UWB, mens Smartag, som de har testet her, bare bruker Bluetooth. UWB finnes per i dag i få modeller, og systemet ville funket dårlig med bare dette på den måten man tester her.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...