Gå til innhold

Når firma skifter navn?


fajensen

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Høyesterett har konkludert med at forventet levetid på en mobil er 3-4 år. Så du kan reklamere på telefonen men det er ikke en mangel at det har sluttet å fungere etter 4.5 år. 

For å forklare på en annen måte; en banan har 2 års reklamasjonsrett men det er ikke en mangel at den råtner etter 3 uker - da den ikke er ment å vare lengre. Akkurat slik høyesterett har konkludert med levetiden til en mobil.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
fajensen skrev (2 timer siden):

Det som er galt er hard reset ikke virker. Står bare på å lyser med eplelogo. 

Mente høyesterett slo fast at det var 5 års reklamasjon og at man skal kunne forvente at den iallefall virket. Batteriet er en annen sak. 

Noen som vet om euronics/Elin bare er navnebytte eller nytt firma? 

En mobil har 5 års reklamasjonsrett MEN det er ikke en MANGEL på telefonen da forventet levetid på telefonen er 3-4 år. Altså kan du se på det som om at telefonen er brukt opp etter 3-4 år og alt over det er en bonus.

Lenke til kommentar

Vel, Loko, avgjørelsen i Høyesterett var nok ikke fullt så presist, kategorisk og "valid for each and every case"  som du prøver å gi inntrykk av, selv om utgangspunktet er 3-4 års levetid/reklamasjonsrett. 

Ellers alltid en fordel å foreta et visst minimum av  undersøkelser når man skal reklamere. Tok meg to-tre minutter å finne ut følgende:  

  • Elon Norge har eksistert siden 1990- 31 år altså - og driver grossistvirksomhet og tjenestesalg.. Dette byttet navn fra Serviceringen til Euronics Norge 13.11.01 og videre til Elon Norge 20.12.18, men det er samme selskap. Vesentligste eier (74,77 % direkte og 18,86 % gjennom diverse datterselskaper) er et svensk selskap. (Siste info krever abonnement på verktøy ikke alle har) 
  • Elon XXXX (stedsnavn) er selvstendige selskap som juridisk heter noe helt annet og som  leier rett til markedesføring under navnet Elon XXXX + kjøper div tjenesteer - herunder regnskapsførsel- fra Elon Norge (iblant eier også Elon Distibusjon - et selskap som tidligee het Trygve Bekk AS og som Elon Norge i dag har store eierinteresser i - en liten andel i selskapet (krever også verktøy ikke alle har abonnement på å finne ut). Disse selvstendige "Elon XXXXX" - selskapene - hvis orgnr vil fremgå av kvitteringen/fakturaen - har derfor sine egne historikker og kan være alt fra rimelig bodfersk vare  til (som et Elon YYYYY jeg av grunner ikke relevante i denne sammenhengen kjenner litt flere dataljer rundt) har historikk tilbake lengre enn Elon Norge. 
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
On 9/24/2021 at 10:39 PM, Loko said:

Akkurat slik høyesterett har konkludert med levetiden til en mobil.

Har du en link til denne rettsavgjørelsen?

Forbrukerkjøpsloven sier jo som kjent: 

Quote

Reklamasjon må senest skje to år etter at forbrukeren overtok tingen. Dersom tingen eller deler av den ved vanlig bruk er ment å vare vesentlig lengre, er fristen for å reklamere fem år.

Som du selv sier: "Høyesterett har konkludert med at forventet levetid på en mobil er 3-4 år" dette vil ihht. loven gi forbrukeren 5 års reklamasjonsfrist.

Selv ikke helt ukjente Power sier:

Quote

En mobiltelefon er bygget for å vare lenge. Det betyr at du har hele fem års reklamasjonsrett dersom den skulle slutte å virke av seg selv.

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
BearCat skrev (3 timer siden):

Har du en link til denne rettsavgjørelsen?

Forbrukerkjøpsloven sier jo som kjent: 

Som du selv sier: "Høyesterett har konkludert med at forventet levetid på en mobil er 3-4 år" dette vil ihht. loven gi forbrukeren 5 års reklamasjonsfrist.

Selv ikke helt ukjente Power sier:

 

Tror du trenger å sette seg inn i begreper og hvordan man skal tolke lover og juridiske saker. Du kan nødvendigvis bare lese ordrett fra en lov og si noe bastant. I en rettssak så vil dommere vurdere saken basert på lovtekst, forarbeid til loven, tidligere dommer hvor det har vært tvister rundt usikre tolkninger av loven. Er mye mer her enn hva jeg kan men det kan sikkert andre spille inn.

Du har mulighet for å reklamere i 5 år på en mobiltelefon. Det har høyesterett også fastslått i samme dom. Men det må det også foreligge en MANGEL (begrep) for at du skal få gjennomslag i saken. Høyesterett har konkludert med forventet levetid er 3-4 år - altså vil det ikke være en MANGEL om den slutter å fungere etter 4 år. Slik som banan eksempelet over. 

Jeg har ikke tilganger til en slik sak men her er vertfall noe 

https://no.m.wikipedia.org/wiki/Mobiltelefondommen

 

 

Lenke til kommentar

I Norge opererer vi kun med to reklamasjonsretter, 2 år og 5 år. Alt som er ment å vare lenger enn 2 år, har fem års reklamasjonsrett. Du har altså reklamasjonsrett i et halvt år til, og til tross for det Loko påstår her, så er Elon pliktig til å reparere feilen dersom den skyldes fabrikkfeil. Eneste unntaket med mobiltelefoner er batteriet, som kun har to års reklamasjonsrett.

Lenke til kommentar
BearCat skrev (6 timer siden):

Har du en link til denne rettsavgjørelsen?

Forbrukerkjøpsloven sier jo som kjent: 

Som du selv sier: "Høyesterett har konkludert med at forventet levetid på en mobil er 3-4 år" dette vil ihht. loven gi forbrukeren 5 års reklamasjonsfrist.

Selv ikke helt ukjente Power sier:

 

For at du skal ha et krav når du reklamerer må det foreligge en mangel. Dersom telefonen svikter etter at den har uttømt sin forventede levetid er det ikke gitt at det foreligger en mangel (men det er ikke gitt at det ikke gjør det heller, det kommer an på svikten). At reklamasjonsfristen er to år på en banan hjelper deg lite om du går tilbake til rema med den et halvt år etter at du kjøpte den. Men reklamasjonsfristen på en banan er likefullt to år. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Kajac skrev (3 timer siden):

I Norge opererer vi kun med to reklamasjonsretter, 2 år og 5 år. Alt som er ment å vare lenger enn 2 år, har fem års reklamasjonsrett. Du har altså reklamasjonsrett i et halvt år til, og til tross for det Loko påstår her, så er Elon pliktig til å reparere feilen dersom den skyldes fabrikkfeil. Eneste unntaket med mobiltelefoner er batteriet, som kun har to års reklamasjonsrett.

Dette er det reneste sprøyt. I Norge opererer vi med to reklamasjonsfrister (strengt tatt fire, om du tar med de relative). Men for at reklamasjonen skal kunne føre frem må du både være innenfor reklamasjonsfristen, og det må foreligge en mangel. Det er ikke enhver svikt som utgjør en mangel, særlig når telefonen blir gammel. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Herr Brun skrev (14 minutter siden):

Dette er det reneste sprøyt. I Norge opererer vi med to reklamasjonsfrister (strengt tatt fire, om du tar med de relative). Men for at reklamasjonen skal kunne føre frem må du både være innenfor reklamasjonsfristen, og det må foreligge en mangel. Det er ikke enhver svikt som utgjør en mangel, særlig når telefonen blir gammel. 

Nei det er det ikke. En mangel foreligger dersom produktet svikter, f.eks. slutter å fungere selv om det er tatt godt vare på etter alle kunstens regler. Det finnes noen unntak på enkeltkomponenter (som f.eks. batteri), men generelt sett har telefoner og "alt" annet med lenger levetid enn to år, fem års reklamasjonsrett. Med reklamasjonsrett mener jeg retten til å reklamere på noe, ikke nødvendigvis å få det utbedret gratis. Men en mangel som gjør at telefonen går i boot-loop, som er TS problem, er definitivt å regne som en mangel på produktet, og dermed også noe som kan reklameres på. Unntaket er selvsagt dersom det er oppstått en skade som har forårsaket feilen som TS selv er ansvarlig for (f.eks. væskeskade)

Sitat

Du har 5 års reklamasjonsfrist ved kjøp av mobiltelefon fra butikk/yrkesselger.

Du må reklamere innen rimelig tid, dvs. ikke vente unødvendig lenge etter at du har oppdaget mangelen før du klager til selger. Reklamasjon innen to måneder etter at du oppdaget feilen vil alltid være innen rimelig tid.

https://www.tv2.no/a/12330171/

 

Sitat

Du kan klage i to eller fem år dersom du har kjøpt noko av ein profesjonell seljar (forbrukarkjøpslova). Kor lenge du kan klage, avheng av kor lenge tingen er meint å vare ved vanleg bruk. PC og mobiltelefon er eksempel på varer med fem års klagefrist.

https://www.forbrukerradet.no/forside/varer-og-tjenester/elektronikk/

 

Sitat

En mobiltelefon er bygget for å vare lenge. Det betyr at du har hele fem års reklamasjonsrett dersom den skulle slutte å virke av seg selv. I tillegg til det er det også andre ting du kan påberope deg, iallfall når du handler hos Power.

https://www.power.no/magasinet/informasjon-og-teknologi/garanti-paa-mobil/

 

Sitat

Høyesterett har nå avgjort at reklamasjonstiden for mobiltelefoner skal være fem år. Dermed har vi fått et endelig svar på spørsmålet som har skapt strid mellom mobilprodusentene og forbrukerorganisasjonene i lang tid.

https://www.tek.no/nyheter/nyhet/i/704nvW/endelig-dom-fem-aars-reklamasjon-paa-mobiltelefoner

 

Lenke til kommentar

Takk herr brun :)

§ 27.Reklamasjon Dersom det foreligger en mangel ved tingen, må forbrukeren innen rimelig tid etter at han eller hun oppdaget eller burde ha oppdaget den, gi selgeren melding om at han eller hun vil påberope seg mangelen (reklamasjon). Denne fristen for å reklamere kan aldri være kortere enn to måneder fra det tidspunkt da forbrukeren oppdaget mangelen.

Reklamasjon må senest skje to år etter at forbrukeren overtok tingen. Dersom tingen eller deler av den ved vanlig bruk er ment å vare vesentlig lengre, er fristen for å reklamere fem år

VIktig at dere som er så bombastisk på det med reklamasjonsfristene lærer dere begrepet mangel. Det ligger mer i det begrepet enn bare den bokstavelige ordlyden :)

definisjon på mangel:

https://lovdata.no/dokument/NL/lov/2002-06-21-34/KAPITTEL_4#§15

 

Lenke til kommentar
OC-Freak skrev (1 time siden):

Erfaringsmessig sitter deg dog fuktsensorer i omtrent alle telefoner, og disse indikerer ofte fukt bare man har telefonen i lommen og svetter litt slik at det blir kondens inni telefonen.

Og hvis fuktsensoren indikerer fukt får man omtrent aldri reparert en eldre telefon pga fabrikasjonsfeil. 

Men det er lov å prøve. :)

Dette er det vel bare Apple som bruker?

Og vil uansett ikke gjelde i Norge.

Lenke til kommentar

Det som avgjør om det er en mangel må ses i sammenheng med tingens egenskaper ref linken over.

Når høyesterett har avsagt dom på 3-4 års levetid så har dem i praksis sagt at tingens egenskaper ikke kan forventes å leve lengre enn 3-4 år. Det vil da igjen si at det ikke er en mangel at den svikter etter 4 år.

Så en bootloop etter 4 år kan ikke ses på som en mangel siden det i tingens egenskap ikke er forventet å leve lengre.

 

Lenke til kommentar
Kajac skrev (3 timer siden):

I Norge opererer vi kun med to reklamasjonsretter, 2 år og 5 år. Alt som er ment å vare lenger enn 2 år, har fem års reklamasjonsrett. Du har altså reklamasjonsrett i et halvt år til, og til tross for det Loko påstår her, så er Elon pliktig til å reparere feilen dersom den skyldes fabrikkfeil. Eneste unntaket med mobiltelefoner er batteriet, som kun har to års reklamasjonsrett.

Et rent praktisk spørsmål. Det ble nevnt et eksempel her med bananer tidligere. Er du enig eller uenig i at bananer har to års reklamasjonsfrist her i Norge?

Lenke til kommentar
Loko skrev (6 minutter siden):

Det som avgjør om det er en mangel må ses i sammenheng med tingens egenskaper ref linken over.

Når høyesterett har avsagt dom på 3-4 års levetid så har dem i praksis sagt at tingens egenskaper ikke kan forventes å leve lengre enn 3-4 år. Det vil da igjen si at det ikke er en mangel at den svikter etter 4 år.

Så en bootloop etter 4 år kan ikke ses på som en mangel siden det i tingens egenskap ikke er forventet å leve lengre.

 

Leste du i det hele tatt noen av kildene jeg siterte? Til og med høyesterettsdommen du nevner konkluderer med fem års reklamasjonsrett på mobiltelefoner. Absolutt ingen av resultatene på et google-søk sier noe annet enn at man har fem års reklamasjonsrett på mobiltelefoner. Om han får dekket reparasjon kommer an på hva feilen er, uavhengig av enhetens alder. Normal slitasje dekkes ikke av reklamasjon, men med mindre produsenten av telefonen har satt en utløpsdato på den, så har den fem års reklamasjonsrett for fabrikkfeil. Fabrikkfeil er fabrikkfeil om telefonen er fem uker eller fem år gammel. 

Det TS må gjøre er å levere telefonen til Elon og reklamere. De vil da undersøke hva som er galt med den. Dersom det er en fabrikk-feil får han ny eller reparert telefon. Dersom det ikke er fabrikkfeil, må han mest sannsynlig dekke undersøkelseskostnadene, og evt. reparasjoner selv.

 

nomore skrev (4 minutter siden):

Et rent praktisk spørsmål. Det ble nevnt et eksempel her med bananer tidligere. Er du enig eller uenig i at bananer har to års reklamasjonsfrist her i Norge?

Teknisk sett har bananer to års reklamasjonsfrist, som alt annet som er ment å vare i to år eller mindre. Men om dette hadde blitt prøvd i retten, vil jeg tippe vedkommende som prøvde hadde tapt. Bananer har tross alt utløpsdato som du "godtar" når du kjøper den... Og man kan jo se på bananer som ferskvare. Uansett, denne sammenligningen med en mobiltelefon er egentlig helt absurd. Men hadde vært artig om noen faktisk prøvde dette ut, selv om det hadde vært sløsing av tid og ressurser.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...