Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Venn som er håpløs i fylla men grei ellers


Gjest c51bf...c2d

Anbefalte innlegg

Gjest c51bf...c2d

Hjelp meg å forstå. Jeg har en god venn, kall det en barnsdomsvenn, som ofte spør om jeg vil drikke sammen.

Siden tidenes morgen så har han vært rabiat i fylla. Han drikker for mye, kommer aldri inn på utesteder, spyr, gråter, blir suicidal, deprimert, nedstemt, blacker osv. Ikke nødvendigvis i den rekkefølgen. Han skal alltid hype seg opp og rope når han blir sånn nedfor. Later som han er careless og har ingenting å tape. Det funker ALDRI med han på fest. Likevel er det alltid et tema om å bli med han eller han bli med meg på noe.

Hvordan kan drikking være gøy for han? Hvorfor tror han jeg vil være med? Det går jo ikke lenger. Hvis jeg ikke er med er det å bli ringt på natta og samme mas hver gang. Hvis jeg er med, blir jeg støttespilleren for kvelden.

Nei fyfaen. What to do? Dette har vært av og på i kanskje 12-13 år. Jeg har trekt meg tilbake i lange perioder og så håpet på noe modning. Men det funker ikke. Likevel så er det vanskelig med suicidale tendensene. Er jo rent etisk tvunget til å lytte på det.

Hva er framgangsmåten her? Vil jo ikke ødelegge den edru delen av vennskapet som er veldig bra.

Anonymous poster hash: c51bf...c2d

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har en kompis som er helt likens... etter 3 - 4 øl er han allerede verdensmester, selvtilitt opp i skyene..
når han blir fullere er han helt umulig diskutere med, er best i alt og skikkelt høy på seg selv..En skikkelig kvalmsekk.. Dagen etterpå er det som ingenting har skjedd 😅 Etter han fikk seg dame er han mye roligere og mye enklere ha med å gjøre..

Er det kun dere 2 som drikker ? er dere ikke flere(en guttegjeng) som er sammen ?

Jeg ville prøvd unngå sitte ved siden av han på forspill, byen, "fremstå" som du ikke kjenner han/overse han.. prøv snakke minst mulig med han..  og heller være vanlig kompis når dere er edru..
Det skal ikke være nødvendig være barnevakt fordi han er din beste kompis..

Som ProphetSe7en sier, er dette kun når han drikker sprit ?

 

Lenke til kommentar

Jeg ville blitt litt bekymret. Folk er som regel mer seg selv når de drikker, siden hjernedelen som yter selvkontroll blir sløvere. Folk som er snille når de er fulle, er det også når de er edru. Men de som skifter personlighet til å bli slem i fylla, er som regel det også når de er edru; det er bare det at de klarer å skjule det med selvkontroll.

Det virker som vennen din egentlig ikke har det bra. Han trenger profesjonell hjelp.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest c51bf...c2d skrev (3 timer siden):

Hvordan kan drikking være gøy for han? Hvorfor tror han jeg vil være med? Det går jo ikke lenger. Hvis jeg ikke er med er det å bli ringt på natta og samme mas hver gang. Hvis jeg er med, blir jeg støttespilleren for kvelden.

Jeg tror ikke han har det gøy, men at det er selvmedisinering for et dypere problem.
Dette er ren spekulasjon fra min side, jeg har ingen faglig kompetanse innen psykiatri, men for en lekmann som meg selv så kan det nesten virke som han har en psykiatrisk lidelse.
Uansett så har han et problematisk forhold til alkohol.

Gjest c51bf...c2d skrev (3 timer siden):

Er jo rent etisk tvunget til å lytte på det.

Nei, på et eller annet tidspunkt så må du begynne å tenke på deg selv også.

Endret av Uderzo
Lenke til kommentar

Det vil alltid være noen som drikker for mye, og da mister en som regel hemningene. Jeg har selv lært på den harde måten at jeg ikke tåler sprit. Nå drikker jeg bare øl eller vin, da klarer jeg å holde kontrollen på inntaket. Jeg ville ha snakket med han om dette, og gjort han oppmerksom på problemet. Det er opp til han, om han vil endre atferd.

Lenke til kommentar

Du må bare sette grenser for deg selv. Du kan ikke bestemme hvordan han skal oppføre seg, men du kan være ekstremt tydelig hva du synes er innafor rundt deg og hva du ønsker å ta ansvar for. 

Neste gang han spør om dere skal feste sammen så sier du: Ok, men fint om du kan prøve å holde normal folkeskikk når vi har det gøy sammen, for når du blir helt bikkjerabiat så er det ikke så gøy for meg. 

Evnt når han setter i gang med galskapen så er det vel bare å sette han i en taxi å sende han hjem med beskjed om at: Hei, dette er ukult for meg, snakkes. 

Og så er det lov å bare dra når du slutter å synes ting er gøy, du fester jo for din egen glede. 

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Forslag: Si rett ut at du bare vil være sammen med han når han er edru. Finn på edru aktiviteter å gjøre sammen. Gå søndagstur, trene, se film. lunsje sammen på cafe etc. Spør han i edru tilstand hva han sliter med og få en god og dyp samtale ut av det. Sannsynligvis trenger han profesjonell hjelp.

Lenke til kommentar

Enig med Simen1 over her. Vennskap eller kontakt basert på at den ene parten stadig tilter (drikkekvelder) er dødt.

Ønsker han deg reelt som venn bør han respektere det i innlegget over her. Hvis han vet du liker å hygge deg med alkohol og dermed føler seg avvist, er ærlighet best. "Jeg liker å hygge meg med alkohol, men ikke å gå bananas eller være med en venn som går bananas/tilter hver gang".

Noen forstår ikke alvoret for de får klar beskjed. Så får du slå av mobilen eller la vær å svare om han ringer etter midnatt.

Noen bruker uten tvil alkohol som påskudd til å gi faen i alt, han føler seg kanskje mest trygg på den væremåten?

Det er aktiviteter helt utenom partykvelder som kan gi samtale. Ikke fyllesamtaler.

Ser utfordringen med at det er gode kvaliteter i det edru vennskapet. Da må man få sagt det, fortell positivt om det edru vennskapet..

Lykke til. 

Endret av plankeby
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Gjest b9fa9...eab

Hmm. Jeg tenker du må fortelle han at du har gitt han så mange sjanser i fylla og på fest at du rett og slett ikke orker mer. Men du liker han edru, og vil gjerne gjøre ting med han, så lenge han holder seg edru. 

Som flere ovenfor her never, det er veldig godt mulig han har problemer, kanskje til og med en psykisk diagnose. Er du trygg nok på vennskapet, kan du også spørre om det. 

Jeg har vært den vennen som drikker meg fra sans og samling, til og med blitt suicidal. Det er vondt. Det er veldig vondt. Jeg har også vært på andre siden. Det er også vondt. På en annen måte enn når jeg er den som har det fælt, eller lar det gå utover andre fordi jeg ikke klarer å kontrollere meg selv. Men jeg vet det er vondt når man ser en person man er glad i ikke bry seg om livet. Og selvfølgelig føler man seg etisk tvunget til å høre på personen. Men hvis det blir ofte, blir det veldig vondt for mottageren også.

Jeg tror kanskje vennen din er litt naiv til egen drikking, og tenker det skal bli annerledes fra gang til gang. Kanskje forsvinner han litt bort fra seg selv når han drikker, og det er godt. Likevel, du må sette en klar grense for deg selv. Hvis han har litt empati, forstår han dette er ukult for deg også. 

Vil påpeke at det er helt ok å snakke om problemene sine til sine nærmesete og venner. Det er lov å dele problemer og si man har det fælt. Men det er måten man gjør det på. Å drikke seg fra sans og samling og miste helt kontroll er ikke måten å gjøre det på. 

Samtidig har man også lov til å si ifra hvis en venn sine følelser eller problemer blir for mye for deg. Vis at du bryr deg, men fortell at det også går utover deg, og derfor må du sette en grense for deg selv. Da kan man vise støtte ved å gjøre hyggelig aktiviteter sammen istedet for eksempel. 

Litt generalisering på slutten her, men psykiske problemer og lidelser er ikke lett. 

Anonymous poster hash: b9fa9...eab

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...