Gå til innhold

Ny by får «koderom»: Skal motivere barn og unge til å interessere seg for koding


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Wow, ikke verst. Skulle ønske det var såpass fokus på koding når jeg gikk på grunnskolen.

Den gang handlet det om å lære Word, litt Excel, samt Internet Explorer. Og på ungdomsskolen fikk vi -1- dag med FrontPage. That's it. Dessverre klikket ofte datamaskinen og da fikk man gjerne litt kjeft og ble jagd bort. Good times.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ja, viktig at alle skal kunne alt, sånn at når man går ut i arbeidslivet så er man best mulig rustet for hva som etterspørres, nemlig dybdekunskap på enkeltområder og ikke et generelt nivå på alle områder.

Skolene har en tendens til å drepe alt som kan være spennende og hadde skolen drevet med programmering den gangen jeg gikk der, så hadde jeg garantert ikke sittet oppe hver eneste natt og lært meg å programmere og lært meg å faktisk tilegne meg kompetanse på egenhånd.

Nå er jeg ikke motstander mot at man skal kunne lære om programmering, men jeg tror man først må endre modellen til skolen og i et mye tidligere stadie la elever fokuser e på det de synes er spennende. Idag er skolen bare en kjempe lapskaus som er en blanding av alt mulig som fjerner smaken på hvert enkelt element også tror man at det blir sikkert bedre bare vi hiver enda mer oppi.

Nei, på tide at vi klarer å tenke utenfot boksen og faktisk innrømme for oss selv av vi burde endre skolemodell og ikke bare innholdet i den.

Lenke til kommentar
Selvstendigsaas skrev (1 time siden):

Ja, viktig at alle skal kunne alt, sånn at når man går ut i arbeidslivet så er man best mulig rustet for hva som etterspørres, nemlig dybdekunskap på enkeltområder og ikke et generelt nivå på alle områder.

I grunnskolen lærer man det grunnleggende for å 1) fungere senere i livet, og for å 2) være forberedt når man kommer til videregående og skal velge retning videre. Er det noe galt med dette mener du? Man må jo lære mye, prøve mye, samt modnes mye, før man finner ut hvor man hører hjemme hen i jobbmarkedet. Ingen har vel noengang sagt eller ment at man skal lære "alt". Kun det som er nødvendig for en ukjent fremtid.

Selvstendigsaas skrev (1 time siden):

Skolene har en tendens til å drepe alt som kan være spennende og hadde skolen drevet med programmering den gangen jeg gikk der, så hadde jeg garantert ikke sittet oppe hver eneste natt og lært meg å programmere og lært meg å faktisk tilegne meg kompetanse på egenhånd.

Vel, hadde jeg hatt programmering på grunnskolen hadde jeg spart flere år, både på videregående og på høyskole/universitet hvor jeg virret rundt i søken på det riktige.

Selvstendigsaas skrev (1 time siden):

[..] jeg tror man først må endre modellen til skolen og i et mye tidligere stadie la elever fokuser e på det de synes er spennende. [..]

Helt enig. Det er altfor rigide opplæringsplaner, med lite rom for individualisering. Men noe av problemet er også kranglete, sløve og dårlige lærere som aldri skulle vært lærere til å begynne med. Jeg kan telle de lærerne jeg har likt på én hånd ..

Endret av nightowl
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...