Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Skjermer i nye biler


Anbefalte innlegg

Er det bare jeg som syns det er skikkelig stygt med skjermene som ikke er integrert i mistkonsollen/dashbordet. Ser no ut som om de er ettermontert en gang på 2000 tallet. Har velgt bort flere biler pga dette, har vert veldig fornøyd med ford tidligere, men heller mot audi denne gang, masse pga interiøret 

Endret av Turnusarbeideren
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Turnusarbeideren skrev (47 minutter siden):

Er det bare jeg som syns det er skikkelig stygt med skjermene som ikke er integrert i mistkonsollen/dashbordet. Ser no ut som om de er ettermontert en gang på 2000 tallet. 

Helt enig. Ser ut som noen har hjemmemontert iPaden på dashboardet. Veldig stygt. Men dessverre noe man ikke ser ut til å slippe unna lenger.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Turnusarbeideren skrev (44 minutter siden):

Er det bare jeg som syns det er skikkelig stygt med skjermene som ikke er integrert i mistkonsollen/dashbordet. Ser no ut som om de er ettermontert en gang på 2000 tallet. Har velgt bort flere biler pga dette, har vert veldig fornøyd med ford tidligere, men heller mot audi denne gang, masse pga interiøret 

Enig! Støgt som faen! Bilprodusenter tar den enkle veien ut ved å klistre på ipad-liknande skjerm, istedenfor å designe/integrer alt. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
sedsberg skrev (4 minutter siden):

Når man risikerer bot for å f.eks. justere hastigheten på vinduspusserne så er det noe galt.

https://www.elbil24.no/nyttig/du-kan-fa-bot-for-dette/72917337

Men akkurat dette har vell lite med plassering av skjerm å gjøre, heller det at justeringen er plassert i skjerm :)

Heldigvis har nevnte bil mange redundante muligheter som auto som fungerer i de aller fleste tilfeller, spake på ratt for ad-hoc visking samt talestyring :)

Lenke til kommentar
sedsberg skrev (9 minutter siden):

Når man risikerer bot for å f.eks. justere hastigheten på vinduspusserne så er det noe galt.

https://www.elbil24.no/nyttig/du-kan-fa-bot-for-dette/72917337

Snart kommer vel Tesla med intelligente vindusviskere som vet når og hvor mye de skal viske. Akkurat som de skal komme med automatiske blinklys som bruker AI for å vite når du har tenkt å svinge..

Nei vent, alle biler har jo automatiske viskere, og det fungerer jo helt rævva.

Lenke til kommentar

Selvsagt. Det jeg er mest redd for er trenden med mer og mer på skjerm i stedet for dedikerte kontroller til spesifikke ting. Ikke alle er like flinke. Gjelder både skjerm og alt annet. Blinklyset i BMW-en jeg hadde var noe knot. I Golfen utrolig mye bedre. Selv om begge er (nesten) tradisjonelle. Varmeapparatet i BMW-en var derimot veldig bra. Alt kunne styres uten å ta øynene bort fra veien.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
44 minutes ago, sedsberg said:

Når man risikerer bot for å f.eks. justere hastigheten på vinduspusserne så er det noe galt.

https://www.elbil24.no/nyttig/du-kan-fa-bot-for-dette/72917337

Man risikerer også bot for å justere hastigheten på vinduspusserne om dette er implementert i hendel også.

Poenget er at man skal ikke bli uoppmerksom og forårsake ulykker. Og akkurat hva man blir gjort uoppmerksom av er underordnet. Fra lovverket sitert i artikkelen:

"Bruk av skjerm eller annet teknisk utstyr som medfører uoppmerksomhet, vil kunne straffes etter denne bestemmelsen."

Lenke til kommentar
5 minutes ago, Espen Hugaas Andersen said:

Man risikerer også bot for å justere hastigheten på vinduspusserne om dette er implementert i hendel også.

Poenget er at man skal ikke bli uoppmerksom og forårsake ulykker. Og akkurat hva man blir gjort uoppmerksom av er underordnet. Fra lovverket sitert i artikkelen:

"Bruk av skjerm eller annet teknisk utstyr som medfører uoppmerksomhet, vil kunne straffes etter denne bestemmelsen."

En vanlig vinduspusser kan man betjene 100% uten å ta blikket bort fra veien. For de fleste med noenlunde normal evnekapasitet klarer man det også uten nevneverdig anstrengelse.

Det mange tydeligvis ikke kan klare å fatte er at for å betjene en touch-skjerm så MÅ man se på og konsentrere seg om skjermen.

Prøv å skrive touch på mobilen uten å se på skjermen. 😛

Endret av sedsberg
  • Liker 1
Lenke til kommentar
5 minutes ago, sedsberg said:

En vanlig vinduspusser kan man betjene 100% uten å ta blikket bort fra veien. For de fleste med noenlunde normal evnekapasitet klarer man det også uten nevneverdig anstrengelse.

Det mange tydeligvis ikke kan klare å fatte er at for å betjene en touch-skjerm så MÅ man se på og konsentrere seg om skjermen.

Prøv å skrive touch på mobilen uten å se på skjermen. 😛

Jeg er med på at det er lettere å bli distrahert av en skjerm enn en hendel, men samtidig er det ikke veldig sannsynlig å bli distrahert av å raskt trykke på noe på skjermen, heller.

Man må også se vekk fra veien for å se på et speedometer, men det går stort sett veldig fint.

Endret av Espen Hugaas Andersen
Lenke til kommentar
2 minutes ago, Espen Hugaas Andersen said:

Jeg er med på at det er lettere å bli distrahert av en skjerm enn en hendel, men samtidig er det ikke veldig sannsynlig å bli distrahert av å raskt trykke på noe på skjermen, heller.

Hvis grensesnittet er fornuftig. Og det er det er er skeptisk til. Det er slettes ingen selvfølge for alle merker. Hvis en produsent ikke engang klarer å lage en blinklyshendel som fungerer ordentlig så klarer de sikkert å lage et GUI også som ikke fungerer ordentlig.

Jeg har til og med hatt en bil med speedometeret plassert på en helt ubrukelig plass. Langt til venstre så man må fysisk vri hele hodet for å se hvor fort en kjører.

Lenke til kommentar
Kajac skrev (15 minutter siden):

Nei, det gjør de ikke. Med mindre du har en helt unik bil som ingen andre har.

Det er vell ingen biler som er perfekte på noen områder. Men jeg vill si det fungerer stort sett bra på våre biler. Vi har nå en t-roc, model 3 og model y. Sistnevnte er nok best, model 3 en god 2 plass og t-roc desidert sist. Vi bor på vestlandet og har mye regn. Om den sliter så er det bare ett ad-hoc trykk som trengs. 

Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (33 minutter siden):

Det er vell ingen biler som er perfekte på noen områder. Men jeg vill si det fungerer stort sett bra på våre biler. Vi har nå en t-roc, model 3 og model y. Sistnevnte er nok best, model 3 en god 2 plass og t-roc desidert sist. Vi bor på vestlandet og har mye regn. Om den sliter så er det bare ett ad-hoc trykk som trengs. 

Den virker hos meg også "stort sett", men med en gang man må trykke en ekstra gang på visker-hendelen, så er det ikke lenger automatisk i mine øyne. Og dermed heller ikke godt nok.

Jeg skulle mye heller hatt vanlige intervall-viskere enn automatikk.

Endret av Kajac
Lenke til kommentar
sedsberg skrev (2 timer siden):

Når man risikerer bot for å f.eks. justere hastigheten på vinduspusserne så er det noe galt.

https://www.elbil24.no/nyttig/du-kan-fa-bot-for-dette/72917337

Nei, det er egentlig ikke det... Funksjonen kan brukes via hendel, så det er i mitt syn helt unødvendig å bruke skjerm i fart for å justere hastighet. Hva er grunnen til å bruke skjermen? Jeg tipper han fiklet med innstillingene til viskeren, noe man bør gjøre når bilen står stille.  Hvis hendelen knekker eller ikke virker, eller vindusviskerne skrus av i 100kmt så begynner du ikke å fikle rundt for å fikse problemet, du setter på nødblink og kjører inn til siden. 

Så tipper jeg sjansen for å få bot, hvis du kjapt titter ned og trykker på en knapp på skjermen er nærmest ikke til stede, så sant du ikke skaper en ulykke fordi du gjør det. 

Det samme gjelder innplotting av GPS, det er nødvendig å skrive inn adresser, men livsfarlig å gjøre dette i fart. 

Edit: Jeg skjønner nå at problemet er at slike funksjoner kun kan være på skjerm, det er selvsagt utrolig dumt. Alle nødvendige funksjoner for kjøring bør være styrt på "gamlemåten"

Endret av Baranladion
Lenke til kommentar
Kajac skrev (Akkurat nå):

Den virker hos meg også "stort sett", men med en gang man må trykke en ekstra gang på visker-hendelen, så er det ikke lenger automatisk i mine øyne. Og dermed heller ikke godt nok.

Ja det kan en si, men at jeg må trykke en gang i blandt går greit for mitt bruk. Jeg må trykke mer i biler med bosch sensor, så jeg setter pris på forbedringer :)

 

Men for å bli "best" i klassen her må en nok plassere kamera i synsvinkel og ikke i toppen av vinduet. Iallefall ikke på veldig aerodynamiske biler. Her lander det lite regn til tider. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...