Gå til innhold

Hjemmekontor og høye strømpriser gir tidenes varmepumpe-salg [Ekstra]


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det selges og installeres masse varmepumper, men det skjer heller lite i utvikling av styringssystemene for disse.

Som kunder ønsker vi varmepumper som fungerer som klimaanlegg i biler: Sett en temperatur, og huset får den temperaturen inne uansett temperatur ute. Der er vi ikke i dag, selv med de "smarteste" varmepumpene. Det blir for kaldt eller for varmt, og man må som regel slå av og på og endre på innstillinger etter hvert som temperaturen ute varierer. Det burde være helt unødvendig i 2021.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

En ting som jeg nettopp har skjønt jeg har gjort feil er å bruke "Auto" instillingen på vifta.

Det gjør det mye vanskeligere å oppnå riktig varme eller kjøling, mens hvis du heller setter den på en gitt hastighet (høyest mulig ift støy du kan godta), så justerer pumpa kun temperaturen på lufta den sirkulerer og reguleringen blir mye bedre.

(Auto modus på drift skal selvsagt ikke benyttes, det bør alle som har kjøpt varmepunke de siste 20 årene ha fått opplyst)

Endret av kjetilkl
Lenke til kommentar

Jeg er litt usikker på hvorvidt man kan kalle automodusen for en designfeil eller brukerfeil, på varmepumper ment for hjemmebruk. Det eneste gode bruksscenariet jeg kommer på er i ubetjente bygg / tekniske rom som ikke har regelmessig tilsyn og som har risiko for å bli for varm på sommeren og for kald på vinteren.

Lenke til kommentar

Jeg har selvsagt blitt fortalt dette av selgere og teknikere, men det er jo ikke noe man bare skal akseptere. Det at man "for all del ikke" må bruke automatisk modus på varmepumpene vitner vel egentlig mest om hvor dårlig produktutviklingen i markedet har vært. Dagens varmepumper har altså ingen automatikk (som fungerer), men selges inn som om de skulle hatt det. Og at det har vært slik i 20 år er jo enda en grunn til å ikke akseptere at det skal være sånn. Det er jo tvert imot et soleklart eksempel på en hel bransje som overhode ikke følger med på utviklingen.

Den beste løsningen ville selvsagt vært om produsentene kunne løftet hodet og sett litt mer enn at brukerne "nå er mer opptatt av design" (hallo, 1990), og sammenligne sin teknologi med andre områder (f.eks. klimaanlegg i biler). Automatikken kan fikses ved å legge inn en litt kraftigere datamaskin (f.eks. Raspberry Zero) som kontroller, og gi den tilgang til å snu vifta når forholdene tilsier det. Det er ikke vanskelig å erstatte brukeren i det henseendet. Kan du gjøre det med fjernkontrollen (som virkelig trenger oppdatering, don't get me started…) kan du få automatikken til å gjøre det. Det er fullt mulig, det er bare viljen til produsentene som mangler.

Siden varmepumpene endelig har fått WiFi-tilkobling er det også et håp om at en tredjepart kan revolusjonere markedet ved å bygge automatikk som manuelt styrer pumpen til å holde temperaturen riktig uansett vær. Det er som sagt ikke vanskelig, man trenger bare litt datakunnskap (og tilgang til sensorer).

Dersom produsentene ikke snart ser behovet vil en bilprodusent kunne velte hele markedet ved å bygge et klimaanlegg for hjemmet som kan erstatte den tradisjonelle varmepumpa (eks: https://electrek.co/2021/06/16/elon-musk-tesla-home-hvac-advertise-car-air-purification-system/). Det er bare snakk om å løfte blikket litt.

Endret av eDooku
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Kahuna skrev (52 minutter siden):

En automodus som ikke er ekte automatisk men må passes på av brukeren kan godt kalles en designfeil. ;)

 

Det er ikke en designfeil når pumpa på juleaften begynner å kjøle ned når peisen står og gløder (når pumpa står på idiotisk auto)! Skal pumpa til enhver tid kjenne datoen og utetemperatur? Hva om en  på en kald dag av en eller annen grunn har fått alt for høy temperatur, skal da bruker være nødt til å overstyre pumpas "utvidede intelligens" til allikevel å kjøle ned?

For min del synes jeg automatikk er ok så lenge den er enkel og oversiktlig. Er den ikke det så vil den irritere meg enormt når den ikke oppfører seg slik som jeg ønsker.

Jeg har meget gode erfaringer med min varmepumpe. Den dekket sine direkte utgifter på tre år (pris-minus spart strøm) og har kostet meg en service på kr 1.500 siden den var ny i desember 2013 (varmeforbruk på ca 10.000 kWh ned til ca 3.500 kWh. De 10.000 kWh dekket alt av oppvarming og var termostatstyrte panelovner som jeg jeg slo ned temperaturen med 5 grader om natta). Andre har nok blitt mye mer sløsete med varme etter installering av varmepumpe og ikke oppnådd mine besparelser!

Alle som ikke har luft til luft varmepumper bør øyeblikkelig skaffe seg slike og redusere strømregningene betraktelig. Alle sløsere bør være litt mer kritiske til sin egen strømbruk (før de skriker om høye strømpriser). Og en kommune som Oslo bør betale tilbake sine brukere av ca en milliard merinntekt som kunstig høyere priser gir (marginal ubalanse i produksjon mot forbruk ga himmel i 2020 (ca 8 øre per kWh i snitt gjennom året) og hevete i 2021 (kanskje 70 øre i snitt). Slike tilfeldige voldsomme utslag for en vare som er nødvendig for alle og som for mange er en stor andel av utgiftsbudsjettet i vintermånedene, er ikke akseptabelt i et opplyst samfunn!

For ordens skylde så jeg har jeg naturligvis aldri stilt min varmepumpe på auto, men den har virket utmerket ved å gi en jevn temperatur døgnet rundt (har skrudd den nett på natta)!

Endret av Ketill Jacobsen
Lenke til kommentar
Kahuna skrev (54 minutter siden):

En automodus som ikke er ekte automatisk men må passes på av brukeren kan godt kalles en designfeil. ;)

Automodusen er jo ekte og helt automatisk. Det er ikke noe å si på det. Problemet er at den bare tenker i sin egen lille boks akkurat som en hver annen automatisk termostat. Den justerer varmeproduksjonen ut fra hvorvidt den føler det er varmt eller ei. Den er jo ikke tankeleser og kan ikke vite om det trengs kjøling fordi sola steiker eller om det bare er kjerringa som trollfyrer i peisen.

Automatikken fungerer akkurat slik som beskrevet i brukermanualen. At folk hverken leser den eller hører på montøren og dermed ikke forstår hvordan automatikken fungerer er kun brukerfeil. Kanskje folk bør beskyttes mot seg selv? Fjern knappen og kall den "Avansert modus - les manualen først" eller noe sånt.

Lenke til kommentar

Det som later til å være ønskelig her er å ha bedre kontroll på hysteresen i reguleringen. I tilegg tenker jeg en utetetemperaturføler kunne vært nyttig. Når man bruker kjølingen er det gjerne for at man ønsker det kaldere inne enn ute, eller i det minste fordi det er varmt nok ute til at solbelastnigen øker temperaturen inne for mye.

Den enkle løsningen kan imidlertid være å sette anlegget på kun varme etter at sommeren er over.

Lenke til kommentar
Ketill Jacobsen skrev (17 minutter siden):

Alle som ikke har luft til luft varmepumper bør øyeblikkelig skaffe seg slike og redusere strømregningene betraktelig.

Tiltredes 90% (det er ikke alle boliger det er egnet eller tillatt i borettslag/sameie)

Til og med fjernvarmekunder bør vurdere varmepumpe for å senke sine fyringsutgifter. Det er meningsløst å betale panelovn-pris for varmen når man kan kjøpe varmepumpe, betale 1/3 og få sommerkjøling med på kjøpet.

Lenke til kommentar
eDooku skrev (25 minutter siden):

Den beste løsningen ville selvsagt vært om produsentene kunne løftet hodet og sett litt mer enn at brukerne "nå er mer opptatt av design" (hallo, 1990), og sammenligne sin teknologi med andre områder (f.eks. klimaanlegg i biler). Automatikken kan fikses ved å legge inn en litt kraftigere datamaskin (f.eks. Raspberry Zero) som kontroller, og gi den tilgang til å snu vifta når forholdene tilsier det. Det er ikke vanskelig å erstatte brukeren i det henseendet. Kan du gjøre det med fjernkontrollen (som virkelig trenger oppdatering, don't get me started…) kan du få automatikken til å gjøre det. Det er fullt mulig, det er bare viljen til produsentene som mangler.

Siden varmepumpene endelig har fått WiFi-tilkobling er det også et håp om at en tredjepart kan revolusjonere markedet ved å bygge automatikk som manuelt styrer pumpen til å holde temperaturen riktig uansett vær. Det er som sagt ikke vanskelig, man trenger bare litt datakunnskap.

Dersom produsentene ikke snart ser behovet vil en bilprodusent kunne velte hele markedet ved å bygge et klimaanlegg for hjemmet som kan erstatte den tradisjonelle varmepumpa (eks: https://electrek.co/2021/06/16/elon-musk-tesla-home-hvac-advertise-car-air-purification-system/). Det er bare snakk om å løfte blikket litt.

Tja, jeg vil ikke si smart styring er den største mangelen akkurat. Den bør stå i varmemodus i utgangspunktet. Man er jo gjerne godt bevisst på når man setter den i kjølemodus.

Det virker ikke som det skal komme noe fra Elon Musk med det første. Han er mer enn nok opptatt med andre ting i lang tid fremover.

Den største mangelen med dagens varmepumper mener jeg er den gammeldagse tankegangen med null redundans og at anlegget er delt i to eller flere deler (utedel og innedel(er)). En annen stor mangel er varmelager. Heldigvis er det nå flere VVB-selskaper som viser vei med én enhet med både innedel, utedel og varmelager i ett.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
RRhoads skrev (6 minutter siden):

Klimaanlegg i biler har den fordelen at de kan ha tempføler på utluft. Den luksusen har ikke en varmepumpe, da det er en ganske kompakt innedel. Kanskje hvis man kunne plassert føler et annet sted i rommet. 

Det er jo ikke noe i veien for å plassere en føler på utedelen og kable det inn sammen med rørene til innedelen, eller overføre det trådløst sånn som med trådløse inne-ute-termometere.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Et problem med automodus, er hvorvidt føleren sitter slik til at den treffes av trekken fra ytterdøra og varmen fra direkte solvarme. Dette kan gjøre et den skifter mellom å varme eller ikke. Direkte sollys gir høyere temperatur enn hva rommet faktisk har, så kjøles det, og så havner den i skygge og merker at rommet er blitt kaldere. Tilsvarende om den havner i trekken når folk går ut eller inn i boligen, så tror den det er kaldere enn det er i rommet, og den starter oppvarmingen.

Begge situasjoner skaper feilsituasjoner som ikke burde oppstå. Man bør derfor vurdere om plasseringen av varmepumpen er korrekt, og om man burde satt på et deksel som skaper skygge, og slik at man ikke får det kunstig varmt mot sensor.

Og enig med de som sier at pumpen ikke kan gjette på hva du som bruker ønsker den skal gjøre, når du setter i gang med vedfyring. Da må man bare slå av autofunksjonen. Men når slike situasjoner ikke er til stede, og man også har luket ut feilkildene nevnt ovenfor, så er jeg enig i at autofunksjonen burde fungere greit. Kanskje burde den hatt litt større slingringsmonn før den setter i gang med korrigerende tiltak. Problemet er jo at den bruker vel mye strøm når den er for hissig med å justere seg, slik at man burde tillate den å akseptere litt større forskjell enn den standard er satt opp til. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...