Gå til innhold

Rask PC har blitt treg til å starte ETT program


Helm

Anbefalte innlegg

Asus ROG G750JZ

i7-4710HQ

16 GB RAM

SSD

Win 10 Pro 64-bit

 

Booting av Windows tar ca 1 minutt, jeg husker det tok ca 10 sekunder for lenge siden. Men det er ikke noe stort problem fordi jeg starter bare opp PC'en når den tilfeldig slår seg av og det er ikke ofte. Batteriet er fjernet fordi det sluttet å ta lading. Før PC'en begynte å slå seg av tilfeldig, omstartet jeg så sjelden som ca to ganger i året. Siden den gang har den begynt å slå seg av selv, det kan skje to ganger på en uke eller det kan gå to måneder uten at det skjer.

Når den slår seg av er det som om strømmen går. Alt blir svart helt brått.

 

Jeg har noen programmer på auto oppstart så det er naturlig at Windows tar mer enn 10 sekunder. Men det er ikke så mange programmer (Steam, Epic Games, Norton og noe annet småtteri). Noen ganger hører jeg at PC'en mokler med CD-stasjonen en god stund under oppstart. Det står en skive i stasjonen men samme skiven har sått der i 5 år og dengang brydde ikke Windows seg om at der er en skive under oppstart (ikke merkbart for meg i alle fall).

 

Når Windows har kjørt uten omstart i noen uker blir alt litt tregt, selv åpning av en liten mappe. Hvorfor? Jeg kan ha 10 GB ledig RAM.

Nå har jeg nettopp omstartet maskinen fordi et spill ble sabla tregt å starte. Akkurat nå er Windows veldig responsivt og alt skjer lynende raskt. Men spillet er fortsatt like tregt å starte. Jeg har reparert installasjonen men merker ingen forskjell. Når spillet først har startet kjører det normalt. Det er bare oppstarten som går i sirup. Jeg klikker ikonet for å starte det, og det er som om at det er en 13 sekunders forsinkelse før noe som helst begynner å skje. Det skal normal ta 4 sekunder.

 

Endret av Helm
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
12 minutes ago, LMH1 said:

Sandforce SSD? Litt vanskelig å gjette Kan være driverproblemer eller dårlig program, noen programmer blir trege etter mye oppdateringer eller tom lagringsplass?

Noen tilfeller vet jeg eldre laptoper blir tregere for windows 10 særlig de for vista og windows 7.

Jeg tror ikke det er Sandforce, det er et navn jeg ikke har hørt før. I Device Manager ser jeg en "HGST [langt nummer] SCSI Disk Device", og en "Intel Raid 0 Volume SCSI Disk Device". Jeg har en SSD og en HDD, jeg vet ikke hvem som har produsert dem.

Jeg er litt forundret over at det står Raid. Jeg tror ikke jeg har noen disker i raid. SSD og HDD fungere som to separate enheter uavhengig av hverandre.

 

Jeg har kjørt Win 10 i noen år, tregheten er av nyere dato. Jeg har også unngått alle oppdateringer de siste årene så det er ikke en oppdatering som er skyld i dette. Og så merker jeg denne tregheten bare på dette ene programmet.

 

Den andre tregheten jeg nevnte var mer generell, den burde ikke finne sted men den forsvinner ved Windows omstart. Men dette ene programmet er nå like tregt enten Windows har kjørt i en uke eller 5 minutter.

Endret av Helm
Lenke til kommentar
6 minutes ago, Helm said:

Hvafornoe? Er det en fysisk ting?

 

Snerk (som på kakaoen) er nok ikke en beskrivelse man skal ta bokstavelig, men hvis man ser på fysikken bak en SSD, så handler det om å 'skrive' en svak elektrisk ladning inn i en mikroskopisk 'celle' på en chip, for så så å 'lese' av denne ladningen senere og så tolke om det er en 1 eller en 0. Over tid vil disse små ladningene kunne svekkes og SSD'kontrolleren kan bli i tvil om det er en 0 eller 1 man leser. Det finnes kompliserte algoritmer for å ta sånne avgjørelser, bl.a. bruk av sjekksummer for å detektere feil, og gjentatte leseforsøk for å prøve å få til en korrekt avlesning av en 'sektor' på SSD'en. SSD-kontrolleren kan også bestemme seg for at en 'sektor' ikke lenger er til å stole på, og 'mappe' den helt ut av videre bruk. I det hele tatt er det flere ting som gjøre en SSD treg over tid.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
15 minutes ago, nebrewfoz said:

Snerk på SSD'en? (Ja, det er ikke bare HDD'er som kan bli trege over tid.)

Jeg har samme app installert to steder, på SSD og på HDD. Begge installasjonene har blitt mye tregere under oppstart.

Kan de være gjenstand for intens skanning fra Norton? Jeg har hatt Norton lenge så det er rart.

 

Lenke til kommentar
Just now, Helm said:

Jeg har samme app installert to steder, på SSD og på HDD. Begge installasjonene har blitt mye tregere under oppstart.

Kan de være gjenstand for intens skanning fra Norton? Jeg har hatt Norton lenge så det er rart.

 

Prøv uten Norton og se om det forandrer på noe. (Kan den slås av midlertidig?)

Selv har jeg ikke brukt noe annet enn det som følger med Windows 10, samt at jeg kjører den månedlige Malicious Software Removal tool (- eller hva nå den heter-) som Windows Update serverer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
7 minutes ago, Helm said:

Jeg tror ikke det er Sandforce, det er et navn jeg ikke har hørt før. I Device Manager ser jeg en "HGST [langt nummer] SCSI Disk Device", og en "Intel Raid 0 Volume SCSI Disk Device". Jeg har en SSD og en HDD, jeg vet ikke hvem som har produsert dem.

Jeg er litt forundret over at det står Raid. Jeg tror ikke jeg har noen disker i raid. SSD og HDD fungere som to separate enheter uavhengig av hverandre.

HGST = Hitachi Global Storage Technologies , så det er nok HDD'en.

Jeg tror den Intel RAID-kontrolleren også kan brukes med bare én disk, selv om navnet da blir litt forvirrende.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
4 minutes ago, nebrewfoz said:

Prøv uten Norton og se om det forandrer på noe. (Kan den slås av midlertidig?)

Selv har jeg ikke brukt noe annet enn det som følger med Windows 10, samt at jeg kjører den månedlige Malicious Software Removal tool (- eller hva nå den heter-) som Windows Update serverer.

God idé. Jeg slo på flymodus men så glemte jeg å slå av Norton. Med flymodus på så starter programmet raskt som normalt. Programmet er en "patcher" som i sin tur starter selve spillet. Kanskje problemet er i nettet et sted.

 

Lenke til kommentar
7 minutes ago, nebrewfoz said:

HGST = Hitachi Global Storage Technologies , så det er nok HDD'en.

Jeg tror den Intel RAID-kontrolleren også kan brukes med bare én disk, selv om navnet da blir litt forvirrende.

Kanskje SSD'en består av 2 stk SSD satt i raid på samme kortet?

 

Lenke til kommentar
19 minutes ago, nebrewfoz said:

Selv har jeg ikke brukt noe annet enn det som følger med Windows 10, samt at jeg kjører den månedlige Malicious Software Removal tool (- eller hva nå den heter-) som Windows Update serverer.

Du holder kanskje din Windows oppdatert. Jeg fikk for lite kontroll over oppdateringene i Win10 så jeg deaktiverte Win Update. Det er ikke enkelt å deaktvere men jeg var forbannet nok til å finne ut hvordan man gjør det i registeret. :D

Jeg kan ikke ha noe mas om oppdateringer på en maskin som kjører 24 timer i døgnet. Det ødela for spillingen som jeg har maskinen for.

Norton holder seg oppdatert uten å avbryte meg.

 

Endret av Helm
Lenke til kommentar
12 minutes ago, Helm said:

God idé. Jeg slo på flymodus men så glemte jeg å slå av Norton. Med flymodus på så starter programmet raskt som normalt. Programmet er en "patcher" som i sin tur starter selve spillet. Kanskje problemet er i nettet et sted.

 

Hvis Flymodus hjelper, så rettes mistanken mot nettverksdrivere og denslags. Eller er det den 'patcheren' som kontakter 'noe' på nettet, og nå tar det lengre tid enn før? (Og uten nettilgang så gidder den ikke å vente og alt går like raskt som før?)

Lenke til kommentar
2 minutes ago, nebrewfoz said:

Hvis Flymodus hjelper, så rettes mistanken mot nettverksdrivere og denslags. Eller er det den 'patcheren' som kontakter 'noe' på nettet, og nå tar det lengre tid enn før? (Og uten nettilgang så gidder den ikke å vente og alt går like raskt som før?)

Drivere som fungerer utmerket slutter ikke sånn plutselig å fungere utmerket uten at noe annet har endret seg. Det kan virke som at patcheren venter på noe, men i så fall gjør den det FØR vinduet kommer opp.

Det ville vært mer naturlig at vinduet til patcheren åpner seg som normalt uavhengig av forbindelsen?

 

Lenke til kommentar

Windows Update-tjenesten kan aktiveres/deaktiveres i Tjenester (services.msc) ved å bruke ca. 10 sekunder. Aktiver Windows Update ukentlig, annenhver uke eller månedlig. Fjern Norton-søppelet fullstendig, bruk Windows Defender.

Til poenget:

  1. Hva står i hendelsesloggen i Windows? Gir den indikasjon på problemer med disk eller annet som fører til at maskinen plutselig skrur seg av?
  2. Hvordan er temperaturene i maskinen? Kan noe ha trigget en plutselig avslutning for å beskytte maskinen?

Gjentar: Event log er din venn. Høyreklikk på Start og velg Hendelsesliste, eller Win + R --> "compmgmt.msc".

Vanskelig å si hvorfor du opplever treghet etter noen uker med ingen omstart, men dette er Windows, og omstarter er uunngåelige.

 

Edit: Prøv å kjøre CrystalDiskInfo og se på helsen til SSD-en din. https://crystalmark.info/en/software/crystaldiskinfo/

SSD-er er "forbruksvare".

Endret av TheKent
  • Liker 1
Lenke til kommentar

1) Vet ikke. Skal undersøke neste gang den slår seg av.

2) Den slår seg av uavhengig av temperatur. Maskinen blir aldri spesielt varm men den har slått seg av i spilløkter når den er moderat varm, og også når den var kald med bare en nettleser oppe. Hvor varm den blir under spilløkter vet jeg ikke, men viftene går med moderat hastighet, langt fra like raskt som under Windows oppstart når de går for fullt. Forutsatt at viftene gjør det de skal, blir maskinen aldri særlig varm.

Tilfeldig avslåing begynte omtrent samtidig som at batteriet sluttet å ta lading, det kan være en sammenheng.

 

CrystalDiskInfo som du linker til har flere versjoner av verktøyet sitt, jeg er usikker.

Angående slike verktøy:

https://www.bleepingcomputer.com/forums/t/687451/how-good-is-the-tool-crystal-disk-info-to-test-the-hard-drive-if-it-is-dying/#entry4622016

Jeg skal visst ha en lisens til HD Tune Pro. Jeg fant frem en gammel installasjonsfil fra 2016.... og Norton satte den i karentene.

 

Lenke til kommentar

Det trege programmet (patcheren) er installert to steder, på SSD og HDD. Nå startet jeg opp fra HDD og det tok ca 2 sekunder. Det er unormalt raskt. Begge har i de siste par ukene vært trege og tatt ca 13 sekunder.

 

Jeg har ikke fått et analyseprogram opp å gå ennå, sier de hvor lang levetid disken har?

Jeg tror min SSD er laget av Intel og Intel har trolig noen verktøy som er bedre enn tredjeparts.

 

Endret av Helm
Lenke til kommentar

For det første: oppdater Windows. Du spiller ikke på den 24/7, det er plenty med tid i døgnet til å få oppdatert den. Oppdateringer er viktig ikke bare for sikkerhet, men også ytelse. Det kommer stadig forbedringer i drivere og ting og tang. 

For det andre: hvis dette programmet henger på nettverksaktivitet er den naturlige forklaringen at det er ett eller annet med den serveren som dette programmet kontakter. Alternativt ett eller annet obskurt problem med nettverksdriverne dine. 

Lenke til kommentar
4 hours ago, henrikwl said:

For det første: oppdater Windows. Du spiller ikke på den 24/7, det er plenty med tid i døgnet til å få oppdatert den. Oppdateringer er viktig ikke bare for sikkerhet, men også ytelse. Det kommer stadig forbedringer i drivere og ting og tang. 

For det andre: hvis dette programmet henger på nettverksaktivitet er den naturlige forklaringen at det er ett eller annet med den serveren som dette programmet kontakter. Alternativt ett eller annet obskurt problem med nettverksdriverne dine. 

Jeg sitter ikke med maskinen 24 timer i døgnet, men jeg spiller ca 24 timer i døgnet. Når jeg er borte overlates jobben til en macro. Andre som gjør det samme kan spille 72 timer per døgn, når de kjører tre kopier av samme spill samtidig.

Måten Microsoft drifter sine oppdateringer på, gjør meg bare forbannet. Jeg har gått fra å være pro Win updates til å være anti Win updates.

Det er jo ironisk også. Tidligere hadde jeg piratkopier av Windows og jeg holdt Windows oppdatert. Nå har jeg lisens og jeg skyr oppdateringene som pesten.

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...