Gå til innhold

WWF advarer mot letestans-kompromiss: – Vil ikke gi reell klimaeffekt


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Klarer vi oss uten olje? Nei. 

Har vi alternativer for olje? Nei. 

Må vi importere all oljen vi bruker fra andre om vi ikke produserer selv? Ja

Er andre oljenasjoner villige til å vurdere klima opp mot oljeproduksjon? Nei. 

Hjelper det på lang sikt at Norge kutter oljeproduksjonen? Nei. 

Kommer folk flest til å legge om livsstilen tilstrekkelig til å redde miljøet, før det er for sent? Nei. 

 

Norge må være en foregangsnasjon, ja, men ikke på å kutte produksjonen, men å bruke pengene vi tjener på å etablere ny teknologi som kan gjøre at vi lever som før, men forurenser mindre. Dette er den eneste realistiske metoden for å få med alle. Slik vi gjorde med elektriske biler. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar

På hvilken måte vil letestans i Norge hjelpe ville dyr i verden? Jeg trodde den største trusselen mot ville dyr var omdisponeringer av land, blant annet for produksjon av biobrensel som erstatning for olje? Klima vil heller ikke ha godt av norsk letestans, så dette er ubegripelig for meg. 

Lenke til kommentar

Klarer vi oss uten olje? Ja 

Har vi alternativer for olje? Ja. 

Må vi importere all oljen vi bruker fra andre om vi ikke produserer selv? Nei (vi trenger ikke olje)

Er andre oljenasjoner villige til å vurdere klima opp mot oljeproduksjon? Ja. 

Hjelper det på lang sikt at Norge kutter oljeproduksjonen? Ja. 

Kommer folk flest til å legge om livsstilen tilstrekkelig til å redde miljøet, før det er for sent? Ja. 

😉

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Serpentbane skrev (1 time siden):

Klarer vi oss uten olje? Nei. 

Har vi alternativer for olje? Nei. 

Må vi importere all oljen vi bruker fra andre om vi ikke produserer selv? Ja

Er andre oljenasjoner villige til å vurdere klima opp mot oljeproduksjon? Nei. 

Hjelper det på lang sikt at Norge kutter oljeproduksjonen? Nei. 

Kommer folk flest til å legge om livsstilen tilstrekkelig til å redde miljøet, før det er for sent? Nei. 

 

Norge må være en foregangsnasjon, ja, men ikke på å kutte produksjonen, men å bruke pengene vi tjener på å etablere ny teknologi som kan gjøre at vi lever som før, men forurenser mindre. Dette er den eneste realistiske metoden for å få med alle. Slik vi gjorde med elektriske biler. 

Elbil poltikken er et så ufattelig dårlig eksempel, kan ikke drive av å subsidiere forbruk. Absolutt ingen andre land driver av med dette.

Jeg ønsker meg ny pc med intel alder lage og nvidia rtx 3090, hvor er det jeg skal henvende meg for å få dette momsfritt?

Lenke til kommentar
bruker-540634 skrev (7 minutter siden):

Elbil poltikken er et så ufattelig dårlig eksempel, kan ikke drive av å subsidiere forbruk. Absolutt ingen andre land driver av med dette.

Jeg ønsker meg ny pc med intel alder lage og nvidia rtx 3090, hvor er det jeg skal henvende meg for å få dette momsfritt?

Elbilpolitikken er et ufattelig godt eksempel på at en relativt kort periode med politisk satsning og vilje fører til relativt umiddelbar endring med målbar effekt. Spesielt siden Norge gjorde det mulig for produsentene å legge om produksjonen, og hele verden er ved å følge på. 

Derav det jeg skriver, pengene vi taper på å kutte olje kunne vært brukt til å gjøre oss uavhengig av olje, som er hele poenget. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
PV-fan skrev (12 minutter siden):

Hjelper det på lang sikt at Norge kutter oljeproduksjonen? Ja

😉

Først kan du jo heve presisjonsnivået ditt, og si letestans, eventuelt tidfeste når du mener Norge skal kutte (til null?). Så kan du jo forsøke å forklare hvor du har dette fra, og akkurat hva du tror det hjelper for.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del skrev (29 minutter siden):

Først kan du jo heve presisjonsnivået ditt, og si letestans, eventuelt tidfeste når du mener Norge skal kutte (til null?). Så kan du jo forsøke å forklare hvor du har dette fra, og akkurat hva du tror det hjelper for.

Det kan du spørre Serpentbane om som først postet. Jeg prøvde bare et morsomt svar.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
PV-fan skrev (1 time siden):

Klarer vi oss uten olje? Ja 

Har vi alternativer for olje? Ja. 

Må vi importere all oljen vi bruker fra andre om vi ikke produserer selv? Nei (vi trenger ikke olje)

Er andre oljenasjoner villige til å vurdere klima opp mot oljeproduksjon? Ja. 

Hjelper det på lang sikt at Norge kutter oljeproduksjonen? Ja. 

Kommer folk flest til å legge om livsstilen tilstrekkelig til å redde miljøet, før det er for sent? Ja. 

😉

Å fable om en utopi løser ingen problemer. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Serpentbane skrev (5 timer siden):

Klarer vi oss uten olje? Nei. 

Har vi alternativer for olje? Nei. 

Må vi importere all oljen vi bruker fra andre om vi ikke produserer selv? Ja

Er andre oljenasjoner villige til å vurdere klima opp mot oljeproduksjon? Nei. 

Hjelper det på lang sikt at Norge kutter oljeproduksjonen? Nei. 

Kommer folk flest til å legge om livsstilen tilstrekkelig til å redde miljøet, før det er for sent? Nei. 

 

Norge må være en foregangsnasjon, ja, men ikke på å kutte produksjonen, men å bruke pengene vi tjener på å etablere ny teknologi som kan gjøre at vi lever som før, men forurenser mindre. Dette er den eneste realistiske metoden for å få med alle. Slik vi gjorde med elektriske biler. 

Menneskeheten klarte seg i mange tusen år før vi startet å bruke olje og kan selvfølgelig overleve fint uten. Vi kan selvfølgelig ikke avslutte forbruket av olje over natta. Men vi kan komme langt i løpet av de neste 20 årene. I løpet av den tiden vil vi rekke å ta opp det meste av de reservene vi har i dag uten å gjøre store investeringer.

  • Liker 6
Lenke til kommentar

Syns dette med letestans og "sluttdato" for oljevirksomheten er veldig kaotisk og dårlig presisert. Det er innlysende at avkastningen fra oljevirksomheten vil øke krone for krone mot frigjorte midler. Leser man i avisen om knapphet på arbeidskraft, så er det også åpenbart at "lete-arbeidsplassene" koster svært mye mer enn opplæring til andre yrker som det er økende behov for. Det blir aldri problematisert hva en arbeidsplass på sokkelen subsidieres med så lenge kostnadene skjules i selskapenes kontantstrøm. For samfunnet er det nå best å maksimere avkastningen, og investere i menneskeressurser som kan gjøre de nye jobbene.

Lenke til kommentar
Eivind Helle skrev (21 timer siden):

Menneskeheten klarte seg i mange tusen år før vi startet å bruke olje og kan selvfølgelig overleve fint uten. Vi kan selvfølgelig ikke avslutte forbruket av olje over natta. Men vi kan komme langt i løpet av de neste 20 årene. I løpet av den tiden vil vi rekke å ta opp det meste av de reservene vi har i dag uten å gjøre store investeringer.

Og hvordan tenker du å komme langt over de neste 20 årene? 

Leste du egentlig det jeg skrev?

Meneskeheten før oljen kan ikke brukes som referanse. Hvor mange vil tilbake dit? Folk kommer ikke frivillig til å gi slipp på sine goder og hoppe tilbake til et førindistruelt levesett, ikke før det er for sent, alt kollapser, og massevis av folk dør og vi tvinges dit. Om man skal være ekstrem. 

Det er null poeng i å trappe ned på noen verdens ting før man har alternativer. Alt annet blir en utopi. Skal man slutte med olje må man gjøre seg uavhengig av den. Dette er en stor og kostbar omstilling som krever massevis av ny teknologi og nye tankesett.

At vi slutter å pumpe olje eller lete etter nye brønner hjelper null og niks hvis ingen ting ellers endres. Annet enn en tullete feelgood greie. OPEC kommer bare til å peke på noen andre og si, "du, pump mer". 

Skal vi gjøre noe som virkelig fungerer må vi aktivt investere i og fremme alternativer, satse på ny teknologi, og legge til rette for bruk av denne. Skape utvikling slik at Norge blir en foregangsnasjon på dette.

Selvsagt vil ikke alt fungere, men vi har ikke tid til å stikke hodet i sanden å vente på at andre løser problemene. 

Endret av Serpentbane
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er i bunn og grunn menneskelige faktorer som sørger for at det er lurt å slutte med oljeleting. Man kan gjøre følgende eksperiment: kjøp godteri, ha det i en skål foran barn, og se om de spiser. En annen dag så kjøper du godteri, holder det skjult, og gjemmer det i skapet. 

Den samme effekten finnes om det meste, også om eksistensen av oljeforekomster. Hvis vi vet de er der, så er fristelsen litt for stor til å la være å gjøre noe med det. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...