Gå til innhold

ANMELDELSE: Kena: Bridge of Spirits


Anbefalte innlegg

Duke Soforth skrev (På 2021-9-24 den 10.22):

Men det er da virkelig ikke det jeg sier? Jeg sier at karakteren er subjektiv, basert på en subjektiv tekst/opplevelse, men at folket der ute bruker karakterene i ettertid som en objektiv målestokk. Og at DET er problemet med at slike anmeldelser har karakterer. Bort med karakterene, la teksten stå.

Utgjør det noen forskjell i en enkelt anmeldelse? Nei, for den er uansett subjektiv, og ordlyden i teksten er uansett en indikasjon på hva karakteren ville ha blitt. 

Når det gjelder bruk av karakterer som en objektiv målestokk så blir det noe helt annet da man gjerne vi henvise til summen av flere anmeldelser. Altså, mange subjektive meninger kan gi et objektivt resultat. 

Det betyr ikke nødvendigvis at en høy score vil treffe deg, men hva som treffer i mainstream markedet. Det er like vel en bedre indikasjon, og et godt alternativ til lese 500 anmeldelser for å komme fram til samme konklusjon basert på hva som skrives. 

Endret av Serpentbane
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har spilt i halvannen time, og det virker helt greit. Det må skje noe helt spektakulært og overveldende for at dette kan rettferdiggjøre en perfekt (10 av 10 mulige) poengscore. Hvorfor en så panegyrisk anmeldelse av noe såpass trivielt er gåtefullt for meg. Det er mulig jeg må bite ordene i meg, men så langt er dette en 6'er eller 7'er.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
KarvaBlad skrev (3 timer siden):

Har spilt i halvannen time, og det virker helt greit. Det må skje noe helt spektakulært og overveldende for at dette kan rettferdiggjøre en perfekt (10 av 10 mulige) poengscore. Hvorfor en så panegyrisk anmeldelse av noe såpass trivielt er gåtefullt for meg. Det er mulig jeg må bite ordene i meg, men så langt er dette en 6'er eller 7'er.

Enig, har selv spilt det i 4 timer, og det er et helt ok spill. Mye repitisjon i spillet, gjentagende "mønster", lite gripende historie, synes jeg selv. Hadde selv gitt det en 6er om jeg anmeldte spillet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
radiohodet skrev (På 23.9.2021 den 13.32):

Ser ikke helt for meg at dette spillet er to poeng bedre enn Psychonauts 2. Den grafiske stilen og level designet ser litt kjedelig ut, slossingen er typisk konsollslossing hvor hele poenget er å rulle rundt som en idiot, som dessverre har blitt en standard i altfor mange spill, og historien og karakterene er ikke-eksisterende. For meg virker dette spillet å vekke nostalgi-følelsene for de som har et varmt forhold til N64, og at karakteren gjenspeiler dette. Det synes jeg man burde prøve og klare å holde på avstand når man anmelder et spill.

Avstand? Som deg med den 100% objektive meningen din? 

Allerede i tredje setning viser du den ekstreme PC master race biasen din, og sammenligner det med et spill som egentlig er akkurat det samme? (Psychonauts 2 er rått som bare juling, men hva er annerledes med slossingen? Hva gjør Kena konsollifisert men PS2 ikke?)

Enig i at karakterene er litt bland i Kena, men husk at dette er en indie tittel mens man ikke kan kalle double fine et indie studio lengre. Story er det masse av syns nå jeg.

Du bør kanskje fremstå med et godt eksempel når du anklager noen for å være for subjektiv i anmeldelser, istedenfor fremstår du enda verre enn anmelder. Dessuten er anmeldelser subjektive uansett. 

 

Edit: og forresten spilt begge deler, og combat i Kena er langt, langt bedre både teknisk og mye mer sammensatt og vanskelig enn PS2. Bossfights i Kena er virkelig utfordrende så du kommer ikke særlig langt der med å bare "rulle rundt". Det viser at du bommer på skiva her og ikke har sett noe av combat. 

Endret av BakaBerg
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Når jeg først startet spillet var det ganske dårlig egentlig. VErden er liten og trang så kan bli litt korridorspill av det. Stemmeskuespill er ikke mye bra, ikke en gang selv Kena sin er noe bra. Og tom på PS5 så kan spillet hakke i ny og ne... Men på det første faktiske oppdraget når du kommer ut fra landsbyen begynner spillet virkelig å ta seg opp. Verden blir mye mindre trang, den åpner seg opp bra, og med den kommer også en skikkelig følelse av eventyr. Og bra du ikke har høydeskrekk i noen områder =D Slåssingen blir og utfordrende og spesiellt boss fights. De er varierte og er mye trial and error før du finner ut hvordan du skal ta dem. Et simpelt men vedig bra kampsystem. For meg så gikk dette spillet fra en svak 6/10 til en 8/10. For se hva det enner opp med når jeg er ferdig.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Jeg spilte en time til, altså totalt to timer. Må si dette var ganske stusselige greier. Veldig enkelt, linjært og litt kjedelig, egentlig. Og det er jo kardinalsynden til et spill, hvis det er kjedelig. Det var veldig koselig og søtt, men jeg er nok ikke i målgruppen. Å gi dette spillet 10 av 10 er jo bare feil. Det kan ikke på noen som helst måte forsvares, og jeg stiller spørsmål ved anmelderens integritet, faktisk. Witcher 3: The Wild Hunt er 10 av 10. Men dét fikk 9 av gamer.no. Å si at Kena er bedre enn Witcher 3 er så borti natta idiotisk, at jeg vurderer å slutte å lese gamer.no.

Lenke til kommentar
KarvaBlad skrev (10 minutter siden):

Jeg spilte en time til, altså totalt to timer. Må si dette var ganske stusselige greier. Veldig enkelt, linjært og litt kjedelig, egentlig. Og det er jo kardinalsynden til et spill, hvis det er kjedelig. Det var veldig koselig og søtt, men jeg er nok ikke i målgruppen. Å gi dette spillet 10 av 10 er jo bare feil. Det kan ikke på noen som helst måte forsvares, og jeg stiller spørsmål ved anmelderens integritet, faktisk. Witcher 3: The Wild Hunt er 10 av 10. Men dét fikk 9 av gamer.no. Å si at Kena er bedre enn Witcher 3 er så borti natta idiotisk, at jeg vurderer å slutte å lese gamer.no.

Før eller siden vil en innse at folk har forskjellig smak, et 10 av 10 spill for deg kan være en fullstendig katastrofe for meg. Av anmeldere i Gamer.no stabben vet jeg noenlunde hvem som har lik smak som meg og hvem som er full krasj for meg, men begge meningene er like gyldige, selv om jeg ikke er enige med en av de mesteparten av tiden. Det begynner å bli en ganske trøtt ting å nevne gang på gang på gang, men spill anmeldelser er intet mer enn den aktuelle skribentens subjektive meninger, som vil variere fra person til person. 

Endret av Evil-Duck
Lenke til kommentar
Evil-Duck skrev (23 minutter siden):

Før eller siden vil en innse at folk har forskjellig smak, et 10 av 10 spill for deg kan være en fullstendig katastrofe for meg. Av anmeldere i Gamer.no stabben vet jeg noenlunde hvem som har lik smak som meg og hvem som er full krasj for meg, men begge meningene er like gyldige, selv om jeg ikke er enige med en av de mesteparten av tiden. Det begynner å bli en ganske trøtt ting å nevne gang på gang på gang, men spill anmeldelser er intet mer enn den aktuelle skribentens subjektive meninger, som vil variere fra person til person. 

Jeg har faktisk jobba som anmelder selv, så jeg vet veldig godt at alle anmeldelser er 100% subjektive. Men å gi et spill 10 av 10 vil si at det er et tilnæremet perfekt spill som knapt kan bli bedre. Å gi Kena 10 av 10 er en faglig feil.

Lenke til kommentar
KarvaBlad skrev (12 minutter siden):

Jeg har faktisk jobba som anmelder selv, så jeg vet veldig godt at alle anmeldelser er 100% subjektive. Men å gi et spill 10 av 10 vil si at det er et tilnæremet perfekt spill som knapt kan bli bedre. Å gi Kena 10 av 10 er en faglig feil.

Om du har jobbet som spillanmelder så  mener jeg du i større grad bør forstå og sette pris på de subjektive kvalitetene som gjør at noen liker ett spill og andre ikke, om Espen som anmeldeldte spillet her hadde en 10 av 10 opplevelse av spillet så er det anmeldelsen han bør skrive, noe annet ville vært uærlig. Se heller forbi tallene og les anmeldelsen i sin helhet. 

Endret av Evil-Duck
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Evil-Duck skrev (2 minutter siden):

Om du har jobbet som spillanmelder så  mener jeg du i større grad bør forstå og sette pris på de subjektive kvalitetene som gjør at noen liker ett spill og andre ikke, om Espen som anmeldeldte spillet her hadde en 10 av 10 opplevelse av spillet så er det anmeldelsen han bør skrive, noe annet ville vært uærlig. Se heller forbi tallene og les anmeldelsen i sin helhet. 

Du har nok rett i at jeg henger meg for mye opp i tallet. Hadde han gitt 9 av 10 hadde jeg ikke sagt noenting. Men jeg brukte faktisk 419 kroner på spillet, mye basert på den anmeldelsen. Jeg syns ikke det henger på greip at en toppkarakter går gjennom redaksjonelle vurderinger når det er snakk om et såpass middelmådig produkt. Espen hadde det sikkert gøy, han, og ville slå på stortromma og fleske til med en 10'er. Men hvordan henger dette sammen med en toppkarakter:

Sitat

Bridge of Spirits er imidlertid ikke perfekt, og en del steder merker man helt klart at Ember Lab er ferske på spillutviklerfronten. Også her får jeg assosiasjoner til gamle plattformspill, når Kena for eksempel setter seg fast i deler av omgivelsene eller jeg må laste inn spillet på nytt for å få en knapp til fungere som den skal.

Selv om vi gjentar til det kjedsommelige at anmeldelser er og blir subjektive, må det være lov å diskutere spillfaglige kvaliteter, uten at enhver diskusjon skal punkteres med "jammen, det er jo subjektivt!" En spilletid på under ti timer (som Espen nevner) for et fullprisspill er dessuten for lite. Til sammenligning brukte jeg nok 200 timer på Witcher 3, DLCs inkludert.

Lenke til kommentar

"En spilletid på under ti timer (som Espen nevner) for et fullprisspill er dessuten for lite."

Akkurat det synes jeg er et dårlig argument. Jeg spiller lett igjennom Bayonetta på ca 14 timer men for en god opplevelse det er. Kena er også bedre og bedre med tid, selv om det har sine feil. Så lenge opplevelsen er god burde ikke lengden ha noe som helst å si om kvaliteten til spillet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Chaos_Niddhogg skrev (43 minutter siden):

"En spilletid på under ti timer (som Espen nevner) for et fullprisspill er dessuten for lite."

Akkurat det synes jeg er et dårlig argument. Jeg spiller lett igjennom Bayonetta på ca 14 timer men for en god opplevelse det er. Kena er også bedre og bedre med tid, selv om det har sine feil. Så lenge opplevelsen er god burde ikke lengden ha noe som helst å si om kvaliteten til spillet.

Enig i dette! Syns det med å "få timer" utav spill er en uting. Se på AC valhalla. Der gikk devs helt klart inn med denne mentaliteten. Spillet er forsåvidt et bra spill men kludres med masse filler content for at spilleren skal bruke 80 timer istedenfor 10-20 gode. 

Witcher 3 er et unikt spill som både har kvalitet og kvantitet (100 timer gwent mulig??) Og er et unntak, men det er ikke perfekt det heller. Måtte spille på death march for å få noe gøy utav combat og hand to hand ble virkelig irriterende der. Også blir man å bruke cheese som Axii. Men kena syns jeg balanserer combat nesten perfekt og er et flott spill!

  • Liker 2
Lenke til kommentar
KarvaBlad skrev (19 timer siden):

Du har nok rett i at jeg henger meg for mye opp i tallet. Hadde han gitt 9 av 10 hadde jeg ikke sagt noenting. Men jeg brukte faktisk 419 kroner på spillet, mye basert på den anmeldelsen. Jeg syns ikke det henger på greip at en toppkarakter går gjennom redaksjonelle vurderinger når det er snakk om et såpass middelmådig produkt. Espen hadde det sikkert gøy, han, og ville slå på stortromma og fleske til med en 10'er. Men hvordan henger dette sammen med en toppkarakter:

Selv om vi gjentar til det kjedsommelige at anmeldelser er og blir subjektive, må det være lov å diskutere spillfaglige kvaliteter, uten at enhver diskusjon skal punkteres med "jammen, det er jo subjektivt!" En spilletid på under ti timer (som Espen nevner) for et fullprisspill er dessuten for lite. Til sammenligning brukte jeg nok 200 timer på Witcher 3, DLCs inkludert.

Spill kan ha tekniske feil og irritasjonsmoment uten at det ødelegger opplevelsen eller helhetsinntrykket når en sitter der og ser rulleteksta rulle nedover skjermen, denne karakteren reflekterer intet annet enn dette. Spillet er heller ikke ett fullpris spill, et AAA spill på PS5 koster i dag 800 kroner, så dette er nesten halvparten av det. Og ja du skal få lov til å diskutere faglig kvalitet så mye som du vil for min del, men du må tåle å bli motsagt uten at du kryper til et "det må jo være lov å diskutere" argumentasjon når du selv utfordrer en persons integritet, som er en ganske hard og seriøs beskyldning. 

Endret av Evil-Duck
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...