Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Parkering uregistrert bil, krav varsel borttauing


Darkbill

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
ilpostino skrev (4 timer siden):

Hvis noen har hensatt en bil et eller annet sted og tatt med seg skiltene tviler jeg på at noen kommer for å hente den.

Neida, jeg har et par uregistrerte biler stående i gata. 

Reglene tilsier de ikke kan stå mer enn to uker, men jeg fant ikke noe om det er krav til varsling før de taues inn. 

Lenke til kommentar
frohmage skrev (51 minutter siden):

Du har vel ikke en link til de reglene der? Noen har parkert bilene sine (de har mange) i andres grøfter, og flere av dem er uregistrerte.

https://www.drammen.kommune.no/tjenester/vei-trafikk-parkering/parkering/inntauing-og-uregistrerte-biler/

 

https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1965-06-18-4/KAPITTEL_3#§17

 

Jeg er imot forsøpling osv altså - men jeg driver litt bilbutikk så har 2-3 uregistrerte, men fine biler, stående utenfor huset, som teknisk/juridisk sett omfattes av offentlig vei. Så ingen misforstår meg. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
krikkert skrev (3 timer siden):

Loven stiller ikke krav om varsel, men mange kommuner følger i praksis en regel om at når de kan dokumentere at bilen har stått i 14 dager (ved foto og hjulstillingskontroll) legges det et varsel på frontruta med ytterligere noen få dagers frist før tauing. 

Så teknisk sett om bilene flyttes fram og tilbake her og der, rekkefølge feks, så kan de stå slik 14 dager, flyttes litt igjen, og 14 dager? 

Lenke til kommentar
krikkert skrev (2 timer siden):

Det er ikke krav om at bilen skal stå sammenhengende i 14 dager på samme sted, bare at den skal stå sammenhengende på offentlig veg. Påskilting vil avbryte fristen, men å flytte bilen frem og tilbake i samme gate vil ikke. Å flytte bilen inn på privat eiendom vil også avbryte fristen. 

Bilene prøvekjøres jo flere ganger i løpet av de maks 2-20 dager de står, med prøveskilt, også inn på private eiendommer. 

 

Så juridisk sett vil de egentlig aldri kunne krevdes inntauet. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...