Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Ubiquiti UniFi: valg og oppsett av router, brannmur, aksesspunkter og kameraovervåkning i butikk


Anbefalte innlegg

Vi oppgraderer linjen i butikken til 50mbps fiber, og i den forbindelse må vi anskaffe ny router og brannmur. Ettersom butikken er ca. 600 m2 trenger vi også å få satt opp et mesh-nettverk for å sikre ok signal i hele butikken. I samme omgang tenker jeg også å installere videoovervåkning.

Jeg har blitt anbefalt å gå for Ubiquiti UniFi, ettersom de kan levere full pakke fra mesh til videoovervåkning. Jeg sliter imidlertid med å navigere meg rundt i produktjungelen deres, og lurte på om noen kunne hjulpet meg med eksakt hva jeg trenger. Jeg ser for meg:

  • En router og en brannmur (gjerne kombinert, dersom mulig)
  • To ekstra aksesspunkter til det trådløse nettverket
  • 5 kameraer
  • En sentral enhet for videoopptak

Noen som kan hjelpe meg i gang?

Endret av Gullars
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
1 hour ago, Saltkorn said:

Om du ikke får et skikkelig svar kan du sende spørsmål til Ubiquiti kundesupport da jeg rekner med de kan finne den beste løsningen for deg med sitt system

Kan likegjerne bare skrive spørsmålet på en lapp og så brenne den 🙃

 

 

1 hour ago, Gullars said:

mesh-nettverk for å sikre ok signal i hele butikken.

Er det et alternativ å kable alle aksesspunkt? 

Lenke til kommentar
Janvik skrev (17 minutter siden):

Kan likegjerne bare skrive spørsmålet på en lapp og så brenne den 🙃

 

 

Er det et alternativ å kable alle aksesspunkt? 

Ja, det er for så vidt en mulighet, men usikker på om det er ønskelig. Det går kabler til alle kassepunktene i butikken. Sånt sett handler det bare om at det må være et nettverk som de ansatte kan koble seg på fra mobilene. Blir løsningen bedre av kabling?

Lenke til kommentar

Jeg gjør et lite forsøk på å tro hva jeg trenger, så håper jeg noen kan hjelpe meg videre. Til orientering var jeg ikke så aller verst på pc og nettverk før (bygde pc-er og styrte med mye rart på tidlig 2000-tall), men de siste årene har jeg falt ganske greit av lasset.

Ubiquiti Unifi Security Gateway Router

Ubiquiti UniFi Switch US-24-250W

Ubiquiti UniFi Cloud Key Gen2 Plus

Ubiquiti Unifi AP-AC Lite

Ubiquiti UniFi Video G3 Flex

 

Jeg skjønner det da slik at Altibox-linjen kobles inn i Security Gateway Router, og at denne også fungerer som brannmur. Videre kobles denne til switchen, som jeg skjønner at med PoE gir strøm via ethernet-kabel til alt av kameraer og aksesspunkter som kobles til denne. Cloud Key Gen2 Plus skjønner jeg ikke helt hva er, men har forstått at den kobles til switchen, blir en form for hovedsentral i oppsettet mitt, og at den har en 1TB disk til lagring av video fra kameraene.

Virker det som om jeg treffer på oppsettet, eller kan det forenkles ytterligere på et vis? Er aksesspunktene ok? Det var mange forskjellige å velge mellom og jeg skjønte ikke helt forskjellen. Også når det gjaldt kamera tok jeg bare billigste variant...

Lenke til kommentar

...og jo mer man leser, jo klokere blir man (tror jeg)...

Ny løsning:

Ubiquiti UniFi Dream Machine Pro (Gateway Router, brannmur, cloud key, aksesspunkt OG kameraopptak)

Ubiquiti UniFi USW 24 PoE Switch 100W (nyere modell, mer stillegående, og med tilstrekkelig PoE-kapasitet for vårt formål)

WD Purple4TB 3.5" Serial ATA-600 (harddisk til Dream Machine Pro for kameraopptak)

Ubiquiti UniFi 6 Lite-aksesspunkt (nyere versjon enn den forrige jeg linket til)

Ubiquiti UniFi Video G3 Flex

Så må jeg jo ha ganske mye Ethernet-kabel for kabling av kameraer. Noe spesielt å tenke på i så måte? Virker oppsettet ellers greit?

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

ser i utgangspunktet greit ut, men hvor mange skal være koblet på wifi? kanskje vurdere ubiquiti Unifi LR 6, ikke for lengre rekkevidde, men for flere antenner. 4x4 mumimo mot 2x2 mumimo på lite versjonen.

 

Vil anbefale å kable opp aksesspunkt. Da slipper du å tenke på hva som står imellom aksesspunktene.

 

Har du noen plan rundt backup av data fra harddisk. Alle harddisker dør. Det kan ta alt fra noen måneder til 10-15 år, men forventet levetid er på 5-7 år eller der omkring. Er vel begrenset hvor lenge dataene skal lagres ihht. GDPR hvis det filmes i butikken eller utenfor, men lurt å tenke på alt etter hvor viktige dataene er for dere. 

Endret av hexiack
Lenke til kommentar

Ikke en helt ny tråd, men i fall dere ikke er i gang enda.

Om det er kabler til alle kassa-punktene kan du vurdere In Wall HD access punktene her. Disse kan monteres på veggbokser og har 4 port switch med VLAN-støtte innebygget. 

Men, dere skal jo uansett trekke kabel til kamera sikkert, så jeg ville tatt med kabel til AP i samme slengen. Det er bedre enn mesh. 

Endret av Serpentbane
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...