Gå til innhold

Ekspert mener brannrisikoen i skipstunnel er undervurdert: – Jeg vil ikke inn i denne tunnelen [Ekstra]


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det ville være ærligere om han (Emil Aall Dahle) sier han bare ikke liker tunnellen, eller tjener penger på å være misfornøyd. Tør vedde på at han tør å kjøre i biltunneller - og de brenner stadig vekk. Om det er 8500 år eller 1 million mellom hver brann så er det lite interessant dersom det ikke ses i sammenheng med hvor alvorlig brannen er. Og det tar lang tid å fyre opp et helt skip (Scandinavian Star), vanligste brannen er vel kokken som får svidd maten.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det eneste som er imponerende med  Stad skipstunnel er størrelsen, ikke lengden. Skulle det oppstå brann imens den kjører gjennom den korte tunellen så hadde de ikke klart å stoppe den inni tunellen selv hvis det var det de forsøkte på. Skulle tro at en konsulent skjønte at vekten på et Hurtigruteskip ikke er noe man stopper øyeblikkelig uansett hvor mye man skulle prøve.

Bare det at han tror de legger til kai i Selje så han kan ta drosje til Kjøde (eller omvendt) viser vel hvilken sær boble denne fyren lever i.. Og så hårsår som fyren virker så hadde han vel ikke overlevd den drosjeturen over fjellet uansett.. Beste er vel om han heller kjøper sin egen båt og går rundt Stad på gamlemåten, men det ender bare med at han leier noen andre til returen rundt Stad imens han selv setter seg på et fly hjem igjen..

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Det med brannslukking og evakuering er nok noe som vil trenge nye løsninger og nye regler. Kanskje en evakueringsvogn på skinner, med en gangvei som kan svinges ut mot fartøyet?

En spesiell utfordring vil være hydrogendrevne fartøy. Derfor er det ikke spesielt smart å satse på hydrogendrift for hurtigbåter Bergen-Selje. Når tunnelen åpner vil disse mest sannsynlig fortsette til Ålesund.

Endret av J-Å
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Dette og denne fergefrie E39 har blitt en symbol- og æresak for mange på vestlandet. Jeg kan skjønne dem jeg, alle ønsker vi noe å henge stolthet og identitet på. Problemet er at da legges fornuften litt til sides. Om du ønsker deg noe veldig fordi det gir "fest og moro" er det ikke så farlig om noe kan gå galt, særlig hvis det skjer sjelden.

Jeg vil nok også synes at det er litt spektakulært å seile denne tunnelen den første gangen. Det syntes jeg også da jeg skulle kjøre min første veitunnel. Nå er det en pine og et ork, og jeg føler meg aldri helt trygg, særlig ikke i enløpstunneler. Det er vel litt utidig å spørre om møtemulighetene her? Beklager min smule arroganse som østlending. ;)

 

Lenke til kommentar
Fritjof skrev (3 timer siden):

Dette og denne fergefrie E39 har blitt en symbol- og æresak for mange på vestlandet. Jeg kan skjønne dem jeg, alle ønsker vi noe å henge stolthet og identitet på. Problemet er at da legges fornuften litt til sides. Om du ønsker deg noe veldig fordi det gir "fest og moro" er det ikke så farlig om noe kan gå galt, særlig hvis det skjer sjelden.

Jeg vil nok også synes at det er litt spektakulært å seile denne tunnelen den første gangen. Det syntes jeg også da jeg skulle kjøre min første veitunnel. Nå er det en pine og et ork, og jeg føler meg aldri helt trygg, særlig ikke i enløpstunneler. Det er vel litt utidig å spørre om møtemulighetene her? Beklager min smule arroganse som østlending. ;)

Arrogant? Nei kun kunnskapsløs og forutinntatt. Men det er lov det og.

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...