Gå til innhold

Apple vil ikke slippe Fortnite tilbake på sine plattformer


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Eneste grunn til at Apple tviholder på lightning (og magsafe) er lisensieringsinntekter. Andre produsenter kan ikke produsere og selge lightning og magsafe utstyr uten å måtte betale royalty til Apple. Det er også derfor Apple er motstander av en felles standard. Men de har jo ett godt poeng også, om f.eks Qi var lovpålagt standard for trådløs lading ville ikke magsafe blitt utviklet, som faktisk er en god innovasjon innen trådløs lading. 

Endret av Kron
Lenke til kommentar

På iPhone må de som lager ladekabel betale for en chip som må være der for at telefonen skal lade. En kan godt produsere en kabel uten denne chipen men for kundene er den da verdiløs.

Apple skal ha litt kred for magsafe. Det har ført til en god del gode løsninger på dingselading som er kjekke. Synd de valgte å kutte det ut på sine egne maskiner.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb
Thalboo skrev (7 timer siden):

Snakker om å faktisk måtte bite i det sure eplet gitt..

For å være ærlig så forstår jeg godt at Apple ikke ønsker dem tilbake på plattformen. Epic valgte å bryte vilkårene som Apple har som utgangspunkt for å bruke plattformen deres. Dommen som kom viser også til at Apple hadde retten på sin side til å nekte tilgang til App store da denne kontrakten ble brutt. 

Apple har rett til å nekte enhver utvikler å bruke plattformen deres dersom de bryter med deres vilkår. 

Jeg har ikke så mye til overs for de 30% Apple trekker utviklere for hvert kjøp, men når de bruker Apples butikk så må de faktisk følge spillereglene de har satt opp. 

Å påstå at Apple er den "fæle" parten i denne saken synes jeg er synd. Epic saksøkte dem for noe de selv viste kom til å skje. Dette var en åpenbar kampanje fra Epic som ønsker å prøve å sette presedens, noe de til en vis grad har fått til men så får vi se etter ankesaken. Jeg har ingen sympati for Epic overhode. 

Lenke til kommentar
Dubious skrev (9 timer siden):

30% er ganske vanlig når det kommer til provisjon.
I min bransje er det ofte 40%, fordi de byr høyere enn andre.
Men det er en dårlig praksis, de får arbeid, men de går som regel i null.

Men det er jo bransjestandarden? Google tar jo det samme. Det gjør også Nintendo, MS og Sony (Steam har vel også pleid å ta 30%?). Å kalle Apple den store stygge ulven blir feil imo. 

Lenke til kommentar
MrMarbles skrev (2 timer siden):

Men det er jo bransjestandarden? Google tar jo det samme. Det gjør også Nintendo, MS og Sony (Steam har vel også pleid å ta 30%?). Å kalle Apple den store stygge ulven blir feil imo. 

Helt enig med deg. Men det må nevnes at Apple skiller seg noe ut på grunn av monopolet de har på plattformen sin. I alle eksemplene du nevner finnes det alternativer. Det gjør det ikke for iOS.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
2 hours ago, MrMarbles said:

Men det er jo bransjestandarden? Google tar jo det samme. Det gjør også Nintendo, MS og Sony (Steam har vel også pleid å ta 30%?). Å kalle Apple den store stygge ulven blir feil imo. 

Bare fordi andre er (nesten) like ille er jo ikke noen unnskylding.
Denne søkenen etter platformkontroll og implisitt monopolmakt kan nok fint være gjenstand for en del reguleringer. Dette er nok helt greit innenfor det vi har tradisjon for å regulere i vestlige liberale økonomier. Mobilbranbransjen er i dag i praksis et duopol.
Så må man jo også for skams skyld gjøre oppmerksom på at på Android og Windows er ikke Googles og Microsofts appbutikker den eneste måten å kjøpe tredjeparts software (Selv om Google har tilnærmet monopol på android)

Det fundamentale problemet er her produsenter som vil ha alle fordelene av å selge produkter, men som ikke er villige til å faktisk la kunden eie produktet de har solgt. Enten må produsentene overlate eierskapet inklusive retten til å velge hva som kjører på produktet, eller så må de selv ta eierskap og risiko til selve produktet og tilby vilkår som er mer i tråd med hva de faktisk tilbyr som er utleie. Merk at dette i hovedsak henger sammen med hva produktet her faktisk er: Nemlig en generell platform for å kjøre software. Vi er langt forbi der hvor en mobiltelefon var en spesialisert enhet kun solgt for et smalt sett oppgaver.

Lenke til kommentar

På Windows så kan en kjøpe appene/tjenestene direkte fra andre butikker. F.eks Spotify og Epic. På Android så er det vanlig å kjøpe appene i Googles Play butikk, men der er muligheter for å ha andre butikker. På iOS så må vel alt gå gjennom Apples App Store om jeg forstår det rett. Tjenester som Netflix og Spotify kan vel betales direkte til tilbyder utenom app butikken uansett tror jeg.

Endret av Svein M
Lenke til kommentar
Kron skrev (28 minutter siden):

Helt enig med deg. Men det må nevnes at Apple skiller seg noe ut på grunn av monopolet de har på plattformen sin. I alle eksemplene du nevner finnes det alternativer. Det gjør det ikke for iOS.

Tror du ikke Sony tar samme del av kaka på disc også? Samme for Nintendo og MS (på Xbox og i MS store). 

Og ja, det er jo en forskjell. Men nå må vel Apple uansett tillate en knapp for at man skal kunne ta betalt andre steder? 

Lenke til kommentar
MrMarbles skrev (2 timer siden):

Tror du ikke Sony tar samme del av kaka på disc også? Samme for Nintendo og MS (på Xbox og i MS store). 

Og ja, det er jo en forskjell. Men nå må vel Apple uansett tillate en knapp for at man skal kunne ta betalt andre steder? 

Går sikkert an å finne ut av. Det er nok noe royalty retail også, men det må da være ett betydelig lavere beløp? Retail er jo faktisk gjerne billigere enn digitalt selv om det skaper merutgifter som produksjon og frakt, samt at butikkene også skal ha en del av kaka.

Jeg vet for eksempel at steam tar 0,- for keys som selges utenfor plattformen. 

Endret av Kron
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...