Gå til innhold

– Norske arbeidstakere omgår sikkerhetssystemer for å få jobben gjort


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Om de ansatte omgår sikkerhetssystemene så er de kanskje dårlig utført eller begrunnet?

Selv er jeg nå oppe i 3 passord for samme pc. Når den skrus på må jeg først inn med bitlocker-PIN, så windowsHello PIN(som bare er et passord det og). Og så, litt avhengig av hvilke av bedriftens ressurser jeg bruker må jeg skrive inn mitt windows-passord samt fiske frem mobilen for tofaktor-autentisering. Fra et brukerperspektiv er det minst 2 overflødige passord/koder i dette opplegget. Der er som en dialogboks med 'er du sikker på at du er sikker', bare enda litt teitere siden den dialogboksen bare er dårlig programmererhumor mens 2 ekstra passord kommer fra noen som prøver å bli tatt seriøst.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

On 9/24/2021 at 8:16 AM, Kahuna said:

Om de ansatte omgår sikkerhetssystemene så er de kanskje dårlig utført eller begrunnet?

Selv er jeg nå oppe i 3 passord for samme pc. Når den skrus på må jeg først inn med bitlocker-PIN, så windowsHello PIN(som bare er et passord det og). Og så, litt avhengig av hvilke av bedriftens ressurser jeg bruker må jeg skrive inn mitt windows-passord samt fiske frem mobilen for tofaktor-autentisering. Fra et brukerperspektiv er det minst 2 overflødige passord/koder i dette opplegget. Der er som en dialogboks med 'er du sikker på at du er sikker', bare enda litt teitere siden den dialogboksen bare er dårlig programmererhumor mens 2 ekstra passord kommer fra noen som prøver å bli tatt seriøst.

Bitlocker-PIN er unødvendig, det samme gjelder Windows Hello-PIN. Hvorfor bruker ikke bedriften TPM og biometri?

Endret av GitKenneth
Lenke til kommentar
GitKenneth skrev (12 timer siden):

 

Bitlocker-PIN er unødvendig, det samme gjelder Windows Hello-PIN. Hvorfor bruker ikke bedriften TPM og biometri?

TPM+Bitlocker+PIN. Det gir høyere teoretisk sikkerhetsnivå enn TPM+bitlocker alene men det kan diskuteres om det er nødvendig for alle i en bedrift, spesielt om pcene ellers er godt sikret. Vi har (muligens) Hello for å logge på med kamera, er ikke sikker på om det er mulig å deaktivere PIN om Hello er aktivert. Jeg har uansett fått Hello på en PC hvor kameraet ikke støtter dette. Jeg mistenker egentlig at de aktiverer alt de kommer over av sikkerhet uten å reflektere særlig over det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...