Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Angående lederlønn


LurerPå2021

Anbefalte innlegg

Har man egentlig KRAV på høyere lønn når man går fra "vanlig" ansatt til leder(daglig leder)? Sjefen er veldig vag når jeg spørr,noe som plager meg litt. Har desverre veldig lite peiling på sånt,og ønsker såklart å sette meg litt inn i det før jeg sier ja og tar over. Hvor lite/mye burde lønna i såfall endre seg? Har egentllg hatt det meste av ansvaret en god stund, uten å kreve tillegg,kun for timer jobbet,men om ikke lenge tilfaller altså rollen meg offisielt om jeg velger å si ja.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Taake89 skrev (35 minutter siden):

Tviler på at du har KRAV på noe, men hvorfor godta å ta på deg så mye ansvar samtidig som du mister mange rettigheter (overtid osv) dersom du ikke får en god justering på lønna?

Nei,det er såklart ikke aktuelt for min del,er derfor jeg spørr her😅 om det er noe sjans for at sjefen tilbyr meg 0 lønnsøkning for å ha alt ansvaret,når jeg ville tjent like mye uten..

Lenke til kommentar
nomore skrev (29 minutter siden):

Stillingen din kan jo ikke ensidig endres av arbeidsgiver, dvs gå fra ansatt til leder. I den prosessen så bør du da forhandle høyere lønn og andre vilkår.

Har aldri forhandlet lønn før,så aner ikke hvordan gå fram i så tilfelle.. hadde håpet noe ville tilfalle meg automatisk😅 er uansett ikke sånn at jeg kommer til å si ja til jobben uten økning i lønna,såpass er jeg bestemt på,men aner ikke hvor mye jeg evt skal/kan be om for at det ikke blir for lite/for mye. 

Lenke til kommentar

Det er styret som fastsetter lønn til daglig leder, og det er styret (som oftest representert av styreleder) som forhandler med daglig leder. 

Hva slags lønnsbetingelser du har som daglig leder avhenger av hva slags stilling du har - det er forskjell på daglig leder i Equinor og daglig leder i kebabrestauranten på hjørnet. Utgangspunktet er imidlertid at stillingen som daglig leder innebærer et større ansvar enn enhver annen ansatt i firmaet. Daglig leder er det laveste stillingsnivået som har personlig erstatningsansvar overfor aksjonærer, selskapet, og kreditorer etter aksjeloven, og loven legger også en rekke plikter på daglig leder. Dette krever kompetanse, og kompetanse skal betale seg.

Daglig leder er gjennomgående unntatt bestemmelser om overtid i arbeidsmiljøloven. Videre er vedkommendes stillingsvern dårligere enn for andre ansatte. Mange ledere har etterlønnsrett etter aml. § 15-16 mot å frasi seg stillingsvern i det hele tatt, og andre ledere har et svakt stillingsvern pga. det særlige tillitsforholdet som må finnes mellom daglig leder og styre. Dette er også noe som bør gi utslag i høyere lønn. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
krikkert skrev (1 time siden):

Det er styret som fastsetter lønn til daglig leder, og det er styret (som oftest representert av styreleder) som forhandler med daglig leder. 

Hva slags lønnsbetingelser du har som daglig leder avhenger av hva slags stilling du har - det er forskjell på daglig leder i Equinor og daglig leder i kebabrestauranten på hjørnet. Utgangspunktet er imidlertid at stillingen som daglig leder innebærer et større ansvar enn enhver annen ansatt i firmaet. Daglig leder er det laveste stillingsnivået som har personlig erstatningsansvar overfor aksjonærer, selskapet, og kreditorer etter aksjeloven, og loven legger også en rekke plikter på daglig leder. Dette krever kompetanse, og kompetanse skal betale seg.

Daglig leder er gjennomgående unntatt bestemmelser om overtid i arbeidsmiljøloven. Videre er vedkommendes stillingsvern dårligere enn for andre ansatte. Mange ledere har etterlønnsrett etter aml. § 15-16 mot å frasi seg stillingsvern i det hele tatt, og andre ledere har et svakt stillingsvern pga. det særlige tillitsforholdet som må finnes mellom daglig leder og styre. Dette er også noe som bør gi utslag i høyere lønn. 

Tusen takk for godt svar. Er abolutt ikke en bedrift med behov for mye utdannelse og/eller faglig kompetanse. Er mange andre som kan være avd. leder, med rett opplæring og litt tid. I og med at jeg har vært assisterende avd.leder en stund,faller valget naturlig på meg, da jeg kan oppgavene både administrativt og "på gulvet", samt at jeg kjenner de ansatte og de ser på meg som lederen allerede. Syns det likevel er fint å ha en slagt formening om hva jeg burde kunne "kreve/ønske" for det ekstra ansvaret som følger med, eller om jeg skal vurdere det dit hen at det ikke er verdt hvis lønna ikke stiger x-antall kroner.

Lenke til kommentar
Gjest 08176...d41

Er du organisert på noen som helst måte? Isåfall kan du kontakte de å forhøre deg.

Selv er jeg i en bedrift hvor sjefen har samme utdanning som meg, jeg tjener 100k mer enn han i året og jobber mindre. Mer ansvar er ikke nødvendigvis en garantert rute til høyere lønn, bare mer stress ;)

Anonymous poster hash: 08176...d41

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...