Gå til innhold

Datatilsynet vil ikke være på Facebook


Anbefalte innlegg

3 minutes ago, Milhouse85 said:

Ingen offentlige etater burde være på Facebook eller sosiale medier. Med et eneste unntak; Politiet. Det kan være veldig forebyggende - da særlig for ungdom;

Ungdom er vel i utgangspunktet ikke på Facebook. Men blir altså aktivt rekruttert inn der fordi det lages slike "inngangsportaler" der. Og legges ut endel informasjon som kun finnes på Facebook -bl.a. av NRK.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Just now, henrikwl said:

Dette er det Facebook selv som står for. Det blir feil å si at «NRK aktivt reklamerer for Facebook». NRK har ingen kontroll over dette her.

Det står helt tydelig at "Norsk Rikskringkasting AS er ansvarlig for denne siden". Det må ha vært en aktiv handling fra NRK å opprette  siden. Hvis NRK fjerner siden, så forsvinner vel reklamen også. Når NRK anbefaler lytterene å gå inn på deres Facebook side, så driver de også aktiv reklame. De får kanskje ikke direkte betalt, men jeg tviler på at NRK, og heller ikke Erna Solberg betaler for diskplassen de bruker på Facebooks server. Dermed mottar de en motytelse for å drive reklame. Hvis noe ser ut til å være gratis på internet, så er det som regel ikke det. 

Lenke til kommentar
J-Å skrev (På 2021-9-24 den 13.28):

Det står helt tydelig at "Norsk Rikskringkasting AS er ansvarlig for denne siden". Det må ha vært en aktiv handling fra NRK å opprette siden.

joda, da har NRK vært aktiv med å opprette den men det gjelder databehandling og hva som faktisk skjer med dataene som generereres av besøkende og NRK er det bare Facebook som har kontroll på dette. Rpporten til Datatilsynet er god lesing på det siste punktet. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, ilpostino said:

joda, da har NRK vært aktiv med å opprette den men det gjelder databehandling og hva som faktisk skjer med dataene som generereres av besøkende og NRK er det bare Facebook som har kontroll på dette. Rpporten til Datatilsynet er god lesing på det siste punktet. 

Jeg har ikke kommentert hva som skjer med dataene. Mitt poeng er at ansvarlige personer i Statskanalen NRK har opprettet en side som promoterer Facebook og anbefaler bedrifter å opprette Facebook konto. Så kan vi lure på om de får noen motytelser.

Lenke til kommentar
J-Å skrev (21 timer siden):

Så kan vi lure på om de får noen motytelser.

Det trenger vi ikke lure på i det hele tatt, for det gjør de ikke. Facebook har ikke noe system for revenue sharing med sideadmisistratorer. NRK kan betale Facebook for å få sine innlegg vist for diverse demografier, men det flyter ingen penger motsatt vei.

At Facebook peprer sin plattorm med reklame for seg selv synes jeg ikke er rart i det hele tatt, så akkurat dette ankepunktet her skjønner jeg rett og slett ikke hvor du vil med. Alle sider på Facebook får denne og tilsvarende reklamesnutter, uansett hvem som har opprettet siden. Det er bare sånn plattformen fungerer. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
henrikwl skrev (37 minutter siden):

At Facebook peprer sin plattorm med reklame for seg selv synes jeg ikke er rart i det hele tatt, så akkurat dette ankepunktet her skjønner jeg rett og slett ikke hvor du vil med. Alle sider på Facebook får denne og tilsvarende reklamesnutter, uansett hvem som har opprettet siden. Det er bare sånn plattformen fungerer. 

Sant. Det er prisen for at Facebook er gratis. Og at de samler mest mulig data om brukerne og selger det videre. 

Lenke til kommentar
3 hours ago, henrikwl said:

Det trenger vi ikke lure på i det hele tatt, for det gjør de ikke. Facebook har ikke noe system for revenue sharing med sideadmisistratorer. NRK kan betale Facebook for å få sine innlegg vist for diverse demografier, men det flyter ingen penger motsatt vei.

At Facebook peprer sin plattorm med reklame for seg selv synes jeg ikke er rart i det hele tatt, så akkurat dette ankepunktet her skjønner jeg rett og slett ikke hvor du vil med. Alle sider på Facebook får denne og tilsvarende reklamesnutter, uansett hvem som har opprettet siden. Det er bare sånn plattformen fungerer. 

Det virker som du er litt hjernevasket og oppfatter Facebook som en slags obligatorisk del av internet. Det flyter jo penger motsatt vei, ettersom Facebook dekker diskplass, nettverkskostnader og softwarekostnader for NRK.  Hva som skjer under bordet vet vi jo ikke, men det er naivt å tro at det ikke foregår smøring av beslutningspersoner i det offentlige

Det jeg mener er at skattefinansierte institusjoner ikke bør være på Facebook i det hele tatt, etter som de (og vi skattebetalere) da er med på å finansiere Facebook. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
J-Å skrev (25 minutter siden):

Det virker som du er litt hjernevasket og oppfatter Facebook som en slags obligatorisk del av internet. Det flyter jo penger motsatt vei, ettersom Facebook dekker diskplass, nettverkskostnader og softwarekostnader for NRK.  Hva som skjer under bordet vet vi jo ikke, men det er naivt å tro at det ikke foregår smøring av beslutningspersoner i det offentlige

Det jeg mener er at skattefinansierte institusjoner ikke bør være på Facebook i det hele tatt, etter som de (og vi skattebetalere) da er med på å finansiere Facebook. 

«Dekker diskplass, nettverkskostnader og softwarekostnader for NRK»? Si meg, skjønner du hvordan slike tjenester fungerer i det hele tatt?

Hvis du henger opp reklame for dine malertjenester på oppslagstavla på Kiwien, reklamerer du da samtidig for alle andre som har hengt opp reklame der? Nei.

Så hvorfor skulle man reklamere for Facebook bare fordi man har valgt å ha en side der?

Lenke til kommentar
3 hours ago, henrikwl said:

«Dekker diskplass, nettverkskostnader og softwarekostnader for NRK»? Si meg, skjønner du hvordan slike tjenester fungerer i det hele tatt?

Ja, jeg skjønner at det påløper kostnader hvis profesjonelle websider skal programmeres, data skal lagres og data skal flyttes på. 

3 hours ago, henrikwl said:

Så hvorfor skulle man reklamere for Facebook bare fordi man har valgt å ha en side der?

Fordi at noen går inn på denne siden av en grunn. Noen i et NRK program kan ha nevnt den, eller man vil bare skaffe seg litt info om NRK, og gjerne skrive en kommentar. Og da blir man altså bedt om å opprette en Facebook side hvis man vil kommentere, og ikke er medlem. Det er også forslag om å opprette bedriftssider. Ser du ikke at det er reklame?

Endret av J-Å
Lenke til kommentar
On 9/24/2021 at 10:59 AM, Milhouse85 said:

Ingen offentlige etater burde være på Facebook eller sosiale medier. Med et eneste unntak; Politiet.

Jeg støtter dette, unntatt din kommentar om Politiet. Polities burde ikke være på sosiale medier i likhet med alle andre offentlige etater og myndighetspersoner. Det er vel knapt noen som er like tilgjengelige som Politiet, selv utenfor sosiale medier. Politiet mangler alltid kapasitet til å løse deres primæroppgaver, men de har tid til å sitte på sosiale medier?

 

På hvor mange sosiale medier er våre offentlige etater? Facebook, Twitter, Instagram, TikTok, hva mer? Galskap.

Halvt sarkastisk; Har de opprettet brukerkonto på Diskusjon.no og 4chan ennå?

 

 

9 hours ago, ilpostino said:

Sant. Det er prisen for at Facebook er gratis. Og at de samler mest mulig data om brukerne og selger det videre. 

Ja, det er aldri noen gratis lunsj, som det heter. I tilfellet med Facebook så er Facebook selgeren, hvilket som helst firma er kunden, og brukeren er varen som kjøpes/selges.

 

Endret av Helm
  • Liker 1
Lenke til kommentar
J-Å skrev (16 timer siden):

Ja, jeg skjønner at det påløper kostnader hvis profesjonelle websider skal programmeres, data skal lagres og data skal flyttes på. 

Fordi at noen går inn på denne siden av en grunn. Noen i et NRK program kan ha nevnt den, eller man vil bare skaffe seg litt info om NRK, og gjerne skrive en kommentar. Og da blir man altså bedt om å opprette en Facebook side hvis man vil kommentere, og ikke er medlem. Det er også forslag om å opprette bedriftssider. Ser du ikke at det er reklame?

NRK benytter seg av Facebook sine tjenester. Det gir ikke mening å si at «Facebook sponser NRK med serverplass, software og nettverk». I så fall så sponser Diskusjon.no oss også med «serverplass, software og nettverk» fordi vi benytter tjenestene.

Facebook er ei svær reklametavle, hverken mer eller mindre. Å si at folk som slår opp reklameplakater på denne tavla reklamerer for selve tavla er en meget spesiell tolkning – selv om de forteller folk at de har oppslag på tavla.

At Facebook reklamerer for seg selv overalt på tavla er å forvente, men igjen: det har da ingenting å gjøre med de andre som har oppslag der.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, henrikwl said:

NRK benytter seg av Facebook sine tjenester. Det gir ikke mening å si at «Facebook sponser NRK med serverplass, software og nettverk». I så fall så sponser Diskusjon.no oss også med «serverplass, software og nettverk» fordi vi benytter tjenestene.

Har du lagt merke til at det er reklame på diskusjon.no (også for Facebook)? Da er det nok de som kjøper reklame som dekker kostnadene. Og vi som kommenterer bidrar (muligens) til å øke antal klikk på sidene. Derfor slipper vi å betale.  Evt. kan  TU og andre tilknyttede muligens betale for kommentartjenesten. Noe jeg i tilfelle synes er uproblematisk. TU er delvis reklamefinansiert, og det er bedre at de bruker tjenester fra et norsk selskap. Selv om Schibsted er litt dominerende. Eier av diskusjon.no (Maximo AS)  er VG.

Maximo AS

Vedtektfestet formål:

Drive virksomhet knyttet til nettbaserte diskusjonsforum, og andre  tjenester som står i naturlig forbindelse med dette. 

Aktivitet/bransje:

Nettbasert diskusjonsforum finansiert via annonseinntekter. 

 

Endret av J-Å
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...