Gå til innhold

Datatilsynet vil ikke være på Facebook


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Per 2021 har Datatilsynet enda ikke greid å finne en måte de anser som sikker nok for elektronisk klage, de godtar kun snailmail.

Selv om man kan forstå hva de her står i bresjen for, så er de samtidig et kraftig eksempel på at det å ha høyt nok personvern er ekstremt vanskelig og utenfor rekkevidde for de fleste firma og personer. Det blir dermed en avveining mellom bedagelighet/effektivitet og sikkerhet, og da taper fort det siste.

Endret av Gunnar Mo
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Quote
3 hours ago, Selvstendigsaas said:

Ingen offentlige etater bør være på facebook eller andre sosial platformer. Ønsker de å være tilgjengelig på internett bør det være på en måte måte som gjør dem leverandøruavhengige.

Og det gjelder ikke minst statsministeren. Hun åpnet til og med Facebook Inc. sitt oslokontor.

Quote

er nok innom Facebook to-tre ganger i løpet av dagen, sier statsminister Erna Solberg

 

Endret av J-Å
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg synes dette er et fornuftig valg, og er enig med Bjørn Erik Thon når jeg kombinerer med det faktum at Facebooks dager som informasjonstjeneste snart er talt. Den yngre garde har forlengst rømt til andre plattformer og Facebook er omtalt som et sted der "de gamle" henger. Og det ser jeg jo selv også, siden jeg mest sannsynlig er ansett som den gruppen selv.

Bra, synes jeg. Ikke noe å miste på å la være her.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gunnar Mo skrev (19 timer siden):

Per 2021 har Datatilsynet enda ikke greid å finne en måte de anser som sikker nok for elektronisk klage, de godtar kun snailmail.

Selv om man kan forstå hva de her står i bresjen for, så er de samtidig et kraftig eksempel på at det å ha høyt nok personvern er ekstremt vanskelig og utenfor rekkevidde for de fleste firma og personer. Det blir dermed en avveining mellom bedagelighet/effektivitet og sikkerhet, og da taper fort det siste.

Sikkerhet og brukervennlighet (og dermed nytteverdi) står veldig ofte i motsetning til hverandre, så svaret er som alltid å finne en balanse mellom sikkerhet og brukervennlighet som er akseptabel i hvert enkelt tilfelle.

Datatilsynet representerer et ekstremalpunkt hvor sikkerhet kommer i første rekke hele tiden. Det er dermed ikke gitt at man alltid skal legge seg på deres linje (da ville ingenting kunne brukes), men at de er en viktig stemme som trekker i retning av sikkerhet er hevet over enhver tvil.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
1 hour ago, henrikwl said:

Sikkerhet og brukervennlighet (og dermed nytteverdi) står veldig ofte i motsetning til hverandre, så svaret er som alltid å finne en balanse mellom sikkerhet og brukervennlighet som er akseptabel i hvert enkelt tilfelle.

Datatilsynet representerer et ekstremalpunkt hvor sikkerhet kommer i første rekke hele tiden. Det er dermed ikke gitt at man alltid skal legge seg på deres linje (da ville ingenting kunne brukes), men at de er en viktig stemme som trekker i retning av sikkerhet er hevet over enhver tvil.

Er det gitt at Datatilsynet må representere et ekstremalpunkt? Er det de driver med mer sensitivt enn for eksempel nav.no og helsenorge.no? Dette vil jo ha liten nytte for andre offentlige instanser så lenge de ikke er i stand til å vise en måte dette kan gjøres på på en sikker måte. Her snakker jeg ikke om bruk av Facebook og lignende, men en situasjon hvor de har så mye kontroll som det er mulig å få (ref. innsending av klage gjennom egen hjemmeside)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Selvstendigsaas skrev (På 22.9.2021 den 11.36):

Ingen offentlige etater bør være på facebook eller andre sosial platformer

Det er helt avhengig av hva slags informasjon de deler og hva slags henvendelser de får av publikum. etter å ha lest rapporten til Datatilsynet er det klart at de måtte gjøre noe mtp hvordan mulig personsensitiv informasjon "flyter" verden rundt hos Facebook. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gunnar Mo skrev (14 minutter siden):

Er det gitt at Datatilsynet må representere et ekstremalpunkt? Er det de driver med mer sensitivt enn for eksempel nav.no og helsenorge.no? Dette vil jo ha liten nytte for andre offentlige instanser så lenge de ikke er i stand til å vise en måte dette kan gjøres på på en sikker måte. Her snakker jeg ikke om bruk av Facebook og lignende, men en situasjon hvor de har så mye kontroll som det er mulig å få (ref. innsending av klage gjennom egen hjemmeside)

Det er funksjonen deres. Personvern er kjernevirkeområdet deres, så det er logisk at de vil sette personvern foran absolutt alle andre hensyn.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
17 hours ago, henrikwl said:

Det er funksjonen deres. Personvern er kjernevirkeområdet deres, så det er logisk at de vil sette personvern foran absolutt alle andre hensyn.

Datatilsynet er ikke en interesseorganisasjon som kan sette ett ønske over alle andre. Jobben dere er å sørge for at regelverket blir fulgt. Regelverket er laget for å finne en balanse mellom vern, sikkerhet og nødvendig bruk. Hvis Datatilsynet ikke greier det for seg selv så kan de vanskelig rådgi andre om det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
12 minutes ago, Gunnar Mo said:

Datatilsynet er ikke en interesseorganisasjon som kan sette ett ønske over alle andre. Jobben dere er å sørge for at regelverket blir fulgt. Regelverket er laget for å finne en balanse mellom vern, sikkerhet og nødvendig bruk. Hvis Datatilsynet ikke greier det for seg selv så kan de vanskelig rådgi andre om det.

Vil bare si at du har veldig gode innlegg i denne tråden som jeg er veldig enig med. Jeg tenker at man må akseptere at noe aldri er helt sikkert, og at brukergruppen bør veie tungt. Om et system er helt sikkert men er strukturert på en slik måte at det ikke tjener sine brukere, da er det faktisk ikke godt nok. Det er lett å kreve et bombesikkert system, men virkeligheten krever vanskelige avveininger.

 

Jeg tenker at skatteetaten er noe vi kan vise til som har en fin ballanse; de har et ansikt utad på Facebook og som generelt kontaktpunkt, men de behandler ikke saker derifra eller ber om opplysninger via plattformen. Det er sikkert de som mener dette er horribelt, men igjen, dere må huske på at ikke alle er like ressurssterke og da har behov for kontaktpunkter de forstår og kan nå (dette litt mer generelt rundt sikkerhet versus brukervennlighet).

 

Edit: bare så det er klart. Jeg misliker Facebook, men for mange er dette det stedet de forholder seg til når de ønsker kontakt med organisasjoner. I det minste kan offentlige organisasjoner bruker plattformen til å sende brukerne videre til mer sikre og egne plattformer. Som nevnt, det er veldig mange forskjellige mennesker i dette landet, med forskjellige forutsetninger og kompetanse.

Endret av The Very End
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gunnar Mo skrev (1 time siden):

Datatilsynet er ikke en interesseorganisasjon som kan sette ett ønske over alle andre. Jobben dere er å sørge for at regelverket blir fulgt. Regelverket er laget for å finne en balanse mellom vern, sikkerhet og nødvendig bruk. Hvis Datatilsynet ikke greier det for seg selv så kan de vanskelig rådgi andre om det.

Det er et godt poeng det..

Lenke til kommentar
3 hours ago, The Very End said:

I det minste kan offentlige organisasjoner bruker plattformen til å sende brukerne videre til mer sikre og egne plattformer. Som nevnt, det er veldig mange forskjellige mennesker i dette landet, med forskjellige forutsetninger og kompetanse.

Jeg er sterkt uenig i at offentlige organisasjoner skal bruke Facebook på en slik måte. Det vil bare bidra til å øke bruken av Facebook, og er slik sett offentlig finansiert reklame for dem, samtidig som de får kartlagt brukerenes aktiviteter. De færreste vil gi opp å komme i kontakt med en offentlig organisasjon som de ikke finner på Facebook. Riktignok vil mange da gå til Google, som kanskje ikke er så mye bedre, men det er en sak for seg. 

Offentlige etater bør kanskje heller gå sammen om gode brukervennlige oversiktssider på egen platform. Vi ser jo at media, banker mm. satser på  strategi hvor de får folk direkte inn på egne sider. "Gå inn på TV2 no for å finne ut mer om dette" hører vi gjerne i hver nyhetssending. Mens vi i statsfinansierte NRK radioprogrammer gjerne hører "du kan gå inn på vår Facebook side for å .....".

NRK driver også aktiv reklame for å få bedrifter til å etablere Facebook sider, selv om de hevder at de har en reklamefri Facebook side:

image.png.b7bc9a2af7a6e8df71304763f01a0d75.png

Endret av J-Å
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
J-Å skrev (14 minutter siden):

Jeg er sterkt uenig i at offentlige organisasjoner skal bruke Facebook på en slik måte. Det vil bare bidra til å øke bruken av Facebook, og er slik sett offentlig finansiert reklame for dem, samtidig som de får kartlagt brukerenes aktiviteter.

Mange bedrifter har en strategi om å møte folk der de er for å ha lavere terskel for kontakt. Ettersom mange er på Facebook er det mange som velger å være tilgjengelig der. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
7 minutes ago, ilpostino said:

Mange bedrifter har en strategi om å møte folk der de er for å ha lavere terskel for kontakt. Ettersom mange er på Facebook er det mange som velger å være tilgjengelig der. 

Dette oppsummerer bra hva jeg tenker. Offentlige tjenester er, ja, ment for offentligheten. Om man lager høye inngangsporter eller stenger dem inne i tunge systemer er det mange brukere som blir ekskludert som da igjen fører til at tjenestene ikke tjener sitt formål/publikum. Det jeg mente med Facebook er at en fint kan møte brukere på denne platformen, men at man har et klart skille mellom å gi informasjon og bruke platformen aktivt. Kan være så enkelt som at man har en side som inneholder enkel informasjon og lenker til den aktuelle siden eller portalen. 

 

Igjen, jeg liker ikke Facebook, men det største poenget med offentlige tjenester er at de faktisk skal tjene folket som helhet så godt det lar seg gjøre (med en sikkerhet som også holder mål).

Endret av The Very End
  • Liker 1
Lenke til kommentar
10 minutes ago, ilpostino said:

Mange bedrifter har en strategi om å møte folk der de er for å ha lavere terskel for kontakt. Ettersom mange er på Facebook er det mange som velger å være tilgjengelig der. 

Jeg tror dette at man trenger en slik " lav terskel" er bygget på myter og skrekk - og aktiv smøring fra Facebook. At mange er på Facebook betyr jo ikke at de kun er på Facebook. Som sagt, mediabedrifter ser ut til å begynne  ta grep. Den blå "f" logoen er sjeldnere og sjeldnere å se hos dem. 

Endret av J-Å
Lenke til kommentar

Ingen offentlige etater burde være på Facebook eller sosiale medier. Med et eneste unntak; Politiet. Det kan være veldig forebyggende - da særlig for ungdom; da Politiet kan komme "tettere på" - og skape gode holdninger og relasjoner. Noe de har lykkes med på TikTok.

Jeg ser ingen hensikt ved at andre offentlige etater skal være på Facebook. De har nettsider der man finner informasjon - det bør være godt nok. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...