Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Kan banken kreve omkostninger når det ikke er fastsatt i den nye avtalen?


Gjest 83f97...d8a

Anbefalte innlegg

Gjest 83f97...d8a

Dette er egentlig en fillesak, men;

I 2018 inngikk jeg en avtale om fastrente på boliglånet mitt, med en varighet på 3 år. Da godtok jeg at banken trakk 50 kroner i omkostninger i måneden. Jeg betalte dermed avdrag + renter + omkostninger hver måned. På det tidspunktet fikk jeg aldri vite hva «omkostninger» innebar, og jeg problematiserte det heller ikke.

Nå i høst fikk jeg tilbud om ny fastrenteperiode med nye rentevilkår. Jeg godtok en ny rentebindingsperiode, og returnerte brevet til banken.

Det sto ikke noe om omkostninger i brevet. Nå oppdaget jeg plutselig i nettbanken at banken har fortsatt å trekke meg for «omkostninger». 

Ikke bare har jeg fått omkostninger, men de har økt satsen i forhold til forrige rentebindingsperiode. Jeg ble ikke informert om dette da jeg godtok å videreføre lånet med nye vilkår, og binde renta (og dermed binde meg til banken) for tre nye år.

Kan jeg klage på dette? Jeg godtok jo «omkostninger» i det opprinnelige lånetilbudet, men jeg var ikke informert om at omkostningene ville videreføres eller økes ved ny rentebindingsavtale.

Er takknemlig for svar! 😊

Anonymous poster hash: 83f97...d8a

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest 83f97...d8a
Loko skrev (20 minutter siden):

Tipper det ligger et brev i nettbanken hvor det er informert om økte omkostninger

Nei, det sjekket jeg før jeg postet dette innlegget. Kan ikke huske å ha fått noe slikt i posten, heller. 🙂

Anonymous poster hash: 83f97...d8a

Lenke til kommentar
Gjest 83f97...d8a
MrL skrev (5 timer siden):

Regner med du har fått oppgitt en effektiv rente?

Denne må inneholde alle kostnader inkl. gebyrer, så har du fått den har du i prinsippet fått kostnadene på lånet opplyst.

 

 

 

Tusen takk for svar!

I brevet jeg har fått var det flere alternativer. Man kunne velge å binde renta i 3, 5 eller 10 år. Under alle alternativene står det: «beregnet terminbeløp». I mitt tilfelle skulle denne summen utgjøre 7136 kr.

Nå har jeg oppdaget at banken legger på omkostninger i tillegg, slik at totalsummen blir 7245 kr. Ikke noen stor differanse, men jeg tok utgangspunkt i 7136 kr, slik det sto i brevet.

Er dette noe jeg kan klage på? Jeg godtok jo omkostninger da lånet opprinnelig ble tatt opp. 🤷🏻

Anonymous poster hash: 83f97...d8a

Lenke til kommentar

Klag. Dersom det står noe sted, så virker det som om det er lite tydelig, og det bør de uansett få høre om. Personlig synes jeg slike "omkostninger" er en småsleip måte å ta inn ekstra penger på ettersom banken da på papiret tilsynelatende har lavere rente. Godt mulig de sjanser på at folk ikke gjør noe med det siden det er et relativt lite beløp, men ganger man det opp tjener jo banken mye ekstra på dette på alle kundene som ikke sier ifra. 

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...