Gå til innhold

Porsche-sjef: – Slik vil bilprodusenter drive innovasjon for elsykler


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

De må gjerne bringe elbilerfaring til elsykler. Bare at i Europa, så sørger Pedelec direktivet for at alt virkelig attråverdig de måtte klare komme opp med innenfor elektrisk fremdrift, automatisk er å anse som ulovlig. Ikke helt ulikt situasjonen i Formel 1, der altså… 

 

Skjønt, om nå bare en av disse fabrikantene kunne komme ut med en krankmotor med innebygget, vekslende girkasse, så hadde i det minste jeg blitt lykkelig. Noe i retning av en motorisert Pinion Girkasse:

 

Pinion-Gears.png

( Men er det noe jeg virkelig ikke vil ha på en tråsykkel, så er det 'digitale funksjoner' oppkoblet til skytjeneste. ) 

Endret av 1P4XZQB7
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
1P4XZQB7 skrev (57 minutter siden):

De må gjerne bringe elbilerfaring til elsykler. Bare at i Europa, så sørger Pedelec direktivet for at alt virkelig attråverdig de måtte klare komme opp med innenfor elektrisk fremdrift, automatisk er å anse som ulovlig. Ikke helt ulikt situasjonen i Formel 1, der altså… 

 

Skjønt, om nå bare en av disse fabrikantene kunne komme ut med en krankmotor med innebygget, vekslende girkasse, så hadde i det minste jeg blitt lykkelig. Noe i retning av en motorisert Pinion Girkasse:

 

Pinion-Gears.png

( Men er det noe jeg virkelig ikke vil ha på en tråsykkel, så er det 'digitale funksjoner' oppkoblet til skytjeneste. ) 

Enig. En elektronisk automatisk gearkasse med dobbelclutch hadde vært noe. Med dobbelclutch hadde man unngått det evindelige problemet med at man ikke kan geare med belastning på pedalene/gearet på sykkelen. Noe for Reodor Felgen..? Men 70000 kr for en sykkel med 250 watt batteri..?

Endret av ACYBN18O
Lenke til kommentar

Hvis man ønsker å være kreativ på sykkelfronten, og særlig på elsykkel, må man først og fremst bli kvitt det helv... kjedet! Altså slik at sykkelen kan vedlikeholdes med en hageslange. Evt. bøtte og såpe. 
En nærliggende tanke - hvis elsykkel, er at pedalene driver en dynamo, som - foruten å levere strøm til batteriet, har nødvendig elektronikk til å justere pedalkraften som skal til - i god harmoni med elektronikken som justerer farten på (bak)hjulet. Altså power by wire.  Motor og drivverk/gir kan da plasseres enten i selve hjulet, eller i ramma nær hjulet.
Det kjekke med en slik løsning er at sykkelen - uten mer ekstrautstyr enn en passende støtte - også kan brukes som ergometersykkel, samtidig som man lader batteriet med sin egen svette!

Ja, løsningen medfører sikkert at en del muskelkraft går til spille i tap, men det betyr i praksis lite når men har et helt batteri å tære på. Det bør dessuten være mulig å regenerere strøm ved bremsing, selv om det ikke vil bety allverdens. Og så kan man jo faktisk også lade batteriet ved å TRÅ PÅ i de nedoverbakkene der man ellers ville ha trillet! 

Endret av Jørgen Gløersen
  • Liker 8
Lenke til kommentar
3 hours ago, ACYBN18O said:

Enig. En elektronisk automatisk gearkasse med dobbelclutch hadde vært noe. Med dobbelclutch hadde man unngått det evindelige problemet med at man ikke kan geare med belastning på pedalene/gearet på sykkelen. Noe for Reodor Felgen..? Men 70000 kr for en sykkel med 250 watt batteri..?

 

2 hours ago, Jørgen Gløersen said:

Hvis man ønsker å være kreativ på sykkelfronten, og særlig på elsykkel, må man først og fremst bli kvitt det helv... kjedet!

Ikke akkurat det dere ber om men funksjonellt er det vel nært nok:
Homage Riese & Müller komfortsykkel

Bosch motor, enviolo 380 CVT gir i baknavet, beltedrift. Kan også skaffes med rohloff gir.

Både enviolo takler giring under last pyntelig. Rohloff er litt mer marginal.

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

Jørgen Gløersen skrev (22 timer siden):

Hvis man ønsker å være kreativ på sykkelfronten, og særlig på elsykkel, må man først og fremst bli kvitt det helv... kjedet! Altså slik at sykkelen kan vedlikeholdes med en hageslange. Evt. bøtte og såpe. 
En nærliggende tanke - hvis elsykkel, er at pedalene driver en dynamo, som - foruten å levere strøm til batteriet, har nødvendig elektronikk til å justere pedalkraften som skal til - i god harmoni med elektronikken som justerer farten på (bak)hjulet. Altså power by wire.  Motor og drivverk/gir kan da plasseres enten i selve hjulet, eller i ramma nær hjulet.
Det kjekke med en slik løsning er at sykkelen - uten mer ekstrautstyr enn en passende støtte - også kan brukes som ergometersykkel, samtidig som man lader batteriet med sin egen svette!

Ja, løsningen medfører sikkert at en del muskelkraft går til spille i tap, men det betyr i praksis lite når men har et helt batteri å tære på. Det bør dessuten være mulig å regenerere strøm ved bremsing, selv om det ikke vil bety allverdens. Og så kan man jo faktisk også lade batteriet ved å TRÅ PÅ i de nedoverbakkene der man ellers ville ha trillet! 

God ide! Faktisk MYE bedre idé enn noe av det Bosch og Posche har kommet opp med. (Ref. https://www.tu.no/artikler/bosch-sjefen-dette-kan-vi-forvente-av-elsyklene-om-ti-ar/513001)

Da jeg leste overskriften tenkte jeg: Nå kommer endelig 2-hjulsdrift, antispinn, regenererende bremser, ABS-bremser osv.

Men neida, bare tullefunksjoner.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Sitat

 

Hvis man ønsker å være kreativ på sykkelfronten, og særlig på elsykkel, må man først og fremst bli kvitt det helv... kjedet! Altså slik at sykkelen kan vedlikeholdes med en hageslange. Evt. bøtte og såpe. 
En nærliggende tanke - hvis elsykkel, er at pedalene driver en dynamo, som - foruten å levere strøm til batteriet, har nødvendig elektronikk til å justere pedalkraften som skal til - i god harmoni med elektronikken som justerer farten på (bak)hjulet. Altså power by wire.  Motor og drivverk/gir kan da plasseres enten i selve hjulet, eller i ramma nær hjulet.
Det kjekke med en slik løsning er at sykkelen - uten mer ekstrautstyr enn en passende støtte - også kan brukes som ergometersykkel, samtidig som man lader batteriet med sin egen svette!

Den norske innebygde sykkelen Podbike har denne løsningen, og så vidt jeg forstår er det en dårlig løsning fordi det er helt umulig å sykle fortere enn 25 km/t, bortsett fra når man triller nedover. Med en vanlig el-sykkel med mekanisk drift er bedre fordi motoren hjelper opp bakkene og man kan trå i 30-40km/t på flat mark. Max 25 km/t er kanskje greit i byene, men fryktelig sakte mange andre steder. For øvrig er jeg helt enig at kjedet har sine ulemper.

Endret av Karlberner
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er kanskje på tide at vegvesenet oppdaterer seg litt også. Det kunne vært en mopedvariant av elsykkel med høyere hastighet ved pedaldrift. Tenk så utrolig fet elsykkel man kunne laget teknisk sett om det ble gjort uten hindringer/lovverk. Hjelpemotor i hastigheter opp til 50-70kmt og lett vekt og ikke minst miljøvennlig.

Lenke til kommentar
Karlberner skrev (15 timer siden):

Den norske innebygde sykkelen Podbike har denne løsningen, og så vidt jeg forstår er det en dårlig løsning fordi det er helt umulig å sykle fortere enn 25 km/t, bortsett fra når man triller nedover. Med en vanlig el-sykkel med mekanisk drift er bedre fordi motoren hjelper opp bakkene og man kan trå i 30-40km/t på flat mark. Max 25 km/t er kanskje greit i byene, men fryktelig sakte mange andre steder. For øvrig er jeg helt enig at kjedet har sine ulemper.

Da er det vel heller regelverket som er dårlig, og ikke løsningen i seg selv, men jeg ser poenget.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
Karlberner skrev (På 22.9.2021 den 21.27):

Den norske innebygde sykkelen Podbike har denne løsningen, og så vidt jeg forstår er det en dårlig løsning fordi det er helt umulig å sykle fortere enn 25 km/t, bortsett fra når man triller nedover. Med en vanlig el-sykkel med mekanisk drift er bedre fordi motoren hjelper opp bakkene og man kan trå i 30-40km/t på flat mark. Max 25 km/t er kanskje greit i byene, men fryktelig sakte mange andre steder. For øvrig er jeg helt enig at kjedet har sine ulemper.

Litt treg respons, men: Må vel være mulig å komme forbi dette med litt moderne teknologi. F.eks. en luftstrømsmåler (sensor) og en helningssensor - evt. også en vektsensor (i setepinnen) - i kombinasjon med litt programvare som kan regne ut hvor mye kraft (pedaltråkk) som skal til for å komme over 25 km/t - under rådende forhold.  Ok, det vil vel koste litt ekstra. Men gjerne det, for å slippe stell av kjeder.  

Dette burde vel Podbike ha tenkt på også. For med dens aerodynamikk bør det jo absolutt være mulig å få opp farta på flatmark. (Forøvrig ikke lett å se hvilken kraftoverføringsmetode Podbike bruker på nettsiden deres.)

Endret av Jørgen Gløersen
Lenke til kommentar
  • 4 måneder senere...
1P4XZQB7 skrev (På 21.9.2021 den 19.40):

Skjønt, om nå bare en av disse fabrikantene kunne komme ut med en krankmotor med innebygget, vekslende girkasse, så hadde i det minste jeg blitt lykkelig. Noe i retning av en motorisert Pinion Girkasse:

 

…og da var nettopp dette endelig lansert på markedet.

En krankmotor på 130Nm med innebygget 7-trinns automatisk girkasse for elektrisk tråsykkel.

Med det intetsigende navnet «Valeo Smart e-Bike system av den franske bildelsfabrikanten Valeo.

 

• 'Valeo Smart e-Bike system' på YouTube

 

e-bike-valeo-smart-drive-design.jpg

Endret av 1P4XZQB7
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...