Gå til innhold

Nye private undersøkelser av Estonia-vraket


Anbefalte innlegg

28 minutes ago, Bengt Who said:

Synes skaden passer bra med at skipet treffer bunnen med andre siden og vannet inni sprenger ut på motsatt side pga stempeleffekt. Men noen skal jo se konspirasjoner i alt.

I dokumentaren gikk de vel ganske greit igjennom hvor mye krefter som må til for å lage en slik skade, og det måtte vel til en del mer enn hva man klarer med stempeleffekt. Om jeg ikke husker feil var det vel også ekstra tykt skrog akkurat det skaden er? Så stempeleffekten ville vel muligens intruffet litt annerledes og.

Men jeg har ikke peiling. Jeg bare så dokumentaren. Men om halvparten av det som de sier i den stemmer så tror jeg ikke baugteorien holder mål.

Det ble jo heller aldri nevnt noe i rapportene om at skipet hadde skade på siden, og det var tilfeldigvis akkurat over skaden de først begynte å fylle grus.

Vitneutsagn ble vel ikke tatt med i baugrapporten i det heletatt.

Er jo også suspekt som nevnt over her at noen allerede hadde vært i båten før de rakk å dra ned å etterforske den.

Edit:

"The documentary cites a Norwegian marine technology professor, Jørgen Amdahl of Trondheim University, as saying the damage – which he estimated was caused by a collision with an object weighing between 1,000 and 5,000 tonnes, travelling at between two and four knots – could have played “a major part” in the sinking"

Endret av Complexity
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Complexity skrev (3 minutter siden):

I dokumentaren gikk de vel ganske greit igjennom hvor mye krefter som må til for å lage en slik skade, og det måtte vel til en del mer enn hva man klarer med stempeleffekt. Om jeg ikke husker feil var det vel også ekstra tykt skrog akkurat det skaden er? Så stempeleffekten ville vel muligens intruffet litt annerledes og.

Men jeg har ikke peiling. Jeg bare så dokumentaren. Men om halvparten av det som de sier i den stemmer så tror jeg ikke baugteorien holder mål.

Er jo også suspekt som nevnt over her at noen allerede hadde vært i båten før de rakk å dra ned å etterforske den.

Dokumentaren er avhengig av kontrovers for å selge. Sannhet genererer gjerne for lite kontrovers. De vil jo selvsagt ikke motbevise seg selv heller.

Stempeleffekten ut av et skrog har en enkel jobb med å ødelegge. Skip som ikke lagres i sjøen sliter jo med at de åpner seg pga manglende press utenfra. Et kraftig press innenfra er ikke noe problem å oppnå når skroget lander, og press innenfra kommer seg ut gjennom veldig mye. Ser ingen grunn til at stempeleffekten innenfra skulle truffet annerledes.

Lenke til kommentar
35 minutes ago, Bengt Who said:

Dokumentaren er avhengig av kontrovers for å selge. Sannhet genererer gjerne for lite kontrovers. De vil jo selvsagt ikke motbevise seg selv heller.

Stempeleffekten ut av et skrog har en enkel jobb med å ødelegge. Skip som ikke lagres i sjøen sliter jo med at de åpner seg pga manglende press utenfra. Et kraftig press innenfra er ikke noe problem å oppnå når skroget lander, og press innenfra kommer seg ut gjennom veldig mye. Ser ingen grunn til at stempeleffekten innenfra skulle truffet annerledes.

Merkelig at han Norske professoren i marineteknologi ikke nevnte dette da.

Men skal ikke si det er en fyr med peiling bare fordi han har en tittel. Vet mange eksempler på det motsatte :p

Endret av Complexity
Lenke til kommentar
nessuno skrev (På 21.9.2021 den 18.09):

Jeg spinner lykkehjulet og får som svar... "kollisjon med russisk ubåt"

Tja, er allerede en teori om at en Nato-ubåt er årsaken.

Basert på at det noen uker i etterkant dukket opp en Nato-ubåt i England med store kollisjonskader i baugseksjonen.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...