Gå til innhold

Ford F-150 Lightning


DJViking

Anbefalte innlegg

Ford kommer med fullelektrisk versjon av sin Ford F-150 Pickup.

Ford F-150 Lightning. For salg i USA 2022.

https://elbil.no/f-150-lightning-ford-dobler-produksjonen-av-den-nye-pickupen/

Skulle gjerne sett den bilen komme til Norge, men jeg fikk svar fra Ford Norge at den muligens aldri vil komme til Europa/Norge.

Sitat

Dette er elbilvarianten av bilen som fra før av er USAs mest solgte bil uansett kategori. F-150 Lightning, som den heter, kommer i salg på hjemmemarkedet neste vår. Ifølge pressemeldingen er bilen utviklet for salg på det amerikanske markedet, så det er foreløpig uklart om de vil ønske å selge den i Europa.
Så er spørsmålet bare om vi noen gang får se denne eksportert til Europa. Vi har ikke sett noe som indikerer at dette er forestående. Men med egenvekt på nær tre tonn og nyttelast på 900 kilo, er dette i utgangspunktet en lett lastebil i Norge, og den vil kreve førerkort for dette. Da vil det også være krav om hastighetssperre på 100 kilometer i timen.
Den som ønsker å gråimportere, kan likevel slippe unna å ta nytt førerkort og hastighetssperre ved å registrere maks nyttelast ned til 3500 kilo. Men da spørs det hvor mye nytte man sitter igjen med.
Altså virker det lite trolig at Ford kommer til å lansere F-150 Lightning i Europa. I alle fall i den utgaven den er presentert i USA.
Vi spurte Ford Norge om det er planer for lansering i Europa. Informasjonsdirektør Anne Sønsteby sier det ikke er noen direkte planer om det.
– F-150 Lightning er produsert for det amerikanske markedet, men F-150 Lightning sammen med Mustang Mach-E og E-Transit er de fremste eksemplene på Fords massive globale elektrifiseringsstrategi. I løpet av 2024 skal alle Fords nyttekjøretøymodeller ha en variant som er enten helelektrisk eller ladbar hybrid, sier hun.

 

cq75s5xlx5.jpeg

h45gsqjack.jpeg

fahy783qlf.jpeg

Endret av DJViking
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg fikk veldig lyst på denne elbilen.

Den er dessverre veldig stor og tung, noe som teller litt negativt.

5.9m lang
2.01m bred
3000Kg vekt
900Kg nyttelast
4500Kg hengervekt

Håper det i alle fall kommer en fullelektrisk Pickup til Norge. Jeg var veldig giret på denne.

Endret av DJViking
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
  • 1 år senere...

Dette blir gjetting fra min side, men når man ser på hva som har skjedd på batterielektrisk personbil hos Ford. 

Så tror jeg ikke noe på at de kommer til å skalere opp produksjonen til noe i nærheten av å dekke etterspørselen etter denne bilen. I hvert fall ikke til prispunktet fra 40k $.

Grunnen til det er at de ikke har en produksjonslinje, eller en bil som lar seg skalere opp slik at de tjener penger på den. Med andre ord dette er bare et pilotprosjekt, som kommer til å leveres i lave antall (i kontekst av hvor mye ICE pickups de selger) og kommer til å legges ned etter noen år.

Bakgrunn for spådommene mine

De har negativ margin på 40% for Ford Mach-e, og de velger nå å satse på å lage bil i omtrent samme segment ved å rebadge en id4. Dette belyser hvor mye som skal til for å lage en konkurransedyktig elbil, til en konkurransedyktig pris, og tjene penger på det.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...