Gå til innhold

Hvor lenge siden er det du hadde kontanter på deg?


MultiGamerClub

Anbefalte innlegg

8 minutes ago, GJESTESVAR said:

Det har jeg ikke tenkt å gå nærmere inn på utover å si at det i Norge, der landet er på sitt beste og langt fra noen avfolkningsbygd med 14 gjenværende inni gokk et sted. 

Hvis det er sant er jeg genuint overrasket. Trodde ikke det fantes slike steder igjen i Norge. Nå går jeg ikke i kirken, men det er mange år siden jeg har sett et sted uten vipps eller kortbetaling. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Å, Reg2000, jeg vet om opptil flere slike steder. En pølsebod et par mil herfra f eks.

Kontantbruken er nok på vei ned i Norge, men borte er den neppe verken i år eller neste år. Med mindre det kommer et direkte påbud om at pappa stat skal kunne overvåke og kontrollere hver eneste transaksjon ned til femkronenivå naturligvis - alt kan jo hende med den regjerningen vi later til å få nå.  

Endret av GJESTESVAR
Lenke til kommentar
GJESTESVAR skrev (4 minutter siden):

Å, Reg2000, jeg vet om opptil flere slike steder. En pølsebod et par mil herfra f eks.

Kontantbruken er nok på vei ned i Norge, men borte er den neppe verken i år eller neste år. Med mindre det kommer et direkte påbud om at pappa stat skal kunne overvåke og kontrollere hver eneste transaksjon ned til femkronenivå naturligvis - alt kan jo hende med den regjerningen vi later til å få nå.  

Tror ikke på at du har spørt de om vipps. Kan ikke være så vanskelig å si hva bedriftene heter vell?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
frohmage skrev (2 timer siden):

Hver gang du kjøper noe av en politiker i KrF

Badum-tish! #Ropstad-burn 

On topic: da jeg tatoverte meg for 5 og 4 år siden betalte jeg kontanter, fordi den sjappa tar kun mot betaling via kontanter. Shady as hell og det er ikke det eneste shady 🤪 

Har hendt at jeg har fått kontanter av folk selv om jeg sier at jeg kun tar imot betaling via vipps, nettopp fordi jeg er opptatt av å gjøre ting på en lovlydig måte (skatte når jeg må) og ikke bli utsatt for falske sedler osv. Har heldigvis aldri vært noen store beløp eller noe falske penger sålangt, men jeg forsøker å gjøre ting så digitalt som mulig. Spesielt nå i pandemien, av smittevernhensyn

Endret av GiaMahan
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (6 minutter siden):

Tror ikke på at du har spørt de om vipps. Kan ikke være så vanskelig å si hva bedriftene heter vell?

Nei, JEG har ikke spurt om Vipps på rekebåten, men jeg har hørt spørsmålet mer enn en gang - og svaret også. Hva gjelder grønnsakboden og eggeboden er de selvbetjente så der er ikke noen å spørre. (Nå vet jeg hvem som har ansvaret da, men Vipps fungerer uasett ikke slike selvbetjente steder, og dessuten er det vane å ha penger på seg her når man skal disse stedene.).Å fortelle hva bedriftene heter er identisk med å fortelle hvor jeg bor - og av hensyn til privatlivets fred  legger jeg altså ikke slike opplysninger på nettet, like lite som jeg setter elektronisk spor etter hver for hver gang jeg bruker 20-30-40 kr. 

TIl helt pratisk info ellers, både for deg og andre: Blir borte fra datamaskinen fra om ett minutt, derfor ikke flere innlegg/sv ar i denne omgang. 

Endret av GJESTESVAR
Lenke til kommentar
GJESTESVAR skrev (14 minutter siden):

Nei, JEG har ikke spurt om Vipps på rekebåten, men jeg har hørt spørsmålet mer enn en gang - og svaret også. Hva gjelder grønnsakboden og eggeboden er de selvbetjente så der er ikke noen å spørre. (Nå vet jeg hvem som har ansvaret da, men Vipps fungerer uasett ikke slike selvbetjente steder, og dessuten er det vane å ha penger på seg her når man skal disse stedene.).Å fortelle hva bedriftene heter er identisk med å fortelle hvor jeg bor - og av hensyn til privatlivets fred  legger jeg altså ikke slike opplysninger på nettet, like lite som jeg setter elektronisk spor etter hver for hver gang jeg bruker 20-30-40 kr. 

TIl helt pratisk info ellers, både for deg og andre: Blir borte fra datamaskinen fra om ett minutt, derfor ikke flere innlegg/sv ar i denne omgang. 

Vipps er jo genialt når det er selvplukk. En reduserer risikoen for tyveri og oppnår det samme. Altså betaling. 

 

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Fra alle terminaler fikk kontaktløs betaling, 1. januar 2020. Da kan man nemlig betale med mobilen over alt med virtuelle kort og tokens. Kort og kontanter utgår. Tæpping med fysisk kort spør etter kode eller vil lese av kort. Det skjer aldri når man bruker mobilbetaling og derfor er mobilbetaling den eneste betalingsløsningen jeg ønsker å bruke. Kontanter har elendig logistikk, man går tom blant annet og man må ha de med i riktig mengde. Merarbeid, tidsbruk for stadig å fylle på med kontanter er uaktuelt og man går glipp av flere tusen kroner i bonus på diverse virtuelle kredittkort.

Endret av BadCat
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (28 minutter siden):

Vipps er jo genialt når det er selvplukk. En reduserer risikoen for tyveri og oppnår det samme. Altså betaling. 

 

En av plassene jeg kjøper egg selvbetjent ønsker helst vipps betaling da de har hatt tilfeller av tyverier av kontanter. Vipps telefonnr står tydelig oppført :)

Så dette vil jeg tro vil være en bedre og raskere løsning for mange som driver "smått" eller selvbetjent.

Bruker kun kontanter hvis jeg har fått noen til jul eller lignende fra slekt og venner.

Endret av OC-Freak
Lenke til kommentar

Er litt gammeldags som fortsatt har lommebok, det ligger en 50 lapp der, aner ikke hvor lenge den har ligget der eller hvor den kommer i fra

Prøvde å bli kvitt den 50 lappen i sommer, skulle kjøre på en privat bomvei som kostet 50kr, men automaten ville ikke ta noen av kortene mine. Gikk bort til bilen bak for å be dem om å rygge siden jeg ikke kom igjennom, da hoppa dama i passasjersetet ut og brukte sitt kort for å betale for meg, men hun nekta å ta imot 50lapp en min

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Selle skrev (5 timer siden):

Hvis du betaler gebyr for kortbruk i butikk i norge er du i feil bank

 

PaladinNO skrev (1 time siden):

Det er en relativt liten lokalbank, så det overrasker meg ikke at de tar gebyr for betalinger med bankkort.

https://tos.no/priser

Lokalbanker der man faktisk kan snakke med mennesker av kjøtt og blod har sin verdi, et tema jeg tok opp mer på tråden /www.diskusjon.no/topic/1905966-digitaliseringens-forbannelse-stopp-jeg-vil-av/ og derfor ikke skal si noe mer om nå 

Bankkortet koster derimot ofte litt å bruke hos dem så lenge man bruker det til klattebetalering under en viss sum (i vår bank 200 kr, i din 500 ser jeg) - etter mitt syn en svært god praksis og helt stanard utenfor andedammen kalt “Norge”. Kortbruk koster nemlig for banken, 0,36 kr for hver gang kortet brukes + bankens egne behandlingsutgifter. Å da forvente at dette skal være gebyrfritt for kunden i alle tilfeller er å forvente at noen andre skal betale for egne tjenester, noe de mest digitale på tråden jeg nettopp linket til var hysteringsk redd for de selv skulle om noen ikke var digital nok - men motsatt er visst ikke slikt så nøye. 

Ellers ser jeg jo at TOS også har gebyrfrie valg til alle under 25 år + alle som har det man må formode landsbygdkunder under 50-60 år har og er totalkude i banken - altså ikke troløs kunde som shopper rundt for å spare 0,000001 % rente med tilhørende økte driftskostnader for banken. 

Å da begynne å snakke om feil bank er med respekt å melde sludder og tankegang enda litt kortere enn nesen rekker. Godt mulig “feil bank for heldigitale meg som ikke ønsker å veksle et pip med annet enn bankenens heldigitale treskalledumme taleautomater”, men å trekke den konklusjonen at “det som er best for meg er selvfølgelig best for alle” er virkelig tegn på navlebeskuelse og "beste" tante Sofie-ånd (Torbjørn Egners hisotire om Kardemommeby) - fullstendig i tråd med Arbeiderpartiets tankegang en del år er etter krigen: "Det som er best for Arbeiderpartiet er best for Norge og nordmenn”. 

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Det må ha vært i utlandet, og utlandet har jeg ikke vært i på en stund nå, på grunn av pandemien.

Skal vi se... det kan ha vært i Japan i 2018. Der kommer man ikke unna kontanter.

I Norge kan jeg faktisk ikke huske. Det må være minst en 4-5 år siden.

Ellers har jeg noen hundrelapper liggende i en boks i et skap, sånn just in case. Holdt på å trenge de i fjor en gang da alt av betalingsterminaler var nede på butikkene her, men det gikk i orden fort.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...